بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۳
کد خبر : ۸۳۴۴۸
سردار خالدي: بازار قراردادهاي آتي سكه مشابه بازار نقدي در انتظار تصميم‌گيري‌ها و سياست‌هاي جديد دولت و مركز مبادلات ارزي است كه به نظر مي‌رسد همين اوضاع و اتفاقات شرايط خاكستري و در حالت انتظاري را پيش روي بازار قرار داده است.

انتشار اخبار مربوط به بخشنامه‌هاي جديد ارزي، برگزاري نشست كارشناسي روز پنج‌شنبه هفته گذشته در برلين توسط اعضاي گروه 1+5، فشار بيشتر ناظران سازمان ملل پيرامون بازديد از سايت پارچين و كميته مشترك 2 قوه براي تعيين نرخ ارز در بودجه از جمله موضوعاتي است كه مبادلات روز گذشته را تحت تاثير قرار داد.
البته ديروز قراردادهاي آتي از شايعات بازار ارز بيشتر تاثير پذيرفت؛ افزايش خريداران دلار و امنيتي بودن فضاي خريد و فروش باعث شده بود معامله گران بازار آتي همچنان تمايل بيشتري به استفاده از موقعيت‌هاي خريد در سررسيدهاي دور داشته باشند.
سياوش سليماني يكي از كارگزاران بورس كالا با اشاره به روند مبادلات روز گذشته بر اين باور است بازار تحت تاثير صحبت‌هاي دو طرف مذاكره كننده با نوسان رو به رو شده بود.
اين در حالي است كه برخي بر اين باورند كه مذاكرات ايران و گروه 1+5 در شرايط فعلي با اما و اگر رو به رو است و افت و خيزها مي‌تواند واكنش طبيعي بازار باشد.
سليماني در ادامه صحبت‌هايش افزود: مذاكرات ايران و آژانس در روز پنج‌شنبه و جمعه به توافقات دو طرف بستگي دارد؛ در حالي كه بازرسان مي‌خواهند از سايت پارچين به هر نحو ممكن بازديد كنند، اما ايران تاكنون چنين خواسته‌اي را رد كرده، زيرا سياست‌گذاران بر اين باورند خواسته‌هاي آژانس تنها به همين بازديد و نظارت‌ها ختم نمي‌شود و ايران به عنوان يك كشور مستقل نمي‌خواهد تصميماتي متاثر از سياست‌هاي غرب بگيرد.
به اعتقاد اين كارشناس بازار آتي، در شرايط فعلي تغييرات بازار و انتظار معامله گران به نتايج مذاكرات روز پنج شنبه و جمعه ايران و آژانس بر مي‌گردد. اين در شرايطي است كه بلاتكليفي ارزي از ديگر موضوعاتي است كه سرمايه‌گذاران را با ترديد مواجه كرده است.
اين كارگزار بورس كالا در ادامه خاطرنشان كرد: در حالي كه دولت در فروش نفت با محدوديت رو به رو است و در لايحه بودجه سال آينده كه هنوز ابلاغ نشده معلوم نيست ارز(دلار) روي چه قيمتي تعيين مي‌شود، سرمايه‌گذاران نيز تابع اين اوضاع با شرايط مبهمي دادوستدها را پي مي‌گيرند، البته شايعات بر سر رقم نهايي دلار در بودجه همچنان ادامه دارد.
سليماني در ادامه با بيان اينكه دادوستدها به تناسب پارامترهاي برون‌زاي سياسي منتظر نتايج مذاكرات است، خاطرنشان كرد: نوسان قيمتي طي چند روز گذشته شديد بوده و به نظر مي‌رسد اين افت و خيزها به تاثير از دورنماي ايجاد شده ادامه داشته باشند.
كارشناسان بر اين باورند كاهش يا افزايش قيمت دلار در دادوستدهاي روز شنبه در محدوده خاصي اتفاق خواهد افتاد و به احتمال زياد در صورت ريزش، قيمت دلار از 2 هزار و 500 تومان پايين تر نخواهد آمد و در صورت صعود، قيمت دلار به 3 هزار تومان نزديك خواهد شد. البته قيمت‌هاي اعلام شده در شرايط كنوني متاثر از جو رواني ايجاد شده است و در صورتي كه فضاي مبهم فعلي، كمرنگ شود چه بسا قيمت‌ها تغييرات قابل توجهي را مشاهده خواهند كرد.
اين كارگزار بورس كالا سپس در خصوص تاثيرپذيري بازارهاي داخلي از قيمت طلاي جهاني گفت: تغييرات قيمت طلا در روزهاي آينده به نتيجه نشست و جايگزيني دو عضو از اعضاي كميسيون FOMC بر مي‌گردد زيرا تحليلگران معتقدند با قرار گرفتن اعضاي جديد كميسيون كه روساي بانك‌هاي مركزي ايالت‌ها هستند گمانه‌زني‌ها درباره تاكيد بر سياست‌هاي تسهيل كمي (QE) كه به نفع تغييرات رو به بالاي طلا است، بيشتر شود.
به نظر سليماني اين نشست فدرال رزرو آخرين جلسه اين نهاد در سال جاري ميلادي است و به نظر مي‌رسد تا قبل از شروع تعطيلات در ماه ژانويه كه طبق عرف سالانه هميشه با افزايش قيمت طلا همراه بوده است و پس از اين نشست، سرمايه‌گذاران استراتژي‌هاي معاملاتي روشن تري اتخاذ كنند.
در بازار ديروز در مجموع قيمت‌ها در شرايطي صبح كاهشي بود كه عصر با افزايش همراه شد؛ به طوري كه قيمت سكه سررسيد آذرماه با كاهش يك درصدي در مبادلات صبح و افزايش 11/0 درصدي در مبادلات عصر در محدوده يك ميليون و 205 هزار تومان تا يك ميليون و 219 هزار تومان، سررسيد دي‌ماه با كاهش 68/0 درصدي در مبادلات صبح و افزايش 85/0 درصدي در مبادلات عصر در محدوده يك ميليون و 271 هزار تومان تا يك ميليون و 295 هزار تومان، سررسيد بهمن‌ماه با كاهش 36/0 درصدي در مبادلات صبح و افزايش 23/1 درصدي در مبادلات عصر در محدوده يك ميليون و 340 هزار تومان تا يك ميليون و 362 هزار تومان قرار گرفت.

اطلاعيه‌هاي جديد بورس كالا در خصوص قراردادهاي آتي
روز گذشته بورس كالاي ايران اطلاعيه‌هاي جديدي در خصوص بازار قراردادهاي آتي منتشر كرد.
براساس تازه‌ترين اطلاعيه بورس كالاي ايران در شرايطي كه تا چند روز گذشته به دليل كاهش قيمت‌ها ميزان وجه تضمين كاهش يافته بود كه براساس مصوبه هيات پذيرش در خصوص تعيين وجه تضمين اوليه از روز شنبه 25 آذرماه پس از اتمام روز معاملاتي، وجه تضمين اوليه برابر 3 ميليون و 900 هزار تومان تعيين مي‌شود، بنابراين براساس تغييرات اعمال شده از پايان همين روز، وجه تضمين مورد نياز براي هر قرارداد معادل با وجه تضمين اوليه به علاوه وجوه تضمين اضافي باقيمانده معادل 6 ميليون و 400 هزار تومان خواهد بود.
همچنين در ديگر اطلاعيه صادر شده از سوي مديريت قراردادهاي مشتقه جهت آسان شدن فرآيند درخواست انتقال كد معاملاتي قراردادهاي آتي، مشترياني كه درخواست انتقال كد معاملاتي از يك كارگزاري به يك كارگزاري ديگر را دارند بايد فرم مشخص شده (فرم مورد نظر در سايت بورس كالاي ايران موجود است) را پر كنند. اين در حالي است كه جزئياتي پيرامون اين انتقال كد در 9 بند تنظيم شده و لازم‌الاجرا بودن اين فرآيند از روز شنبه هفته پيش رو خواهد بود و رسيدگي به درخواست انتقال كد معاملاتي قراردادهاي آتي غير از شرايط ايجاد شده مقدور نيست.
1- مشتري جهت تغيير كارگزاري خود بايد فرم درخواست انتقال كد معاملاتي قراردادهاي آتي را در حضور كارگزاري مبدا تكميل و درخواست خود را به آن كارگزاري ارائه كند.
2- كارگزاري مبدا پس از احراز هويت مشتري، نسبت به امضا و ممهور كردن فرم اقدام مي‌كند، سپس نسخه اصل را به مشتري بازگردانده و نسخه رونوشت را نزد خود بايگاني مي‌كند (بديهي است كارگزاري مبدا پس از تكميل بخش دوم فرم هيچ‌گونه دستور خريد يا فروشي را از مشتري مربوطه نخواهد پذيرفت).
3- مشتري با مراجعه به كارگزاري مقصد، فرم تكميل شده را به آن كارگزاري ارائه مي‌كند.
4- كارگزاري مقصد ضمن احراز هويت مشتري، فرم مذكور را امضا و ممهور كرده و نسخه اصل را نزد خود بايگاني مي‌كند.
5- فرم تكميل شده توسط كارگزاري مقصد اسكن و تصوير آن از طريق اتوماسيون اداري شركت بورس كالاي ايران براي مديريت قراردادهاي مشتق كالايي ارسال مي‌شود.
هنگام ثبت نامه ارسالي، در قسمت موضوع، بايد دقيقا عبارت «درخواست انتقال كد معاملاتي قراردادهاي آتي» ذكر شود. همچنين در هر نامه بايد تنها يك فرم درخواست ارسال شود. در صورت عدم رعايت هر يك از اين موارد، به درخواست ارسالي رسيدگي نخواهد شد.
6- ارسال فرم فقط از طريق اتوماسيون اداري شركت بورس كالاي ايران ممكن است و استفاده از شيوه الكترونيكي به معناي پذيرش كليه مسووليت‌هاي آن و تاييد محتوا توسط كارگزاران است.
7- به درخواست ارسال شده از طريق اتوماسيون اداري، حداكثر ظرف مدت سه روز كاري پس از ارسال رسيدگي خواهد شد.
8- پس از بررسي توسط بورس، در صورت وجود هرگونه نقص يا مشكل، موضوع از طريق اتوماسيون اداري براي كارگزاري مربوطه ارجاع خواهد شد (پس از رفع مشكل بايد مجددا نامه‌اي جديد مطابق با بند 5 ارسال شود).
9- پس از بررسي و اقدام، درخواست ارسال شده به واحد پذيرش مشتريان شركت بورس كالاي ايران ارجاع و در سوابق مشتري درج خواهد شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر