بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۲
کد خبر : ۸۴۷۷۷
اعظم شريفي: بورس تهران اولين هفته زمستان امسال را با قدرت‌نمايي خريداران حقيقي به پايان برد.
به گزارش خبرنگار ما، رشد شتابان شاخص‌ها موجب شد تا معامله‌گران حقيقي با چشم‌انداز مثبت در پيش بودن گزارش‌هاي 9ماهه همچنان حضور فعال‌تري در بازار داشته باشند، به طوري كه در ادامه صف‌هاي خريد تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي در اين هفته بالغ بر 530 ميليارد ريال رقم خورد.
در اين شرايط عرضه حقوقي‌ها براي شناسايي سود از يك سو و نيز متعادل كردن صف‌هاي خريد موجب شد تا حجم و ارزش معاملات در اين هفته ركوردهاي كم‌نظير در حجم و ارزش معاملات و رشد 7/5 درصدي شاخص كل را تجربه كند. در همين حال «فولاد»، «چادرملو»، «ومعادن» و «فاراك» از نمادهاي مورد حمايت حقوقي‌‌ها بودند و عطش خريد حقيقي‌ها نيز در نمادهاي مس، «پارسان»، غدير، «شيراز» و كرمانشاه به چشم مي‌خورد.
شروع نسبتا آرام
صندوق ذخيره فرهنگيان روز شنبه را با عرضه 23 ميليون سهمي ملي مس آغاز كرد. در مقابل صباتامين 3/7 ميليون سهم مس را خريداري كرد. غدير هم در اين روز 20 ميليون سهم نفت و گاز پارسيان را فروخت و سرمايه‌گذاري سپه 5/1 ميليون سهم پتروشيمي شازند را عرضه كرد.
بر اين اساس سرمايه‌گذاري توسعه اعتماد 2 ميليون سهم بانك انصار و گروه مالي ملت 7/7 ميليون سهم بانك ملت را خريدند. از سوي ديگر ملي انفورماتيك 130 هزار سهم ايران كيش را خريداري كرد.
در همين حال سرمايه‌گذاري صنعت و معدن با خريد 500 هزار سهمي در نماد ملي سرب و روي ايران فعال بود و بيمه كارآفرين هم خريدار يك ميليون سهم «وكار» بود. در رويدادي ديگر صندوق نفت 300 هزار سهم نفت بهران و 500 هزار سهم پتروشيمي خارك را عرضه كرد.
همچنين ميزان خريد صندوق عشاير در نماد فولاد در روز شنبه تا 3 ميليون افزايش يافت. روز شنبه دليران پارس در نمادهاي بانك دي و سرمايه‌گذاري ملت خريدار بود. در همين حال تدبيرگران آتيه ايرانيان 19 ميليون سهم توسعه معادن روي را عرضه كرد.
صندوق نفت فروشنده شد
بازار روز يكشنبه شاهد جابه‌جايي بلوكي 103 ميليون سهمي سايپا بود كه حمل‌ونقل تامين فروشنده و بازرگاني ستاره تابان خريدار بودند. همچنين كالسيمين 16 ميليون سهم ملي سرب و روي را عرضه كرد كه 4/15 ميليون آن از سوي توسعه معادن روي خريداري شد. صندوق نفت باز هم فروشنده بود و 5/6 ميليون سهم غدير را عرضه كرد.
در اين روز بانك‌ها همچنان از حمايت حقوقي‌ها برخوردار بودند و در بيشترين معاملات گروه مالي ملت 3/12 ميليون سهم بانك ملت را خريداري كردند و 3/3 ميليون سهم بانك پارسيان از سوي مهرآفرينان دوران خريداري شد.
سرمايه‌گذاري ايران و فرانسه در اين روز از «وصنعت» حمايت كرد و سرمايه‌گذاري صنعت و معدن نيز ملي سرب و روي را خريد. صباتامين در بازار روز يكشنبه در كنار عرضه 200 هزار سهمي فن‌آوران در نقش خريدار
6 ميليون سهمي ملي مس ظاهر شد. از سوي ديگر سرمايه‌گذاري تدبيرگران اطلس 5/3 ميليون سهم ماشين‌سازي اراك را خريداري كرد.
در اين روز اعتضاد غدير هم 4/3 ميليون سهم ليزينگ غدير را خريداري كرد. در همين حال سرمايه‌گذاري توسعه صنعتي براي حمايت از «فايرا» 180 هزار سهم خريداري كرد و سرمايه‌گذاري بهمن نيز خريدار 335 هزار سهمي بيمه ملت بود. از سوي ديگر نفت و گاز پارسيان 18 ميليون سهم پتروشيمي شيراز را عرضه كرد و هامون سپاهان نيز يك ميليون پتروشيمي پرديس را فروخت.
تقويت ذائقه فروش در حقوقي‌ها
روز دوشنبه صندوق نفت با عرضه 13 ميليون غدير، 8/1 ميليون شيميايي ايران و 6/2 ميليون سرمايه‌گذاري سپه فعال بود. همچنين سرمايه‌گذاري سپه و فرهنگيان ديگر عرضه‌كنندگان بازار روز دوشنبه بودند كه سپه در نقش فروشنده شازند و اميد ظاهر شد و فرهنگيان با عرضه 10 ميليون ذوب‌آهن و 1/2 ميليون سهم فناوران روز دوشنبه را به پايان برد.
با پررنگ شدن حضور سرمايه‌گذاري بوعلي در بازار اين حقوقي در اين روز در كنار عرضه شازند و سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي براي خريد 800 هزار سهم مس، 400 هزار سهم «فخوز» و 500 هزار سهم فولاد اقدام كرد. همچنين آتيه دماوند در صف خريد 5/1 ميليون سهم صنايع شيميايي ايران را فروخت و هامون سپاهان نيز در نوسان‌هاي مثبت پتروشيمي پرديس با عرضه 800 هزار سهم سود مناسبي را از اين فروش شناسايي كرد. صباتامين نيز با فروش 550 هزار سهمي در نماد مس شهيد باهنر حضور كمرنگي داشت. اما خريدهاي توسعه اعتماد و گروه مالي ملت در نمادهاي انصار و پارسيان فعال بودند.
اين در حالي است كه معادن و فلزات در كنار عرضه يك ميليون سهم ملي مس خريدهاي كم‌حجمي را در نمادهاي كابل شهيد قندي و صبانور انجام داد.
در همين حال حجم خريد بيمه كارآفرين در نماد بانك كارآفرين تا 3 ميليون افزايش يافت. در اين بانك خصوصي سهامداران عمده سرگرم رقابت‌هاي سنگين مديريتي هستند. سرمايه‌گذاري ايران و فرانسه نيز 3 ميليون سهم «وصنعت» را از بازار جمع كرد.
حمايت دوباره از زيرمجموعه‌ها
اما نوسان منفي در بازار روز سه‌شنبه حقوقي‌ها را از يك سو فروشنده كرد و برخي ديگر نيز حمايتگر شدند. به طوري كه كاركنان مپنا 18 ميليون مپنا را عرضه كرد و انرژي سپهر نيز با عرضه 10 ميليون سهمي در نماد شيراز فعال بود. در ادامه معاملات روز سه‌شنبه 8 ميليون سهم پاك از سوي بنياد مستضعفان به فروش رسيد كه اين سهام به صنايع غذايي سينا منتقل شده است.
در همين حال سرمايه‌گذاري تدبير در كنار فروش يك ميليون سهم گروه بهمن و 200 هزار سهم گروه توسعه ملي در نقش خريدار سيمان داراب و بيمه ملت بود.
اما در روند منفي بازار غدير از پارسان و صندوق عشاير از فولاد حمايت كردند. در حالي در اين روز نماد خودرو با نوسان‌هاي منفي بازگشايي شد كه سرمايه‌گذاري سمند تنها يك ميليون سهم اين نماد را خريداري كرد. بوعلي با فروش 200 هزار سهم شازند در نقش خريدار 500 هزار سهمي مس ظاهر شد؛ اما در اين روز يك بلوك 16 ميليون سهمي ملي سرب و روي از كالسيمين به «كروي» منتقل شد.
گروه مالي ملت هم 10 ميليون سهم بانك ملت، بيمه كارآفرين 730 هزار سهم بانك كارآفرين و توسعه اعتماد نيز 350 هزار سهم بانك انصار را خريداري كردند. همچنين در اين روز سرمايه‌گذاري ايران و فرانسه با خريد يك ميليون سهم از «وصنعت» حمايت كرده است و فولاد صبانور نيز در حمايتي بي‌نظير 5 ميليون سهم «ومعادن» را جمع‌آوري كرده است.
اما صباتامين در كنار صندوق نفت و سپه به ترتيب عرضه‌كننده‌هاي «شيران»، «فن‌آوران» و شازند بودند. ضمن اينكه سرمايه‌گذاري مهر نيز اقدام به عرضه يك ميليون سهم سرمايه‌گذاري سپه كرد.
در همين حال، بانك تجارت از «والبر» و «وليز» و دانايان پارس هم از ساختمان ايران و قند نيشابور حمايت كردند.
در مجموع هفته جاري را بايد دوره‌اي توام با تداوم ورود نقدينگي جديد به ويژه از سوي سرمايه‌گذاران حقيقي دانست كه همين امر باعث حفظ روند صعودي پرشتاب قيمت‌هاي سهام شده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر