بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۸
کد خبر : ۸۱۶۲۹
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز به‌رغم ثبت رشد شاخص، همچنان به دلیل تبعات عدم معامله بلوک سهام پالایشگاه بندرعباس و همچنین ادامه کاهش بهای ارز در بازار آزاد با فراز و فرودهای شدیدی همراه بود.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که با توجه به عدم انجام معامله عمده پالایشگاه نفت بندر‌عباس در روز دوشنبه صف فروش قابل ملاحظه‌ای در این نماد تشکیل شد. این صف که برای دقایقی حتی از مرز یکصد میلیون سهم نیز عبور کرد یادآور رفتار بازار در چند ماه اخیر به ویژه پس از شکست معاملات عمده نمادهای سایپا فولاد خوزستان و ذوب‌آهن اصفهان است. در این شرایط معامله‌گران در انتظار برای جمع‌آوری صف فروش این نماد قرار گرفته‌اند. از دیدگاه کارشناسان با توجه به حضور گسترده نوسان‌گيران در دو نماد ذوب آهن اصفهان و پالایشگاه بندرعباس و افزایش قابل ملاحظه قیمت این دو نماد به دلیل فعالیت این گروه از معامله‌گران، شانس انجام معاملات عمده كاهش يافته و عملا خریداران حقوقی در قیمت‌های کنونی تمایلی برای خرید در این نمادها از خود نشان نداده اند.در این شرایط بازار احتمالا نیازمند تن دادن به اصلاح قیمتی با هدف نزدیکی قیمت معاملات عمده به خواست مشتریان حقوقی عمده است.
آخرين اخبار از «شبندر»
در همین رابطه دیروز معاون سازمان خصوصی‌سازی گفت: هیات واگذاری علاوه بر تعیین تکلیف بلوک17درصدی پالایشگاه بندرعباس در مورد 36 درصد دیگر از سهام این شرکت مشمول اصل 44 تصمیم‌گیری می‌کند.
ابوالقاسم شمسی جامخانه در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فارس در برابر اين سوال كه با توجه به عدم فروش بلوک 17 درصدی پالایشگاه بندرعباس در روز دوشنبه، آیا این بلوک دوباره عرضه می‌شود یا بابت رد دیون به بانک ملت و سازمان تامین اجتماعی واگذار خواهد شد؟ توضیح داد: هیات واگذاری در قیمت‌گذاری و نحوه فروش بنگاه‌های دولتی اختیار دارد و می‌تواند در مورد واگذاری شرکت‌ها تصمیم‌گیری کند.
وی ادامه داد: بنابراین هیات واگذاری می‌تواند نسبت به عرضه مجدد بلوک 17 درصدی پالایشگاه بندرعباس یا تخصیص آن بابت رددیون تصمیم‌گیری کند و این موضوع در اولین جلسه هیات واگذاری مطرح خواهد شد.
این مقام مسوول‌ با اشاره به عرضه تدریجی سهام پالایشگاه بندرعباس در بورس و تخصیص سهام به کارکنان شرکت خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تا 60 درصد از سهام این شرکت قابل واگذاری بوده، با کسر بلوک 17 درصدی و عرضه اولیه سهام و واگذاری به کارکنان شرکت، حدود 36 درصد دیگر از سهام پالایشگاه بندرعباس باقی می‌ماند.
او ادامه داد: بنابراین هیات واگذاری علاوه بر تصمیم‌گیری در مورد بلوک 17 درصدی پالایشگاه بندرعباس،در مورد عرضه یکجای 36 درصدی باقیمانده یا تقسیم آن به دو بلوک تصمیم‌گیری خواهد کرد.
در همین حال، بازار دیروز همچنان درگیر تبعات کاهش بهای ارز بود این کاهش که به دلیل خوش بینی معامله‌گران بازار ارز به حصول توافقی در حوزه سیاسی رخ داده سبب شده است تا معامله‌گران بازار سهام نیز نسبت به برآوردهای اولیه در مورد سود شش ماهه دوم شرکت‌های بورسی تجدیدنظرهایي را صورت دهند که این امر از تب و تاب گروه‌های صادراتی بازار سهام کاسته است. در مورد مذاکرات سیاسی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اهمیت تلاش برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای پایان بخشیدن به این بحران تاکید کرد.
آمانو خاطرنشان كرد: مرحله مهمی روز سیزدهم دسامبر سال جاری پیش رواست و در این روز مذاکراتی بسیار حساس با مقامات جمهوری اسلامی در تهران برگزار خواهد شد.
در بازار دیروز و در گروه فلزی نماد صنعتی سپاهان پس از اعلام گزارش مناسب این شرکت بازگشایی شد.
بنابر اين گزارش، گروه صنعتی سپاهان که در زمینه تولید و فروش لوله‌های گازی و صنعتی فعالیت دارد، سود هر سهم سال جاری خود بر اساس عملکرد شش ماهه را 105 تومان اعلام کرده است که نسبت به آخرین سود پیش‌بینی شده 38 درصد رشد داشته است. اين شركت در نیمه نخست سال نیز 53 درصد آن را پوشش داده است.
با وجود کاهش مقدار تولید و فروش به دلیل محدودیت تامین مواد اولیه، برآورد افزایش نرخ فروش محصولات در شش ماهه دوم تعدیل مثبت 38 درصدی را برای شرکت رقم زده است.
این شرکت در شش ماهه نخست سال 4/8 میلیون دلار صادرات داشته که با دلار 1560 تومانی تسعیر شده است.همچنین بیش از 160 میلیون روبل نیز واردات داشته که با نرخ 468 ریالی انجام پذیرفته است.
در گروه تجهیزات، دیروز نماد آذراب همچنان با معاملات پر حجمی مواجه بود روز دوشنبه نماد آذراب با معامله بیش از 35میلیون سهم بیش از 11درصد سهام شرکت همراه بود که بخشی از این عرضه سنگین براساس شنیده‌ها توسط سازمان خصوصی‌سازی و از مجموعه سهام متعلق به صدرا صورت گرفته است. در صورت انجام این عرضه مالکیت صدرا در آذراب به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش را تجربه خواهد کرد.
درباره افزايش قيمت خودرو
در گروه خودرویی، شورای رقابت دیروز در گزارشی افزایش اخیر قیمت خودرو را فاقد وجاهت قانونی دانست.
به گزارش خبرگزاري فارس، در جلسه 28 آبان شورای رقابت که صد و سی و یکمین جلسه این شورا و با دستور بررسی افزایش قیمت بلیت هواپیما، ادامه بررسی دستورالعمل تعیین قیمت بلیت مترو و افزایش بهای خودروهای داخلی بود، تصویب شد: «مستندا به بند 5 ماده 58 قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی نظر به اینکه مرجع صلاحیت‌دار برای تصویب دستورالعمل قیمت در بازار انحصاری خودروی داخلی شورای رقابت است، شورا افزایش بهای اخیر در بازار یادشده را فاقد وجاهت قانونی دانست.»
در این گروه يك نماینده مجلس گفت: نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات بانکی به خودروسازان شرط فروش بانک پارسیان را مطرح کرده است و مدیرعامل ایران خودرو با این شرط موافقت کرده است.
بهروز نعمتی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: قیمت‌ها، تولید، فروش، صف خرید، وابستگی به نظام بانکی و توقف ثبت‌نام‌ها از جمله محورهای گفت‌و‌گوي متقاضیان تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی با مدیران عامل ایران خودرو و سایپا بود که پس از بحث و بررسی فراوان کمیسیون صنایع با 13 رای در برابر 11 رای تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی را به تصویب رساند.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، شرط پرداخت تسهیلات هزار میلیارد تومانی نظام بانکی به خودروسازان را فروش بانک پارسیان عنوان کرد و افزود: مدیرعامل ایران‌خودرو از آمادگی این شرکت برای فروش سهام بانک پارسیان در بورس سخن گفت، ولی در عین حال اعلام کرد: فراهم نبودن زمینه عرضه بلوکی سهام مانع از این کار است، نجم‌الدین درخواست کرد شرایط عرضه بلوکی سهام بانک پارسیان توسط ایران خودرو در بورس فراهم شود.
نماینده مردم اسدآباد گفت: مدیران عامل این دو خودروسازی بزرگ بیش از 6 بار با اعضای کمیسیون‌های صنایع و معادن و پیگیری و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی جلسات مشترک داشته‌اند، از این رو تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی با محوریت ایران خودرو و سایپا انجام می‌شود.
وی با اشاره به سخنان مدیران سایپا و ایران‌خودرو گفت: مدیران این دو شرکت خودروساز یادآوری کردند که نظام بانکی از گذشته هزار میلیارد تومان نقدینگی به صورت تسهیلات بانکی در اختیارشان قرار داده‌اند، ولی این مبلغ به کلی قطع شده است، آنان نابسامانی‌های بازار خودروی کشور را ناشی از این موضوع دانسته و تاکید کرده‌اند که با قطع تسهیلات بانکی عمل به تعهدات در قبال مشتریان و قطعه‌سازان سخت شده است.
نعمتی با اشاره به آمار کاهش تولید خودرو به روایت مدیران عامل سایپا و ایران‌خودرو و نمایندگان مجلس گفت: مدیران عامل ایران خودرو و سایپا قطع تسهیلات بانکی را موجب کاهش 20 تا 30 درصدی تولید خودرو عنوان کردند، ولی اعتقاد اعضای کمیسیون صنایع و معادن میزان کاهش تولید خودرو بیش از 40 درصداست.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن از قصد مدیرعامل ایران خودرو برای داخلی‌سازی کامل خودروی پژو 206 و شکستن قیمت آزاد و کارخانه‌ای این خودرو سخن گفت.
نماینده مردم اسدآباد با اشاره به توضیحات مدیران عامل ایران خودرو و سایپا درباره دلیل شکاف قیمت خودرو در بازار آزاد گفت: مدیران عامل سایپا و ایران خودرو اعلام کردند پیش فروش خودرو در حال انجام است، ولی دلالان خودرو با سوءاستفاده از مجموع شرایط بر شکاف قیمت کارخانه و بازار آزاد دامن می‌زنند.
وی گفت:‌ در این جلسه گفته شد شکاف قیمت در بازار خودروهای مختلف بین 3 تا 5 میلیون تومان است، اعضا تاکید داشتند نحوه توزیع خودروهای تولیدی باید از طریق نمایندگی‌های مجاز فروش در سراسر کشور انجام شود تا شکاف قیمت‌ها به حداقل برسد.
شفاف‌سازي يك شيميايي
در گروه شیمیایی، مدیرعامل شرکت صنایع شیمیایی سینا در خصوص افزایش قیمت سهام این شرکت شفاف‌سازی و شایعه صادرات 18 میلیون دلاری را به شدت تکذیب كرد.
بیات با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس اعلام کرد که هیچ گونه اتفاق غیر‌عادی که باعث افزایش درآمد شرکت و به تبع آن افزایش قیمت سهام شود، رخ نداده است.
همچنین تحلیل ناشی از شنیده‌های بازار که اشاره به صادرات 6 ماهه اول سال بالغ بر 18 میلیون دلار دارد، به کلی عاری از حقیقت است و به نظر می‌رسد انگیزه این تحلیل برای ایجاد جو کاذب روانی و تشویق افزایش تقاضا و در نتیجه بالا رفتن قیمت سهام باشد که توسط عده‌ای سود جو دامن زده می‌شود.
مدیر عامل این شرکت کوچک بورسی همچنین توضیح داد: همانطور که در صورت‌های مالی 6 ماهه گزارش شده، سود حاصل از عملکرد واقعی شرکت 5 هزار و 431 میلیون ریال بوده است که طبق نظر حسابرسی مانده بدهکاران ارزی به نرخ رسمی جدید تسعیر شده و نهایتا سود در سطح 10 هزار و 204 ریال بالغ شده است. در حالی که عملا در نیمه دوم سال با توجه به افزایش محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها وضع بهتری نسبت به 6 ماهه اول وجود ندارد.
در مجموع بازار دیروز بازاری به شدت متلاطم بود که در آن شاخص کل با 4/44 واحد افزايش به سطح 31هزار و 140 واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز 7/53میلیارد تومان بود که 5/14درصد آن را معاملات 9/8میلیون سهمي گل‌گهر تشکیل داد و از 215نمادی که به روی تابلو رفتند 111 نماد با کاهش قیمت و 92نماد با رشد ارزش همراه شدند و بقيه نمادها هم بدون تغيير قيمتي بودند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر