بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۶
کد خبر : ۸۴۸۲۳

به گزارش فارس، به دنبال موجی از انتقادات از نامزدی «چاک هیگل» به عنوان وزیر دفاع آمریکا از سوی جمهوری‌خواهان به دلیل نوع موضع‌گیری در قبال اسرائیل، «توماس فریدمن» در سرمقاله‌ای در روزنامه نیویورک‌تایمز به دفاع از مواضع هیگل پرداخت و او را گزینه مناسبی برای وزارت دفاع آمریکا خواند.

وی در خصوص اولین انتقادی که به هیگل وارد آمده بود گفت که مسئله منزجرکننده این واقعیت است که چون یکبار هیگل لابی اسرائیل را «لابی یهودی» نامید و اعلام کرد که کار وی به عنوان یک سناتور آمریکایی دستور گرفتن از لابی اسرائیل نبوده بلکه به دنبال توسعه و پیشرفت منافع آمریکا بوده است، به همین دلیل در بهترین حالت هیگل نام وی به عنوان یک فرد متنفر از اسرائیل و در بدترین حالت به عنوان یک ضدیهودی لکه‌دار شده است.

فریدمن در دفاع از این اظهارات هیگل گفت: من به طور قطع مطمئن هستم که اکثر سناتورهای آمریکایی و سیاستمداران این کشور تقریباً به اعتقادات هیگل درباره اسرائیل، ایمان دارند که اسرائیل بیش از هر زمانی با دشمنانی محاصره شده است و به حمایت آمریکا نیاز دارد اما در عین حال دولت اسرائیل بیش از اندازه لوس است و به اندازه‌ای به حقوق خود تغییر جهت داده که هیچ‌ تلاشی نمی‌کند که با کاهش ماجراجویی شهرک‌سازی خود، منافع آمریکا را نیز به حساب آورد.

این سرمقاله تصریح می‌کند که دوستان اسرائیل باید این مسئله را درک کنند که چپ میانه در اسرائیل در حال از بین رفتن است. انتخابات اسرائیل در ماه ژانویه سال 2013، به روی کارآمدن راستگرایان منتهی می‌شود. اینها افرادی هستند که می‌خواهند کرانه باختری را تصرف کنند. تنها مسئله‌ای که بین اسرائیل و خودکشی ملی قرار گرفته  آمریکا و تمایل این کشور برای گفتن حقایق به اسرائیل است اما اکثر سناتورهای آمریکایی و سیاستمداران و یهودیان ترجیح می دهند سر خود را زیر برف کنند زیرا رویارویی و تقابل با اسرائیل بسیار ناخوشایند و از نظر سیاسی خطرناک است.

فریدمن در خصوص واقعیت‌هایی که جامعه اسرائیل را احاطه کرده، نوشت: هیچ کس به اندازه ستون نویس روزنامه هاآرتص، نتوانست ناامیدی را در اسرائیل بیان کند. او کسی بود که در مقاله‌ای نوشت: امسال، در جشن آزادی مذهبی (هانوکا)، می‌خواهم یک نفر این کشور و این اسرائیل را اداره کند تا به من یک تکه نور نشان دهد. یک حرکت صورت دهد، هر حرکتی برای آزادی، برای همه افرادی که اینجا زندگی می‌کنند. یک گام، مهم نیست این گام چه اندازه ناچیز باشد. چه چیز این جشن هانوکا را متفاوت از دیگر جشن‌های هانوکا می‌کند؟ اینجا تاریکی است. این احساسی است که این کشور، که توسط دشمنان و همچنین خود مضطرب شده است، القا می‌کند و تمامی درها را به سوی آینده قفل کرده است و آخرین پنجره امید را بسته است. این کشور شبیه لامپی است که بدنه آن ترک خورده است. در این شب‌های طولانی، ما دستاوردهای اندکی جز اشغال رو به رشد داریم که به صورت دائم در حال رشد است و دموکراسی هرچه بیشتر موقتی می‌شود.

فریدمن سپس با اشاره به این موارد تصریح کرد که بنابراین مرا در کمپ کسانی قرار دهید که فکر می‌کنند و اعتقاد دارند که وجود دوستان رک‌گو و صریح‌گوی اسرائیل در کابینه آمریکا، مسئله خوبی است.

وی سپس به انتقادهای فلسفی دیگری که به هیگل وارد است اشاره کرد و گفت برخی از این انتقادات به این دلیل به هیگل وارد شده است که او به دنبال راه‌حلی برای برنامه هسته‌ای ایران است که از طریق حاصل آید، به این دلیل است که او تمایل به تعامل با حماس دارد تا ببیند آیا از افراط‌گرایی عقب‌نشینی می‌کند یا خیر و اینکه معتقد است بودجه پنتاگون باید کاهش پیدا کند و از جنگ مجدد در مکان‌هایی چون عراق و افغانستان نفرت دارد زیرا او قبلاً در جنگ و می‌داند که تا چه اندازه این اقدام اشتباه است. حال شما با این ایده‌ها موافق و یا مخالف باشید اما مفید است که این مسائل در مباحثات امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا شامل شود.

فریدمن سپس گفت: بعنوان مثال،؛ برای من غیرممکن است که ببینم آمریکا چگونه می‌تواند منافع خود در ایران، افغانستان، عراق و سوریه و بحرین و لبنان را بدون پایان دادن به جنگ سرد ایران و آمریکا در خاورمیانه تضمین کند، بعید می‌دانم این ممکن باشد.

این تحلیلگر نیویورک‌تایمز در پایان با تأکید با این مسئله که هیگل گزینه مناسبی برای وزارت دفاع آمریکا است، تصریح کرد: من فکر می‌کنم دولت ایران برای توجیه در دست داشتن قدرت، به خصومت و دشمنی با آمریکا نیاز دارد اما با تحریم‌های گزنده علیه ایران، تمایل دارم قبل از هرگونه حمله نظامی به ایران، رویکرد دیپلماتیک را آزمایش کنم. فکر می‌کنم حماس برای تخریب اسرائیل تخصیص داده شده است و علیرغم آنکه برای فلسطینیان نیز یک فاجعه بوده است اما این جنبش یک سازمان ریشه‌دار است و غزه را کنترل می‌کند. فکر نمی‌کنم آمریکا یا اسرائیل با تعامل با حماس به منظور مشاهده یک آینده احتمالی متفاوت، چیزی را از دست دهند . من فکر می‌کنم که جهان به یک آمریکای قدرتمند برای حفظ ثبات جهانی نیاز دارد اما «پرتگاه مالی» می‌گوید که بودجه دفاعی ما در حال کاهش است و باید با یک طرح استراتژیک هوشمند کاهش بودجه ایجاد کنیم. فکر می‌کنم مفید باشد که یک وزیر دفاعی داشته باشیم که با این ایده آغاز به کار کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر