بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۱
کد خبر : ۸۵۱۰۹
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر شوک تصمیم ناگهانی مسوولان بازار سهام برای توقف 6نماد معاملاتی، با افت شدید قیمت‌ها و تشکیل صف فروش در برخی از نمادهای عمده بازار مواجه شد.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد افت 506واحدی شاخص کل بودند که این میزان افت روزانه معادل 35/1 درصد بدترین عملکرد روزانه شاخص بورس در سال جاری بوده است.
کاهش قیمت‌ها و تشکیل صف فروش دیروز نگرانی عمده‌ای از سوی معامله‌گران را به همراه آورد؛ چرا‌که در متغیرهای کلان موثر بر بازار تغییری رخ نداده و بيشتر کارشناسان، تشكيل صف‌های فروش را ناشی از نگرانی معامله‌گران برای توقف بیشتر نمادها و قفل شدن نقدینگی عنوان می‌کنند.
در این شرایط سهامداران به دلیل نگرانی از توقف دراز‌مدت نمادها و وعده داده شده برای توقف نمادهای ديگر در روزهای آینده اقدام به عرضه سهام کرده‌اند.
در این میان اگر چه برخی از کارشناسان صف خرید موجود برای سهام مخابرات را که تا کنون نیز مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی نشده است، ناجی شاخص در روزهای آینده توصیف می‌کنند اما حتی در صورت جهش قیمتی نماد مخابرات، مجموعه بازار بدون بازگشایی نمادهای متوقف نمی‌تواند به بازگشت اعتماد و نقدینگی امیدوار باشد.
کارشناسان بازار معتقدند در صورت ادامه افت نمادهای عمده بازار، نقدینگی به سرعت به دنبال بازارهای جانشین خواهد بود؛ به ويژه که سال جاری، سال پایانی دولت به شمار رفته و در اغلب سال‌های گذشته عملکرد بازار پیش از پایان عمر دولت مثبت نبوده است. در این میان توقف ناگهانی نمادهاي پر گردش بازار مشکلاتی را برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کارگزاران و همچنین سبدهای اختصاصی سهام ایجاد کرده است.
از میان رفتن فاکتور نقد‌شوندگی به عنوان مهم‌ترین مزیت بازار سرمایه در حال حاضر موجب نگرانی بازار است. با حذف عنصر نقدشوندگی از بازار سرمایه این بازار در مقایسه با بازارهای دیگر رمق چندانی براي رقابت نخواهد داشت.
زيرا از 15فروردین سال جاری تا‌کنون بازدهي بازار سکه 61 درصد و بازار ارز 70 درصد بوده كه کارنامه بهتری نسبت به عملکرد کمتر از 45درصدی بازار سرمایه داشته‌اند.
خوراك پتروشيمي خارك هم ارزي شد
در بازار دیروز در کنار افت عمومی شاخص، معامله‌گران شاهد اطلاعیه پتروشیمی خارک مبنی بر تبدیل نرخ خوراک این شرکت از ارز مرجع به ارز مبادلاتی بودند. پس از شرکت‌های تولید روغن صنعتی، پتروشیمی خارک نیز شاهد تصمیم‌گیری برای استفاده از ارز مبادلاتی برای تعیین نرخ خوراک است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی خارک با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس اعلام کرد: براساس صورت حساب دریافتی هزینه گاز ترش مصرفی به عنوان خوراک مجتمع پتروشیمی خارک، از اول مهر‌ماه 91 با اعمال نرخ ارز مبادله‌ای به صورت علی‌الحساب محاسبه و ارسال شده و پس از آن تاثیرات آن بر روی پیش‌بینی سود هر سهم سال 91 اعلام خواهد شد.
در همین رابطه مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اظهار کرد: قیمت خوراک پتروشیمی اصلا پایین نیست و دیگر ارز مرجع به صنعت پتروشیمی تخصیص داده نمی‌شود.
غلامحسین بیات در گفت‌وگو با ایسنا بابیان مطلب فوق، گفت: ارز مرجع بر اساس تصمیم نمایندگان دولت و مجلس فقط به دارو و کالای اساسی تخصیص پیدا می‌کند.
معاون وزیر نفت تصریح کرد: نرخ خوراک گازی نیز مسیر هدفمندی یارانه‌ها را طی می‌کند و روی این موضوع مطالعاتی در دستور کار قرار دارد.
اما در تحولات اقتصادی دیروز رییس شورای رقابت با انتقاد به واگذاری‌های انجام شده، گفت: باید در واگذاری‌های انجام شده بازنگری صورت بگیرد.
جمشید پژویان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اگرچه به اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی از نظر حجم، شتاب زیادی دادیم، اما بيشتر واگذاری‌ها از دولت به نهادهایی مانند تامین اجتماعی، بازنشستگی ارتش یا نهادهای نظامی، صورت گرفته است که رفتارشان با دولت چندان متفاوت نیست.
وی در ادامه گفت: باید در واگذاری‌های انجام شده بازنگری صورت بگیرد و این موضوع را بارها مطرح کرده‌ام.
در گروه بانکی دیروز سازمان خصوصی‌سازی شرایط فروش بلوک 5درصدی بانک صادرات را تعدیل کرد. این بلوک که پیش از این پس از حراج مجدد از سوی سازمان خصوصی سازی، خریداری نیافته بود، اینک با نرخ کمتری راهی تابلو خواهد شد. بانک صادرات دیروز نیز با توجه به انتشار خبرهایي در مورد احتمال فروش بلوک 28درصدی این بانك در سرمایه‌گذاری غدیر با صف خرید همراه بود.
براساس تصمیم خصوصی‌سازی بلوک صادرات به قیمت تابلو بورس در روز عرضه به علاوه 5 درصد به شرط آنکه از 105 تومان کمتر نباشد، به صورت 25 درصد نقد عرضه مي‌شود.
روايت رسمي از اوضاع «شتران»
در گروه تصفیه نفت، مدیرعامل پالایشگاه تهران از حل بخش عمده‌ای از مطالبات این شرکت خبر داد.
ناصر بابايي گفت: مبلغ 923 میلیارد تومانی یارانه بابت دو محصول وکیوم باتوم و فرآورده‌های سوخت هواپیما با توجه به تایید شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران مبنی بر شناسایی این رقم به عنوان درآمد در بودجه حسابرسی شده شرکت پالایش نفت تهران لحاظ شده است.
به گزارش سنا، وي با اشاره به اینکه رقم فوق به عنوان درآمد شناسایی شده و قبلا هم در بند مربوط به درآمد، به بورس اعلام شده است، خاطرنشان کرد: با این وجود و دلایلی که براي توقف نماد اعلام شده است مکاتباتی را با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای تایید پرداخت 923 میلیارد تومان یارانه انجام داده‌ایم که از این میزان هم رقمی که مربوط به وکیوم باتوم است، تایید شد اما هنوز راجع به فرآورده‌های سوخت هواپیما تاییدیه‌ای را دریافت نکرده‌ایم.
وی افزود: بر این اساس حدود 50 درصد از طلب یارانه‌ای شرکت بابت وکیوم باتوم محقق خواهد شد و تحقق 50درصد باقیمانده، منوط به تايید یارانه فرآورده‌های سوخت هواپیماست که در حال پیگیری آن هستیم.
مدیرعامل پالایش نفت تهران با اشاره به اینکه قبل از ورود به بورس در این خصوص شفاف‌سازی صورت گرفته بود، خاطرنشان کرد: این اتفاق با تایید پالایش و پخش صورت گرفت و به همین دلیل این رقم جزو درآمدهای ما شناسایی شد.
وی در پاسخ به این سوال که اگر پالایش و پخش با پرداخت یارانه سوخت هواپیما موافقت نکند، چه اتفاقی روی خواهد داد گفت: ما مذاکرات خود را با پالایش و پخش ادامه می‌دهیم، اما در صورت عدم موافقت، تعدیل منفی و زیان خواهیم داشت.
بابایی در خصوص تفاوت سود اعلامی به بورس و آنچه در بودجه حسابرسی نشده آمده است، توضیح داد: با توجه به اینکه اطلاعیه‌های پالایش و پخش به صورت دائمی در خصوص قیمت به روز می‌شود، ما به طور مداوم با تغییراتی در سود خود مواجه هستیم و همین موضوع باعث این تفاوت شده است.
در این گروه، شرکت‌های روغن ساز نیز همچنان با مساله تغییر نرخ خوراک مواجه هستند.
مدیرمالی نفت پارس در گفت‌وگو‌ با نمابورس در این خصوص اظهار كرد: در حال حاضر لوبکات بخش عمده‌ای از هزینه‌های تولید را تشکیل می‌دهد که این افزایش قیمت می‌تواند حاشیه سود شرکت‌های فعال در این بخش را کاهش دهد.
سروري تصریح کرد: برای حفظ سودآوری شرکت راهی جز افزایش قیمت انواع محصولات تولیدی وجود نخواهدداشت و این موضوع در نهایت موجب کاهش سهم بازار و تمایل مصرف‌کنندگان به استفاده از برندهای خارجی که رقیب تولیدات داخلی هستند، خواهدشد که این مساله در راستای سیاست حمایت از تولید ملی ارزیابی نمی‌شود.
مدیر مالی نفت پارس در تشریح آخرین تحولات افزایش قیمت لوبکات گفت: سازمان حمایت در حال رایزنی با شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران بوده و خواستار ارائه دلایل این افزایش قیمت ناگهانی است.
در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن شاخص با 506واحد افت به 37هزار و 116واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز 116میلیارد تومان بود که 3/17 درصد آن را معاملات 5/17 میلیون سهم نفت و گاز پارسیان تشکیل داد. از 216نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند 114نماد با کاهش قیمت و 95 نماد با رشد ارزش همراه شدند و بقيه نمادها هم تغيير قيمتي نداشتند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر