بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۶
کد خبر : ۸۳۲۳۰
مجيد اسكندري: فرابورس ايران روز گذشته در سايه معاملات گسترده ذوب‌آهن اصفهان و معامله بلوكي بانك سرمايه، رشد قابل توجهي را شاهد بود.

ديروز بازارهاي مختلف فرابورس شاهد مبادله بيش از 75 ميليون سهم به ارزش بيش از 398 ميليارد ريال در 7750 دفعه بودند كه اين رخداد سبب شد حجم معاملات اين بازار در مقايسه با روز ماقبل افزايش در خوري را تجربه كند.
به گزارش خبرنگار ما، ديروز بيش از 5/34 ميليون سهم ذوب‌آهن اصفهان به ارزش 5/99 ميليارد ريال در فرابورس دادوستد شد كه موجب شد بيشترين ارزش معاملات و بالاترين حجم معاملات روز گذشته اين بازار به ذوب‌آهن اصفهان تعلق گيرد.
يادآور مي‌شود سهام يادشده در ابتداي بازار ديروز با صف فروش مواجه بود كه اين صف تا پايان بازار جمع‌آوري شد. پس از ذوب‌آهن، بانك سرمايه توانست بيشترين حجم و ارزش معاملات بازار را به خود اختصاص دهد. بر اين اساس، ديروز بيش از 6/27 ميليون سهم بانك سرمايه به ارزش 4/62 ميليارد ريال در فرابورس خريد و فروش شد. بررسي آمارهاي موجود حاكي از آن است كه توكاريل، سهمي كه روز گذشته با صف خريد همراه بود، توانست با دادوستد 5/2 ميليون سهم به ارزش 4/9 ميليارد ريال رتبه سوم را از لحاظ ارزش معاملات كسب كند. قند شيروان نيز روز گذشته با صف خريد همراه شد و شاهد مبادله بيش از 760 هزار سهم خود بود. از سوي ديگر مجتمع سيمان غرب آسيا با معاملات 5 ميليون ريالي كم‌ارزش‌ترين معاملات را به خود نسبت داد و سبحان‌دارو هم با دادوستد 3400 سهم كمترين حجم معاملات بازار را دارا شد. براساس اين گزارش، روز گذشته نمادهاي «زنگان»، «سبحان» و «قشير» به ترتيب با 99/4 درصد رشد، 98/4 درصد رشد و 75/4 درصد رشد بيشترين افزايش قيمت را تجربه كردند.اين در حالي است كه «ذوب»، «مارون» و «زاگرس» به ترتيب با افت 6/4 درصدي، 18/3 درصدي و 3/2 درصدي بيشترين كاهش قيمت را به ثبت رساندند.
ديروز بازار فرابورس شاهد مبادلات 73 نماد بود كه در اين ميان 15 نماد با رشد قيمت و 33 نماد با افت قيمت روبه‌رو شدند، همچنين 25 نماد بدون تغيير ماندند. در بازار ابزارهاي نوين مالي روز گذشته اوراق اجاره مپنا با معامله 63 هزار و 620 برگه و به قيمت هر برگه يك ميليون ريال بيشترين حجم معاملات را از آن خود كرد.هر برگه امتياز تسهيلات مسكن نيز روز گذشته در حدود 560 هزار ريال مبادله شد.
پذیره‌نویسی اوراق مشارکت سنگ‌آهن گوهر‌زمین
در همين حال، مديرعامل فرابورس ايران از پذیره‌نویسی 500 میلیارد اوراق مشارکت سنگ‌آهن گوهر‌زمین خبر داد و گفت: این شرکت برای تامین مالی و تکمیل طرح تولید کنستانتره و گندله‌سازی، چهارشنبه هفته جاری به مدت هفت روز پذیره‌نویسی می‌کند. امیر هامونی با اعلام اين خبر افزود: شركت سنگ آهن گهر زمین با سرمايه 1200 ميليارد ريال قصد دارد براي تامين مالي بخشی از منابع مورد نیاز و تکمیل فاز 1 طرح تولید کنستانتره و گندله‌سازی، 500 ميليارد ريال اوراق مشاركت را از چهارشنبه 22 آذرماه جاری به مدت هفت روز در بازار سوم فرابورس پذيره‌نويسي كند.
وي با اشاره به بانام و قابل معامله بودن اين اوراق در فرابورس ايران خاطرنشان كرد: مدت اين اوراق مشاركت 3 ساله و نرخ سود آن 20 درصد سالانه است كه از تاريخ 22 آذرماه 91، پايان هر سه ماه يكبار از سوي شركت سپرده گذاري مركزي به عنوان عامل پرداخت سود به شماره حسابي كه خريداران معرفي كرده‌اند، واريز مي‌شود.
هامونی ادامه داد: شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، مدیریت سرمایه‌گذاری امید و سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات ضامن و کارگزاری بانک سپه عامل فروش اوراق هستند و چنانچه اوراق در مدت پذيره‌نويسي فروخته نشود، از سوي شركت تامين سرمایه امید به عنوان متعهد پذيره‌نويسي خريداري مي شود و در صورت داشتن خريدار در زمان معاملات دست دوم اوراق دوباره عرضه خواهد شد.مدير‌عامل فرابورس با اشاره به اينكه قيمت اسمي هر ورقه يك ميليون ريال است، تصريح كرد: سرمايه‌گذاران مي‌توانند در مضاربي از ده ورقه اقدام به خريد اوراق كنند و كارمزد و هزينه پذيره‌نويسي از سوي ناشر اوراق پرداخت مي‌شود. وي در پایان تاكيد كرد: خريداران اوراق بايد براي سرمايه‌گذاري كد معاملاتي فعال در سيستم سپرده‌گذاري مركزي داشته باشند و معاملات دست دوم اين اوراق پس از اتمام پذيره‌نويسي در بازار ابزارهاي نوين مالي فرابورس انجام مي‌شود.
خريد بلوک98 درصدی تهران بتون از سیمان آبیک
همچنين روز گذشته طبق اعلام قبلی خدمات مدیریت صبا تامین به وکالت از سیمان آبیک اقدام به عرضه 3/11 میلیون سهم شرکت تهران بتون معادل 7/98 درصد کرد که این بلوک بدون رقابت و به همان قیمت پایه معامله شد.
بررسی‌ها نشان می‌دهد این بلوک که توسط کارگزاری صبا تامین عرضه شده بود به وسیله کارگزاری اطمینان سهم برای یک بخش خصوصی خریداری شده که تا بعد از پرداخت وجه نقد 40 درصدی در 9 روز کاری بعد، مشخصات اين خریدار مشخص خواهد شد.ارزش این بلوک حدود 12 میلیارد تومان و بهای هر سهم هم حدود هزار و 56 تومان بود. به این ترتیب در شرایطی كه هنوز تکلیف عرضه اولیه سهام سیمان آبیک در بورس مشخص نشده، این شرکت 150 میلیارد تومانی از ترکیب سهامداری شرکت تهران بتون خارج شد.
گشایش «خاورمیانه» چهارشنبه در بازار پایه
در پی درج بانک 4هزارمیلیارد ریالی خاورمیانه و در راستای اجرای دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در بازار پایه نماد معاملاتی این بانک چهارشنبه جاری گشایش می‌یابد. در روز عرضه اولیه، نماد شرکت بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت گشایش می‌یابد و قیمت پایانی معاملات براساس میانگین موزون قیمت‌های معامله شده در همان روز تعیین می‌شود.براساس این گزارش، از روز پس از گشایش دامنه نوسان قیمت به میزان 5درصد قیمت پایانی روز معاملات قبل تعیین می‌شود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر