بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۹
کد خبر : ۸۱۷۱۵

-اعظم شريفي: نگاه معامله‌گران در بازار اين هفته به معامله بلوكي پالايشگاه نفت بندرعباس بود كه حاضر نشدن خريداران براي رقابت در اين بلوك، اين سهم پربازده بورس را به صف فروش 50 ميليون سهمي در پايان اين هفته رساند.


 با كم‌رونقي گروه فلزات اين بار گروه‌هاي تجهيزات و خودرويي در اين هفته پيشتاز بودند و معاملات پرحجمي را رقم زدند. از سوي ديگر، عقب‌نشيني معامله‌گران حقيقي در اين هفته نيز ادامه داشت تا تغيير مالكيت 140 ميليارد ريالي از سوي معامله‌گران حقيقي به حقوقي صورت بگيرد. در همين حال معامله‌گران حقيقي بيشترين اقبال را به نمادهاي آذرآب، حفاري و پتروشيمي پرديس داشتند و حمايت معامله‌گران حقوقي هم در نمادهاي پالايش نفت بندرعباس، ملي‌مس، فولاد مباركه و ومعادن و فلزات چشمگير بود.
عرضه‌هاي سنگين معامله‌گران در «شبندر»
اولين روز هفته جاري با عرضه‌هاي سنگين در نماد پالايشگاه نفت بندرعباس همراه بود كه صندوق نفت و پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي در مجموع عرضه‌كننده 16 ميليون سهم اين شركت بودند. 
در همين حال عرضه يك ميليون سهم ماشين‌سازي اراك ديگر اقدام روز شنبه صندوق نفت بود كه 500 هزار سهم آن را سرمايه‌گذاري فرهنگيان خريد. همچنين در اين روز صندوق عشاير خريدار فولاد و غدير بود و مخابرات هم از تشكيل صف خريد براي همراه استفاده كرد تا 430 هزار سهم اين نماد را به فروش برساند. در همين حال همانند هفته گذشته در نماد پلي‌اكريل انتقال سهام از شركت پخش عظيم و احياي سپاهان به شركت الياف زاينده‌رود ادامه داشت.
توسعه اعتماد و مسكن و ساختمان جهاد نيز از ديگر خريداران روز شنبه بود كه در نمادهاي انصار و كنتورسازي فعاليت داشتند. در همين حال، خريدهاي بوعلي در نماد شمال شرق شاهرود آغاز شد و از سوي ديگر، سرمايه‌گذاري ملي در صف فروش خريدار بانك تجارت بود. همچنين سرمايه‌گذاري توسعه ملي در نماد پتروشيمي خارك خريدار 220 هزار سهم بود. خريد 200 هزار سهم «وملت» از سوي دليران پارس و حمايت براي خريد 450 هزار سهم معادن و فلزات از سوي فولاد و صبانور نيز از ديگر تحولات روز شنبه بود.
اين در حالي است كه آتيه كاركنان بانك ملت در ادامه حمايت‌هاي روزانه از نماد بانك ملت، به خريد 3/8 ميليون سهم اين بانك اقدام كرد. همچنين توسعه توكا نيز خريدهاي كم‌حجمي را در نمادهاي حمل‌ونقل توكا و توكافولاد صورت داد.
بانك‌ها احيا مي‌شوند؟
معامله‌گران در بازار روز يكشنبه روز پرحجمي را شاهد بودند كه در اين ميان، اقدام توسعه اقتصاد آينده‌سازان به خريد 7/7 ميليون سهم بانك كارآفرين قابل توجه بود. مهرآفرينان دوران نيز خريدار 500 هزار سهم بانك پارسيان بود. همچنين عرضه 3 ميليون سهم سرمايه‌گذاري سپه از سوي بانك سپه و فروش 5/2 ميليون سهم ايران خودرو از سوي سمند نيز ديگر اقدامات روز يكشنبه بود. بنابر اين گزارش پخش عظيم و احياي سپاهان بالغ بر 35 ميليون سهم پلي‌اكريل را به الياف زاينده‌رود منتقل كردند. در همين حال حمايت صندوق عشاير از نمادهاي فولاد و غدير ادامه داشت و از سوي ديگر دليران پارس با خريد 3/1 ميليون سهم «وملت» و خريد 400 هزار سهم بانك دي روز پركاري را ثبت كرد. در اين روز، مهرگان تامين پارس هم ديگر خريدار روز يكشنبه بود كه 2/1 ميليون سهم سامان‌گستر را به پرتفوليوي خود افزود. همچنين نور همدانيان فروشنده و دانايان پارس خريدار اصلي نماد قند نيشابور در اين روز بودند.عرضه 2 ميليون سهمي آذرآب توسط صندوق نفت و فروش 100 هزار سهم دوده صنعتي از سوي صباتامين هم از ديگر تحركات بازار روز يكشنبه بود. همچنين مخابرات 40 هزار سهم همراه اول را فروخت و «ونيكي» براي حمايت از بانك تجارت 250 هزار سهم خريداري كرد.
سيگنال‌هاي مثبت و منفي براي بازار 
در بازار روز دوشنبه توسعه معادن روي عرضه‌كننده 8/4 ميليون سهم صنعت روي زنگان در فرابورس بود. همچنين جابه‌جايي‌هاي بلوكي در نماد پلي‌اكريل ادامه داشت. بر اين اساس 50 ميليون سهم «شپلي» از احياي سپاهان و الياف زاينده‌رود به پلي‌اكريل ماهشهر منتقل شد. 
در اين روز، صندوق نفت تنها در نمادهاي سفارس و حفاري خريدهاي كم‌حجمي را رقم زد و در عرضه‌هاي پرحجم آذرآب نيز 2 ميليون سهم فروخت كه صبا جهاد 350 هزار سهم آذرآب را خريداري كرد. اين در حالي است كه در روند حمايتي از بانك ملت، كاركنان بانك ملت 10 ميليون سهم اين نماد را از بازار جمع كرد و در مقابل آتيه صبا فروشنده 1/12 ميليون سهم بانك ملت بود. روز دوشنبه صندوق عشاير و ساتا نيز خريدهاي كم‌حجمي در نماد غدير داشتند. سمند هم در صف خريد گروه خودرويي عرضه‌كننده 3 ميليون سهم ايران‌خودرو و 100 هزار سهم «ختوقا» بود. اين در حالي است كه بيمه ملت با فروش 5/3 ميليون سهم در نماد مس باهنر معاملات پرحجمي را صورت داد. روز دوشنبه در نماد كويرتاير، غدير فروشنده 4 ميليون سهم بود و اعتضاد غدير هم 8/2 ميليون سهم خريد.
اين در حالي است كه سرمايه‌گذاري مهرگان 5 ميليون سهم گل‌گهر را عرضه كرد كه فولاد مباركه خريدار بود.از سوي ديگر در آستانه برگزاري مجمع سالانه شركت توسعه صنعتي ايران، پرشيا ايكوئيتي فاند سه ميليون سهم «وتوصا» را خريداري كرد.در همين حال، فعاليت دليران پارس در نماد سرمايه‌گذاري ملت ادامه داشت و اين حقوقي 7/5 ميليون سهم سرمايه‌گذاري ملت را از بازار جمع كرد.
كاهش فعاليت حقوقي‌ها 
معامله‌گران در معاملات روز سه‌شنبه فعاليت چندان خاصي نداشتند. در اين ميان، صف خريد گروه خودرويي همچنان مورد توجه بود كه تنها عرضه 5/3 ميليون سهمي سمند در نماد «خودرو» و 250 هزار سهمي در نماد «ختوقا» را در پي داشت.در همين حال سه ميليون سهم كويرتاير بين اعتضاد غدير و سرمايه‌گذاري غدير جابه‌جا شد.
همچنين صندوق عشاير در نمادهاي فولاد و غدير خريدار بود و 4/1 ميليون سهم «ومعادن» نيز از سوي صندوق نفت خريداري شد. در همين حال آتيه صبا با عرضه 4/10 ميليون سهمي در نماد بانك ملت موجب شد تا كاركنان بانك ملت 3/11 ميليون سهم اين بانك را از بازار جمع كنند. ساتا نيز به همراه صندوق عشاير در نماد غدير همچنان خريدار بود. در اين روز احياي سپاهان 20 ميليون سهم پلي‌اكريل را به پلي‌اكريل ماهشهر فروخت. از سوي ديگر توسعه اقتصاد آينده‌سازان در نماد بانك كارآفرين با خريد 2 ميليون سهم نقش فعالي داشت.خريد 8 ميليون سهم گل‌گهر از سوي فولاد مباركه نيز از ديگر تحولات قابل رصد روز سه‌شنبه بود. اين در حالي است كه در صف خريد ميليوني زنگان تنها 160 هزار سهم از سوي «كروي» عرضه شد. همچنين فولاد صبانور از «ومعادن» حمايت كرد و سرمايه‌گذاري خوارزمي هم در نقش خريدار 240 هزار سهمي سرمايه‌گذاري مسكن ظاهر شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر