بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۵
کد خبر : ۸۴۳۱۵
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران پاییز طلایی سال 91 را با آماری خیره‌کننده به پایان رساند. جایي که سه متغیر اساسی بازار یعنی ارزش مبادلات، میزان رشد شاخص و شمار خریداران جهش فوق‌العاده‌ای را به نمایش گذاشتند.

براساس عملکرد فصل پاییز معامله‌گران شاهد داد‌و‌ستد 7 هزار و 557میلیارد تومان سهام بودند که در مقایسه با 3هزار و 563میلیارد تومان فصل تابستان جهش 112درصدي را به نمایش گذاشته است. در همین حال در فصل پاییز 546هزار و 675 نفر در تالار بورس به خرید سهام پرداختند که در مقایسه با رقم 273هزار و 301نفر فصل تابستان جهش 100 درصدی را نشان می‌دهد. اما درخشان‌ترین کارنامه را شاخص بورس رقم زد؛ جايي که شاخص در فصل پاییز 9هزار و 245واحد رشد کرد که در مقایسه با 348واحد رشد شاخص در فصل تابستان 26برابر بیشتر بود. این امر موجب شد تا شاخص در فصل پاییز 87/34 بازدهی را در سبد سهامداران جای دهد. اين بازدهي در مقايسه با بازدهي 33/1 درصد در فصل تابستان بسيار چشمگير بود. با کسب این بازدهی خیره‌کننده بورس اوراق بهادار در فصل پاییز برترین بازار سرمایه‌گذاری کشور بوده است که این امر خبر خوبی برای کل اقتصاد کشور به شمار می‌رود، چرا که رشد بازار سرمایه ضمن کاهش مشکلات واحدهای اقتصادی حاضر در این بازار، اثر مهار تورم و همچنین مهار نقدینگی سرگردان را به همراه دارد.
در این میان اکثر کارشناسان با توجه به اهمیت تداوم حمایت دولت و مسوولان بازار سرمایه از سهامداران، تداوم رشد بازار را در گرو انجام عرضه‌های اولیه و همچنین مراعات شرایط خاص شرکت‌های بورسی در جریان افزایش هزینه‌های دولتی در مورد لایحه بودجه سال آینده مي‌دانند.
در بازار سهام، معامله‌گران در تحولات سیاسی شاهد آرامش نسبی هستند. با توجه به رسیدن تعطیلات پایان سال میلادی انتظار نمی‌رود در هفته آینده در مسائل سیاسی بین‌المللی رخداد قابل ملاحظه‌ای پیش‌روی باشد. این در شرایطی است که در داخل نیز همچنان آرامش قابل ملاحظه‌ای حکمفرماست.
در صحنه اقتصادی نیز توجه کارشناسان همچنان به تدوین لایحه بودجه سال آینده کل کشور است. برخی از مهم‌ترین مسائل اقتصادی از جمله نرخ ارز، تکلیف اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها، میزان مالیات‌ها و همچنین ترکیب درآمدهای دولتی از جمله حقوق دولتی و هزینه‌های جاری و عمومی کشور در قالب این لایحه بودجه تعیین تکلیف خواهد شد که روشن شدن این موارد می‌تواند به معنای شفاف شدن برخی از ابهامات و پایانی بر شایعات موجود باشد.
در همین حال سخنان ريیس‌جمهوری در روز گذشته مبنی بر تمایل دولت برای اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی نیز به شایعاتی در مورد قصد دولت برای پرداخت یارانه نقدی به مراتب بیشتر از ارقام کنونی منجر شده است. اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی موجب افزایش هزینه‌های شرکت‌های بورسی در زمینه آب و برق و گاز خواهد شد.
در مسائل اقتصادی، نگاه معامله‌گران به بازارهای جهانی نیز هست که در این بخش نزدیکی تعطیلی سال نو میلادی موجب ثبات نسبی در بازار شده است. در حالی که ارزش دلار در برابر یورو به سطح جدید 322/1 عقب نشسته است اما انتشار آمار امیدوار‌کننده نسبت به اقتصاد آمریکا موجب عقب نشینی سنگین طلا به سطح 1650دلار شد که کمترین قیمت در 4ماهه گذشته به شمار می‌رود. هر چند بخشی از این افت را می‌توان مربوط به فروش‌های تکنیکی پایان سال میلادی دانست. اما انتشار آمار تولید ناخالص ملی آمریکا در سه ماه سوم که نشان از رشد 1/3 درصدی داشته است، موجب امیدواری به رشد اقتصادی و شروع حرکت سرمایه‌گذاران از بخش فلزات گرانبها به سهام شده است.
در این فضا بهای فلزات رنگین نیز با کاهش مواجه شد و بهای هر تن مس به 7هزار و 800دلار عقب نشسته است. بهای سه فلز روی، سرب و آلومینیوم نیز به ترتیب به 2هزار و 84دلار، 2هزار و 305دلار و 2هزار و 83دلار در هر تن رسیده است. بهای بیلت فولادی نیز در بورس فلزات لندن هم به 300دلار در هر تن رسیده است.
در بورس کالای کشور نیز در هفته گذشته تقویت نسبی دلار در بازار آزاد موجب شد تا بخشی از معاملات با رونق نسبی مواجه شوند. در مهم‌ترین معاملات بهای اوره صنعتی پتروشیمی شیراز 7هزار و 69ریال و متانول پتروشیمی زاگرس 5هزار و 211ریال معامله شد. در درون بازار سرمایه نیز معامله‌گران در هفته گذشته شاهد تلاش برای بازگشایی برخی از نمادهای متوقف بودند. این امر با بازگشایی نمادهای صدرا، پست بانک، بانک گردشگری، فولاد آلیاژی ایران و صنایع شیمیایی ایران و همچنین آماده سازی نمادهای معدنی املاح و فن‌آوران برای بازگشایی در هفته آینده هر چند از میزان مشکلات سهامداران کاسته است؛ اما همچنان لیست پر تعداد نمادهای متوقف یکی از چالش‌های عمده بازار سرمایه به شمار می‌رود. در این میان نمادهای پالایشگاهي همچنان صدرنشین نمادهای متوقف بازار به شمار می‌روند. در همین حال همچنان نگاه معامله‌گران به عرضه‌های اولیه احتمالی بازار است.رشد قیمت سهام عادی بازار، ضرورت انجام عرضه‌های اولیه را افزایش داده است که در این بین نگاه‌ها در شرایطی که اجرای اصل 44کندتر شده است، به سوی تامین اجتماعی است. جایي که این سازمان می‌تواند با عرضه برخی از نمادهای زیر مجموعه ضمن افزایش ارزش دارایی‌هاي خود مانع از رشد بی ضابطه بازار سهام در نمادهای عادی شود.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که در آن شاخص همچنان به جهش خیره‌کننده خود ادامه داد.شاخص روز چهارشنبه به مدد کاهش نگرانی از وضعیت گروه پتروشیمی و همچنین بازگشایی نمادهای صنایع شیمیایی ایران و فولاد آلیاژی ایران با جهش 654واحدی معادل 86/1 درصد مواجه شد. این رشد موجب شد شاخص به حد نصاب جدید 35هزار و 760واحد برسد که رکوردی در تاریخ بورس به شمار می‌رود. روز چهارشنبه در گروه فلزی، بازگشایی نماد فولاد آلیاژی با 60واحد تاثیر بر شاخص در کنار تاثیر 142نمادی نمادهای فولاد مبارکه و ملی مس سهم پر رنگی به گروه فلزی در بازار بخشید. فولاد آلیاژی ایران سود هر سهم خود را در گزارش عملکرد بر اساس 6 ماهه از 34 تومان به 77 تومان افزایش داده و با تعدیل مثبت 126 درصدی روبرو شده است.
علت تعدیل خوب شرکت افزایش نرخ فروش محصولات متناسب با افزایش نرخ ارز و همچنین افزایش تولید و فروش در پیش‌بینی جدید بوده است.
در گروه فلزی، نماد فولاد خوزستان نیز با توجه به احتمال تعدیل سود هر سهم با صف خرید همراه شد. در این گروه، روز دوشنبه معامله‌گران شاهد عرضه سهام زرین معدن آسیا از شرکت‌های فعال در صنعت روی زنجان خواهند بود.
در گروه معدنی، نماد سرمایه‌گذاری امید در ابتدای معاملات روز چهارشنبه برای اعلام سود سال مالی 92 متوقف شد. شركت سرمايه‌گذاري اميد پیش‌بینی سود سال مالي منتهي به دي‌ماه 92 را با افزايش38 درصدي به نسبت سال 91 مبلغ 1047 ريال به ازاي هر سهم اعلام كرده است. در پيش بيني سال 92 شركت به نسبت دوره مشابه سال قبل شاهد رشد 12 درصدي سود حاصل از سرمايه‌گذاري‌ها و شناسايي درآمد 221 ميليارد توماني ناشي از پيش بيني شركت براي واگذاري سهام دو شركت سرمايه‌گذاري سپه و كوير تاير هستیم.
در این گروه، نماد معاملاتی شرکت معدنی املاح ایران در حالی از 15 مهرماه برای برگزاری مجمع فوق العاده و به منظور اعمال افزایش سرمایه بسته شده بود که این شرکت 7 میلیارد تومانی در مجمع فوق اقدام به تصویب افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی کرد، اما این اقدام بدون اخذ مجوز افزایش سرمایه از سازمان بورس و اوراق بهادار بود و امکان نهایی شدن آن فراهم نشد.
با این رویداد هیات ريیسه و سهامداران حاضر این شرکت کوچک بورسی، صورت‌جلسه مجمع فوق العاده مبنی بر اعمال افزایش سرمایه را لغو و از این تصمیم انصراف دادند و مقرر شد بعد از اخذ مجوزهای لازم از بورس مجمع فوق العاده‌ای برای افزایش سرمایه برگزار شود. به این ترتیب نماد معاملاتی شرکت معدنی املاح ایران طی روزهای آینده آماده بازگشایی خواهد شد. در گروه خودرویی، دبیر انجمن خودروسازان ایران از زیان دو هزار میلیارد تومانی خودروسازان از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد. احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: افزایش نرخ ارز و مواد اولیه اساسی چون فولاد، پتروشیمی، آلومینیوم، مس و تایر هزینه‌های تمام شده تولید خودرو را به شدت افزایش داد. وی با بیان اینکه خودروسازان تاکنون موفق به دریافت ارز از اتاق مبادلات نشده‌اند، خاطرنشان کرد: خودروسازان برای جلوگیری از توقف تولید، نیاز خود به ارز را از بازار آزاد تامین می‌کنند.
وی افزود: نتیجه این وضعیت ضرر و زیان هنگفت تولیدکنندگان بود؛ به‌گونه‌ای که خودروسازان داخلی تاکنون بیش از دو هزار میلیارد تومان ضرر کرده‌اند و در صورت ادامه وضعیت فعلی تا پایان سال امکان رسیدن ضرر و زیان به 3500 میلیارد تومان هم وجود دارد. در همین حال عضو انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس با بیان اینکه درخواست خودروسازان برای آزادسازی قیمت همه خودروها در وزارت صنعت مطرح است، گفت: در صورت توافق با این درخواست، خودرو توسط خودروسازان 5 درصد پايین‌تر از قیمت بازار عرضه خواهد شد.
خودرو در بورس کالا ؟!
در گروه خودرویی، نامشخص بودن نحوه کشف قیمت خودرو در بازار آزاد موجب شده است برخی از صاحب نظران ایده عرضه خودرو به عنوان یک کالاي صنعتی در بورس کالا را مطرح کنند.در همین رابطه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بورس کالا مکانی برای قیمت‌گذاری و نظارت بر خودرو است، گفت: زد و بندها از طریق عرضه خودرو در بورس کاسته می‌شود. ایرج ندیمی ريیس کمیته سرمایه‌گذاری و اشتغال کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به امکان عرضه خودرو در بورس اظهار داشت: با ريیس سازمان بورس در محل مجلس درباره عرضه خودرو در بورس کالا صحبت‌هایی انجام شده است و پیگیری‌هایی نیز از وزیر صنعت و معدن داشته‌ایم. ندیمی با اشاره به مزایای عرضه خودرو در بورس کالا گفت: اولا به دلیل اینکه خودرو بخشی از کالا و قطعاتش را از طریق بورس تامین می‌کند، طبیعی است محصول نهایی هم می‌تواند در بورس عرضه شود. وی ادامه داد: پس از عرضه در بورس قطعا کنترل و شفافیت هم به وجود خواهد آمد و بالطبع دریافت مالیات از این طریق به آسانی دریافت خواهد شد. در گروه پتروشیمی، روز چهارشنبه برخی شایعات در مورد احتمال عدم افزایش نرخ گاز مصرفی پتروشیمی‌ها به 3هزار ریال موجب بازگشت نمادهای این گروه به صدر بازار شد. پیشنهاد دولت برای دریافت 3هزار ریال به ازای هر مترمکعب گاز مصرفی پتروشیمی‌ها نگرانی سهامداران عمده به ویژه ساتا را برانگیخته بود. در همین حال با اوج‌گیری پتروشیمی‌های نفت و گاز پارسیان به عنوان هلدینگ پتروشیمی روز چهارشنبه از مرز ده هزار ریال عبور کرد. در اين گروه، پتروشیمی فن‌آوران با انتشار گزارش شش ماهه خود با احتمال گشایش نماد مواجه است. شرکت در این گزارش سود سال جاری خود را از 1897 ریالی قبلی به 2811 ریال افزایش داده است و در نیمه نخست سال نیز 63 درصد آن را پوشش داده است.
شرکت همچنین اعلام نموده است درصورتی که نرخ خوراک به شیوه محاسبه جدید ابلاغ شود، از ابتدای سال 91 اعمال خواهد شد درنتیجه از ابتدای سال 1391 بر اساس صورتجلسه تنظیمی ذخیره به مبلغ 290 ميليارد و 501 میلیون ریال ثبت شده است که پس از تعیین تکلیف نرخ خوراک اطلاع‌رسانی خواهد شد. همچنین، در صورت تثبیت و روشن شدن نرخ خوراک به میزان قبلی(745 ریال)، سود هر سهم به مبلغ حدود 611 ریال افزایش می‌یابد. در گروه شیمیایی، روز چهارشنبه نماد شیران در بازگشایی خود بیش از 93 درصد رشد قیمت را تجربه کرد.
صنایع شیمیایی ایران روز سه شنبه پیش از بازگشایی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود اگر نرخ خوراک خود را با دلار مبادله‌ای محاسبه کند سود 1243 تومانی‌اش به 454 تومان کاهش خواهد یافت، بدون توجه به این اطلاعیه و با توجه به خبر عدم افزایش زیاد نرخ خوراک، قیمت هر سهم آن به 4700 تومان رسید.
در گروه ساختمانی، توس‌گستر نیز در بازگشایی با 7درصد افت همراه شد. در گروه غذایی، نماد لبنیات پاک که برای تعدیل عایدی متوقف است با اعلام زیان سنگین شگفتی‌ساز شد.
این شرکت قبلا سود هر سهم را 342 ریال پیش‌بینی کرده بود که در گزارش شش ماهه آن را به زیان 543 ریالی تبدیل کرده است.در شش ماه نیز 526 ریال زیان به ازای هر سهم شناسایی کرده است. در گروه برقی، روز چهارشنبه بلوک 32درصدی ایران ترانسفو در تالار عرضه شد که خریداری شد.
گفته می‌شود این بلوک را زیر مجموعه‌های شرکت توسعه ملی خریداری کرده است كه در صورت صحت این خبر ایران ترانسفو به صورت مدیریتی در پرتفوی وبانک قرار می‌گیرد. در همین حال عرضه بلوک ایران ترانسفو در شرایطی روز چهارشنبه رقم خورد که خریداران پیشین این بلوک که به دلیل عدم پرداخت اقساط شاهد حراج بلوک سهام خود بودند، تلاش قابل ملاحظه‌ای را برای توقف عرضه از سوی سازمان خصوصی سازی به عمل آوردند. در گروه مخابرات، مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام شرکت ارتباطات سیار ایران صبح روز چهارشنبه 29 آذرماه برگزار شد. در این مجمع با افزایش تعداد اعضای هیات مدیره از 5 به 7 نفر موافقت شد.در حاشیه این جلسه، مدیرعامل اپراتور اول در گزارش کوتاهی وضعیت سهام همراه اول را تشریح کرد.
صدوقی گفت: درآمد 8 ماهه همراه اول در سال جاری 3880 میلیارد بوده است که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته 18 درصد رشد داشته است.
مدیرعامل همراه اول با اعلام اینکه ‌ای پی اس سال جاری 918 تومان است اظهار کرد: به این ترتیب در 8 ماهه امسال 69.5 درصد سود محقق شده است که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته 5 درصد رشد را نشان می‌دهد.
صدوقی اعلام کرد: همراه اول از سال 83 تاکنون هیچ‌گونه افزایش تعرفه نداشته است و از میان 800 اپراتور جهان از نظر پایین بودن تعرفه مکالمه قبل از هند و یکی مانده به آخر است.
وی با بیان اینکه در تلاش هستیم امسال از فرابورس وارد بورس شویم گفت: البته فرابورس علاقه‌مند نیست که از آن بازار خارج شویم. با ورود به بورس کل مالیات قابل پرداخت شرکت بیش از یک درصد کاهش می‌یابد که به نفع شرکت است.
در گروه شرکت‌های هلدینگی، روز چهارشنبه با رشد قیمتی سهام نفت و گاز پارسیان نماد سرمایه‌گذاری غدیر نیز با صف خرید همراه شد.
در این گروه، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی تحت تاثیر خبرهای اولیه از رشد سود‌آوری شرکت‌های زیر مجموعه از جمله پتروشیمی جم و نفت پاسارگاد و همچنین احتمال عرضه سهام نفت پاسارگاد و ایرانول در بورس یا فرابورس با صف خرید قابل ملاحظه‌ای مواجه شد.
سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی
همچنین سود واقعی و 12 ماهه منتهی به 31 شهریور 91 خود را 413 ریال اعلام کرده است که نسبت به آخرين پیش‌بینی با کاهش 3 درصدی روبه‌رو‌ شده است. شرکت در 12 ماهه سال قبل 332 ریال اعلام کرده بود. برای سال مالی 92 نیز در اولین پیش‌بینی 40 تومان اعلام کرده است.
شرکت اعلام نموده با توجه به انتقال سهام ایران خودرو توسط شرکت سرمایه‌گذاری رنا و در جریان بودن دعوی حقوقی در مراجع قضایی، عوایدحاصل از فروش سهام ایران خودرو در سال مالی منتهی به 91 مد نظر قرار نگرفته است. همچنین در بودجه پیش‌بینی شده برای سال مالی 92 نیز سود مذکور لحاظ نگردیده است و به محض اتخاذ نتیجه نهایی، تاثیرات مربوطه به صورت رسمی و از طریق سازمان بورس اعلام خواهد شد.
در گروه سیمانی، وضعیت این صنعت و مشکلات آن موجب عدم اقبال معامله‌گران به این گروه شده است. در این گروه، کارشناس مالی شرکت سیمان غرب در گفت‌وگو با نمابورس با اشاره به اینکه محصولات شرکت سیمان غرب در بورس کالا نیز عرضه می‌شود، افزود: محصولات تولید شده توسط شرکت در حال حاضر در بورس کالا عرضه می‌شود اما این در حالی است که به دلیل اخذ کارمزد توسط بورس کالا و همچنین روند بروکراسی اداری، مشتریان ترجیح می‌دهند که به شیوه سنتی اقدام به خرید سیمان کنند زیراهم هزینه کمتری دارد و هم روند انجام آن راحت‌تر می‌باشد.
ضیاعی با اشاره به اینکه سیمانی‌ها بعد از رایزنی‌های فراوان توانسته‌اند 22 درصد افزایش نرخ بگیرند، گفت: شرکت‌های تولیدی در زمینه سیمان توانسته‌اند پس از رایزنی‌های فراوان با مقامات مسوول‌ 22 درصد افزایش نرخ جهت فروش محصولات خود دریافت کنند اما این در حالی است که صنعت سیمان هنوز با مشکلات زیادی مواجه می‌باشد.
کارشناس مالی شرکت سیمان غرب تعدیل مثبت در گزارش‌های آتی شرکت را امری بعید دانست و گفت: در حال حاضر صنعت سیمان و شرکت‌های فعال در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه هستند که ادامه سود آوری برای این شرکت‌ها را دچار خلل می‌کند. از جمله این مشکلات افزایش بهای تمام شده پاکت‌های مصرفی و قطعات لازم و همچنین افزایش قیمت نهادهای انرژی همچون گاز است.
ضیاعی با اشاره به جایگزینی ارز مبادلاتی با ارز مرجع و تاثیر آن بر سودآوری شرکت‌های فعال در زمینه تولید سیمان گفت: شرکت‌های سیمانی در گذشته جهت راه‌اندازی خطوط جدید خود از صندوق ذخیره ارزی وام دریافت کرده‌اند و از آنجا که این شرکت‌ها بازپرداخت وام‌های خود را در بودجه با نرخ ارز مرجع در نظر گرفته اند اکنون جایگزینی ارز مبادلاتی با ارز مرجع بر صوررت‌های آتی شرکت‌ها تاثیر منفی خواهد گذاشت تا جایی که برخی از شرکت‌ها حتی مجبور به تعدیل منفی و تحمل زیان نیز خواهندشد.
وی در پایان بخشنامه‌های متعدد ارزی را از جمله مشکلات شرکت‌های سیمانی در زمینه صادرات دانست و گفت: بخشنامه‌های متعدد در زمینه صادرات شرکت‌ها سبب شده تا شرکت‌های سیمانی در صادرات نیز با مشکل مواجه شوند. این در حالی است که نرخ فروش محصولات سیمان غرب جهت فروش‌های صادراتی 80دلار در نظر گرفته شده اما با قیمت 37 تا 40 دلار به فروش می‌رسد اما شرکت مجبور به پرداخت بدهی‌های ارزی و یا فروش ارز دریافتی در مرکز مبادلاتی به قیمت‌های تعیین شده می‌باشد در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار مثبتی بود که در آن 168میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت.که 9درصد این رقم را معامله 5/31 میلیون سهم فولاد مبارکه تشکیل داد.از 238نمادی که به روی تابلو رفتند نیز 114نماد با کاهش قیمت و 115نماد با رشد ارزش همراه شدند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر