بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۱
کد خبر : ۸۱۷۱۶

 هديه لطفي: فرابورس ايران روز گذشته را مطابق روال هميشگي پايان هفته‌ها، با موج تعادل سپري كرد. اما با اين تفاوت كه اعلام زمان عرضه بلوكي سهام ذوب‌آهن، رونق جديدي به اين بازار بخشيد. 

در اين روز بيش از 41 ميليون برگه اوراق بهادار در ميان سهامداران خريد و فروش شد و ارزش كل معاملات به سطح 277 ميليارد ريال رسيد كه 12 ميليون سهم آن مربوط به معاملات ذوب‌آهن بود. در اين روز نه تنها 12 ميليون سهم «ذوب» به ارزش 34 ميليارد ريال دادوستد شد، بلكه اين نماد در پايان با صف خريد به كار خود پايان داد و هر سهم مزبور با نوسان مثبت 3 درصدي روبه‌رو شد. همچنين بنا بر اعلام ناظر بازار قرار است بلوك 17 درصدي ذوب‌آهن در روز يكشنبه 19 آذرماه از طريق بازار دوم فرابورس عرضه شود. يادآور مي‌شود جلسه معارفه شرکت ذوب‌آهن اصفهان با حضور مدیران و مسوولان مالی و فنی و کارشناسان رسمی ارزیابی سهام، در روز سه‌شنبه 7 آذر، ساعت 14 در سالن همایش‌های شرکت کارگزاری بانک ملی برگزار خواهد شد. در بازار ديروز هلدينگ صنايع معدني خاورميانه با جابه‌جايي 6/16 ميليون سهم به ارزش 5/49 ميليارد ريال به عنوان پرمعامله‌ترين و باارزش‌ترين نماد بازار شناخته شد. افزون بر اين، روز گذشته شركت توليد نيروي برق سنندج با معاملات توافقي بسيار سنگيني در بازار پايه فرابورس به ثبت رسيد. در اين روز 220 ميليون و 553 هزار سهم تولید نیروی برق سنندج به ارزش 5 هزار و 33 ميليارد ريال و به صورت توافقي معامله شد. مديرعامل فرابورس درباره اين معامله گفت: با توجه به درج شرکت تولید نیروی برق دماوند در30 اردیبهشت‌ماه امسال به عنوان شصت و نهمین نماد معاملاتی در بازار پایه و انجام معاملات توافقی رد دیون این شرکت در این بازار، فرابورس آماده است تا از نیروگاه های صنعت برق برای پذیرش و عرضه سهام این دسته از شرکت‌ها استقبال کند. وی همچنین یادآور شد: شرکت تولید نیروی برق دماوند در 21 دی ماه سال گذشته به عنوان سی‌و‌ششمین نماد معاملاتی در بازار پایه درج شده است و 8/379 میلیون سهم این شرکت به ارزش 5/12 هزار میلیارد ریال در 14 آبان امسال به صورت توافقی در این بازار معامله شد. اما در بازار ابزارهاي نوين مالي نيز بيشترين حجم معاملات را اوراق گواهي سپرده انصار با جابه‌جايي 40 هزار و 880 برگه داشت. همچنين در اين بازار 30 هزار و 180 برگه اوراق مشاركت نارنجستان، 28 هزار و 830 برگه اوراق اجاره مپنا و 25 هزار و 370 برگه اوراق اجاره ماهان نيز دادوستد شد. در مجموع روز گذشته از 74 نماد معامله شده در بازار فرابورس 25 نماد با نوسان مثبت، 25 نماد با نوسان منفي و 24 نماد ديگر هم بدون تغيير قيمت بودند.
سرانجام دو عرضه بلوكي 
بلوك 99/99 درصدي سهام شركت صنايع چوب خزر كاسپين متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین به قیمت هر سهم 6171 ریال به فروش رفت. 
در دومین روز رقابت برای خرید بلوک 99/99 درصدی شركت صنايع چوب خزر كاسپين معادل 9/56 ميليون سهم که به قیمت پايه هر سهم 4602 ريال، به صورت يك جا و با شرایط نقد یا نقد و اقساط عرضه شده بود، این سهم به قیمت هر سهم 6171 ریال و ارزش کل 7/351 میلیارد ریال به فروش رفت.
شركت صنايع چوب خزر كاسپين با سرمایه 57 ميليارد ريال در زمينه توليد، بازاريابي، فروش و صدور انواع محصولات چوب فعاليت مي‌كند.
همچنین در اين روز رقابت برای خرید بلوک 100 درصدی سهام کنترلی شرکت کالای پتروشیمی تا قیمت 51 هزار و 240 ریال رسید که به دلیل رقابت در دقایق پایانی، ادامه رقابت به دوشنبه 6 آذر موکول شد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر