بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۸
کد خبر : ۸۴۹۰۵
همایون دارابی: رشد شدید شاخص‌ها و رسیدن قیمت‌های سهام به مرزهای تاریخی موجب بروز واکنش‌هایي از جمله انتشار گزارش‌های شفاف‌سازی در مورد برخی از شرکت‌های مورد اقبال بازار شده است.
در بازار هفته گذشته نمادهای فولاد مبارکه، چادرملو، ملی مس، معادن و فلزات، مس باهنر، فولاد خوزستان و گل‌گهر با شفاف‌سازی و اعلام عدم تغییر سود مواجه شدند. این در حالی است که با توجه به پایان فصل پاییز، بازار در انتظار گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها است و به صورت سنتی کمتر شرکتی پس از ارائه گزارش حسابرسی شده شش ماهه می‌تواند تعدیلی را در گزارش 9 ماهه به بازار اعلام کند. در همین حال رشد قیمت سهام موجب بروز برخی از اظهار نظرها در مورد روند قیمت‌ها شده است. در حال حاضر بازار با اتکا به روند رو به رشد شرکت‌های دارای بالانس ارزی مثبت و با توجه به جهش شدید بهای دلار در برابر ریال، همچنان تمرکز قابل ملاحظه‌ای بر روي برخی از نمادها صورت داده است. این در شرایطی است که برخی از گروه‌های سهام از جمله بانک‌ها، ساختمان،مخابرات و انفورماتیک و برخی نمادهای فلزی به‌رغم پتانسیل موجود از لیست مورد توجه بازار سهام به دور مانده‌اند و این شرایط موجب شده است، تا اختلاف پی بر ‌ای قابل ملاحظه‌ای در بازار به وجود آید. در همین حال کارشناسان بازار نگران تکرار شرایط گذشته در مورد انتشار گزارش‌های شفاف‌سازی و بروز توقف نمادهای مورد اقبال هستند، این امر در کنار عدم بازگشایی برخی از نمادها می‌تواند به خروج سرمایه از بازار منجر شود، امری که در گذشته نیز در بازار تکرار شده است.
رشد ارزي بورس تهران
در همین حال سخنگوی اقتصادی دولت درباره رشد شاخص بورس اظهار کرد: واقعیت امر این است که یک برداشت صریح از اوراق سهام این است که معرف ارزش دارایی‌ها هستند وقتی نرخ ارز افزایش یافته، این دارایی‌ها نیز ارزش پیدا کرده‌اند و به طور طبیعی ارزش اوراق نیز بالا می‌رود و به همین دلیل پیش‌بینی‌ها حکایت از تداوم این رشد دارد. شمس‌الدین حسینی در گفت‌و‌گو با ایسنا، یکی دیگر از مولفه‌های تعیین‌کننده ارزش سهام را سودآوری شرکت‌ها اعلام و تصریح کرد: تعداد قابل توجهی از شرکت‌هایی که در بورس تهران حضور دارند، شرکت‌هایی هستند که سود و درآمدهای صادراتی شان متاثر از نرخ ارز است که این امر نیز سبب افزایش سود شده است.
وی، درباره نرخ ارز در مرکز مبادلات تصریح کرد: آن چیزی که مطلوب دولت است و بانک مرکزی نیز به آن اعتقاد دارد این است که باید به صورت تدریجی نرخ ارز را تعدیل کنیم که البته این تصمیم باید متناسب با متغیرهای بازاری صورت بگیرد و جهت‌گیری ما نیز تعدیل نرخ ارز به سمت پایین است. وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین درباره نرخ ارز در لایحه بودجه سال 1392 کل کشور گفت: به طور قطع نرخ ارز کمتر از نرخ ارز مرکز مبادلات و بیشتر از 1226 تومان خواهد بود.
دلايلي براي جذاب بودن سرمايه‌گذاري در بازار سهام
در همین حال در بازار سهام اظهار نظرها در مورد روند قیمت‌ها مورد توجه بازيگران بازار است.
سید‌علی حسینی، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در این مورد اظهار كرد: با توجه به شفافیتی که در عملکرد شرکت‌ها و قوانین حاکم بر بازار سرمایه وجود دارد، این بازار همواره گزینه نخست سهامداران برای سرمایه‌گذاری در افق بلند مدت است. به گزارش سنا، وی با بیان اینکه اقبال سرمایه‌گذاران به سایر بازارها از جمله طلا و ارز کاهش یافته است، تصریح کرد: با توجه به افزایش ارزش و حجم معاملات می‌توان گفت که منابع مالی جدید به بازار سرمایه وارد شده است، نقدینگی که پیش از این در سایر بازارهای کاذب وجود داشت. معاون سازمان بورس با اشاره به اینکه ارزش معاملات روزانه طی هفته‌های اخیر همواره بالاتر از 150 میلیارد تومان بوده است، افزود: با بررسی اطلاعات مالی شرکت‌ها در 6 ماهه و 9 ماهه می‌توان به دلایل رشد شاخص بورس و رونق دادوستدها در تالار شیشه‌ای پی برد. حسینی با تاکید بر اینکه اغلب شرکت‌های بورسی پیش‌بینی‌های خود را محقق کرده‌اند، خاطرنشان کرد: افزایش نرخ ارز هم موضوعی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ چراکه با افزایش نرخ ارز، ارزش جایگزینی شرکت‌های حاضر در بورس تهران بهبود یافته است. معاون سازمان بورس با بیان اینکه رونق بورس تهران همه جانبه است، اظهار كرد: براین‌اساس قیمت سهام اغلب شرکت‌های حاضر در تالار شیشه‌ای اعم از شرکت‌های کوچک و بزرگ مسیر صعودی را در پیش گرفته است.
وی با اشاره به اینکه قیمت سهام شرکت‌ها به صورت منطقی افزایش یافته است، تصریح کرد: با این وجود در هر دوره‌ای چه رونق و چه رکود، فرصت برای خرید سهام فراهم است اما سهامداران نباید فراموش کنند که معاملاتشان باید بر اساس تحلیل و با تاکید بر صورت‌های مالی شرکت‌ها صورت گیرد تا آنان بتوانند بازدهی مناسبی را از بازار سرمایه به دست آورند.
بازار در انتظار عرضه‌های اولیه
در همين شرايط، مصطفی امیدقائمی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آینده نگر نیز گفت: روند مثبت بورس مدتی است در بازار پایدار بوده و روزانه به صورت مستمر پیگیری می‌شود. اما برای ادامه و ثبات هرچه بیشتر این حرکت بهتر است راهکارهای لازم اندیشیده شده و اقداماتی درخور صورت گیرد که یکی از این راهکارها عرضه اولیه سهام شرکت‌های جدید است.
وی افزود: افزایش سودآوری شرکت‌های بورسی محصول رشد بهای ارز و تورم ایجاد شده درآمدهای آنها طی سال جاری است که به تبعیت از نوسانات بازار ارز، رشد قیمت سهام را نیز رقم زده است. البته به اعتقاد من این حرکت رو به رشد هنوز از حالت منطقی خود خارج نشده و جای نگرانی خاصی برای آن وجود ندارد. در این حرکت صعودی، در حالی لزوم ورود شرکت‌های جدید احساس می‌شود که از ابتدای سال جاری تاکنون میزان عرضه‌های اولیه اندک بوده و سهم‌های عرضه شده نیز ارقام و درصد ناچیزی را به خود اختصاص داده است. از این رو سرمایه‌گذاران با فزونی تقاضای خرید سهام مواجه شدند و در این وضع منطقی به نظر می‌رسد که سازمان بورس و خصوصی‌سازی پیگیری‌های لازم برای عرضه سهام شرکت‌های بزرگ و درصدهای قابل توجه‌تر را دنبال کنند.
وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما چرا بازار سهام با وجود نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و احتمال افزایش بحث‌ها و تنش‌های سیاسی و نیز تداوم و افزایش فشارهای بین‌المللی و نیز دیگر معضلات موجود تحمیل شده همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد، گفت: به نظر من سرمایه‌گذاران تمام ریسک‌های ناشی از این موارد را در تصمیم‌گیری‌های خود در نظر گرفته و با دیدی کلی اقدام به خرید یا فروش سهام می‌کنند. البته نباید از یاد برد که بورس در هر مقطعی دوران رکود و رونق داشته و پس از این دوره پررونق احتمال شکل‌گیری روندی رکودی وجود دارد. اما به‌طور قطع می‌توان پیش‌بینی کرد که با توجه به متغیرهای موثر بر رشد بازار، این دوره محدود و با شدت کمی رخ خواهد داد. البته بازار تا حدی منتظر وقایع آینده همچون روشن شدن وضعیت نرخ رسمی ارز، تغییر یا عدم تغییر نرخ خوراک صنایع مختلف و نیز سایر مولفه‌های موثر بر رشد و سکون روند معاملات است. هرچند با کاهش ریسک‌های ناشی از تغییر سیاست‌های کلان پیرامون تغییر نرخ خوراک، نرخ عوارض صادراتی یا بهره مالکانه معادن و مسائلی از این قبیل می‌توان به تداوم این روند افزایشی امیدوار بود. در کنار تحولات درون بازار سرمایه معامله گران در مسائل سیاسی شاهد آرامش نسبی در آستانه سال نو میلادی هستند.
خداحافظي وزير بهداشت از دولت
افزون بر اين، در صحنه داخلی برکناري وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی می‌تواند موج جدیدی از تنش میان دولت و مجلس را ایجاد کند. به ویژه آنکه به لحاظ زمانی برکناری وزیر بهداشت همزمان با تعطیلی مجلس بوده است. در این رابطه غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس درباره خبر عزل وزیر بهداشت اظهار كرد: خبر عزل وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی خبر خوبی نبود. در همین حال، نایب ريیس مجلس اعلام کرد: هیات ريیسه میزان تغییرات وزرای دولت دهم را مورد بررسی قرار می‌دهد تا در صورت تغییر نیمی از کابینه، ريیس‌جمهور مجددا برای وزرایش از مجلس رای اعتماد بگیرد. محمدرضا باهنر نماینده مردم تهران و نایب ريیس دوم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با انتقاد از تغییرات کابینه، اظهار كرد: یکی از مسائل قدیمی ما با دولت‌های نهم و دهم همین آوردن‌ها، رفتن‌ها و بردن‌هاست و البته ما دلیل این کار را نیز متوجه نمی‌شویم.
در حوزه اقتصادی کارشناسان همچنان در انتظار ارائه لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی و تعیین تکلیف دو موضوع بسیار مهم افزایش مالیات‌ها و اجرای طرح مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها هستند. اين در حالي است كه وضعیت مالی دولت و گسترش بی‌سابقه قاچاق سوخت اجرای مرحله دوم یارانه‌ها را گریز ناپذیر ساخته است، امری که می‌تواند تاثیرات عمیقی را بر همه جنبه‌های بازار داشته باشد.در رابطه با بودجه سال آینده رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اعلام کرد: با توجه به محدودیت‌های بین‌المللی و لزوم کاهش اتکا به نفت پیشنهاد کردیم، در بودجه سال آینده فروش نفت یک میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شود. به گزارش ایسنا، مصباحی‌مقدم که در پنجمین کنفرانس بین‌المللی بودجه‌ریزی بر مبنای عملکرد سخنرانی می‌کرد، توضیح داد: در بودجه سال جاری فروش روزانه نفت 2 میلیون و 300 هزار بشکه در روز در نظر گرفته شده بود، در حالی که با توجه به محدودیت‌ها درصدی از این پیش‌بینی محقق نشد. به همین دلیل و با توجه به تاکیدات قانون پنجم توسعه مبنی بر لزوم کاهش اتکای بودجه به نفت پیشنهاد کردیم فروش روزانه نفت در برنامه سال آینده یک میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شود تا هم با تحریم‌ها مقابله کرده باشیم و هم در راستای سند چشم‌انداز قدم برداریم.
وی همچنین درباره درآمدهای مالیاتی کشور گفت: این درآمدها هیچ تناسبی با اهداف در نظر گرفته شده در برنامه پنجم ندارد. درآمدهای مالیاتی ما در صورت افزایش نظارت‌ها و پیگیری‌ها می‌تواند بسیار افزایش یابد. البته این به هیچ وجه به معنی افزایش نرخ‌ها یا فشار بر بنگاه‌های اقتصادی نیست. بلکه مالیات بر سود بسته می‌شود و بحث ما تنها افزایش نظارت‌ها است تا کشور در این باره پیشرفت کند.
روزهاي آرام بازار جهاني
در مسائل اقتصادی معامله‌گران شاهد آرامش نسبی در بازارهای جهانی تحت سایه تعطیلی کریسمس هستند، در این شرایط اعلام حصول توافقی در صحنه سیاسی آمریکا موجب افزایش بهای فلزات شده است. در بازار جهانی بهای مس به 7هزار و 950دلار رسیده است. بهای سه فلز آلومینیوم، سرب و روی نیز به ترتیب 2هزار و 100دلار، 2هزار و 341دلار و 2هزار و 104دلار بوده است. بهای بیلت فولادی نیز در حد 290 تا300دلار در بورس فلزات لندن معامله شده است.
در صحنه بورس کالا نیز در روزهای آخر هفته ذوب آهن اصفهان ۶ هزار و ۶۰۰ تن سبد میلگرد و تیرآهن مخلوط (آلیاژسازی) را عرضه کرد که کل این محموله مورد معامله قرار گرفت. در معاملات روز سه شنبه بورس کالا۶ هزار و ۶۰۰ تن سبد میلگرد و تیرآهن مخلوط (آلیاژسازی) ذوب‌آهن به قیمت پایه ۱۵هزار و ۶۰۰ ریال روی تابلوی عرضه رفت که با تشکیل صف تقاضای ۹ هزار و ۹۰۰ تنی خریداران، کل این سبد با قیمت ۱۶ هزار و ۱۴۷ ریال معامله شد. به اين ترتيب، بهای محصولات ذوب‌آهن یک درصد افزایش يافت. کارگزاران بورس نیز پس از انجام این معامله از منطقی بودن نرخ محصولات ذوب‌آهن در بورس و شرایط آسان خریداران سخن گفتند و حتی برخی معتقدند که قیمت‌های کنونی در کف خود قرار دارند و در ماه‌های آینده با آغاز خرید برای اوایل سال آینده شاهد رشد قیمت آهن‌آلات خواهیم بود. میلگرد فولاد خراسان نیز با افزایش تقاضا در نرخ پایه 1650 تومان مواجه شد و به 1668 تومان نیز رسید.نرخ میانگین معاملات میلگرد این فولادی به 1658 تومان افزایش پیدا کرد.نرخ روزهای قبل معاملات میلگرد شرکت 1650 تومان بوده است.
در همین حال در محصولات شیمیایی و پتروشیمی بهای دی اتانول آمین شازند 5درصد،کربنات سدیم 4درصد ترقی کرده و بقیه محصولات در سطح قبلی معامله شده‌اند و بهای کالاهای اساسی متانول پتروشیمی شیراز 5هزار و 801ریال، آمونیاک مایع شیراز 4هزار و 959 ریال رقم خورده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود. پس از اصلاح اندک قیمت‌ها و افت شاخص در روز سه شنبه،بازار به واسطه حضور نقدینگی قابل ملاحظه مجددا رو به صعود گذاشت که این امر به رشد 432واحدی شاخص منجر شد. شاخص با این رشد به عدد 37هزار و 798 واحدي رسید، امری که به معنای 202 واحد فاصله با مرز 38هزار واحدي است. در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در گروه تجهیزات در شرایطی شاهد معاملات بيشتر نمادها با افت قیمتی بودند که شرکت تولید برق عسلویه مپنا با سرمایه 8/72 میلیارد تومانی که قرار بود سال گذشته سهام آن عرضه شود، در بازار دوم فرابورس پذیرفته شد. براساس اعلام صورت گرفته، هیات پذیرش اوراق بهادار فرابورس با پذیرش این شرکت با نماد معاملاتی «بمپنا» در بازار دوم فرابورس موافقت کرده (به عنوان هفتادمین نماد و بیست و دومین شرکت بازار دومی) تا احتمالا در چند هفته آینده این سهام عرضه شود.عرضه این سهام به معنای حرکت مپنا از حوزه پیمانکاری به شرکت‌های هلدینگی است. این شرکت دارای سال مالی 29 اسفند بوده و در مجمع سالانه 16 خرداد سال جاری 9 میلیارد و 640 میلیون تومان سود تقسیم کرده است.
شفاف‌سازي جديد از اوضاع «شتران»
در گروه تصفیه نفت، دو مقام مسوول‌ در سازمان بورس و پالایشگاه تهران در مورد دلایل توقف طولانی مدت نماد این شرکت مشمول اصل 44 فرابورسی توضیح داده و از ارائه اطلاعات با چند سناریو تا پایان دی ماه خبر دادند. امیرحمزه مالمیر مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس که قبلا دو بار توضیحاتی در مورد پالایشگاه تهران داده بود، اظهار كرد: پالایشگاه تهران قبل از ورود به فرابورس اطلاعاتی ارائه کرد که در آن به‌رغم بالاتر بودن سود عملکرد سه ماهه از کل سود پیش‌بینی شده، دلایلی ارائه کردکه به نظر منطقی می‌رسید. وی توضیح داد: بر اساس اطلاعات 6 ماهه حسابرسی شده شرکت که در سوم دی منتشر شده، عملکرد واقعی 6 ماهه شرکت بالغ بر 683/27 ریال سود به ازای هر محقق شده که نسبت به عملکرد واقعی 6 ماهه حسابرسی نشده حدود 21 درصد افزایش نشان می‌دهد. همین امر گویای این مطلب است که شفاف‌سازی این شرکت نیاز به زمان دارد. به گزارش فارس، مالمیر افزود: این موارد مورد قبول مسوولان‌ پالایشگاه تهران قرار گرفته و قرار شده گزارش کاملی از آخرین وضعیت شرکت، دلایل تغییر و مغایرت زیاد پیش‌بینی سود به همراه مفروضات کامل و محاسبات مربوطه داده شود. چون هر چند نکات اعلام شده قبل از عرضه به نظر صحیح است، اما اطلاعات بعدی ارائه شده تایید‌کننده موارد اعلامی قبلی نبوده و نیازمند شفاف‌سازی است.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون اطلاعات درخواستی و شفاف‌سازی لازم از سوی مدیران پالایشگاه تهران ارائه نشده تا مورد بررسی قرار گرفته و زمینه بازگشایی نماد آن فراهم شود. این در حالی است که سرمایه اندک 6/1 میلیارد تومانی این شرکت در مقابل حجم عملیات و همچنین حاشیه سود پایین شرکت موجب تغییرات اساسی در پیش‌بینی‌های شرکت می‌شود.
مدیرنظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس تاکید کرد: همانگونه که در مصاحبه‌های قبلی هم به این موضوع نیز اشاره کرده‌ام، بند گزارش حسابرس در خصوص اختلاف پالایشگاه تهران با ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در خصوص تعلق یا عدم تعلق یارانه به محصول وکیوم باتوم و سوخت هوا که حدودا بالغ بر 920 میلیارد تومان و بیش از 15 هزارتومان برای هر سهم است، بسیار با اهمیت ارزيابي مي‌شود زیرا در آنها دولت اصل بدهی خود را زیر سوال نمی‌برد ولی در اینجا این بدهی را اصلا قبول ندارد. ضمنا با پالایش نفت اصفهان نیز این موضوع دارای اختلاف است. به این دلیل که لزوم پرداخت اختلاف قیمت تکلیفی و آزاد 5 فراورده اصلی (موضوع مورد مناقشه در پالایش نفت اصفهان) در قانون آمده و صراحت دارد، اما پرداخت یارانه مورد نظر شرکت جزو 5 فرآورده اصلی محسوب نمی‌شود.
در عين حال، یکی از مدیران پالایشگاه تهران هم موارد اعلام شده از سوی مدیر نظارت بر ناشران بورسی را تایید کرد و گفت: واقعیت این است که صنعت پالایشگاهی داراي پیچیدگی‌های خاص خود بوده و حتی برخی موارد در آن تاکنون تجربه نشده است. چرا که بعد از ورود به فرابورس مواردی مطرح شده که برایمان تازگی داشت. وی ادامه داد: از طرف دیگر حضور در بازار سرمایه برایمان تازگی دارد و تجربه ما هم در بازار سهام اندک است. به طوری‌که مثلا دو ماه پیش یک نظری داشتیم اما الان فکر دیگری داریم. برای همین نیاز به حمایت‌های همه جانبه داریم. چون برخی مسائل واقعا از دست ما و مسوولان ودولت خارج است. وی در برابر این نکته که با توجه به حضور سایر شرکت‌های پالایشگاهی در بورس چرا از تجربه آنها استفاده نشد و این همه اطلاعات مورد نیاز سازمان بورس چه وقت و با چه سناریوهایی ارائه می‌شود تانماد پالایشگاه تهران بازگشایی شود؟ توضیح داد: ارائه اطلاعات نهایی در مراحل پایانی قرار دارد و اگر مشکلی نباشد در همین دی ماه به بورس داده می‌شود. پیش‌بینی سود هم با چند سناریو ارائه خواهد شد.
در همین حال کارشناسان بازار تاکید دارند وجود اختلاف شفاف که از سوی حسابرسان پالایشگاه‌ها مورد تایید قرار گرفته است می‌تواند به بازگشایی نماد پالایشگاه‌ها با ارائه شفاف‌سازی منجر شود، به ویژه آنکه تعیین تکلیف اختلاف حساب پالایشگاه‌ها در حوزه اختیارات دولت و وزارت نفت است و توقف نماد پالایشگاه‌ها هیچ تاثیری در این تعیین تکلیف نداشته و تنها به تنبیه سهامداران خرد این شرکت‌ها منجر می‌شود. توقف نماد پالایشگاه‌های اصفهان، شیراز و تهران مشکلات شدیدی را براي سهامداران خرد ایجاد کرده است، این امر در شرایطی است که احتمال پذیرش پالایشگاه لاوان نیز در روزهای آینده وجود دارد. در گروه تصفیه نفت معامله‌گران همچنان با شوک تصمیم ناگهانی پخش و پالایش برای افزایش بهای خوراک شرکت‌های تولید روغن خودرو و روغن‌های صنعتی مواجه هستند. این تصمیم بهای مواد خام شرکت‌های نفت بهران، نفت پارس و ایرانول را نزدیک به 80درصد افزایش می‌دهد، این در شرایطی است که به نظر نمی‌رسد این شرکت‌ها بتوانند قیمت محصولات خود را متناسب با این هزینه افزایش دهند. در همین رابطه یک مقام مسوول در سازمان حمایت در نامه‌ای به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خواستار ارائه مستندات قانونی این شرکت درباره افزایش قیمت خوراک پالایشگاه‌های روغن‌سازی ایران شده است.
در این گروه، ظرفیت تولید بنزین کشور با راه اندازی طرح بنزین‌سازی پالایشگاه نفت اصفهان در بهار سال آینده، روزانه 3 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت. به گزارش روابط عمومی شرکت پالایش نفت اصفهان، مدیرعامل پالایشگاه اصفهان با اعلام این خبر گفت: با راه اندازی واحدهای مجتمع بنزین‌سازی در بهار سال 92، روزانه حدود 3 میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور در واحدهای فرآیندی این پالایشگاه افزوده خواهد شد. لطفعلی چاوشی افزود: با راه‌اندازی این طرح، کیفیت بنزین تولیدی پالایشگاه نیز به عدد اکتان (درجه آرام سوزی) 90 و 95 ارتقا می‌یابد و تولید بنزین پالایشگاه اصفهان، از روزانه 9 میلیون لیتر به 12 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت. در گروه غذایی، قند هگمتان با تعدیل مثبت عایدی مواجه شده است.
پايان عرضه‌هاي خصوصي‌سازي در ذوب‌آهن
در گروه فلزی، ذوب آهن اصفهان روز چهارشنبه با معامله 68میلیون سهم مواجه شد. در مورد این معامله‌های پر حجم، مجتبی فریدونی مدیر سرمایه‌گذاری، سهام و مجامع شرکت ذوب آهن اصفهان در گفت وگو با بورس‌24، از اتمام عرضه‌های سهام ذوب آهن از سوی سازمان خصوصی‌سازی در فرابورس خبر داد. وی در بیان ترکیب سهامداران این شرکت اظهار كرد: 17 درصد از سهام ذوب آهن به تامین اجتماعی و 15 درصد دیگر آن به صندوق ذخیره فرهنگیان تعلق دارد. فریدونی ادامه داد: 5 درصد دیگر از این سهام به عنوان سهام ترجیحی به کارکنان شرکت واگذار شده است و 56 درصد نیز از سوی هیات واگذاری برای فروش بلوکی در نظر گرفته شده است. وی اضافه کرد: با توجه به عرضه تدریجی 5/6 تا 7 درصد از سهام این شرکت از سوی سازمان خصوصی‌سازی در فرابورس، دیگر سهمی برای سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه باقی نمانده است.
در گروه خودرویی، معامله گران شاهد تداوم شرایط نامناسب گروه خودرویی هستند. در این گروه نماد ایران خودرو برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش سرمایه متوقف شده است. در اين گروه دبیر انجمن خودروسازان ایران از شروط عجیب برخی بانک‌ها برای تخصیص ارز مبادله‌ای به یک خودروساز داخلی خبر داد.
احمد نعمت‌بخش اظهار کرد: یکی از خودروسازان داخلی پس از مدت‌ها تلاش برای اولین بار موفق به ثبت سفارش خود در اتاق مبادلات ارزی شده، با این حال بانک عامل شروط عجیبی را برای تخصیص ارز طرح کرده است. در همین رابطه محمدرضا رحیمی عصر پنج شنبه در جلسه بررسی مشکلات خودروسازان اظهار كرد: باید با تقویت شرکت‌های خودروساز کشور، میزان تولید را افزایش داده و با حذف واسطه گری و دلالی در حاشیه بازار خودرو، موجبات رضایتمندی خودروسازان و مصرف کنندگان فراهم شود.
در گروه واسطه‌گری مالی، سرمایه‌گذاری صنعت و معدن در اطلاعیه‌ای خاطرنشان کرد: سهام پارس سوئیچ توسط وصنعت به ارزش 26 میلیارد و 100 میلیون تومان فروخته شد که با توجه به بهای تمام شده 13 میلیارد و 600 میلیون تومانی آن در صورت پرداخت وجه نقد معامله طی 9 روز کاری مبلغ 12 میلیارد و 500 میلیون تومان سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری شناسایی و در عملکرد سال مالی منتهی به آذر 92 منظور خواهد شد. شایان ذکر است، سود هر سهم منتهی به 31 شهریور شرکت 308 ریال است. در گروه بانکی، نماد بانک خاورمیانه روز چهارشنبه در بازار پایه فرابورس با قیمت 123 تومان بازگشایی شد.
بنابر اين گزارش، در اين روز نماد 400 میلیارد تومانی بانک خاورمیانه بازگشایی شد و هر سهم این شرکت به قیمت 123 تومان مورد معامله قرار گرفت و 15 میلیون و 291 هزار سهم آن معامله شد. در این گروه امروز یک درصد از سهام بانک پاسارگاد توسط سازمان همیاری‌های اقتصادی کوثر در قیمت یک هزار و 661ریال عرضه خواهد شد. با این کارنامه در طول هفته شاخص توانست به بازدهی 7/5 درصدی برسد. در همین حال ارزش معاملات نیز 5/37 درصد و شمار خریداران نیز با رشد 7/42 درصدي همراه شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر