بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۲
مستطيل شيشه اي تالار

جهش در نیمه روز

بازار سهام در حالی معاملات امروز را آغاز کرد که فعالین بورس منتظر ثبت رکورد بی سابقه 34 هزار واحدی توسط شاخص کل بودند. این هدف تا اواسط معاملات به دلیل پایین بودن حجم معاملات و قدرت اندک سهام فعال بورس محقق نشد و سرمایه گذاران در میان صنایع مختلف به دنبال انتخاب گروهی به عنوان لیدر بودند.
کد خبر : ۸۳۷۹۱
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 91.09.26 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 129 واحد رشد به رقم 27674 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 108 واحد افزایش عدد 50972 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 141 واحد صعود به رقم 34090 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2065 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز فولاد مبارکه اصفهان با 69 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل بانک اقتصاد نوین با 16 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، بازار سهام در حالی معاملات امروز را آغاز کرد که فعالین بورس منتظر ثبت رکورد بی سابقه 34 هزار واحدی توسط شاخص کل بودند.

این هدف تا اواسط معاملات به دلیل پایین بودن حجم معاملات و قدرت اندک سهام فعال بورس محقق نشد و سرمایه گذاران در میان صنایع مختلف به دنبال انتخاب گروهی به عنوان لیدر بودند.

در این شرایط "فولاد" وارد میدان شد و با حرکت پرقدرت خود توانست سایر سهام را نیز به پیروی وادار کرده و به همراهی سایر نمادهای اثرگذار بر روند نماگر بورس، تحقق این هدف را میسر سازد.

بدین ترتیب فولاد مبارکه با گامی محکم شاهد معامله نزدیک به 23 میلیون سهم و باقی ماندن صف خرید بالغ بر 10 میلیونی بود و رفتاری پرقدرت را از خود به نمایش گذاشت.

اما سایر هم گروهی هایش تنها به معامله در دامنه نوسان مثبت قیمت ها و البته با حجم هایی قابل توجه اکتفا کردند. اما در میان آنها دو نماد "فخوز" و "زنگان" توانستند در پایان معاملات امروز شاهد تشکیل صف های خریداران و افزایش قیمت سهام تا دامنه نوسان مثبت حداکثری باشند.

در گروه معدنی و سنگ آهنی نیز سرمایه گذاران نظاره گر قدرت بالای "کگل" بودند، بطوریکه این سهم در ادامه روند قوی روز گذشته خود، صف های خرید سهام را دنبال کرد. با این وجود سهم مذکور همچنان با تقاضای بالایی همراه بود و در پایان ساعات کاری روز جاری نیز نتوانست به تعادل برسد. از این رو اهالی تالار شیشه ای بر تداوم روند مثبت در این نماد برای معاملات روز آینده نیز اعتقاد دارند.

"ومعادن" نیز معاملات پرحجم سهام خود را در دامنه نوسان مثبت قیمتی ادامه داد و بیش از 11 میلیون سهم این هلدینگ گروه معدنی در بازار مورد داد و ستد قرار گرفت.

"کچاد" اما چندان پرقدرت ظاهر نشد و معاملات حدود 4.5 میلیونی سهام آن از دامنه نوسان منفی تا دامنه نوسان مثبت افت و خیز داشت.

پس از ورود "فولاد" به همراهی سایر نمادهای هم گروه، پالایشی ها نیز پا به میدان نهادند تا در این صعود حضوری پررنگ از خود به نمایش گذارند. بطوریکه حجم قابل توجهی از سهام "شبندر" با افزایش قیمت ها معامله شد.

برخی گمانه زنی ها از معامله 22 میلیونی سهام "شبندر" تحت یک معامله بلوکی خبر می دهد و به نظر می رسد بخش عمده ای از سهام معامله شده طی معاملات امروز در نماد مذکور نیز توسط یک شخص حقوقی بوده که از ماهیت آن اطلاعی در دست نیست.

"شبریز" نیز در ادامه روند صعودی روزهای گذشته خود همچنان صف های خریداران را به نظاره نشسته است. آنچنان که فعالین بازار شاهد معامله این سهم به اندازه حجم مبنا و در نتیجه باقی ماندن صف 5.5 میلیونی خرید بودند.

هلدینگ غدیر اما برخلاف روند کلی بورس و یک روز پس از بازگشایی نماد مبنی بر تصمیم مجمع عمومی فوق العاده برای افزایش سرمایه، معاملات 15 میلیونی سهام خود را با افت قیمت نسبت به روز گذشته آغاز کرد. اما سرمایه گذاران توانستند تا پایان روز کاری قیمت سهم را تا حدودی بالا بکشند.

در گروه خودرویی نیز توقف نماد معاملاتی ایران خودرو سایر نمادهای گروه را در وضعیتی نامناسب قرار داد و اکثر سهم های خودروسازان در محدوده دامنه نوسان منفی چهار درصدی مورد معامله قرار گرفتند.

به اعتقاد اهالی بازار شایعات موجود مبنی بر منفی بودن گزارش "خودرو" و احتمال ارایه تعدیل منفی و نیز بحث و جدل های جدید برسر آزادسازی قیمت خودرو موجب شد معاملات سایر شرکت های این گروه تحت تأثیر این توقف نماد قرار گیرد.

سیمانی ها نیز که روزهای خود را بدون انتشار اخبار جدید طی می کنند، در حال پیگیری نوسانات مثبت و منفی یک روزه هستند. از این رو به نظر می رسد تا زمانی که خبر مثبتی در خصوص این صنعت منتشر نشود، این روند یک روزه همچنان ادامه دار باشد.

گروه قندی نیز روند روز گذشته را دنبال کردند، اما سیر نزولی به تدریج در برخی نمادها کاهش داشت و "قپیرا" نیز همچنان در میان سایر هم گروهی هایش پرقدرت ظاهر شد.

سهام مارگارین و صنعتی بهشهر نیز دوباره به مدار منفی بازگشتند و صف های فروش در نماد این دو شرکت فعال در صنعت مواد غذایی تشکیل شد.

"تایرا" و "رمپنا" نیز همچون "شبریز" روند مثبت چند روزه خود را بدون حضور عرضه کننده قوی ادامه دادند.

در مجموع اگرچه حجم معاملات امروز در ابتدای صبح چندان بالا نبود، اما به تدریج روند آن رو به بهبود نهاد و در نهایت حجم معاملات بورس نیز تأیید کننده سیر صعودی بازار بود.

به اعتقاد اهالی تالار شیشه ای در شرایط کنونی و با توجه به اینکه فعالین بازار مدت ها در انتظار دستیابی شاخص به کانال 34 هزار واحدی بودند، به نظر می رسد در حال حاضر عامل تهدید کننده ای برای روند مثبت بورس وجود نداشته باشد.

در سطح کلان نیز اخبار جدید حاکی از صدور بخشنامه ای در خصوص نحوه قیمت گذاری انواع کالا است، بطوریکه کالاها در این بخشنامه به سه الویت تقسیم شده اند و گروه اول که شامل انواع مواد غذایی، انواع شوینده، خودرو و لاستیک خودرو می شود، با ارز مرجع و زیر نظر سازمان های مربوطه قیمت گذاری خواهد شد.

قیمت کالاهای گروه ب شامل لوازم خانگی، محصولات پتروشیمی و فلزی و ... نیز، از طریق تشکل ها و تفاهم نامه ها صورت می گیرد و این تصمیم می تواند شرایط بهتری را برای فروش و قیمت گذاری این نوع کالاها ایجاد کند که به نظر می رسد این امر بر بورس نیز اثرگذار باشد. چراکه واحدهای تولیدی این صنایع بخش اعظم شرکت های فعال بازار سهام را تشکیل می دهند.

در بورس کالا نیز امروز معاملات رینگ فلزی پرتقاضا بود و طی آن ذوب آهن اصفهان دو هزار و 640 تن تیرآهن را به قیمت پایه 13 هزار ریال به ازای هر کیلو به فروش رساند.

ملی صنایع مس ایران نیز اقدام به عرضه محصولات متنوعی همچون مس مفتول، مس کاتد و نیز انواع کنسانتره و سولفور مولیبدن کرد که معاملات این محصولات بدون تغییر قیمت و به همان قیمت پایه انجام شد.

همچنین 150 هزار تن سنگ آهن نیز روی تابلوی معاملات بورس کالا رفت که این حجم از عرضه با استقبال خریداران خارجی در کوتاه ترین زمان مورد معامله قرار گرفت.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز هم اکنون در دامنه نوسان منفی قیمت ها و تنها در دو سررسید دی و بهمن ماه 91 پیگیری می شود تا از روز آینده قراردادهای آتی سکه طلا تحویل اسفند ماه 91 نیز به آنها اضافه شود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر