بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۰
کد خبر : ۸۳۳۹۶
دبیر كل پیشین سازمان بورس اوراق بهادر تهران گفت: قیمت‌ها در بورس در حال تعدیل است. شاخص فعلی هم شاخص واقعی نیست و در برخی مواقع، تغییر قیمت‌ها را به‌گونه‌ای سرمایه‌گذاری مجدد می‌كند كه شاخص بازار بیش تر ‌برآورد می‌شود، یعنی بیش از رقم واقعی نشان داده می‌شود.
حسین عبده تبریزی در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینكه افزایش‌های جاری شاخص های بورس، حباب قیمتی ندارد اظهار داشت: افزایش شاخص های بورس بیانگر آن است كه قیمت‌ها به‌درستی در حال تعدیل‌شدن است.
وی افزود: طی چند هفته گذشته، قیمت ارز شروع به كاهش كرد و افزایش قیمت سهام شركت‌های پتروشیمی كه صادرات آن ها هم موقتاً متوقف شده،  ثابت ماند و قیمت آنها بالا نرفت.
وی خاطر نشان كرد: با توجه به این موضوع كه بازار هم این اطلاعات را دارد نشانگر آن است كه در حال حاضر بورس حبابی نیست و افزایش شاخص در هفت سال متناسب با وضعیت اقتصادی كشور بوده است.
عبده تبریزی تصریح كرد: اگر مقامات بورس بخواهند بگویند وضع خوب است و بر این موضوع اصرار كنند، به‌نظر من، آن هم ایراد دارد. عدم‌افشای شاخص قدیمی كه تا دو سال پیش هم محاسبه می‌شد و مخفی‌كردن این اطلاعات توسط كسانی كه خود درس مالی خوانده‌اند، عیب بوده و هست.
وی افزود: توقع نمی‌رفت كسانی كه خودشان می‌توانند دیگران را به‌ جرم ندادن و كتمان اطلاعات محكوم كنند، داده‌ها را پنهان كنند. وظیفه آنها ایجاد شفافیت در بازار است و قانون به آنان ابزار داده تا دیگران را برای عدم‌شفاف‌سازی به محكومیت‌های جزایی نزدیك كنند.
وی اظهار داشت: پس از آنان انتظار نمی‌رود كه خود اطلاعات را مخفی كنند به‌علاوه همه می‌دانیم شاخص فعلی هم شاخص واقعی نیست و در برخی مواقع، تغییر قیمت‌ها را به‌گونه‌ای سرمایه‌گذاری مجدد می‌كند كه شاخص بازار بیش تر ‌برآورد می‌شود، یعنی بیش از رقم واقعی نشان داده می‌شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر