بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۳
کارشناسان کارگزاری بانک پارسیان بررسی کردند:

ارزندگی سهام "حفاری" تا کجاست؟

فقط یکی از دکل های شرکت، دکل نیمه شناور امیرکبیر می باشد که دارای ارزش حداقل 160 میلیون دلار می باشد. لذا با توجه به دلار 2500 تومان ارزشی بالغ بر 400 میلیارد تومان دارد. خاطر نشان می سازد ارزش شرکت با قیمت 250 تومان بالغ بر 650 میلیارد تومان می باشد، بنابراین ارزش دکل مزبور حداقل 60 درصد ارزش بازار شرکت حفاری شمال است.
کد خبر : ۸۱۵۱۲
مقدمه:

صنعت حفاری برای کمک به توسعه صنعت نفت نقش بسیار مهمی دارد و با توجه به اینکه صنعت نفت همواره در اقتصاد ایران نقش برجسته ای داشته است، صنعت حفاری پیشاهنگ حرکت روبه جلوی صنعت نفت در سال های آتی خواند بود.

تاريخچه شرکت:

در تاریخ 1377.12.24 به موجب مصوبه هيأت مديره شركت ملي نفت ايران، شركت حفاري شمال به عنوان يكي از شركت هاي بالادستي و تابعه شركت ملي نفت ايران به شماره 149235 نزد ادراه ثبت شركت ها و مالكيت صنعتي تهران به ثبت رسيد. در ارديبهشت سال 1384 با تلاش متخصصان شركت حفاري شمال پس از انتقال و به كارگيري دستگاه حفاري دريايي ايران خزر در آب هاي تركمنستان، اين هدف به نتيجه رسيد و برگ زريني در تاريخ صنعت نفت ايران رقم خورد. در پي سياست هاي اصل 44 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران جهت افزايش مشاركت و بهره وري بخش خصوصي، پس از استانداردسازي زير ساخت ها و حصول معيارها براي ورود به عرصه خصوصي و بازار بورس، براساس صورت جلسه مجمع عمومي فوق العاده 1387.6.31 صاحبان سهام، نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت. و به تدريج وارد بخش خصوصي گرديده كه نهايتا در تاريخ 1390.2.27 با واگذاری 50 به علاوه يك سهم، شركت كلا به بخش خصوصي (شركت مالي و سرمايه گذاري پيشرو ايران) واگذار گرديد.

مرور کلی بر جایگاه شرکت در صنعت حفاری و وضعیت رقابتی آن در سال 1390

شرکت ملی حفاری ایران یکی از شرکت ‌های بالا دستی شرکت ملی نفت ایران است که به موازات عملیات حفاری در زمینه ارائه خدمات فنی تخصصی این صنعت در مناطق خشکی و دریایی 11 استان کشور حضور فعال دارد. سال 1390حاوی رخدادی مهم برای صنعت نفت ایران بود:کشف میدان عظیم نفت و گاز در دریای خزر که شرکت حفاری شمال وظیفه راهبری دستگاه حفاری نیمه شناور امیرکبیر را در دریای خزر بر عهده داشت. شرکت حفاری شمال با در اختیار داشتن 9 دستگاه دکل حفاری خشکی در سال 90 در مناطق ذیل مشغول به عملیات حفاری و تکمیل چاه های نفت و گاز بوده است. محدوده عملیاتی شرکت حفاری شمال شامل فکه، ماهشهر و هندیجان استان خوزستان، خانگیران خراسان رضوی، دهلران ایلام، فیروز آباد و قیر استان فارس می باشد. متراژ حفاری شده توسط این شرکت تا تاریخ 29 اسفند 1390، 37255 متر بوده است.

شرکت حفاری شمال در حال حاضرخدمات فنی و حفاری گسترده ای را در زمینه حفاری، خدمات سیمانکاری و اسیدکاری، خدمات انحرافی، نمودارگیری از چاه ها، خدمات راندن لوله های جداری، خدمات ابزار و لوازم در گردش، مهندسی گل و سیمان، خدمات چاه پیمایی، کنترل عملیات حفاری، راهبری شناورهای 1،2 را به شرکت های نفت خرز در دریای خزر، شرکت دراگون ویل در آب های ترکمنستان در دریای خزر، شرکت های نفت مناطق مرکزی و نفت قلات قاره در خشکی ارائه می نماید.

بازار هدف شرکت:

ايران:

كشور ما در حال حاضر براي اجراي طرح هاي توسعه افزايش توليد نفت،‌ افزايش ضريب برداشت از مخازن نفت و تعميرات چاه‌هاي قديمي، نياز مبرم به دكل ‌هاي جديد حفاري در بخش خشكي و دريا دارد. اين مهم، بازار هدف مناسبي را در داخل كشور براي شركت حفاري شمال فراهم نموده است.

تركمنستان و قزاقستان:

رويكرد شركت‌ هاي بين‌المللي تراز اول در كسب سهم بازار بيستر اين دو كشور پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي كه در جهت كشف و بهره ‌برداري از ذخاير نفتي موجود در اين كشورها آغاز شد، بازار نويني را ایجادکرده است كه با توجه به محدويت‌ هاي دريايي از لحاظ عدم امكان انتقال سكوي حفاري از خارج از محدوده درياي خزر، شركت حفاري شمال را برترين خدمات دهنده در اين حوزه نفتي قرار داده است. دكل حفاري ايران خزر با توجه مشخصات فني و توان بالاي عملياتي، از مهمترين عوامل توسعه بازار شركت حفاري شمال در انتقال دكل هاي خشكي براي عمليات حفاري در حوزه خشكي اين كشورها مي‌باشد.

پاكستان:

اين كشور در سال ‌هاي اخير فعاليت‌ خود در امور اكتشافات نفت به طور چشم‌گيري افزايش داده است و با توجه به روابط حسنه سياسي و مشتركات مذهبي و قومي في مابين ايران و پاكستان، زمینه مشاركت شركت‌هاي ايراني را در اين پروژه‌هاي نفتي تقويت كرده است.

اطلاعات طرح های توسعه شرکت:

*تکمیل ساخت و عملیاتی نمودن دکل حفاری دریایی سحر2

*توسعه ناوگان حفاری در بخش "دریا" و "خشکی"

*توسعه ناوگان خدمات فنی و جانبی حفاری "از قبیل خرید 5 الی 6 دستگاه پمپ تراک تزریق سیمان، خرید 7 الی 9 دستگاه نمودارگیری از گل حفاریMUD LOGGIND و همچنین تجهیزات راندن لوله جداری)

دستاوردهای مهم شرکت در سال 1390:

*انتخاب شركت حفاري شمال به عنوان يكي از برترين شركت هاي فعال اقتصادي در سال 1390

*معرفي شركت حفاري شمال به عنوان رتبه 6 در بين شركت هاي پذيرفته شده در بورس از نظر شفافيت مالي .

*كشف نخستين ميدان هيدروكربوري در آبهاي عميق داخلي درياي خزر.

*وارد نمودن اولين دستگاه حفاري دريايي پايه دار ملكي نو پس از 28 سال به آبهاي خليج فارس .

*دارا بودن قراردادهاي بلند مدت داخلي و بين المللي عمليات حفاري در بخش دريا و خشكي

*مديريت و راهبري شناورهاي كاسپين 1 و 2 و انجام عمليات لنگر اندازي.

*حفاري،تعمير و ترميم چاه هاي نفت و گاز در آبهاي كشور تركمنستان طبق استانداردهاي بين المللي) قرارداد بین المللي سكوي ايران خزر با شركت دراگون اويل)

در ادامه بررسی شرکت مذکور، اقلام ترازنامه و نسبت های مالی شرکت مورد توجه قرار کرفته است.

اقلام مهم ترازنامه شرکت طی سال های 88-90


ارقام به میلیون ریال

نسبت های مالی


حاشیه سود خالص و حاشیه سود ناخالص و سود عملیاتی شرکت طی سه سال اخیر با روند نزولی مواجه شده است. بازدهی حقوق صاحبان سهام طی سال های 88-90 تغییر محسوسی نداشته و از لحاظ نسبت جاری شرکت در جایگاه مناسبی قرار دارد. نسبت بدهی شرکت (مجموع بدهی ها در مقایسه با کل دارایی ها) از 0.32 در سال 88 به 0.43 در سال 90 افزایش یافته است.

قراردادهای منعقده شرکت:

مفروضات به کار گرفته شده:

1- نرخ دلار اتاق مبادلاتی با برابری 25.000ریال

2- نرخ یورو اتاق مبادلاتی با نرخی برابر با 30.000 ریال

3- محاسبه درآمد حاصل از دکل ایران خزر به صورت روزانه 139.254 دلار

4- محاسبه درآمد دکل نیمه شناور امیر کبیر با نرخ روزانه 140.000 دلار به اضافه 2.500 یورو

5- محاسبه درآمد حاصل از اجاره دکل های 110 الی 116 و 119 براساس نرخ روزانه 27.340 یورو

6- درآمد اجاره دکل 117 بر اساس نرخ روزانه 294.772.148 ریال

7- درآمد اجاره دکل سحر 1 براساس نرخ روزانه 151.000 دلار

8- درآمد اجاره 4 دستگاه پمپ تراک با نرخ روزانه هر دستگاه 5.000 یورو

با توجه به تغییر نرخ محاسبه درآمدهای شرکت به دلیل تغییر نرخ محاسبه درآمد قرادادها از نرخ مرجع به نرخ آزاد و مبادله ای میزان افزایش درآمدها و در نتیجه سود شرکت به شرح ذیل محاسبه گردیده است.








شرکت حفاری شمال برای درآمد خدمات صادراتی خود دلار 17.000ریالی و یوروی 23.000 ریالی را محاسبه کرده است که با تغییر این نرخ ها با نرخ های ارز اتاق مبادلات، به عدد 4.595.672 میلیون ریال دست می­یابیم که 12.13 درصد از پیش بینی شرکت که برابر با 4.098.361میلیون ریال است، بیشتر می­باشد. همچنین این شرکت درآمد خدمات داخلی خود را با نرخ ارز مرجع (دلار: 12.260 ریال و یورو: 16.058ریال) پیش بینی کرده است که با جایگزین کردن ارز های اتاق مبادلاتی به جای ارز مرجع به مابه التفاوت 1.141.938 میلیون ریال دست می­یابیم که از مابه التفاوت محاسبه شده توسط شرکت با نرخ های دلار 17.000 و یورو 23.000 ریالی که برابر با 866.329 میلیون ریال پیش بینی شده است، 32 درصد بیشتر می ­باشد. این اعداد در صورت سود و زیان ارائه شده در جدول صفحه بعد گنجانده شده و به سود هر سهمی برابر با 774 ریال رسیده ایم که 46 درصد نسبت به سود هر سهم اعلامی از سوی شرکت، بیشتر است.

پیش بینی صورت سود و زیان:

مبالغ به میلیون ریال



با مرتبه P/E=4 ارزش سهام شرکت 3100 ریال می باشد. قابل توجه است فقط یکی از دکل های شرکت، دکل نیمه شناور امیرکبیر می باشد که دارای ارزش حداقل 160 میلیون دلار می باشد. لذا با توجه به دلار 2500 تومان ارزشی بالغ بر 400 میلیارد تومان دارد. خاطر نشان می سازد ارزش شرکت با قیمت 250 تومان بالغ بر 650 میلیارد تومان می باشد، بنابراین ارزش دکل مزبور حداقل 60 درصد ارزش بازار شرکت حفاری شمال است. شرکت علاوه بر این دکل دریایی، دارای دکل دریایی ایران خزر و حداقل ده دکل خشکی می باشد. حداقل ارزش دکل های مزبور بیش از 1000 میلیارد تومان می باشد. که حداقل ارزش جایگزینی شرکت 400 تومان به ازای هر سهم می باشد.

تهیه کننده : نرگس نبوی

تایید کننده: دکتر سرهنگی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر