بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۳
در ششمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه مطرح شد:

صنعت پتروشیمی و چالش های پیش رو

بیشترین مقابله و محدودیت از سوی دولت برای صنعت مذکور اعمال شده که افزایش نرخ خوراک حتی بالاتر از نرخ خوراک در منطقه و حتی آمریکا، اعمال محدودیت ها و ممنوعیت ها برای برخی کالاها و احتساب نرخ خوراک برمبنای ارز مبادلاتی از جمله آخرین مواردی است که این صنعت را با چالش هایی رو به رو ساخته است.
کد خبر : ۸۲۰۸۵
ششمین نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری با محوریت صنعت پتروشیمی با حضور جمعی از مسئولان و فعالان این گروه برگزار شد و مسایل و مشکلات پیرامون این صنعت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

براساس گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، در ابتدای این نشست رییس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: در شرایط کنونی صنعت پتروشیمی به عنوان یکی از صنایع مطرح کشور با فرصت ها و تهدیدهای بسیاری رو به رو است. اما هم اکنون مشکلات عدیده ای در امر صادرات این حوزه ایجاد شده و برخلاف سایر کشورهای جهان که در راستای توسعه صادرات قدم برداشته می شود، صادرات ایران طی سال های گذشته به دلیل غیر واقعی نگاه داشتن بهای ارز طی سالیان دراز، وضعیت چندان مطلوبی در اختیار نداشت.

قرار گرفتن صادرکنندگان در هجمه سیاست های جدید

رضی میری افزود: با توجه به چالش های پیش رو در خروج نفت، کشور می توانست با تکیه بر صنایع مهم از فرصت های موجود بهره برده و با توسعه صادرات به ویژه در بخش پتروشیمی، توسعه اقتصادی و صنایع تولیدی را رقم بزند.

وی تصریح کرد: به نظر می رسد در حال حاضر برخی مسئولین از توسعه صادرات ترسیده و با اتخاذ سیاست ها و بخشنامه های جدید، صنایع صادر کننده را مورد هجمه و تهدیدات جدی قرار داده اند.

وی از بروز چنین اقداماتی از سوی برخی دستگاه ها و نهادهای سیاست گذار برای ایجاد برخی محدودیت ها در امر صادرات کالا ابراز ناامیدی کرد و گفت: اینکه بگوییم بالا رفتن نرخ ارز، درآمدهای غیر واقعی صنایع را در پی دارد و از این رو با صدور بخشنامه های جدید و تهدید تولیدکنندگان سعی در برطرف نمودن این شرایط کنیم، چندان مطلوب به نظر نمی رسد.

از این رو لازم است تا هر شخصی به نوعی در این زمینه تمام تلاش خود را برای رفع ابهامات و تهدیدهای موجود به کار گرفته و از فرصت های صادراتی موجود در این صنعت دفاع کند.

انتظاراتی که به حق است

رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی نیز طی این جلسه دولت را در تیررس هجمه و اعتراض بنگاه های اقتصادی در زمان ایجاد نابه سامانی های اقتصادی به ویژه بی ثباتی های ارزی دانست و گفت: اینکه در ایجاد نابه سامانی ها دولت را مورد اعتراض قرار داده و اجازه تصمیم گیری به دولت را ندهیم، اقدامی اشتباه به نظر می رسد و این حق دولت است که در شرایط بحرانی، تصمیماتی برای برون رفت از این وضعیت گرفته شود.

حسن خسروجردی افزود: با این وجود اگر انتظار داشته باشیم دولت در تمام بخش ها تصمیمات کارشناسی شده و با تحلیل های دقیق گرفته شود، آیا انتظاری اشتباه است؟ آیا انتظار اینکه دولت با صدور یک بخشنامه، سایر بخشنامه های قبلی خود را نقض نکند، انتظاری زیاد از حد است؟

وی در این رابطه بر این نکته تأکید کرد که تنها آثار و پیامد صدور بخشنامه های جدید و یک شبه، ایجاد بحران برای صنایع می باشد که صنعت پتروشیمی نیز طی هفته های اخیر از این جهت بیش از سایر گروه ها متأثر بوده است.

خوراک صنعت پتروشیمی یک نعمت بزرگ

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی خوراک صنعت پتروشیمی را یک نعمت بزرگ برای کشور دانست و عنوان کرد: هیچ کشوری تا این حد از منابع طبیعی و مواد اولیه در حوزه پتروشیمی بهره مند نیست و با توجه به این نکته مهم بایستی به بهترین نحو از این منابع استفاده شود.

احمد مهدوی ابهری افزود: متأسفانه در گذشته گاز مورد نیاز واحدهای پتروشیمی صادر می شد، حال آنکه در شرایط فعلی با عرضه آنها به مجتمع های تولیدکننده و ایجاد ارزش افزوده، درآمدهای بیشتری برای کشور محقق شده و می توان گفت اهمیت دادن به وضعیت این صنعت، اقتصاد کشور می تواند براحتی از بحران های فعلی نجات یابد.

وی با اذعان به اینکه 45 درصد از ارز حاصل از صادرات فرآورده های نفتی در حوزه صنعت پتروشیمی بوده، گفت: با وجود این عملکرد مثبت، بیشترین مقابله و محدودیت از سوی دولت برای صنعت مذکور اعمال شده که افزایش نرخ خوراک حتی بالاتر از نرخ خوراک در منطقه و حتی آمریکا، اعمال محدودیت ها و ممنوعیت ها برای برخی کالاها و احتساب نرخ خوراک برمبنای ارز مبادلاتی ار جمله آخرین مواردی است که این صنعت را با چالش هایی رو به رو ساخته است.

این مقام مسئول عدم عملیاتی شدن مصوبه مجلس شورای اسلامی در نرخ خوراک مایع برمبنای 65 درصد نرخ فوب خلیج فارس را یادآور شد و اظهار داشت: تقاضای انجمن بر اعمال تخفیف 35 درصدی در نرخ خوراک مایع نیست، اما اینکه به پای تولیدکننده زنجیر بسته و از آن تقاضای دویدن هم پای تولیدکنندگان سایر کشورها را داشته باشیم، انتظاری نا به جا است.

وی تأکید کرد: همه مسئولان بر این امر معتقدند که در شرایط کنونی در جنگ اقتصادی به سر می بریم، اما در همین وضع نیز بایستی تمام نهادها و سیاست گذاران با هماهنگی بیشتر عمل کنند و خواسته اصلی تولیدکنندگان، اتخاذ تدبیر و سنجیده عمل کردن دولت است.

دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در ادامه از مزیت های حمایت از صنعت پتروشیمی سخن گفت و افزود: در صورت اعمال حمایت بهتر از این صنعت، می توانیم تا پایان برنامه پنجم توسعه درآمدهای ارزی را از 15 میلیارد دلار به 40 میلیارد دلار افزایش دهیم. چراکه توانایی و ظرفیت لازم برای تحقق این امر در کشور وجود دارد.

مهدوی التهاب به وجود آمده به دلیل احتمال افزایش نرخ خوراک گازی به 13 سنت و پرداخت هزینه تأمین خوراک برمبنای ارز را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: با اقدامات کمیته ویژه کارگروه صنعت پتروشیمی، اقدامات مناسبی برای رفع التهابات موجود به عمل آمده و تعامل هر چه بیشتر بخش خصوصی و دولتی نیز سرلوحه کار قرار گرفته است. اما لازم است حمایتی در خور از تولیدکنندگان فرآورده های پتروشیمی صورت گیرد.

ورود هلدینگ خلیج فارس نیاز به ثبات دارد

مدیر طرح سیستم شرکت ملی نفت نیز دیگر سخنران این نشست بود که بر لزوم همکاری بخش خصوصی با دولت تأکید داشت و گفت: صنعت پتروشیمی همواره به عنوان یکی از مهمترین صنایع مؤثر در توسعه کشور مطرح بوده و برداشته شدن تخفیف 35 درصدی نرخ خوراک تنها با فروش برمبنای نرخ 2600 تا 2700 دلار صرفه اقتصادی دارد.

علی کاردور افزود: فروش فرآورده ها با نرخ های پایین تر دلار تنها با نرخ خوراک برمبنای 65 درصد FOB امکان پذیر است و می توان در این زمینه به مسئولین امر پیشنهاد داد تا با کمک یکدیگر و دخالت به موقع و توجه به نظرات کارشناسان، از صنعت پتروشیمی دفاع کنند و در این خصوص همکاری دو طرفه دولت و مجلس شورای اسلامی نیز یکی از نیازهای اساسی است.

وی اذعان داشت: در شرایط فعلی که تداوم ابهامات کنونی پیرامون این صنعت مطرح است، پیشنهاد می شود ورود هلدینگ خلیج فارس به بازار سهام به تعویق بیفتد تا این عرضه در زمان برقراری تعادل نسبی در این حوزه انجام شود. چراکه در غیر این صورت احتمال زیان سهامداران و سرمایه گذاران این هلدینگ پتروشیمی مطرح است و در حال حاضر نگرانی هایی از این بابت وجود دارد.

واگذاری هلدینگ خلیج فارس تا پایان سال

مدیر عامل شرکت کارگزاری تأمین سرمایه نوین از توافق با سازمان بورس و اوراق بهادار و سازمان خصوصی سازی برای عرضه هلدینگ خلیج فارس خبر داد و افزود: اقدامات لازم جهت رفع موانع موجود پیرامون پتروشیمی فجر و مبین و مخالفت شورای رقابت با وجود این دو شرکت در پرتفوی هلدینگ، در حال پیگیری است تا مجوزهای نهایی از سوی هیأت واگذاری ارایه شود.

وی افزود: امیدواریم با راه حل هایی که اتخاذ شده، این عرضه تا پایان سال جاری انجام شود.

موافقت وزارت اقتصاد با خروج فجر و مبین از هلدینگ

در این زمینه مهدوی از موافقت وزارت امور اقتصاد و دارایی برای خروج پتروشیمی فجر و مبین از زیر مجموعه هلدینگ خبر داد و اظهار کرد: خبر دیگری که در حوزه صنعت پتروشیمی می توان مطرح کرد، لغو مصوبه دولت در پرداخت یک درصد از فروش پتروشیمی ماهشهر و عسلویه برای حضور و فعالیت در مناطق ویژه اقتصادی در هیأت تطبیق مجلس شورای اسلامی است.

محدودیت های داخلی یک ضربه مهلک دیگر

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران نیز اثرات محدودیت های داخلی را همچون تحریم های خارجی مخرب دانست و از آن به عنوان ضربه دوم وارد آمده بر بدنه صنعت پتروشیمی یاد کرد.

سلطانی گفت: نباید صنایعی که روی پای خود ایستاده و توان بالایی از خود نشان می دهد، مورد هجمه و آسیب تصمیمات اشتباه و محدودیت های نهادهای سیاست گذار قرار گیرد. چراکه اتخاذ تصمیمات عجولانه، سرمایه گذاری و توسعه صنعت را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد.

تنظیم سند چشم انداز صنعت پتروشیمی

در خاتمه این نشست دبیر کل کمیته فقهی و عضو شورای عالی بورس از لزوم تنظیم یک سند چشم انداز بلند مدت برای صنعت پتروشیمی سخن گفت و افزود: متصدیان صنعت پتروشیمی به ویژه بخش خصوصی باید با کمک دولت در این زمینه اقدامات لازم را عملیاتی کرده و ابعاد آن را به عنوان اصلی ترین محور توسعه کشور به صورتی روشن ترسیم کنند.

عباس موسویان تأکید داشت: جایگاه صنعت پتروشیمی باید در تعامل با کمیسیون های مرتبط و نهادهای سیاست گذار به طور شفاف و روشن مشخص شود و تنظیم یک سند چشم انداز بلند مدت برای آن می تواند یک اقدام اثربخش برای کل بسیاری از مشکلات این حوزه باشد. در این زمینه کانون نهادهای سرمایه گذاری نیز می تواند آغازگر این حرکت باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر