بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۱
نایب رییس کنسرسیوم سرب و روی کشور عنوان کرد:

چرخش انگشت نشانه دولت به سمت صنعت سرب وروی

در این تصمیم گیری فقط افزایش قیمت دلار دیده شده و سایر مسائل تاثیرگذار از جمله ریسک های تحمیل شده به صنعت مانند مشکلات نقل و انتقال ارز، معضلات دریافت پول خارجی و جابه جایی آن در بیرون از مرزها، هزینه های تبدیل، سوخت و سوز پول در جریان انتقال و پریمیوم منفی در معاملات به دلیل مسایل سیاسی نادیده گرفته شده است.
کد خبر : ۸۵۷۵۵
این روزها صنعت سرب و روی نیز همانند برخی صنایع دیگر با افزایش قیمت های جهانی محصولات این صنعت و رشد فعالیت آن در مرکز توجه فعالین بازار قرار گرفته، به گونه ای که اطلاع از هر گونه اخبار و اطلاعات پیرامون برنامه های موجود در این حوزه همچون نتیجه نهایی ممنوعیت صادرات سرب می تواند حائز اهمیت باشد.

از همین رو بورس نیوز به گفتگو با یوسف مرادلو نایب رییس کنسرسیوم سرب و روی کشور و مدیر عامل شرکت صنایع خالص سازان روی زنجان نشست تا مخاطبان را از حال و هوای این روزهای صنعت مذکور مطلع سازد.

با توجه به انتشار برخی اخبار مبنی بر احتمال ممنوعیت صادرات کنسانتره سرب در جهت تامین نیاز داخل، این سوال مطرح است که نتیجه نهایی تصمیم گیری ها پیرامون این موضوع در چه مرحله ای است؟

"شرکت ملی سرب و روی ایران که تنها مصرف کننده کنسانتره سرب در کشور می باشد، مثلی است مبنی بر اینکه چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است. وقتی شرکتی با سرمایه گذاری میلیاردی و صدها کارگر و کارشناس در داخل کشور نیاز به مواد اولیه داشته، فلز استراتژیک تولید می کند و در شرایط حساس کنونی نیاز به کالای با کیفیت کشور را نیز تولید می کند. هیچ دلیلی وجود ندارد کنسانتره سرب از کشور صادر گردد.

از سوی دیگر شرکت ملی سرب و روی نیز می بایستی با دیدگاه منطقی انتظارات خود را تعدیل نماید و به عبارت بهتر با نگاه برد - برد توقعات خود را پیش ببرد. کارخانجات فلوتاسیون و فرآوری مواد معدنی نیز با صدها کارگر و سرمایه گذاری کلان نیاز به سود منطقی دارند. مشکل وقتی پیش می آید که سود طرف مقابل را به رسمیت نمی شناسیم، حال آنکه اگر به بحث برنده - برنده معتقد باشیم، همه چیز در جای خود قرار می گیرد."

از نظر شما ممنوعیت صادرات سرب در نهایت به نفع شرکت های معدنی است یا نه؟

" صادرات کنسانتره سرب شاید در نگاه ظاهری و در مقطع فعلی به نفع واحدهای فرآوری معدنی باشد اما در کل به ضرر اقتصاد کشور می باشد. چرا که به نوعی می توان با تولید شمش سرب از طریق ممنوعیت صادرات این کالا، ارزش افزوده ایجاد کرد و از اشتغال و سرمایه گذاری ایجاد شده نیز حفاظت نمود.

تحقق ممنوعیت صادرات سرب چه آثاری بر سودآوری شرکت های فعال گروه سرب اعمال می کند؟

"نیاز مواد اولیه صنعت سرب را فراهم نموده و با افزایش ظرفیت تولید منجر به افزایش سود خواهد شد."

با عنایت به این موضوع که چندی است دولت با سرکشی به صنایع سود آور با افزایش نرخ خوراک و یا افزایش عوارض دریافتی از آنها ، درصدد تامین نیازهای مالی خود برآمده ، این شایعه مطرح می شود که این بار نیز سعی دارد با افزایش مجدد نرخ خاک مصرفی شرکت های سرب و روی یا دریافت عوارض معین از فروش صادراتی محصولات آنها بخشی از درآمدهای این شرکت ها را به تملک خود درآورد. آیا چنین موضوعی صحت دارد یا خیر؟

"دقیقاً این اتفاق در مورد صنعت سرب و روی افتاده و با نگاه به نرخ برابری دلار به ریال، قیمت ماده معدنی نیز افزایش فاحشی داشته است. مورد قابل ذکر اینکه در این تصمیم گیری فقط افزایش قیمت دلار دیده شده و سایر مسائل تاثیرگذار از جمله ریسک های تحمیل شده به صنعت مانند مشکلات نقل و انتقال ارز، معضلات دریافت پول خارجی و جابه جایی آن در بیرون از مرزها، هزینه های تبدیل، سوخت و سوز پول در جریان انتقال و پریمیوم منفی در معاملات به دلیل مسایل سیاسی، عوارض دریافتی برخی از کشور ها از واردات شمش ایرانی و افزایش قیمت سایر ملزومات و مواد مصرفی و حمل و نقل که در نتیجه هزینه های تمام شده این صنعت را بالا برده، نادیده گرفته شده است. در بحث عوارض، صادرات سرب و روی شامل پرداخت هیچگونه عوارضی نمی باشد."

اگر چنین مساله ای مطرح است این افزایش نرخ ها چند درصدی بوده و از چه زمانی اجرایی می شود؟

"افزایش قیمت ماده معدنی از زمان افزایش قیمت دلار متناسب با این افزایش در صنعت سرب و روی اعمال شده است."

میزان تولید، فروش و صادرات شرکت های بورسی فعال در این گروه طی 9 ماهه سال 91 به چه میزان بوده است؟

"شرکت های بورسی در صنعت سرب و روی در کل حدود 50 درصد از سهم تولید روی و 100 درصد از سهم تولید سرب با کیفیت و حدود 62 درصد از صنعت فرآوری مواد معدنی را در اختیار دارند."

چشم انداز گروه را با توجه به وضعیت بازارهای جهانی چطور ارزیابی می کنید؟

"با توجه به شرایط موجود، به نظر می رسد سال آتی پررونق تر از سال جاری باشد."

لطفاً در خصوص وضعیت عملکردی شرکت خالص سازان روی زنجان نیز توضیح اجمالی بفرمایید؟

"گروه خالص سازان روی زنجان با نگاه صادراتی شکل گرفته و در حال حاضر کلیه تولیدات خود را به اقصی نقاط دنیا صادر می نماید و به لحاظ بالا بودن کیفیت تولید از بازارهای خوبی در بیرون از مرزها برخوردار است . با توجه به برنامه ریزی های انجام شده اگر مشکل خاصی پیش نیاید در سال 92 نسبت سال 91 معادل 100 درصد افزایش ظرفیت در تولید عملی اتفاق خواهد افتاد. گروه خالص سازان در حال حاضر سهم 10درصد از تولید شمش روی و 10درصد از صنعت فراوری مواد معدنی کشور را در اختیار دارد."

در پایان لطفاً بفرمایید برنامه عرضه سهام این شرکت در چه مرحله ای است و چه زمانی اتفاق خواهد افتاد؟

شرکت خالص سازان از ابتدای راه اندازی و تاسیس با هدف ورود به بورس طراحی و برنامه ریزی شده و اقدامات مقدماتی برای نیل به این اهداف صورت گرفته است. تلاش بر این است تا پایان سال جاری سهام این شرکت در بورس و یا فرابورس عرضه گردد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
وحیدقلیچی
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۶
درخواست بازار فروش برای سنگ معدن سرب