بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲
کد خبر : ۸۲۷۰۰
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در اطلاعیه معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران به تعلیق عرضه و اخراج موقت برخی واحدهای تولیدی پتروشیمی متخلف اشاره شده است.

در این اطلاعیه تأکید شده که 17 واحد تولیدی پتروشیمی و فولادی که کمتر از 10 درصد تعهدات عرضه خود را در بورس کالا ایفا کرده‌اند، ضمن تعلیق پذیرش، به صورت موقت از بورس اخراج شده‌اند.

بنابراین با این تصمیم، واحدهای تعلیق شده پتروشیمی در حالی که تمایل بیشتر به عرضه در بازار دارند تا بورس،مدتی از عرضه محصولات در بورس‌ محروم شده‌ و می‌توانند با طیب خاطر اقدام به عرضه در بازار کنند.

به نظر می‌رسد شرکت بورس کالای ایران زمانی که این واحدها به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، به نوعی بدحسابی کرده‌ و رغبتی برای عرضه تمام محصولات خود در بورس کالا را ندارند به آن‌ها فرصت داده تا یک‌ماه هم آن میزان کم را هم عرضه‌ نکنند.هم اکنون فرصت مغتنمی است که شرکت‌های تعلیق شده با عرضه محصولات در بازار آزاد سود بیشتری به جیب زده و از این تصمیم شرکت بورس کالا نفع بیشتری ببرند.

در این باره حسین پناهیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس که مطالب آن در ادامه می‌آید به این موارد پاسخ داده است.

فارس: آقای پناهیان آیا با این تصمیم این واحدها به جای جریمه و تعلیق به عبارتی دست‌خوش داده نشده؟

پناهیان: این سوال را از معاون عملیات و نظارت بپرسید، ایشان جواب خواهند داد.

فارس: ما می‌خواهیم پاسخ را از زبان شما بشنویم و به طور کلی این تصمیم یک‌نوع پاداش به نظر می‌رسد.

پناهیان: ما به مقررات عمل می‌کنیم، مقررات یک‌سری بحث‌ها را مطرح کرده و خارج از مقررات نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

فارس: دقیقا سؤال ما  این است؛ زمانی که واحدهای تولیدی پتروشیمی رغبتی برای عرضه محصولاتشان ندارند، چرا شما آن‌ها را طبق میل باطنی‌شان اخراج کرده‌اید و دستخوش بدحسابی به آن‌ها داده‌اید.

پناهیان: از طرفی آن‌ها به سازمان حمایت معرفی می‌شوند تا عرضه محصولات‌شان را اصلاح کنند.

فارس: یعنی در این مدت به جای عرضه در بورس کالا به بازار آزاد می‌روند؟

پناهیان: خوب، دیگر به‌ هر حال ... ؛ مقررات به ما می‌گوید اگر شرکت‌هایی به تعهدات عمل نکردند به صورت ادواری 6 ماهه و سالیانه و براساس حجم، نوع و میزان عرضه برخوردهایی خواهد شد، به عبارت دیگر بر اساس مقررات شرکتی اخطار و شرکت دیگری تعلیق می‌شود و ما باید به مقررات عمل کنیم.

فارس: خوب، این مقررات شما برای آن‌هایی که اخراج می‌شوند، دستخوش به حساب می‌آید؟ و خوشحال هم می‌شوند.

پناهیان: بله. ممکن است.

به گزارش فارس، بر اساس این گزارش به نظر می‌رسد این نوع جریمه و تعلیق نوعی جایزه بدحسابی به شمار می‌رود، حال آنکه از منظر مدیرعامل بورس کالا نیز بر اساس مقررات عمل و خارج از آن کاری انجام نشده است.

بر اساس این گزارش، در صورت ادامه این روند از این پس شرکت‌هایی که رغبتی برای عرضه ندارند و به تعهدات خود عمل نمی‌کنند باید منتظر چنین پاداش‌های بدحسابی باشند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر