بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۳
کد خبر : ۸۱۵۵۱
نماینده مردم اسدآباد گفت: نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات بانکی به خودروسازان شرط فروش بانک پارسیان را مطرح کرده است و مدیرعامل ایران خودرو با این شرط موافقت کرده است.
بهروز نعمتی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: قیمت‌ها، تولید، فروش، صف خرید، وابستگی به نظام بانکی، توقف ثبت‌نام‌ها از جمله محورهای متقاضیان تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی با مدیران عامل ایران خودرو و سایپا بود که پس از بحث و بررسی فراوان کمیسیون صنایع با 13 رای در برابر 11 رای تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی را به تصویب رساند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، شرط پرداخت تسهیلات هزار میلیارد تومانی نظام بانکی به خودروسازان را فروش بانک پارسیان عنوان کرد و افزود: مدیرعامل ایران‌خودرو از آمادگی این شرکت برای فروش سهام بانک پارسیان در بورس سخن گفت ولی در عین حال اعلام کرد فراهم نبودن زمینه عرضه بلوکی سهام مانع از این کار است، نجم‌الدین درخواست کرد شرایط عرضه بلوکی سهام بانک پارسیان توسط ایران خودرو در بورس فراهم شود.
نماینده مردم اسدآباد گفت: مدیران عامل این دو خودروسازی بزرگ بیش از 6 بار با اعضای کمیسیون‌های صنایع و معادن و پیگیری و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی جلسات مشترک داشته‌اند، از این رو تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی با محوریت ایران خودرو و سایپا انجام می‌شود.
وی با اشاره به سخنان مدیران سایپا و ایران‌خودرو گفت: مدیران این دو شرکت خودروساز یادآوری کردند که نظام بانکی از گذشته هزار میلیارد تومان نقدینگی به صورت تسهیلات بانکی در اختیارشان قرار داده‌اند ولی این مبلغ به کلی قطع شده است، آنان نابسامانی‌های بازار خودروی کشور را ناشی از این موضوع دانسته و تاکید کردند که با قطع تسهیلات بانکی عمل به تعهدات در قبال مشتریان و قطعه‌سازان سخت شده است.

نعمتی با اشاره به آمار کاهش تولید خودرو به روایت مدیران عامل سایپا و ایران‌خودرو و نمایندگان مجلس گفت: مدیران عامل ایران خودرو و سایپا قطع تسهیلات بانکی را موجب کاهش 20 تا 30 درصدی تولید خودرو عنوان کردند ولی اعتقاد اعضای کمیسیون صنایع و معادن میزان کاهش تولید خودرو بیش از 40 درصداست.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن از قصد مدیرعامل ایران خودرو برای داخلی‌سازی کامل خوردوی 206 و شکستن قیمت آزاد و کارخانه‌ای این خودرو سخن گفت.

نماینده مردم اسدآباد با اشاره به توضیحات مدیران عامل ایران خودرو و سایپا درباره دلیل شکاف قیمت خودرو در بازار آزاد گفت: مدیران عامل سایپا و ایران خودرو اعلام کردند پیش فروش خودرو در حال انجام است ولی دلالان خودرو با سوءاستفاده از مجموع شرایط بر شکاف قیمت کارخانه و بازار آزاد دامن می‌زنند.

وی گفت:‌ در این جلسه گفته شد شکاف قیمت در بازار خودروهای مختلف بین 3 تا 5 میلیون تومان است، اعضاء تاکید داشتند نحوه توزیع خودروهای تولیدی باید از طریق نمایندگی‌های مجاز فروش در سراسر کشور انجام شود تا شکاف قیمت‌ها به حداقل برسد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر