بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۰۰:۲۴
کد خبر : ۸۴۶۰۵
همایون دارابی:‌ شاخص کل بورس اوراق بهادار دیروز نیز گام بلند دیگری برداشت و با ثبت 701واحد رشد معادل 9/1 درصد توانست به مرز جدید 37هزار و 530واحد برسد.
برای چندمین بار در هفته‌های اخیر شاخص در حال طی فاصله هزار واحدی میان رکوردهای قبلی خود با سرعت هر‌چه تمام‌تر است؛ رشدي که دیروز نیز ادامه یافت تا شاخص احتمالا امروز بتواند به مرز جدید تاریخی 38هزار واحد برسد. کارشناسان بازار حضور نقدینگی فعال در بازار سرمایه ناشی از رکود در بازارهای موازی، انتظار برای اعلام گزارش‌های 9 ماهه و همچنین کاهش نگرانی‌ها از اقدامات یکجانبه دولت برای افزایش بهای حامل‌های انرژی و حقوق مالکانه معادن را دلیل این رشد ارزیابی می‌کنند. در همین حال کارشناسان بازار خواهان تسریع در عرضه شرکت‌های جدید در بازار هستند. موضوعي که در کنار بازگشایی نمادهای متوقف می‌تواند به معنای جذب و هضم نقدینگی تازه وارد به بازار سهام باشد. از دیدگاه کارشناسان در صورت عدم تسریع در انجام عرضه‌های اولیه شرکت‌های بزرگ، بازار می‌تواند در آینده با مشکل قیمت‌های حبابی روبه‌رو‌ شود؛ هر چند که در حال حاضر این نگرانی چندان جدی نیست.
بازار حبابي هست، نيست؟
دیروز در همین رابطه امیرحمزه مالمیر مدیر نظارت بر ناشران بورس در واکنش به اینکه با توجه به ثبت رکوردهای تازه شاخص و عبور آن از مرز 37 هزار واحد و اعلام مسوولان‌ بازار سرمایه و کارشناسان مبنی بر نبود حباب در بازار سهام، آیا ممکن است شرکت‌هایی در بورس و فرابورس دارای حباب باشند، یا خیر؟ توضیح داد: برخی شرکت‌ها در بازار سهام ممکن است، حباب داشته باشند، بنابراین نمی‌توان اعلام کرد، هیچ شرکتی حباب ندارد.
وی ادامه داد: برخی شرکت‌ها به ویژه شرکت‌های حاضر در گروه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی به دلیل تفاوت نرخ ارز مرجع و بازار آزاد، سودهای قابل توجهی را به دست آورده که در نیمه اول سال لحاظ کرده‌اند، اما احتمال تغییر نرخ خوراک دریافتی از نرخ مرجع به نرخ اتاق مبادلات وجود دارد.
این مقام مسوول با اشاره به اعلام تغییر نرخ مواد اولیه شرکت نفت پارس از ارز مرجع به ارز مبادله‌ای خاطر نشان کرد: با توجه به چنین موردی ممکن است تغییر نرخ خوراک دریافتی از اول مهر اعمال شود که دراین صورت عملکرد نیمه دوم سال شرکت‌ها و مهم‌تر از آن عملکرد سال آینده با تغیییراتی همراه شده و دیگر از آن سودهای استثنایی خبری نباشد.
مالمیر تاکید کرد: با این اوصاف جا دارد سرمایه‌گذاران حقوقی و حقیقی فقط به پیش‌بینی سود شرکت‌ها نگاه نکرده و به سایر مولفه‌ها مانند احتمال تغییر خوراک و عملکرد نیمه دوم و عمکلرد سال آینده توجه ویژه داشته باشند.
در گروه پتروشیمی دیروز اولین خبرهای غیر‌رسمی حکایت از احتمال عدم انجام افزایش بهای گاز مصرفی شرکت‌های پتروشیمی در سال جاری داشت.
در همین ارتباط دبیر کل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی در گفت‌وگو‌ با بورس نیوز عنوان کرد: با توجه به مصوبه دولت هرگونه افزایش نرخ حامل‌های انرژی در سال جاری ممنوع است و اعضای انجمن صنفی این صنعت نیز هیچ تمایلی به افزایش قیمت خوراک این شرکت‌ها ندارند. بنابراین اجرایی شدن طرح افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به سال بعد موکول می‌شود و تا پایان سال جاری تغییری در آن رخ نخواهد داد.
احمد مهدوی همچنین در خصوص وضعیت صادرات محصولات پتروشیمی بیان کرد: به دلیل شرایط و محدودیت‌های موجود از بابت تحریم‌های اعمال شده، صادرات محصولات پتروشیمی سخت‌تر از قبل شده، اما این به آن معنا نیست که فرآیند صادرات متوقف شده است، بلکه فروش محصولات پتروشیمی پس از تامین نیاز داخلی، به صورت صادراتی انجام می‌پذیرد.
وی در خاتمه در بیان دلایل کاهش صادرات برخی از اقلام این صنعت گفت: پس از اعلام ممنوعیت صادرات تعدادی از کالاها از سوی دولت، کمیته مربوط به تنظیم محصولات پتروشیمی اقدام به پیگیری جهت رفع ممنوعیت بخشی از کالاها همچون اتیلن کرده است. اما در فاصله زمانی اعلام ممنوعیت صادرات این اقلام تا هنگام رفع برخی از این ممنوعیت‌ها، فروش صادراتی تعدادی از محصولات با مشکلاتی مواجه شد که در حال حاضر با پیگیری‌های صورت گرفته، هم‌اکنون بخشی از این موانع نیز برطرف شده است.
مديريت ايران ترانسفو به چه كسي رسيد؟
در گروه برقی، برخی اطلاعات دریافتی حکایت از واگذاری بلوک ایران ترانسفو به یک شرکت 100درصدی بانک ملی دارد.پیش از این گفته می‌شد این بلوک توسط سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک )خریداری شده است. با تملک این بلوک توسط بانک ملی، این بانک مالک شرکت ایران ترانسفو به شمار می‌رود؛ چرا که بیش از 30درصد دیگر سهام ایران ترانسفو به وبانک تعلق دارد. در گروه تصفیه نفت، همچنان خبر عرضه بلوک 45درصدی پالایشگاه بندرعباس این شرکت را در صدر اخبار قرار داد. در همین حال دیروز دو نماد نفت بهران و نفت پارس در شرایطی با صف خرید مواجه بودند که پس از شفاف‌سازی نفت بهران در مورد خوراک این شرکت دیروز شرکت نفت پارس بنابر نامه روز 29 آذر از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، مبنای محاسبه نرخ مواد اولیه خود (انواع لوبکات و آیزوریسایکل را از نرخ ارز مرجع به نرخ مبادله‌ای تغییر داد. بنابراين نفت پارس در حال بررسی میزان افزایش قیمت محصولات خود است.
این شرکت نفتی، صادرات ندارد اما در شش ماه اول 6/8 میلیون دلار واردات مواد اولیه داشته است که با نرخ دلار 2183 تومان تسعیر شده است. در گروه معدنی دیروز ريیس کمیته معدن کمیسیون صنایع مجلس از تدوین طرحی برای طبقه‌بندی معادن جهت پرداخت بهره مالکانه توسط مجلس و وزارت صنعت خبر داد.
داریوش اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: بهره‌برداری از برخی معادن مانند سنگ‌آهن خراسان با کمترین هزینه امکان‌پذیر است، به طوری که در برخی معادن، بهره‌بردار می‌تواند با استفاده از یک دستگاه بولدوزر نسبت به جمع‌آوری سنگ‌آهن اقدام کند، اما برخی معادن مانند معدن سنگ آهن بافق نیازمند باطله‌برداری زیاد و شکافتن کوه است که هزینه بالایی را به همراه دارد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد: منصفانه نیست که حقوق مالکانه از هر دو نوع معدن به یک اندازه دریافت شود.
وی با بیان اینکه باید دستورالعمل شفافی برای بهره مالکانه تمام معادن تدوین شود، گفت: دستورالعمل فعلی باید مورد بازنگری قرار گیرد، تا بهره مالکانه براساس نوع هر معدن تعریف و دریافت شود.
به گفته وی، در طرح جدید، بهره مالکانه از معدنی به معدن دیگر متفاوت خواهد بود. در گروه خودرویی، نماد سایپا برای اعلام تعدیل سود متوقف شد تا احتمال ثبت زیان در صورت‌های مالی این شرکت برای سال جاری افزایش پیدا کند. انتظار می‌رود صنعت خودرو‌ کشور در سال جاری که سال سختی به شمار می‌رود به ورطه زیان وارد شود.
خودروسازان؛ پيش به سوي بهبود
دیروز مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌سازی و نیروی محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: آمار تولید خودرو حاکی از حرکت به سوی بهبود روند تولید است و امیدواریم در ماه‌های آینده خبرهای خوش‌تری از تولید خودرو داشته باشیم.
کیومرث فروتنی در گفت‌و‌گو با ایرنا گفت: پرداخت وام به خودروسازان کماکان در دست پیگیری است، هر چند با شرایطی که از سوی شورای پول و اعتبار گذاشته شده، تحقق آن به خصوص برای ایران خودرو مشکل شده است؛ اما روند کار دنبال می‌شود.
فروتنی افزود: گروه خودروسازی سایپا برای دریافت این تسهیلات وضعیت بهتری دارد و در حال مذاکره برای جلب نظر بانک‌ها است و هم اکنون نیز با یک بانک برای دریافت 100 میلیارد تومان توافق کرده است.
وي یادآور شد: تاکنون هیچ یک از خودروسازان بهره‌ای از این تسهیلات نگرفته‌اند و این که گفته شده سایپا موفق به دریافت 350 میلیارد تومان شده است، درست نیست.
در گروه شرکت‌های واسطه‌گری، تداوم عدم اعلام سود هر سهم توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری و عدم اعلام ارزش خالص دارایی‌هاي رسمی، این شرکت‌ها را از گردونه اقبال بازار همچنان خارج نگاه داشته است. دیروز در این گروه، شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه در گزارشی به شفاف‌سازی درباره فروش زمین خود واقع در شهرک گلستان پرداخته است. «وبیمه» اعلام کرده ملک این شرکت طی مبایعه نامه تاریخ 27 تیر ماه سال جاری به خریدار واگذار شد، اما به دلایل خاص از جمله بروز مسائل و مشکلات اقتصادی، چک‌های خریدار زمین برگشت خورد و تا پایان سال مالی شرکت که منتهی به 31 شهریور است، قابل وصول نبود.
از آن تاریخ به بعد نیز مذاکرات مستندی با خریدار، انجام و راهکارهای مختلف به منظور جلوگیری از فسخ مبایعه نامه به آنها پیشنهاد شد که در نهايت بعد از گذشت 3 ماه نه تنها موافقتی توسط خریدار حاصل نشد، بلكه چک‌های بیشتری نیز برگشت شد.نهایت این فروش، فسخ مبایعه نامه توسط هیات مدیره شرکت در تاریخ 2/10/91 بود.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن 216میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت که 14درصد آن را معامله 38میلیون سهم ملی مس تشکیل داد. از 249نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند 114نماد با کاهش قیمت و 122نماد با رشد ارزش همراه شدند و بقيه نمادها هم بدون تغيير قيمتي بودند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر