بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳
مستطيل شيشه اي تالار

فرار از حاشیه ها

با شروع دومین ساعت از معاملات، بورس قدرت از دست رفته روزهای گذشته را دوباره ایجاد کرد تا با دوری از مسایل حاشیه ای، دوباره به سمت بالا متمایل شده و همزمان با افزایش حجم معاملات، شاهد تقاضای زیاد خرید سهام باشد که به اعتقاد اهالی تالار، بروز این روند پرقدرت در بازار ناشی از تزریق حجم عظیمی نقدینگی طی هفته های اخیر به بورس است.
کد خبر : ۸۴۳۶۳
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 91.10.02 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 174 واحد افزایش به رقم 29140 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 788 واحد 54690 عدد افزایش واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 280 واحد رشد به رقم 36040 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 2326 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز پتروشیمی فناوران با 99 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل ملی صنایع مس ایران با 51 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، معاملات امروز در تالار شیشه ای با ثبت رکوردی دیگر برای شاخص کل همراه بود تا این نماگر در تداوم روند صعودی پرشتاب روزهای اخیر خود پا به کانال 36 هزار واحدی گذارد.

البته بازار تا اواسط ساعات کاری امروز قدری بی رمق دنبال شد. اما با شروع دومین ساعت از معاملات، بورس قدرت از دست رفته روزهای گذشته را دوباره ایجاد کرد تا با دوری از مسایل حاشیه ای، دوباره به سمت بالا متمایل شده و همزمان با افزایش حجم معاملات، شاهد تقاضای زیاد خرید سهام باشد که به اعتقاد اهالی تالار، بروز این روند پرقدرت در بازار ناشی از تزریق حجم عظیمی نقدینگی طی هفته های اخیر به بورس است.

این قدرت بالا در صنعت فلزات بیش از سایر صنایع نمود داشت، بطوریکه گروه های روی، مس و فولاد روند پرقدرتی را از خود به نمایش گذاشتند.

بدین ترتیب کالسیمین در گروه خود پس از معامله بیش از 9 میلیونی سهام خود بدون حضور فروشندگان پرقدرت، صف خرید بیش از یک میلیونی را نظاره گر بود.

پس از آن نیز شرکت های تولیدکننده محصولات مس روندی با ثبات را پیگیری کردند و معاملات پرحجم میلیونی در نمادهای این گروه به خوبی قابل مشاهده بود، چنانکه سهام ملی صنایع مس ایران بالغ بر 39 میلیون معامله شد و خریداران این سهم قدرت بالایی را از خود نشان دادند.

در گروه فولاد نیز رویه ای مشابه پیگیری شد و "فخوز" توانست پس از معامله حدود هفت میلیونی سهام و تداوم صف خرید نزدیک به 1.5 میلیونی، صدرنشین گروه بود.

"فولاد" اما نتوانست در رشد قیمت سهام از روند صعودی بورس تأثیر پذیرد، بطوریکه این سهم معاملات بیش از 18 میلیونی خود را در روندی پرقدرت، اما در دامنه نوسان منفی قیمت ها ادامه داد.

این در حالی است که طبق اعلام رسمی انجمن جهانی فولاد، میزان تولید فولاد در ایران طی 11 ماهه نخست سال میلادی جاری به 13 میلیون و 270 هزار تن رسیده که با افزایش 10.4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل همراه شده است.

گروه پتروشیمی نیز طی روز جاری روندی معقول و با قدرت زیاد را در اختیار گرفت و در این میان "شخارک"، "مارون"، "کرماشا" و "شیراز" قوی تر از سایر هم گروهی های خود ظاهر شدند.

نماد معاملاتی سهام پتروشیمی فناوران نیز پس از دو ماه و نیم دوری از تابلوی معاملات و اعلام تعدیل مثبت حدود29 درصدی بودجه سال مالی همزمان با پوشش 64 درصدی سود 2811 ریالی پیش بینی شده در عملکرد 6 ماهه، با حدود 40 درصد بازدهی مثبت مورد بازگشایی قرار گرفت و به اعتقاد اهالی تالار شیشه ای این سهم در جبران رشد عقب مانده قیمت خود چنین حرکتی را به اجرا گذاشته است.

البته به نظر می رسد فعالین بازار سهام همچنان در انتظار انتشار گزارش های عملکرد 9 ماهه شرکت های این گروه هستند و پیش بینی ها از مثبت بودن این اطلاعات حکایت دارد. چراکه تغییر نرخ خوراک این صنعت هنوز قطعی نبوده و فروش محصولات آنها در سال جاری نیز دلاری صورت گرفته است. از این رو همچنان روندی مثبت در قیمت سهام این گروه مشاهده می شود.

در گروه پالایشی نیز صف های خریداران با حجم بالایی مشاهده می شد، بدین ترتیب "شبریز" و "شبندر" همچنان قوی ظاهر شدند. اما طی معاملات روز جاری قدرت پالایش نفت بندرعباس بیشتر از پالایش نفت تبریز بود، بطوریکه "شبریز" پس از پشت سر گذاشتن یک روند مستمر صعودی، بالاخره وارد دامنه نوسان منفی قیمت ها شد و تعادل در این سهم برقرار گشت. اما "شبندر" توانست در پایان معاملات صف بیش از 4.5 میلیونی سهام خود را حفظ کند.

"شبهرن" و "شنفت" نیز معاملات خود را با صف خرید قابل توجه سرمایه گذاران به پایان رساندند و این در حالی است که برخی شنیده ها از لزوم این دو شرکت بر پرداخت ما به التفاوت نرخ لوبکات مصرفی به عنوان ماده اولیه تولیدات آنها با نرخ ارز مبادلاتی از ابتدای مهر سال جاری تاکنون خبر می دهد.

براین اساس باید منتظر بود و دید که آیا این تغییر نرخ خوراک مصرفی در دو شرکت مذکور در گزارش های عملکرد 9 ماهه آنها اعمال می شود یا خیر، که در صورت اعمال این تغییرات به نظر می رسد اثرات منفی این امر بر قیمت این دو سهم نمایان شود.

در گروه سرمایه گذاری ها نیز دو نماد "وبانک" و "وصندوق" روند پرشتابی را در اختیار داشته و صف های پرحجم خریداران در این دو سهم به وضوح مشاهده می شد و در مجموع کلیت بازار در اکثر صنایع مثبت پیگیری شد و حجم قابل توجهی سهام در تالار شیشه ای مورد داد و ستد قرار گرفت.

این در حالی است که پنج شنبه انتشار برخی اخبار سیاسی از مجلس سنای آمریکا از احتمال بروز برخی تنش های جدید در بازار سرمایه حکایت داشت، مبنی بر اینکه از 99 سناتور آمریکایی، 73 نفر با ارسال نامه ای به رییس جمهور این کشور افزایش فشار تحریم های بین المللی بر ایران و استفاده از تمام قدرت موجود برای تنگ تر کردن دامنه این تحریم ها را خواستار شدند تا در نتیجه آن ایران مجبور شود به خواسته آمریکا تن دهد.

در این نامه چهار پیشنهاد ارایه شده تا با اجرای آنها ایران در سطح بین الملل به شدت محدود و بیش از پیش منزوی شود.به اعتقاد اهالی شیشه ای به نظر می رسد این پیشنهادات به صورتی جدی تر پس از آغاز سال جدید میلادی پیگیری شده و اثراتی را بر بورس اعمال کند.

بدین ترتیب درخواست اخیر مجلس سنای آمریکا نشان می دهد که مقامات این کشور همچنان سیاست های قبلی خود را پیش برده و تغییری در آنها اعمال نمی کنند و برخلاف آنکه طی سال جاری بارها از تمایل به برگزاری مذاکرات سخن به میان آورده اند، اما در عمل اقدامی نکرده و همچنان سیاست های سابق را دنبال می کنند.

در پی انتشار این خبر دلار نیز در ایران رو به صعود نهاده و بهای این ارز دوباره از مرز سه هزار و 100تومان عبور کرده است.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قرارداهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز در سه سررسید فعال، دامنه نوسان مثبت قیمت ها را دنبال می کند و پیش بینی سرمایه گذاران از بهای سکه تحویل دی ماه 91 به 12 میلیون و 940 هزار ریال بالغ گردیده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر