بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۵
کد خبر : ۸۲۰۶۹
به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، سازمان خصوصی سازی بعد از لغو فروش 1364 میلیارد تومانی 30.5 درصد سهام فولاد خوزستان در سال 87 با چالش هایی متعددی برای خصوصی سازی این شرکت مشمول اصل 44 مواجه شده و در پی لغو عرضه چندباره 50.5 درصد سهام آن در سال جاری و نبود مشتری در عرضه 11 مهر، بار دیگر مهیا شده تا شاید این بار بعد از 4سال بتواند طلسم فروش این شرکت را بکشند.

براساس این گزارش، در جریان عرضه 11 مهر این بلوک عرضه شد و مسئولان سازمان خصوصی سازی به مانند بلوک ذوب آهن ،از فروش این بلوک مدیریتی فولاد خوزستان مطمئن و به احتمال99 درصدی این معامله دلخوش کرده بودند .حتی یک سرمایه‌گذار حقوقی بزرگ شبه دولتی و غیربورسی از طریق یکی از شرکت های کارگزاری خصوصی هم تمایل به خرید این داشت اما پابرجا ماندن بدهی 250 میلیون دلاری که در اصل مربوط به فولاد اکسین خوزستان و بابت تسهیلات فاینانس از بانک صادرات ایران است، موجب کناره گیری این مشتری شد تا این بلوک برای چندمین مرتبه روی دست دولت و خصوصی سازی بماند.

چرا که هر چند این بدهی ربطی به فولاد خوزستان ندارد، اما خریدار باید نسبت به تسویه این مبلغ سنگین تعهداتی را به سازمان خصوصی سازی و دولت می داد که با توجه به افزایش نرخ دلار و معلوم نبودن قیمت دلار برای تسویه مبلغ بدهی یادشده و همچنین موضوع احتمال افزایش نرخ حامل های انرژی درآینده ، تاکنون کسی حاضر به قبول این ریسک و ارایه تقاضا برای خرید نشده تا قفل طلسم واگذاری و خصوصی شدن فولاد خوزستان به رغم چند بار قیمت‌گذاری و چند نوبت اعلام عرضه باز نشود.

با این رویداد تلخ دوباره در 11 مهر، هیئت واگذاری در جلسه 9 آبان خود تصمیم به تغییر قیمت فروش بیش از یک میلیارد سهم فولاد خوزستان گرفت و ابوالقاسم شمسی جامخانه در همان روز شرایط جدید این بلوک و همچنین بلوک ذوب آهن را به فارس اعلام کرد.

حال این سازمان در شرایطی آماده عرضه 17درصد سهام ذوب آهن در 19 آذر شده که با هماهنگی شرکت بورس دو روز بعد یعنی 21 آذر اقدام به عرضه بلوک 50.5 درصدی فولاد خوزستان از طریق کارگزاری بانک ملی ایران خواهد کرد. 

به این ترتیب طبق مصوبات موجود قرار شده یک میلیارد و 106 میلیون و 960 هزار سهم این شرکت به قیمت تابلوی بورس در روز عرضه به اضافه 35 درصد به شرط آنکه از 3 هزار تومان کمتر نباشد عرضه شود. همچنین شرایط این واگذاری تعدیل و طی آن به جای 30 درصد وجه نقد قبلی، 25 درصد با مهلت پرداخت 20 روزه تعیین شد. در عرضه قبلی بهای هر سهم به قیمت تابلوی بورس بعلاوه 50 درصد به شرط آنکه از 23 هزار و 223 ریال کمتر نباشد تعیین شده بود.

مبلغ سپرده این عرضه که قبلا" بیش از 77 میلیارد تومان بود به 99.6 میلیارد تومان رسیده و منابع از حاصل از آن باید بابت رد دیون تخصیص می یابد، لذا امکان تهاتر بدهی خریدار (غیر از خریدارانی که مصوبه هیئت وزیران در خصوص واگذاری شرکت مذکور را بابت رد دیون دولت داشته باشند) بابت فروش اقساطی سهام شرکت مذکور با مطالبات خریدار از دولت وجود نخواهد داشت.

پیش از این هم هئیت واگذاری در آذر سال گذشته قیمت و شرایط این بلوک را تصویب کرده بود،اما به دلیل وثیقه بودن حدود 18 درصد سهام توسط ایدرو،چنین امکانی مهیا نشد تا اینکه با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، این مانع برطرف شد تا زمینه عرضه دوباه آن در 17 خرداد سال جاری فراهم شود که چنین اتفاقی هم در آن تاریخ رخ نداد تا سازمان خصوصی سازی مجددا" مجبور به صرف هزینه و تلاش برای این واگذاری کند.

بعد از لغو بدون اعلام دلیل در این واگذاری توسط سازمان خصوصی سازی در 17 خرداد و انتشار خبر تصمیم نمایندگان ویژه رئیس جمهور موضوع اصل 127 قانون اساسی مبنی بر تخصیص 27.57 درصد سهام این شرکت به وزارت راه به ارزش 1.4 هزار میلیارد تومان (بابت مطالبات پیمانکاران) بود که بار دیگر زمان واگذاری این بلوک از 27 تیر ماه تعیین و با اعلام مسئولان بورس عرضه 2.5هزار میلیارد تومانی این بلوک قرار بود سوم مرداد قطعی شود، اما باز هم چنین اتفاقی رخ نداد تا اینکه در 11 مهر عرضه شد اما کسی حاضر به ارایه تقاضا نشد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر