بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۰
کد خبر : ۸۳۴۴۶
هديه لطفي: بازگشايي نماد بانك خاورميانه و آغاز پذيره‌نويسي اوراق مشاركت سنگ‌آهن گهرزمين در كنار عرضه‌هاي بلوكي ركود روزهاي اخير را كمرنگ خواهد كرد. معامله‌گران امروز با رصد آخرين تحولات بازار فرابورس در انتظار بازگشايي نماد بانك خاورميانه هستند تا در كنار افزايش ارزش و حجم معاملات، باعث از بين رفتن ركود روزهاي اخير در بازار شود.

اين در حالي است كه موج نزولي حاكم بر فرابورس نه تنها بازار ديروز را ترك نكرد، بلكه با شدت بيشتري تداوم يافت به طوري كه حجم و ارزش كل سهام معامله شده در اين بازار 50 درصد افت را نسبت به مبادلات روز دوشنبه به ثبت رساند. در بازار ديروز تنها 25 ميليون برگه اوراق بهادار در 4 هزار و 448 مرتبه ميان سهامداران جابه‌جا شد و ارزش كل معاملات به حدود 5/127 ميليارد ريال رسيد كه بانك دي با معاملات 8 ميليون سهمي خود بيشترين حجم معاملات را به خود اختصاص داد. اوراق اجاره مپنا نيز با خريد و فروش 8/28 ميليارد ريال از اوراق خود مورد توجه سهامداران قرار گرفت. ذوب‌آهن اصفهان نيز هرچند در نوسان منفي به كار خود پايان داد، اما حجم قابل توجهي از سهام را به خود اختصاص داد به طوري كه با جابه‌جايي 6/6 ميليون سهم به ارزش 5/18 ميليارد ريال روبه‌رو شد. فولاد صبانور نيز با مبادلات 11 ميليارد ريالي خود در رتبه بعدي قرار گرفت. افزون بر اين انتشار خبر عرضه بلوك 78 درصدي سهام صنعت روي زنگان در روز سه‌شنبه 5 دي‌ماه نه تنها باعث شد سهام اين شركت با 5 درصد نوسان مثبت روبه‌رو شود، بلكه افزايش معاملات آن را به دنبال داشت و در نهايت 5/1 ميليون سهم «زنگان» به ارزش 7/5 ميليارد ريال خريد و فروش شد. اين در حالي است كه بانك سرمايه با ثبت 8/2 درصد نوسان منفي بيشترين افت نرخ را تجربه كرد. امتياز تسهيلات بانك مسكن نيز با نوسان در محدوده يك درصد مواجه شده و به ميانگين قيمت 55 هزار تومان رسيد.
توزيع سهام جدید فرابورس
در همين حال معاون اجرایی فرابورس گفت: به دنبال نهایی شدن افزایش سرمایه 100درصدی شرکت فرابورس در مهرماه امسال اوراق جدید ناشی از این افزایش سرمایه، امروز بین سهامداران توزیع می‌شود. محسن حمیدیان با اعلام این خبر افزود: با توجه به ثبت افزایش سرمایه شرکت از 100 به 200 میلیارد ریال و به موجب مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده 22 مهر ماه سال جاری، سهامداران می‌توانند از امروز برای دریافت گواهی سپرده سهام به شرکت فرابورس مراجعه کنند. وی با اشاره به این که با صدور گواهی سپرده سهام جدید، سهام قبلی از درجه اعتبار ساقط می‌شود، تصریح کرد: سهامداران حقیقی می‌توانند با داشتن مدارک شناسایی و سهامداران حقوقی با داشتن معرفی‌نامه ممهور به مهر شرکت وکارت شناسایی معتبر نماینده ، به امور سهام شرکت فرابورس مراجعه کنند.
تمدید عرضه خرد سهام تولید دارو
افزون بر اين، ناظر بازار فرابورس از تمدید عرضه خرد 406 هزار و 86 سهم باقیمانده شرکت تولید دارو خبر داد و افزود: از روز گذشته به مدت 12روز جمع‌آوری سهام این شرکت در بازار سوم تمدید شد. بهنام محسنی با اعلام این خبر گفت: شرکت سرمایه‌گذاری البرز به عنوان سهامدار عمده شرکت تولید دارو و در راستای اجراي مفاد مواد 94 الي 98 دستورالعمل نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ايران، 406 هزار و 86 سهم باقیمانده این شرکت را از طریق تمدید عرضه خرد در بازار سوم به مدت 12روز، از 21 آذر الی دوم دی ماه جمع‌آوری می‌کند. وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به این که سهامدار خرد مي‌تواند بدون محدوديت قيمتي دستور فروش سهام را در سيستم معاملات ثبت كند، قیمت مورد نظرسهامدار عمده برای جمع‌آوری سهام 4 هزار و 360 ریال اعلام شده است. به گفته وی، فرآيند جمع‌آوري براساس حراج تك قيمتي در پايان دوره يعني دوم دی ماه صورت مي‌گيرد، لذا تا قبل از پايان این دوره هيچ سفارش خريدي توسط سهامدار عمده در سامانه معاملاتي وارد نخواهد شد. محسنی با اشاره به معامله شدن بخشی از این سهم خاطرنشان کرد: در هفته گذشته سرمایه‌گذاری البرز در نظر داشت، 637 هزار و 484 برگه سهم معادل 084/1 درصد از سهام شركت «توليد دارو» را از طريق عرضه خرد به مدت یک هفته جمع آوری کند که تا دیروز تعداد 231 هزار و 398 سهم آن جمع‌آوری شده بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر