بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۰
مستطيل شيشه اي تالار

یک روز طوفانی

این روند طوفانی در حالی طی روزهای اخیر به ویژه امروز بر معاملات بورس چیره شده که اکثر مسئولین اقتصادی کشور بر تداوم این روند تأکید دارند و وجود حباب قیمتی را تکذیب می کنند. به عنوان مثال وزیر اقتصاد و رییس شورای عالی بورس نیز در سخنان اخیر خود گفت که حبابی در بورس نمی بیند و تأکید کرد که پیش بینی ها حکایت از تداوم رشد شاخص کل دارد.
کد خبر : ۸۴۴۶۹
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 91.10.03 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 621 واحد رشد به رقم 26762 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 1311 واحد 56002 عدد افزایش واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 788 واحد صعود به رقم 36829 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 3195 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز فولاد مبارکه اصفهان با 101 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت.

براساس گزارش بورس نیوز، معاملات امروز تالار شیشه ای با شتابی خیره کننده در جریان بود و روند مثبت معاملات بورس پیرو تقاضای پرحجم خریداران در گروه های پیشتاز همچون فولادی ها، معدنی ها و نیز گروه پتروشیمی و پالایشی تداوم یافت.

اهالی بازار یکی از مهمترین دلایل صعود بازار سهام طی معاملات امروز و با این سرعت زیاد را اعلام خبر عرضه بلوکی دو سهم "ذوب" و "شبندر" عنوان می کنند که با توجه به پیشتازی دو نماد مذکور طی معاملات هفته های گذشته در دو گروه فولادی و پالایشی، سایر نمادها نیز به پیروی از آنها با شتاب هرچه بیشتر به سوی سقف قیمتی سهام خود پیش رفتند.

بر همین اساس سرمایه گذاران نیز با قدرتی بالا به سراغ سهام صنایع بزرگ بورسی آمدند و به صف های خرید دامن زدند.

بدین ترتیب فولادی ها معاملات با حجم بالایی را همراه با تشکیل صفوف سنگین خریداران به نظاره نشستند. بطوریکه "فولاد" پس از معامله بالغ بر 30 میلیونی سهام خود، صف خرید حدود سه میلیونی متقاضیان ردیافت این سهم را حفظ کرد.

طی معاملات امروز شرکت ملی صنایع مس ایران با حجم قابل توجه بیش از 107 میلیونی و پیگیری صف حدود هفت میلیونی خریداران، در گروه خود قدرت زیادی را به نمایش گذاشت.

حجم معاملات سهام در سایر نمادهای این گروه همچون "ذوب"، "فسرب" و "فباهنر" نیز بالا بود و رشد همزمان قیمت با حجم سهام معامله شده در این نمادها، از فزونی تقاضای خرید نسبت به فروش حکایت داشت.

البته "ذوب" در این گروه به دلیل اعلام برنامه عرضه عمده 56 درصدی سهام خود از سوی سازمان خصوصی سازی، افزون برصف 28 میلیونی خرید سهام، معاملات پرحجم 20 میلیونی را نیز شاهد بود.

نمادهای معدنی و سنگ آهنی نیز همراه با سهامدار عمده خود روندی پرسرعت را در پیش گرفتند و در میان آنها "ومعادن"، "کروی" و نیز دوقلوهای سنگ آهنی نمادهای پرقدرت گروه مذکور بودند. تا آنجا که سرمایه گذاران بیش از 19 میلیون سهام شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات را خریداری کردند.

البته "وامید" نیز به عنوان دیگر سهامدار عمده شرکت های معدنی و با معامله بالغ بر 16 میلیونی سهام خود، پس از اعلام اولین پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان دی ماه 92 و عدم کشف قیمت طی معاملات دیروز، در ساعات کاری روز جاری و در دامنه نوسان مثبت حدود پنج درصدی کشف قیمت شد.

در گروه پتروشیمی نیز شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی از سایر همگروهی هایش پرقدرت تر ظاهر شد و معاملات بالغ بر 16 میلیونی سهام این شرکت در دامنه نوسان مثبت حداکثری به پایان رسید.

سهام "شبندر" نیز به دنبال اعلام خبر عرضه عمده بلوک 45 درصدی آن به معاملات به اندازه حجم مبنا اکتفا کرد و صف خرید سنگین در نماد آن تشکیل شد. بطوریکه این شرکت پالایشی با تقاضای بیش از 43 میلیونی خریداران سهام خود رو به رو گردید.

نفت بهران نیز طبق گمانه زنی ها و شایعات موجود در بازار با افزایش نرخ لوبکات مصرفی مواجه شد و با تغییر نرخ ارز مصرفی از مرجع به مبادلاتی و با انتشار اطلاعیه ای طی روز جاری، صف خرید این سهم تا حدودی عرضه شد و سهم با کاهش تقاضا مواجه گردید. هر چند اطلاعیه مذکور از تصمیم این مجموعه برای افزایش قیمت محصولات به دلیل افزایش نرخ خوراک مصرفی نیز حکایت داشت. "شنفت" نیز روندی مشابه را اتخاذ کرد و فعالین بازار شاهد واگذاری بخشی از صف های خرید در این نماد بودند.

نکته جالب اینکه از میان 39 صنعت فعال بازار سهام طی عملکرد 9 ماهه امسال تنها هشت صنعت بازدهی بالاتری نسبت به بازدهی شاخص کل محقق کردند و مابقی صنایع یعنی 31 صنعت از این نظر از نماگر بورس جا ماندند.

البته اهالی تالار به این موضوع نیز اشاره می کنند و آن اینکه صنایع کوچک تا زمانی که بزرگان بازار در حال تاخت و تاز در مدار صعودی هستند، فرصتی برای میدان داری و جذب سرمایه گذاران به سمت سهام خود را پیدا نمی کنند.

نگاهی به شاخص گروه شرکت های چند رشته ای صنعتی که شامل نمادهای "وامید"، "وصندوق"، "وبانک" و نیز "وغدیر" می باشد، نیز بیان کننده نکته ای جالب توجه است؛ بطوریکه شاخص این گروه طی روز جاری 4.26 درصد بازدهی مثبت رقم زده است.

در مجموع بورس با کلیتی مثبت به کار خود پایان داد و این روند پرسرعت در حالی رقم خورد که صف خرید بالغ بر 30 میلیونی در نماد "اخابر" بدون پاسخ ماند و به اعتقاد اهالی تالار در صورتی که این سهم نیز طی روز جاری معاملات پرحجمی را در پیش می گرفت، صعود شاخص کل بیش از 2.2 درصد فعلی محقق می شد. اما با این حرکت نیز سقف بالاترین میزان رشد شاخص از نظر رشد واحدی در تاریخ بورس شکسته شد و رکوردی دیگر در تالار شیشه ای به ثبت رسید.

این روند طوفانی در حالی طی روزهای اخیر به ویژه امروز بر معاملات بورس چیره شده که اکثر مسئولین اقتصادی کشور بر تداوم این روند تأکید دارند و وجود حباب قیمتی را تکذیب می کنند. به عنوان مثال وزیر اقتصاد و رییس شورای عالی بورس نیز در سخنان اخیر خود گفت که حبابی در بورس نمی بیند و تأکید کرد که پیش بینی ها حکایت از تداوم رشد شاخص کل دارد.

در این شرایط سازمان خصوصی سازی نیز در اطلاعیه های جدید خود افزون بر اعلام برنامه عرضه سهام دو شرکت ذوب آهن اصفهان و پالایش نفت بندرعباس، از عرضه بلوک مدیریتی 87.04 درصدی شرکت حمل و نقل بین المللی خلیج فارس خبر داده است.

در پایان این گزارش می افزاید، بازار قراردادهای آتی سکه طلا طی روز جاری و به دنبال رشد بهای دلار، معاملات خود را در سه سررسید فعال در دامنه نوسان مثبت حدود دو درصدی پیگیری می کند و پیش بینی سرمایه گذاران برای سکه آتی تحویل دی ماه 91 به 13 میلیون و 210 هزار ریال بالغ گردیده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر