بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۰:۳۴
کد خبر : ۸۲۵۷۰
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز به رشد فوق‌العاده خود ادامه داد و با ثبت 23/1درصد رشد به سطح 32هزار و 738 واحد رسید. براین اساس شاخص برای ثبت رکورد تاریخی 33هزار واحد تنها 262واحد دیگر فاصله دارد.
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که در مسائل سیاسی تحولات سرعت بیشتری را به خود گرفته است.

در مهم‌ترین اظهار‌نظرهای دیروز ريیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به رفتار آژانس و گروه 1+5 با این روش گفت‌وگو چندان خوش‌بین نيستم، افزود: آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران در کانال سیاسی افتاده است.
به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی درباره مذاکرات میان ایران و گروه 1+5 و درخواست آمانو مبنی بر ادامه مذاکرات با ایران، گفت: به طور کلی به رفتار آژانس و گروه 1+5 با این روش گفت‌وگو چندان خوش‌بین نیستم، زيرا آنها از گفت‌وگو با ایران به عنوان یک ابزار استفاده می‌کنند که این به اعتبار آژانس لطمه می‌زند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید نگاهی حرفه‌ای به موضوع برنامه هسته‌ای ایران داشته باشد، افزود: اکنون آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران در کانال سیاسی افتاده است. در همین حال دیروز وزیر امور خارجه آمریکا در آخرین روزهای فعالیت خود خطاب به گروهی از مقامات، کارشناسان و دیپلمات‌های خاورمیانه گفت کشورش در صورت تمایل ایران خواهان گفت‌وگو‌ی دوجانبه با این کشور است. به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیر خارجه آمریکا در جلسه پرسش و پاسخ همایشی که مجله «فارین پالسی» با همکاری ستاد برنامه‌ریزی سیاستی وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن ترتیب داده بود، گفت کشورش آماده مذاکرات دو جانبه با ایران درباره برنامه هسته‌ای تهران است.
کلینتون در پاسخ به پرسش یکی از حاضران در این جلسه که درباره برنامه هسته‌ای ایران پرسیده بود، حل و فصل مسائل ایران را یکی از دشوارترین وظایفش در زمان حضور در سمت وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد، اما تاکید کرد دولت اوباما آماده گفت‌وگوهای دوجانبه با ایران است.
در همین حال، در شرایطی که سناي آمریکا روز جمعه تحریم‌هایي را علیه کشورمان به تصویب رساند، دیروز منابع خبری از مخالفت کاخ سفید با این تحریم‌ها خبر داده‌اند. به گزارش سایت دیپلماسی به نقل از فارن پالیسی کاخ سفید تماس‌هایي را با کنگره برای تغییر در مفاد تحریم‌های تعديل شده در سنا به عمل خواهد آورد و عملا مخالف تصمیم سنا در مقطع کنونی است.
استقبال بورس‌بازان از سهام معدني
در همین حال در بازار سرمایه دیروز معامله‌گران شاهد استقبال بازار از افزایش بهای جهانی فلزات و مواد خام بودند. در این بخش و در آخرین معاملات شب جمعه بهای مس به مرز 7هزار و 995دلار در هر تن رسید. در همین حال بهای سه فلز روی، سرب و آلومینیوم نیز به ترتیب 2هزار و 62 دلار، 2هزار و 250دلار و 2هزار و 96دلار رقم خوردکه خبری خوب برای سرمایه‌گذاران بورس تهران به شمار مي‌رفت. در این شرایط بيشتر نمادهای وابسته به این فلزات با رشد قیمتی مواجه شدند که در این فضا، ملی مس با تاثيرگذاري 52واحدي بر شاخص بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد دماسنج بازار داشت.
در این گروه دیروز رييس هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران گفت: واگذاري تعدادي از واحدهاي زغال‌سنگ كشور بر اساس اصل 44 قانون اساسي در حال انجام است و به زودي يك فراخوان در خصوص واگذاري خواهيم داشت. به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دولت، فريدون احمدي با بيان اينكه يكي دو واحد هم به صندوق بازنشستگي فولاد واگذار شده است، اظهار كرد: لازمه راه‌اندازي واحدهاي جديد توليد زغال‌سنگ و كك‌سازي؛ اقدامات جدي در استخراج و بهره‌وري زغال‌سنگ است كه اين موضوع در طرح جامع فولاد و زغال كشور ديده شده است.
وي افزود: براي چند پروژه كه پروژه‌هاي بزرگي هستند، در حال پيگيري موضوع فاينانس هستيم تا بتوانيم به موقع زغال براي توليد فولاد در كشور استخراج، استحصال و فرآوري كنيم.
احمدي در پايان تصريح كرد: واگذاري تعدادي از واحدهاي زغال كشور بر اساس اصل 44 قانون اساسي در حال انجام است و فكر مي‌كنم به زودي يك فراخوان در خصوص واگذاري داشته باشيم و يكي دو واحد هم به صندوق بازنشستگي فولاد واگذار شده كه اميدواريم با نهايي شدن مصوبه، خود اين صندوق آن را فعال كند.
روايت مديرعامل از آخرين وضعيت «ذوب»
در همین حال دیروز مدير‌عامل ذوب‌آهن اصفهان اعلام كرد: با راه‌اندازي پروژه كك‌سازي ذوب‌آهن اصفهان با حجم توليد 900 هزار تن در سال از نظر اقتصادي سالانه حدود 120 ميليارد تومان صرفه‌جويي حاصل مي‌شود.
به گزارش روابط عمومي ايميدرو، براتي گفت: عمليات راه‌اندازي باطري‌هاي کک‌سازي توازن ذوب‌آهن اواخر مرداد و اوايل شهريورماه شروع شده و اکنون در بلوک دو 270 و در بلوک يک 240 درجه سانتي گراد است و بايد تا حدود800 درجه سانتي گراد افزايش يابد كه كمتر از سه ماه از اين فرآيند باقيمانده است. وي با بيان اينكه براي اجراي اين پروژه از توانمندي کارشناسان ايراني و با آخرين نرم‌افزارهاي روز استفاده شده است، افزود: براي اين پروژه تاكنون حدود 150 ميليارد ريال، 60 ميليون دلار و 22ميليون يورو هزينه شده است.
براتي تصريح كرد: در پروژه‌هاي توسعه بيش از 70 درصد از تجهيزات به صورت داخلي تامين شده و در حال حاضر بسترهاي خوبي براي احداث واحدهاي فولادي توسط ذوب‌آهن در کشور وجود دارد.
در گروه فلزی، دیروز مدیر مالی شرکت ملی سرب و روی ایران نیز در گفت‌وگو‌ با بورس‌نیوز اظهار كرد: مشکل تامین مواد اولیه تولید همچون خاک مصرفی و کنسانتره سرب مورد نیاز همچنان به قوت خود باقی است و در تلاش هستیم تا به وسیله شرکت تهیه و تولید مواد معدنی این مشکل را برطرف كنيم. مسعود رسولی در ادامه افزود: در حال حاضر تنها 10 درصد از کنسانتره مورد نیاز شرکت به صورت داخلی تامین می‌شود و یکی از برنامه‌های دولت در جهت حمایت از تولیدات داخلی و رفع مشکل تهیه مواد اولیه مورد نیاز این صنعت، این است که در آینده‌ای نزدیک صادرات کنسانتره سرب نیز ممنوع شود تا در وهله اول نیاز داخل برطرف شود. طبیعتا اگر چنین اقدامی عملی شود، بخش زیادی از مشکلات تامین کنسانتره شرکت ملی سرب و روی برطرف خواهد شد.
وی همچنین اضافه کرد: باید دید در صورت تحقق چنین طرحی قیمت فروش این ماده به شرکت‌ها چه مبلغی خواهد بود و امیدواریم بهای آن به گونه‌ای باشد که بار ديگر به موانع و مشکلات متعدد در زمینه تامین این محصول برنخوریم.
مدیر‌ مالی «فسرب» در بیان جزئیات فروش محصولات نیز عنوان کرد: نرخ پیش‌بینی شده سال جاری برای فروش محصولات شمش سرب و روی به ترتیب 2000 و 1900 دلار و نرخ برابری ارز نیز 1800 تومان در نظر گرفته شده است که با توجه به بالا رفتن نرخ ارز در کشور در صورت تغییر نرخ‌های برآوردی، اثر مستقیم آن بر فروش و سود و زیان شرکت اعمال خواهد شد.
سرنوشت نرخ خوراك پتروشيمي‌ها...
در بازار دیروز و در گروه پتروشیمی معاون وزیر نفت از تغییر نرخ ارز مرجع برای محاسبه خوراک پتروشیمی‌ها خبر داد. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی تصمیم‌ تغییر نرخ ارز مرجع برای محاسبه خوراک پتروشیمی‌ها گرفته شد و این تصمیم هنگام تحویل عملیاتی خواهد شد.
عبدالحسین بیات در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به پرسشی درباره تغییر قیمت ارز مرجع برای محاسبه قیمت خوراک پتروشیمی‌ها گفت: شرکت‌های پتروشیمی‌ می‌دانند نرخ مبادله خوراک آنها براساس چه نوع ارزی است و همه چیز در این باره روشن شده است. وی تصریح کرد: تصمیم‌گیری درباره تغییر نرخ ارزی که مرجع محاسبه خوراک پتروشیمی‌ها است، انجام شده و اجرایی می‌شود.
مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی این تصمیم اجرایی می‌شود، اظهار داشت: زمانی که شرکت خوراک دهنده بخواهد هزینه خوراک ارائه شده را دریافت کند، این تصمیم عملیاتی خواهد شد.
در گروه مالی روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد معامله سهام بیمه اتکایی بودند که هر سهم این شرکت به دلیل پرداخت 69درصد بهای هر سهم ،900ریال به ازای هر سهم به بیمه آرمان واگذار شد. دراین گروه شرکت بیمه ملت که مطابق با تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ بهمن 90 سرمایه‌اش را از 120 میلیارد تومان به 150 میلیارد تومان از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران افزایش داده است، برای هر سهم خود در سال مالی منتهی به اسفند 91 بر اساس عملکرد 6 ماهه نخست مبلغ 240 ریال عایدی خالص پیش‌بینی کرده که در دوره مورد بررسی 55 درصد از آن را پوشش داده است.
عملکرد این شرکت در دوره 6ماهه منتهی به شهریور از پوشش 46 درصدی درآمد حق بیمه، 51 درصدی هزینه خسارت، 80 درصدی سود ناخالص فعالیت‌های بیمه‌ای و 66 درصدی سود عملیاتی حكايت دارد.
يادآور مي‌شود، «ملت» در نظر دارد 90 درصد از سود خالص سال مالی 91 را بین سهامدارانش تقسیم كند و این در حالی است که این شرکت سود نقدی 16 تومانی سال گذشته را از 27 مهر 91 به سهامداران حقیقی پرداخت کرده است.
در گروه هلدینگی سرمایه‌گذاری غدیر دیروز در آستانه توقف نماد برای برگزاری مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه با صف خرید همراه شد.غدیر امروز برای تصمیم درمورد افزایش سرمایه متوقف می‌شود. در گروه غذایی، معامله‌گران همچنان شاهد خرید سهام شرکت‌های غذایی توسط هلدینگ تازه وارد آریا ملل زرین هستند. این گروه پس از تملک چین چین در حال خرید بیسکوئیت گرجی است. در این گروه معاون ایدرو گفت: ظرفیت اسمی کارخانه‌های قندوشکر کشور 6/2 میلیون تن است، در حالی که میزان تولید این کارخانه‌ها از 3/1 میلیون تن در سال فراتر نمی‌رود؛ اما با نوسازی و بازسازی ماشین‌آلات و ارتقای بهره‌وری در این شرکت‌ها می‌توان تولید آنها را به ظرفیت اسمی نزدیک کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، معاون توسعه تولید و نوسازی صنایع ایدرو با بیان این مطلب افزود: با نوسازی 35 کارخانه قندوشکر چغندری و 9 کارخانه نیشکری، امکان تامین مصرف کشور که سالانه حدود 2/2 میلیون تن است، وجود دارد و از واردات بی‌نیاز خواهیم شد.
محمدعلی وفایی با تاکید بر اینکه نوسازی صنایع کشور یکی از تکالیف و ماموریت‌های مهم ایدرو است، ادامه داد: مطالعات گسترده‌ای برای نوسازی و ارتقای بهره‌وری صنایع مختلف در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران انجام گرفته که از جمله آن می‌توان به تدوین طرح جامع نوسازی صنایع قطعه‌سازی کشور، طرح نوسازی صنعت لاستیک، صنعت نساجی و صنعت چوب و کاغذ اشاره کرد. به گفته وی، در صورت تصویب این طرح در مجلس و تامین منابع مالی مورد نیاز آن، یکی از جامع‌ترین برنامه‌های نوسازی و بازسازی صنایع کشور با تمرکز بر تولید صادرات محور، کلید خواهد خورد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن 127میلیارد تومان سهام داد‌و‌ستد شد که 8/12 درصد آن را معامله 5/32 میلیون سهم سرمایه‌گذاری غدیر تشکیل داد. همچنين از 231نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند 76نماد با کاهش قیمت و 150نماد با رشد ارزش همراه شدند و بقيه نمادها هم تغيير قيمتي نداشتند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر