بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۵
کد خبر : ۸۵۰۰۷

هديه لطفي: فرابورس ايران اولين روز كاري هفته را در حالي با رونق در معاملات آغاز كرد كه طبق اعلام ناظر بازار تمهيدات جديدي براي كنترل هرچه بيشتر بر نماد صدرا صورت خواهد گرفت.

ناظر بازار فرابورس در خصوص نحوه فرآيند بازارسازي سهام شركت صنعتي دريايي ايران به خبرنگار ما گفت: براي ايجاد كنترل بيشتر و عدم ابطال درخواست فروش سهامداران «خصدرا» تمهيدات بيشتري در بازار انجام خواهد شد.
بهنام محسني در ادامه افزود: از اين پس سفارش خريد توسط بازارساز به قيمت اسمي هر سهم 1,000 ريال رأس ساعت 8:30 دقيقه هر روز در سامانه معاملاتي وارد و رأس ساعت 10:30 دقيقه هر روز از سامانه معاملاتي حذف مي‌شود. بديهي است، اشخاص حقيقي كه قبل از تاريخ گشايش نماد خصدرا در فرابورس (قبل از 29/09/1391) سهامدار شركت مذكور بوده‌اند، به ميزان سهام تحت تملك خود تا پايان تاريخ مذكور (29/09/1391)، مجاز به فروش سهام با قيمت 1.000 ريال و به ميزان حداكثر 10.000 سهم از هر کد معاملاتي در هر روز به بازارساز هستند.
وي در ادامه گفت: بنابراين آن دسته از سهامداران شركت مذكور كه تمايل به فروش بيش از 10.000 سهم از سهام تحت تملك خود را دارند و همچنين آن دسته از سهامداران شركت كه از تاريخ 29/09/1391به جمع سهامداران شركت مذكور اضافه شده‌اند، مي‌توانند پس از ساعت 10:30 دقيقه هر روز اقدام به ورود سفارش فروش سهام مورد نظر خود در سامانه معاملاتي كنند.
محسني خاطرنشان كرد: بديهي است، سفارش‌هاي فروش مذكور بايد به صورت سفارش روز (DAY) در سامانه معاملات وارد شود؛ در صورت ورود سفارش به صورت باز (معتبر تا لغو) در سامانه معاملاتي و انجام معامله بيش از سقف مجاز يا غير‌معتبر با سفارش خريد بازارساز، معامله مذكور ابطال و موضوع به مرجع رسيدگي به تخلفات ارجاع داده خواهد شد.
افزون بر اين، در بازار ديروز بيش از 68 ميليون برگه اوراق بهادار در 6 هزار و 664 مرتبه ميان سهامداران جابه‌جا شد و ارزش كل معاملات به سطح 5/818 ميليارد ريال رسيد كه حدود نيمي از اين رقم به معاملات پتروشيمي مارون اختصاص داشت. در اين روز نه تنها 13 ميليون سهم مارون به ارزش 348 ميليارد ريال خريد و فروش شد، بلكه هر سهم آن نيز با 5 درصد نوسان مثبت به قيمت 26 هزار و 817 ريال رسيد.
همراه اول نيز با معاملات 110 ميليارد ريالي خود معاملات چشمگيري داشت. این در حالی است که با عرضه 4/24 میلیون حق‌تقدم استفاده نشده فرآورده‌های نوشیدنی تسنیم نوش در بازار پایه، بیشترین حجم معاملات به این شرکت تعلق گرفت.
از سوی دیگر، زرین معدن آسیا با رشد 5درصدی و نرخ پایه هر سهم 9261ریال توانست بیشترین رشد قیمت را از آن خود کند. بيشترين افت قيمت نیز به شركت گسترش سرمايه‌گذاري ايرانيان اختصاص یافت و این شرکت که دیروز نماد آن، پس از ارائه اطلاعات واقعي، با محدوديت دامنه نوسان قيمت تا سقف 50 درصد معامله شد، در اولین روز معامله قیمت هر سهم آن با افت 4/21 درصدی به 1550 ریال رسید.
در بازار ابزار‌های نوین مالی نيز اجاره جوپار با معامله 53هزارو 160برگه بیشترین حجم معاملات را داشت و پس از آن 50هزارو 940برگه اجاره امید، 40هزار و 370برگه مشارکت‌ گهر و 26هزار و 250برگه اجاره ماهان در این بازار معامله شد.
همچنین در اين روز براساس پيغام ناظر فرابورس، نماد معاملاتي حق تقدم خريد سهام شركت پتروشيمي ممسني، با محدوديت دامنه نوسان قيمت 50 درصدي بر اساس دامنه نوسان نماد اصلي سهام، معامله شد و نماد معاملاتي شركت ذوب‌آهن اصفهان (ذوب)، به منظور بررسي وضعيت مالي و اطلاع‌رساني، متوقف شد.
بازگشايي 4 نماد
افزون بر اين، روز گذشته نماد معاملاتي حق تقدم خريد سهام شركت هلدينگ توسعه معادن و صنايع معدني خاورميانه، بدون محدوديت دامنه نوسان قيمت ونماد ‌های معاملاتي شركت بيمه سامان، پس از برگزاري مجمع عمومي فوق‌العاده افزايش سرمايه و ارائه اطلاعات پيش‌بيني جديد، با محدوديت دامنه نوسان قيمت تا سقف 50 درصد همچنین اوراق مشاركت شركت گروه صنعتي بوتان، پس از پرداخت سود علي‌الحساب سه ماهه، معامله شد. از طرفی نماد معاملاتي اوراق گواهي حق تقدم استفاده از تسهيلات مسكن آذرماه 91، در بازار عادي با محدوديت دامنه نوسان 5 درصدي قيمت هم گشايش یافت. همچنين هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن در بازار ديروز در محدوده 56هزار تومان معامله شد.
معامله کالای پتروشیمی قطعی شد
از سوي ديگر معامله سهام شرکت کالای پتروشیمی به ارزش 8/262 میلیارد ریال در فرابورس به قطعیت رسید.
اما به دنبال معاملات چهارشنبه 6دی، تعداد 9/4 میلیون سهم معادل 5/98 درصد از سهام شرکت کالای پتروشیمی به قیمت هر سهم 53هزار و 310ریال و به ارزش 8/262 میلیارد ریال که در تاریخ 7 دی‌ماه در فرابورس عرضه شده بود، پس از احراز شرایط قطعی شد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر