بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۰
کد خبر : ۸۴۱۷۲
اعظم شريفي: اشتياق خريداران در آخرين هفته پاييز به رشد دو هزار واحدي شاخص منجر شد.
در حالي كه معامله‌گران حقوقي دادوستد‌هاي پرحجم بلوكي را در اين هفته رقم زدند، حقيقي‌ها نيز با نوسان‌هاي مثبت همچنان مشتاقانه در گروه‌هاي فلزات اساسي، پتروشيمي و معدني خريدار بودند.

به اين ترتيب ارزندگي سهام پيشرو در كنار افزايش دوباره نرخ ارز باعث شده است تا حضور حقيقي‌ها در ميان خريداران بازار استمرار داشته باشد و حقيقي‌ها براي كسب بازدهي بالاتر همچنان حضور پررنگي داشتند.
بر اين اساس هرچند در ابتداي هفته تغيير مالكيت از حقيقي به حقوقي به خصوص در نمادهاي پالايش نفت بندرعباس، مس و غدير افزايش داشت، اما در پايان هفته حقيقي‌ها علاوه بر نمادهاي فولاد، «گل‌گهر» و «شبريز» به خريد نمادهاي پتروشيمي و پالايشگاهي نيز روي آوردند. با اين وصف، تغيير مالكيت سهام در اين هفته به نفع خريداران حقيقي رقم خورد.
ديگر اتفاق مهم اين هفته افزايش بازگشايي برخي نمادهاي متوقف (نظير صدرا، صنايع شيميايي ايران، فولادهاي آلياژي ايران و يزد و...) پس از مدت‌ها بود كه باعث شد بخشي از نقدينگي متوقف در اين نمادها را نيز وارد بازار كند و ابهامات ناشي از توقف طولاني مدت در اين نمادها را برطرف سازد.
جابه‌جايي بلوكي در ميان حقوقي‌ها
بازار روز شنبه با عرضه بلوك 99 ميليون سهمي سرمايه‌گذاري اميد از سوي بانك سپه آغاز شد. در نماد كويرتاير، غدير خريدار 2/1 ميليون سهمي بود و دانايان پارس نيز در نمادهاي سرمايه‌گذاري ساختمان و آس‌پ خريدار بودند.
اين در حالي است كه در فضاي مثبت بازار خريدهاي حقوقي‌ها در نمادهاي زيرمجموعه كم‌حجم بود؛ به طوري كه گروه مالي ملت 2 ميليون سهم بانك ملت و سرمايه‌گذاري توسعه اعتماد يك ميليون سهم بانك انصار را خريداري كردند.
همچنين بانك تجارت تنها به خريد 130 هزار سهم «ونيكي» اكتفا كرد و دليران پارس در نماد بانك دي و سرمايه‌گذاري ملت فعال بود. بنابراين اطلاعات هامون سپاهان عرضه‌كننده 280 هزار سهم پتروشيمي پرديس بود و سرمايه‌گذاري سپه نيز در دو نماد پتروشيمي شازند و صنعتي بهشهر در نقش فروشنده ظاهر شد.
بنابراين گزارش، صندوق ذخيره فرهنگيان نيز در نماد ملي مس فروشنده 5 ميليون سهم بود. در همين حال صدر تامين با فروش 200 هزار سهم مس باهنر در نقش خريدار 140 هزار سهمي كاشي الوند بود. از سوي ديگر، بيمه كارآفرين خريد كم‌حجمي را در نماد بانك كارآفرين انجام داد و معادن و فلزات با خريد 100 هزار سهم كابل شهيد قندي از اين نماد حمايت كرد. همچنين سرمايه‌گذاري توسعه صنعتي در نمادهاي «فايرا» و «البرز» خريدهاي كم‌حجمي را رقم زد.
حقوقي‌ها خريدار غدير شدند
روز يكشنبه يك بلوك 99 ميليون سهمي ديگر شركت اميد از سوي بانك سپه عرضه شد. همچنين بهپاك بلوك 3/32 ميليون سهمي در نماد بانك اقتصاد نوين را فروخت كه سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي خريدار اين بلوك بود.
در همين حال گروه مالي ملت در كنار خريد 10 ميليون سهم بانك ملت اقدام به فروش يك ميليون سهم فولاد كرد و در مقابل آتيه صبا فروشنده 4/7 ميليون سهم بانك ملت بود. هامون سپاهان نيز در صف خريد تنها يك ميليون شبريز فروخت و حجم عرضه صباتامين در نماد ملي مس به 8/1 ميليون سهم رسيد. در بازار روز يكشنبه دانايان پارس در كنار خريد 66 هزار سهم قند نيشابور در نقش خريدار 350 هزار سهمي سرمايه‌گذاري ساختمان و 4/1 ميليون سهمي آس‌پ ظاهر شد. روز يكشنبه نكته جالب توجه فعال شدن دوباره حقوقي‌ها در نماد غدير بود، به طوري كه ساتا و صندوق عشاير در مجموع 5 ميليون سهم سرمايه‌گذاري غدير را خريداري كردند.
بنابراين اطلاعات خريدهاي توسعه اعتماد در نماد بانك انصار و مهرآفرينان دوران در نماد بانك پارسيان ادامه داشت. همچنين سرمايه‌گذاري مهرگان، بيمه ايران و معادن و فلزات نيز در نمادهاي سنگ‌آهني فعال بودند.
در ادامه معاملات روز يكشنبه سرمايه‌گذاري صنعت و معدن 200 هزار سهم ملي سرب و روي را خريداري كرد و دليران پارس با خريد 350 هزار سهم از بانك دي حمايت كرد. افزون بر اين سرمايه‌گذاري تدبير نيز ديگر خريدار 2 ميليون سهمي بانك دي در بازار روز يكشنبه بود.
يك روز كاملا مثبت
در ادامه روند مثبت بازار در روز دوشنبه بانك توسعه صادرات خريدار بلوك 99 ميليون سهمي سرمايه‌گذاري اميد بود. از سوي ديگر، بلوك 103 ميليون سهمي سايپا از سوي حمل‌ونقل تامين به تجارت الكترونيك خودرو تابان منتقل شد. گروه سرمايه‌گذاري بانك مسكن نيز در اين روز كاملا فعال ظاهر شد و با خريد 8/1 ميليون سهم سرمايه‌گذاري مسكن و 500 هزار سهم كالسيمين به فروش يك ميليون سهم «ومعادن» اقدام كرد.
در همين حال با عرضه صف خريد مپنا، كاركنان اين شركت فروشنده 6/3 ميليون سهم بودند. همچنين نگاه حقوقي‌ها همچنان به دنبال «پارسان» و غدير بود كه باعث شد صندوق نفت 5 ميليون سهم غدير را عرضه كند و بلوك 20 ميليون سهمي «پارسان» نيز از سوي غدير به يك حقوقي واگذار شد.
در همين حال، سرمايه‌گذاري خوارزمي خريدار بلوك 2/1 ميليون سهمي غدير بود. ملي انفورماتيك نيز در بازار روز دوشنبه خريدار «رانفور» و ايران‌كيش بود.
براساس اين گزارش، حجم خريد دليران پارس در نماد بانك دي تا 3/4 ميليون سهم افزايش يافت.
توسعه اعتماد، گروه مالي ملت و مهرآفرينان دوران به حمايت از سهام انصار، بانك ملت و پارسيان ادامه دادند. در ادامه تحولات روز دوشنبه اعتضاد غدير با خريد 560 هزار سهم ليزينگ غدير از اين نماد حمايت كرد.
مپنا متعادل شد
روز سه‌شنبه با عرضه 6/3 ميليون سهم مپنا از سوي كاركنان اين شركت صف خريد مپنا به تعادل رسيد و 16 ميليون سهم ملي سرب و روي از سوي كالسيمين به سبد توسعه معادن روي منتقل شد.
در همين حال گروه بهمن 10 ميليون سهم توسعه معادن روي را خريد. صنايع معدني اميد نيز روز دوشنبه با خريد 6 ميليون سهم در نماد سرمايه‌گذاري سپه فعال بود و 400 هزار سهم مسكن تهران را نيز خريداري كرد. از سوي ديگر با اقبال دوباره معامله‌گران به گروه پتروشيمي، آتيه صبا عرضه‌كننده 8/1 ميليون سهم پتروشيمي مارون بود.
در ادامه معاملات روز سه‌شنبه سرمايه‌گذاري ايران و فرانسه پس از مدت‌ها اقدام به خريد 400 هزار سهم صنعت و معدن كرد و «وصنعت» نيز 500 هزار سهم ملي سرب و روي را خريداري كرد.
پس از مدت‌ها در بازار روز سه‌شنبه گروه مالي ملت بلوك 100 ميليون سهمي بانك ملت را واگذار كرد. معادن و فلزات با خريد و فروش كم‌حجم در نمادهاي چادرملو و صبانور فعال بود. خريدهاي دانايان پارس در نمادهاي «وساخت» و آس‌پ نيز ادامه داشت. هرچند در اين هفته تحركات شركت‌هاي سرمايه‌گذاري با پايان سال مالي منتهي به آذرماه افزايش قابل توجهي داشت، اما خريد و فروش حقيقي‌ها نيز در نمادهاي مختلف به خوبي قابل رصد بود.
به اين ترتيب با غلبه ذائقه خريد در بين معامله‌گران حقيقي و تزريق منابع جديد، روند پرشتاب افزايش قيمت‌هاي سهام تشديد شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر