بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۰
کد خبر : ۸۱۵۴۶
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد شکست عرضه بلوكی سهام پالایشگاه بندرعباس بود.
پر‌تب‌و‌تاب‌ترین نماد بورس اوراق بهادار در چند هفته اخیر بی‌تردید نماد پالایشگاه بندرعباس بود که بازدهی قابل ملاحظه‌ای نزدیک به 50درصد را نیز در یک ماهه اخیر داشته است.

این بازدهی بخش عمده حرکت خود را مدیون احتمال خصوصی‌سازی این شرکت عظیم بود که این امر دیروز در بازار رخ نداد. دیروز سازمان خصوصی‌سازی در حالی به وکالت از شرکت ملی پالایش و پخش، بلوک 17درصدی پالایشگاه بندرعباس را عرضه کرد که نماد این شركت پالايشگاهي در بازار دوم معاملات بورس اوراق بهادار به قیمت پایه هر سهم4 هزار و 108 ریال با توجه به قیمت تابلوی روز گذشته به علاوه 20 درصد باز شد، اما خریداری برای آن وارد رقابت نشد و در نهایت این بلوک روی میز فروش بورس ماند.
به گفته منابع آگاه، بالارفتن قیمت پایه برای معامله این بلوک طی چند روز گذشته، دلیل اصلي عدم حضور خریداران در این رقابت به شمار مي‌رود، به طوری که طبق نظر خریداران قیمت اعلامی سازمان خصوصی‌سازی با قیمت مورد نظر آنها فاصله چشمگیری داشته است.
این بلوک از سوی شرکت کارگزاری خبرگان سهام بابت رد دیون دولت به بانک ملت و سازمان تامین اجتماعی با مهلت پرداخت وجه نقد 30 روزه و به صورت 30 درصد نقد و باقی اقساط سه ساله عرضه شد، اما به فروش نرسید.با عدم حضور خریدار در نماد «شبندر4» دیروز معامله‌گران تشکیل صف فروش بیش از 20میلیون سهمی را برای این پالایشگاه شاهد بودند تا وضعیت کلی بازار تحت تاثیر این نماد قرار گیرد.
احياي خودرويي‌ها در سايه كاهش نرخ دلار
در همین حال با کاهش بهای دلار در بازار تهران، قیمت محصولات فولادی و مواد پتروشیمی نیز در بازار آزاد رو به کاهش است. این امر موجب شده است نمادهای وابسته به این گروه‌ها نیز دیروز در بورس با افت قیمت مواجه شوند که این شرایط در نهایت به ثبت افت 174واحدی شاخص کل منجر شد تا شاخص به سطح 31هزار و 96 واحد عقب نشینی کند.در بازار دیروز همچنین با افت ارزش دلار و همچنین شایعاتی در مورد احتمال عرضه بلوک بانک پارسیان متعلق به ایران‌خودرو، سهام دو گروه خودرویی و تجهیزاتی با رشد تقاضا
مواجه شدند.
نمادهای «حفاری»، «رمپنا» و «فاذر» از گروه تجهیزات و «خودرو»، «خاور» و «سایپا» از گروه خودرو بیشترین خریدار را در بین هم گروهی‌های خود دارا بودند. به نظر می‌رسد آرامش در بازار ارز و تسهیل در واردات مواد اولیه از یک سو و عدم رشد نمادهای فوق در چند ماه گذشته دلیل اصلی اقبال بازار به این نمادها باشد.
در بازار دیروز همچنان وضعیت بازار ارز مورد توجه معامله‌گران بود؛ دیروز سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور با بیان این‌که نظر بانک مرکزی نرخ مبادله‌ای برای صادرکنندگان است، گفت: بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار پولی هدفش پوشش کلیه تقاضاها در اقتصاد به نرخ مبادله‌ای است.
صمد کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: گروه‌های کالایی یک و دو کماکان نرخ مرجع خواهند گرفت. ضمن اینکه ارزهای با مرجع خارجی شامل ارز صادرکنندگان غیرنفتی به نرخ مبادله‌ای توسط شبکه بانکی کشور می‌تواند خریداری شود. دیروز همچنين در بورس کالا نیز معاملات محصولات فولادی بدون تغییر قیمت انجام شد.
دیروز در بورس کالا، انواع ورق گرم و سرد فولاد مبارکه بدون تغییر قیمت نسبت به آخرین معاملات در روز 22 آبان ماه عرضه شدند. در طی معاملات امروز 56970 تن ورق گرم B شرکت با نرخ 1446 تومان در هر کیلو معامله شد.
38330 تن ورق گرم C نیز با نرخ هر کیلو 1462 تومان معامله شد و بالاخره اینکه 22670 تن ورق سرد B شرکت نیز با نرخ 1763 تومان معامله شد.
در گروه خودرویی، مدیر‌عامل سايپا درباره گلایه قطعه‌سازان از عدم پرداخت بدهی قطعه‌سازان از سوی خودروسازان به ایسنا گفت: بدهی قطعه‌سازان به صورت مرتب در حال پرداخت است و مشکلی از بابت پرداخت وجود ندارد، اما به دلیل کاهش حجم تولید، نقدینگی لازم برای آنها تامین نمی‌شود.
به گفته سعيد مدني، سه محصول جدید سايپا تا شش ماه آینده رونمایی و در آینده نزدیک به بازار عرضه خواهد شد. مدنی با بیان اینکه کارگران تاثیرگذارترین عامل در شرایط اقتصاد مقاومتی هستند، خاطرنشان کرد: با همراهی کارگران متعهد و فعال در صنعت خودرو، مشکلات فعلی تولید را برطرف خواهیم کرد.
در گروه فلزی، دیروز نماد معاملاتی شرکت صنعتی و سرمایه‌گذاری سپنتا با توجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد.
پاسخ به آخرين گمانه‌زني‌ها درباره «همراه»
در گروه مخابرات، مدیرعامل همراه اول گفت: رشد 2 برابری قیمت ارز هزینه‌های همراه اول را افزایش نداده است.
به گزارش سنا، وحید صدوقی با اشاره به اینکه درآمد همراه اول 20 درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: درست است که افزایش قیمت دلار تاثیری بالغ بر 10 درصد در هزینه‌های شرکت بر جای گذاشته است، اما این افزایش هزینه مربوط به هزینه‌های سرمایه‌گذاری است که در طی 10 سال مستهلک می‌شود.
در گروه ساختمانی، مدیر مالی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق به بورس‌نیوز گفت: پیش‌بینی درآمد فروش و همچنین بهای تمام شده پروژه‌ها و فعالیت‌های شرکت براساس استاندارد 29 حسابداری و با توجه به پیشرفت پروژه، متراژ و مبلغ فروش واحد‌ها صورت می‌گیرد و با توجه به اینکه اغلب پروژه‌های در دست ساخت «ثشرق» در مرحله پیشرفت 90 درصدی و حتی بالاتر قرار دارند، می‌توان گفت قبل از افزایش قیمت نهاده‌های ساخت، مواد مورد نیاز این پروژه‌ها تامین شده بود و همین امر موجب شد تا پیش‌بینی بهای تمام شده در سال 92 نسبت به سال قبل با کاهش 14 درصدی همراه باشد و به نوعی یک مزیت رقابتی را برای
شرکت ایجاد كند.
این مقام مسوول همچنین در خصوص پیش‌بینی درآمد فروش پروژه‌های در دست اجرا، اظهار داشت: در برآورد درآمد سال مالی 92 شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شرق، درآمد حاصل از فروش پروژه امید، یاس زاهدان و کوهسنگی لحاظ شده است و همچنین پیش‌بینی می‌شود در سال مالی پیش‌رو با افزایش فروش رو‌به‌رو باشیم.
خبري درباره پتروشيمي كرمانشاه
در گروه پتروشیمی، پتروشیمی کرمانشاه در 6 ماه نخست امسال، با تولید بیش از ظرفیت موفق شد 341 هزارتن محصول را روانه بازار کند.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی کرمانشاه در گفت‌وگو با شانا اظهار کرد: فروش آمونیاک در 6 ماه نخست سال در بخش داخل بیش از 4 هزار تن و در بخش صادرات حدود یک هزار تن بوده؛ این میزان برای اوره بیش از 175 هزار تن در بخش داخل و 183 هزار تن در بخش صادرات اعلام شده است.
میر‌احمدی گفت: بر اساس آمارهای موجود، مجتمع پتروشیمی کرمانشاه سال گذشته نیز میزان قابل قبولی فروش داشته؛ به طوری که فروش اوره و آمونیاک این مجتمع در بخش داخل بیش از 170 هزار تن به ارزش 660 میلیون ریال و در بخش صادرات بیش از 410 هزار تن به ارزش یک میلیارد و900 میلیون ریال بوده است.
وي گفت: برنامه‌های کوتاه و بلندمدتی به منظور افزایش ظرفیت تولید در نظر داریم که امیدواریم با اجرای آنها در 4 سال آینده، ظرفیت اسمی این مجتمع به دو برابر ظرفیت کنونی افزایش یابد.
در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن 6/94 میلیارد تومان معامله شد که 11درصد آن را معاملات پالایشگاه بندر عباس تشکیل داد. در اين روز، از 217نمادی که به روی تابلو رفتند 123نماد با کاهش قیمت و 88نماد با رشد ارزش معامله شدند و بقيه نمادها هم بدون تغيير قيمت بودند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر