بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۰
کد خبر : ۸۱۹۳۲

18 صندوق سرمايه‌گذاري طي آبان‌ماه از شاخص كل سبقت گرفتند و توانستند بازدهي مناسب‌تري را براي سرمايه‌گذاران خود به ارمغان آورند.
به گزارش خبرنگار  دنیای اقتصاد صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در حالي ماه گذشته را به پايان بردند كه بازدهي 18 صندوق سرمايه‌گذاري از بازدهي 1/3 درصدي شاخص فراتر بود.

بر اين اساس صندوق بانك مسكن با بازدهي 2/8 درصدي طي ماه گذشته در حالي صدرنشين بود كه صندوق‌هاي فارابي و آرين با بازدهي 7/7 و 4/7 درصدي رتبه‌هاي دوم و سوم را از نظر بازدهي ماهانه به دست آوردند.
در همين حال صندوق‌هاي حافظ، پيشرو، پيشتاز، گنجينه بهمن و فيروزه از ديگر صندوق‌هايي بودند كه بازدهي بالاتري از شاخص كسب كردند. اين در حالي است كه بازدهي شاخص ميانگين صندوق‌ها در ماه گذشته 1/2 درصد بود كه معادل يك درصد از بازدهي شاخص كل بازار كمتر بوده است.
بنابراين اطلاعات در كنار صندوق‌هاي رفاه و توسعه صادرات كه بازدهي آبان‌ماه را معادل صفر اعلام كرده‌اند، بازدهي 15 صندوق بين منفي 1/0 درصد تا منفي 3/5 درصد گزارش شده است. در اين ميان صندوق كارآفرينان برتر با بازدهي منفي 3/5 درصدي به همراه صندوق‌هاي بورس بيمه با بازدهي منفي 7/4 درصدي و صندوق سرمايه‌گذاري آرمان با بازدهي منفي 6/4 درصدي در قعر جدول عملكرد ماهانه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري جاي داشتند.
از سوي ديگر كارنامه شاخص در مقايسه با صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري طي عملكرد 3ماهه و 6ماهه به مراتب بهتر بوده است. به طوري كه شاخص كل طي سه ماه اخير در حالي بازدهي 9/27 درصدي داشت كه 15 صندوق سرمايه‌گذاري بازدهي بالاتري از شاخص را به دست آورده بودند. در سه ماه اخير صندوق‌هاي كارگزاري بانك صادرات، بورسيران و راهنما بازدهي 38، 8/33 و 4/33 درصدي را براي سرمايه‌گذاران خود داشتند. همچنين شاخص ميانگين بازدهي صندوق‌ها نيز طي اين دوره سه ماهه معادل 9/10 درصد را نشان مي‌دهد. نكته قابل توجه اين است كه همزمان با رشد شاخص بازده هيچ صندوق سرمايه‌گذاري طي دوره سه ماهه منفي نبوده است. در بررسي عملكرد 6ماهه اخير نيز شاخص بازار با بازدهي 9/14 درصدي مواجه بود و 6 صندوق سرمايه‌گذاري بازدهي بالاتر از 20 درصد را به همراه داشتند.
اما بازدهي شاخص ميانگين صندوق‌ها طي اين دوره 6ماهه معادل منفي 6/2 درصد گزارش شده است. اين در حالي است كه تنها 8 صندوق سرمايه‌گذاري طي دوره 6 ماهه اخير بازدهي منفي 1/0 درصد تا منفي 8/12 درصدي را داشتند كه در اين بين صندوق اميد سهم با بازدهي منفي 8/12 درصد ضعيف‌ترين كارنامه 6 ماهه را در ميان صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري شاهد بود.
 


اشتراک گذاری :
ارسال نظر