بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۰:۵۰
کد خبر : ۸۲۴۱۲
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با وجود تنها سه روز کاری معادل 9 ساعت معاملاتي؛ توانست رکوردهای قابل ملاحظه‌ای را به ثبت برساند.
بازار سهام در هفته گذشته توانست رکورد شاخص را شکسته و به سطح 32‌هزار و 339 واحدي برسد که در تاریخ 46ساله این بازار بی‌سابقه بوده است. در همین حال بازدهی بازار در این هفته به3/5 درصد رسید که به لحاظ بازدهی هفتگی نیز یک رکورد بود. به اين ترتيب بازدهی کل بازار در سال‌جاری به 8/24 درصد رسید که از سال گذشته تاكنون بی‌سابقه بوده است؛ بنابراين هفته اول آذر ماه را باید هفته رکورد شکنی بورس قلمداد کرد.
در همین حال دلایل ثبت این رشد موجب اظهارنظرهای کارشناسان در مورد دلایل رخداد آن شده است. کارشناسان رکود حاکم بر بازار‌های سکه و ارز به همراه تثبیت نرخ دلار در نزدیکی مرز سه هزار ریال برخلاف کاهش شدید هفته پیش از آن را دلیل این رشد ارزیابی می‌کنند.
در همین حال معامله گران در مسائل کلان نیز با تحولات جديدی مواجه هستند.در مسائل سیاسی، منابع دیپلماتیک غربی از پیشنهاد گروه 1+5 به ایران برای برگزاری نشست دیگری تا نیمه‌های دسامبر [قبل از پایان آذر] در استانبول خبر مي‌دهند.
اظهارنظري درباره بورس
در همین حال معامله گران در مسائل اقتصادی نیز با تحولات مهمی مواجه هستند.در مهم‌ترین تحولات ريیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به افزایش شاخص‌های بورس در ماه‌های اخیر گفت: من نگران اینکه بورس دچار حباب شده باشد نیستم و البته باید بگویم این اتفاقی که امروز در بازار سرمايه کشور رخ داده، نشان‌دهنده این است که تحریم‌ها نیز کارآیی نداشته، اما نباید بگوییم که بی‌تاثیر بوده است.
غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با خانه ملت افزود: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که سازمان بورس طبق قانون جدید موقعیت نظارت پیدا کرده و به خوبی توانسته از بروز حباب در افزایش شاخص‌ها پیشگیری کند.
این نماینده مجلس در ادامه درباره وضعیت کنونی بازارگفت: با توجه به عدم وابستگی بورس ایران به بورس جهانی و عدم‌تاثیرپذیری ازبحران اقتصادی جهان، شاخص‌های بورس روند نزولی نداشته است.
ريیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در پایان با اشاره به تاثیر مقطعی تحریم‌ها در پایان یادآور شد: نقدینگی مردم در یک مقطع خاص و تحت تاثیر جو روانی ایجاد شده به سمت بازار ارزو طلا رفت که به طور قطع با توجه به مطمئن بودن سرمایه‌گذاری دربورس نقدینگی به بازار سرمایه برخواهد گشت.
در همین حال در حوزه اقتصادی بحث‌ها در مورد برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها و نتایج نهایی این برداشت و احتمال بازگشت یا عدم بازگشت مبالغ تشدید شده است. در این زمینه ريیس کل بانک مرکزی گفت: با بررسی‌های انجام شده در مورد سرنوشت برداشت از حساب بانک‌ها به نتایج جالبی رسیدیم و برای اطمینان بیشتر آنها را به داوری نهادهای مسوول واگذار کرده که آنها نیز نتایج بررسی‌ها را تایید کردند.
در همین حال انتظار بانک‌ها اینک برای بازگرداندن مبالغ برداشت شده کمرنگ شده است. در اين صورت، صورت‌هاي مالی بيشتر بانک‌ها با تغییرات فوق العاده‌ای مواجه خواهد شد.هر چند تا کنون جزئیات دقیقی از مطالبات 8 هزار و 700 میلیارد تومانی منتشر نشده است.
در تحولات اقتصادی روز چهارشنبه اعلام شد که طرح تحول بانکی از سوی دولت به مرحله اجرا گذاشته می‌شود. در این فاز تحول بانکی، ممنوعیت‌هایی برای ارائه خدمات بانکی به اشخاص دارای سابقه چک برگشتی اجرا خواهد شد، امکان پرداخت مبلغ چک به دارنده چک از سایر حساب‌های سپرده صاحب حساب امکان‌پذیر می‌شود، اطلاعات مربوط به سابقه چک برگشتی هم در سامانه استعلام همگانی قرار می‌گیرد و طبقه‌بندی چک‌ها اجرا خواهد شد.
در کنار این مساله مهم برای گروه بانکی بورس، تحولات بورس کالا و قیمت‌های جهانی محصولات نیز در مسائل اقتصادی مورد توجه معامله گران بوده است. در هفته گذشته افت شدید ارزش دلار در برابر یورو و دیگر ارزهای معتبر موجب شد تا بهای مواد خام و فلزات بار دیگر در حد امیدوار‌کننده‌ای رشد کنند. بهای مس روز گذشته به مرز 7 هزار و 959 دلار رسید و بهای سه فلز روی، سرب و آلومینیوم هم به ترتیب به 2 هزار و 60 دلار، 2 هزار و 240 دلار و 2 هزار و 96 دلار رسیده است. بهای بیلت فولادی نیز در بورس فلزات لندن در سطح 310 دلار قیمت خورده است.
افزون‌بر اين، در بازار مبادلات كالا، مدیرعامل شرکت بورس کالا درباره علت توقف سه هفته‌ای عرضه محصولات شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: قیمت پیشنهادی شرکت ذوب‌آهن بسیار بالا بود، به همین خاطر جلوی عرضه را گرفتیم تا این شرکت قیمت‌‌ها را اصلاح و سپس عرضه کند.
شرکت ذوب آهن اصفهان چهارشنبه هفته گذشته در تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران تا 44 هزار تن انواع تیرآهن 14 و 16 را به نرخ پایه 16 هزار و 250 ریال در تالار عرضه کرد.
همچنین 42 هزار و 240 تن انواع تیرآهن 14 و 16 به صورت سلف با قیمت 16 هزار و 587 به فروش رسید که این معامله با 89 هزار و 760 تن تقاضا مواجه بوده است.
در اين روز محصولات عرضه شده شرکت ذوب‌آهن اصفهان به ارزش کل 700 میلیارد و 645 میلیون و 440 هزار ریال مورد معامله قرار گرفت. اين در حالي است كه در بورس کالا قيمت آخرین معاملات متانول و اوره صنعتی پتروشیمی شیراز نیز به ترتیب 5 هزار و 801 ریال و 7 هزار و 69 ریال رقم خورده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار داد و ستد سهام در روز چهارشنبه همچنان با رشد بیش از یک درصدی شاخص همراه بود. شاخص کل در روز چهارشنبه به دلیل رشد بهای سهام شرکت‌های فولادی و سنگ‌آهنی 321واحد رشد کرد و در رقم 32 هزار و 339 واحد آرام گرفت.در همین حال انتظار برای بازگشایی برخی نمادهای متوقف از جمله سه نماد پالایشگاهی اصفهان، شیراز و تهران می‌تواند جهش شاخص را به‌همراه آورد؛ به ویژه آنکه بازار در انتظار بازگشایی نماد پالایشگاه اصفهان به عنوان نمادی است که می‌تواند در بازگشایی با رشد قیمت همراه شود. شپنا با انتشار گزارش حسابرسی شده شش ماهه در انتظار بازگشایی است. در همین حال در گزارش‌های 9 ماهه نیز برخی از نمادهای پتروشیمی و معدنی امکان جهش قیمتی را دارند. در گروه مالی معامله گران روز چهارشنبه شاهد اعلام عرضه بلوک 16/89 درصدی بیمه آسیا در 21 آذر ماه بودند که در صورت انجام دومین عرضه عمده، گروه مالی ملت از ترکیب سهامداری این شرکت مشمول اصل 44 خارج شود.
این بلوک شامل 76 میلیون و 873 هزار و 422 سهم است که 21 آذر ماه به قیمت پایه هر سهم 4 هزار و 206 ریال به صورت یکجا و نقد از سوی کارگزاری بانک ملت عرضه خواهد شد.
سال گذشته صندوق بازنشستگی و پس‌انداز بانک‌ها با خرید سهام بیمه آسیا در نرخ باور نکردنی بیش از 7 هزار ریال به ازای هر سهم راه را برای قبضه مالکیت بیمه آسیا توسط سرمایه‌گذاران خارجی بست.
در گروه بانکی هیات مدیره بانک گردشگری عزل شدند تا سهامداران این بانک به سرعت در صدد معرفی افراد جدیدی برای هیات‌مدیره این بانک باشند.
در گروه دارویی، سرمایه‌گذاری البرز درگزارشی اعلام کرد كه آماده است تا یک درصد از سهام شرکت متوقف تولید دارو را از سهامداران عمدتا حقیقی این شرکت به نرخ 4 هزار و 360 ریال خریداری کند. فرابورس با اعلام این اطلاعیه مستندات این نوع نرخ‌گذاری را اعلام نکرده است، از این رو سهامداران حقیقی خواهان انتشار مستندات قیمت‌گذاری سهام شرکت متوقف تولید دارو هستند. به ویژه که سایت شرکت تولید دارو نشانه‌ای از توقف فعالیت این شرکت نداشته و از برنامه‌های جدید این شرکت خبر داده بود.
در گروه شیمیایی، روز چهارشنبه بازگشایی نماد تولید مواد اولیه الیاف مصنوعی با تعدیل مناسب این شرکت به رشد 52 درصدی قیمت آن منجر شد.
«شمواد» که در سال مالی 92 پیش‌بینی افزایش 97 درصدی فروش، 94 درصدی بهای تمام شده و 133 درصدی سود خالص را در صورت‌های مالی خود منظور كرده، علت عمده این تغیرات را افزایش نرخ فروش دانسته است.
این شرکت در سال مورد بررسی پیش‌بینی مبلغ نزدیک به 5 میلیارد تومان زیان حاصل از تسعیر تسهیلات مالی ارزی دریافتی از بانک توسعه صادرات بر مبنای نرخ مبادله‌ای 2500 تومان به ازای هر دلار را در نظر گرفته که تحقق این زیان منوط به تسویه بدهی ارزی با نرخ پیش‌بینی شده است.
مطابق با صورت‌های مالی حسابرسی شده دوره 6 ماهه منتهی به پایان سال 90 زیان انباشته شرکت به ازای هر سهم مبلغ 147 ریال بوده که مطابق صورت‌های مالی حسابرسی نشده 6 ماهه منتهی به شهریور 91 این مبلغ به 31 ریال به ازای هر سهم کاهش یافته است.
در گروه معدنی، شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن در هشت ماه سال‌جاری در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران بالاترین رقم رشد را در بین تولیدات معدنی و صنایع معدنی شرکت‌های تابعه این سازمان کسب کردند.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، بر اساس آمارهای اولیه تا پایان آبان ماه امسال افزون بر 23 میلیون و 715 هزار تن سنگ‌آهن فرآوری شده(کنسانتره و دانه بندی) در شرکت‌های تابعه این سازمان تولید شد که این رقم 28.4 درصد بیش از میزان تولید هشت ماه نخست سال گذشته است. میزان تولید سنگ‌آهن فرآوری شده در مدت مشابه سال 90 به 18 میلیون و 473 هزار تن رسیده بود.
راه‌اندازی کارخانه‌های جدید در سال‌جاری و افزایش بهره‌وری از عوامل اصلی این رشد تولید به شمار می‌آید.
هم‌اکنون شرکت‌های چادرملو،‌ گل گهر،‌مرکزی ایران و سنگ‌آهن شرق به عنوان بزرگ ترین تولیدکنندگان این ماده معدنی در کشور محسوب می‌شوند.
احتمال افزایش نرخ خاک‌های معدنی
در این گروه، مدیر عامل شرکت تهیه وتولید مواد معدنی ایران در گفت‌وگو با بورس نیوز عنوان کرد: نرخ خاک تحویلی به شرکت‌های تولید‌کننده مواد معدنی، تابع عوامل گوناگونی همانند شرایط روز، قیمت‌های جهانی و نرخ ارز است و با فرمول‌های خاصی به‌دست می‌آید. بنابراین قیمت این محصول هیچ گاه ثابت نبوده و همیشه با نوساناتی همراه است. در حال حاضر نیز قیمت‌گذاری خاک تحویلی به شرکت‌های معدنی همانند سابق صورت می‌گیرد و هیچ تغییر جدیدی در آن رخ نخواهد داد.
اکبر نوروزی افزود: تنها تفاوت با اهمیت در این زمینه، تغییر قیمت خاک استخراجی از معدن انگوران است که در گذشته با نرخ ارز مرجع محاسبه می‌شد، اما از این پس و با تصویب طرحی در کمیته صنعت سرب و روی در وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت خاک این معدن که تنها به شرکت‌های تولید‌کننده سرب و روی تحویل داده، با نرخ ارز مبادله‌ای محاسبه مي‌شود.
نوروزی در خصوص دلایل تصویب این طرح اظهار كرد: قیمت خاک انگوران در گذشته بسیار ارزان بود؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت قیمت آن به یک سوم قیمت خاک رایج در بازار می‌رسید، برهمین اساس تصمیم به افزایش نرخ فروش خاک استحصالی آن گرفته شد و نکته جالب توجه اینجاست که حتی با تاثیر نرخ ارز مبادله‌ای در محاسبه قیمت این ماده، بهای آن هنوز هم زیر قیمت خاک سایر معادن است.
این مقام مسوول در ادامه درباره احتمال افزایش حق مالکانه معادن از سوی دولت گفت: تاکنون برنامه جدیدی دراین رابطه مطرح نشده و شاید بتوان گفت درآمد حاصله از این بابت برای دولت آنچنان چشمگیر نیست که تصمیم به افزایش آن بگیرد.
وی همچنین درخصوص نرخ خرید توافقی سنگ‌آهن میان شرکت‌های معدنی و شرکت‌های فولادی عنوان کرد: در گذشته خرید و فروش سنگ‌آهن براساس قیمت‌های ترجیحی صورت می‌گرفت، اما از یک طرف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تصمیم به واقعی کردن این قیمت‌ها به صورت پلکانی گرفت. به گونه‌ای که در سال‌جاری شاهد افزایش قیمت سنگ‌آهن بودیم و از طرف دیگر مقرر شد تا شرکت‌های تولید‌کننده سنگ‌آهن، به استثنای سهمیه تولیدی ایمیدرو، می‌توانند برای فروش مازاد سنگ‌آهن تولیدی خود، با شرکت‌های فولادی به توافق قیمتی رسیده و به نرخ توافقی معامله کنند.
نوروزی همچنین درباره برنامه ورود شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به بورس گفت: این شرکت در لیست واگذاری‌های امسال سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته تا سهام آن از طریق بورس و به احتمال زیاد با عرضه بلوک‌های پنج درصدی توسط این سازمان به جمع شرکت‌های بورسی بپیوندد.
این مقام مسوول در تکمیل اظهارات خود گفت: چگونگی واگذاری بلوک‌های این شرکت و حتی درصد عرضه آنها تصمیمی است که به عهده سازمان خصوصی‌سازی است و مطالب فوق در خصوص نحوه عرضه آن تنها بیان احتمالات موجود است.
در گروه معدنی، فولاد صبانور با اعلام گزارش فوق العاده در آستانه بازگشایی نماد قرار گرفته است.
فولاد صبانور سود هر سهم سال‌جاری خود را بر اساس عملکرد شش ماهه
3806 ریال اعلام کرده است که نسبت به آخرین پیش‌بینی با رشد 38 درصدی روبه‌رو شده و 46 درصد آن را نیز در نیمه نخست سال پوشش داده است.
اما علت تعدیل مثبت خوب شرکت در نظر گرفتن دلار 2550 تومانی برای فروش صادراتی در نیمه دوم سال است. «کنور» در نیمه نخست سال نیز بیش از 39 میلیون دلار فروش صادراتی داشته که دلار را 1759 تومان در نظر گرفته است.
اين شرکت به طور میانگین براي
6 ماهه دوم سال فروش هر تن محصول را به مبلغ 58 دلار پیش‌بینی كرده است. همچنین به‌منظور تبدیل فروش‌های دلاری مذکور به مبالغ ریالی،هر دلار طبق نرخ اتاق مبادلات ارزی 2550 تومان در نظر گرفته است. ضمن اينكه فروش‌های داخلی درب معدن نیز از قرار هر تن 40000 تومان پیش‌بینی شده است.
خبري درباره ليزينگي‌ها
در گروه شرکت‌های لیزینگی، دبیر انجمن خودروسازان ایران از محدود شدن فعالیت شرکت‌های لیزینگ وابسته به خودروسازان به دلیل کاهش تولید خودرو خبر داد.
احمد نعمت‌بخش در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: در حال حاضر فعالیت شرکت‌های لیزینگ خودروسازان نسبت به سال گذشته کمتر شده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته به دلیل بالا بودن تیراژ تولید، خودروهای بیشتری از طریق سیستم لیزینگ خودروسازان عرضه می‌شد، خاطرنشان کرد: اما هم‌اکنون خودروهایی از طریق شرکت‌های لیزینگ عرضه می‌شوند که تولید آنها مازاد بر تقاضای نقدی بازار باشد.
دبیر انجمن خودروسازان ایران ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌های لیزینگ وابسته به ایران خودرو و سایپا به صورت ماهانه خودروهایی که تولید آنها از میزان تقاضای نقدی بازار بیشتر باشد را لیزینگ می‌کنند. نعمت‌بخش ادامه داد: باید توجه کرد که در شرایط فعلی به دلیل بیشتر بودن تقاضا برای بسیاری از خودروها نسبت به حجم تولید ‌آن‌ها، عرضه این خودروها در سیستم لیزینگ از نظر منطق اقتصادی توجیه‌پذیر نیست.
وی تصریح کرد: بهترین اقدام در این زمینه کمک به رفع مشکلات قطعه‌سازان و خودروسازان است تا با افزایش تولید و عرضه خودرو فعالیت شرکت‌های لیزینگ نیز به رونق سابق بازگردد. در گروه غذایی، قند لرستان سود هر سهم سال مالی منتهی به 31 تیر ماه 92 خود را از 196 تومان قبلی به 301 تومان افزایش داده و با تعدیل مثبت 53 درصدی روبه‌رو شده است. در سه ماه نیز 157 تومان آن (52 درصد) را محقق کرده است.
در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که در آن 135 میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت که 13 درصد آن را معامله 7/55 میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس تشکیل داده بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر