بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ دی ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۴
کد خبر : ۸۴۶۵۸

به گزارش خبرخودرو ، امروزه حمل و نقل یکی از اجزاء مهم اقتصاد ملی محسوب می گردد و بدلیل نقش زیر بنایی تاثیر فراوانی بر فرایند رشد اقتصادی کشور بر عهده دارد.

در نگاهی به بازار خودروهای تجاری در دنیا ، متوجه می شویم که همواره این قبیل خودروها از اهمیت بسیاری در حوزه حمل و نقل برخوردار بوده اند . در این میان ، خودروهای تجاری سبک که در کشور ما به نام وانت اطلاق می شوند که برای حمل بارهای سبک به کار می روند البته در ایران تنوع وانت های سبک زیاد نیست به طوری که هم اکنون اغلب وانت هایی که در ایران تردد دارند شامل وانت پیکان ، نیسان و مزدا است که هر کدام از این خودروها دارای کاربری های متفاوتی هستند. هر چند نیسان پیکاپ، کاپرا نیز در رده این خودروها قرار دارند اما به دلیل قیمت بالای این دو مدل خودرو ، این خودروها مشتریان خاص خود را دارند.

هم اکنون در کشور ما با شنیدن کلمه وانت ، معمولا نیسان آبی و وانت پیکان در ذهن ها مجسم می شوند و این به جهت تعداد بسیار کم و عدم تنوع در خودروهای سبک حمل و نقل بار در ایران است که بیشترین رقم تولید وانت کشور را به خود اختصاص داده اند.

با يك محاسبه بسیار ساده درمي يابيم که هم اکنون حدود 98 درصد وانت هاي توليدشده در كشور شامل وانت پيكان، وانت نيسان ( زامياد 24) و وانت مزدا 2000 است كه همگي مدت زيادي است بر بازار وانت ايران حكومت مي كنند. استفاده از وانت در كشور هاي مختلف معمولا مي تواند دلايل خاصي داشته باشد به طوری که در برخی کشورها كشاورزان ، بزرگ ترين خريداران وانت هستند و تعدادی از كشور ها نيز حمل و نقل درونشهري بر عهده وانت ها قرار دارد. در ايران هر دوي اين مسائل را با يكديگر ادغام كنيد تا جامعه استفاده كننده از وانت برايتان مشخص شود.

در کشور ما به جهت جمعیت جوان و تعداد بالای متقاضیان کار ، قطعا تولید وانت های سبک به لحاظ قیمت پایین تر نسبت به وانت های سنگین ، تاثیر بسزایی در اشتغالزایی خواهد داشت در حالی که هم اکنون با توجه به نیاز جامعه ،تعداد این نوع خودروها در ایران بسیار کم و کمبود در حوزه وانت های سبک به خوبی احساس می شود. به همین منظور و با توجه به این نیازی در این حوزه وجود دارد تولید وانت های سبک با برندهای جدید مسلما پاسخ مناسبی به نیاز کشور خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر