بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۷
کد خبر : ۸۵۸۷۵

مديرعامل فرابورس اعلام كرد: هم‌اكنون سه شركت در صف ورود به تالار شيشه‌اي قرار دارند.
امير هاموني با اشاره به اينكه شركت‌هاي زير‌مجموعه تامين اجتماعي در صف ورود به فرابورس قرار دارند، اظهارکرد: شركت‌هاي نفت ايرانول، نفت پاسارگاد و پتروشيمي خراسان در اين بازار پذيرش شده‌اند. وي با اشاره به انجام مقدمات لازم براي ورود اين شركت‌ها به فرابورس، خاطرنشان كرد: بر اين اساس تا پايان دو ماهه پاپاني سال اين شركت‌ها به فرابورس وارد مي‌شوند.

مديرعامل فرابورس با اشاره به اينكه 5 درصد از سهام اين شركت‌ها براي شروع، وارد فرابورس مي‌شود، اظهارکرد: عرضه سهام اين شركت‌ها در بازار دوم فرابورس خواهد بود.
وي با اشاره به اينكه هم اكنون 48 شركت در بازارهاي اول و دوم فرابورس حاضر هستند، تصريح كرد: با ورود اين 3 شركت تعداد حاضران دو بازار اول و دوم به 51 شركت افزايش خواهد يافت. هاموني شركت‌هاي حاضر در بازار پايه را مد نظر قرار داد و اظهارکرد: هم‌اكنون 120 شركت در بازار پايه فرابورس حضور دارند.
وي با اشاره به عرضه سهام زيرمجموعه‌های بنياد شهيد در فرابورس خاطرنشان كرد: علاوه بر شركت‌هاي بنياد شهيد زيرمجموعه‌هاي سازمان اقتصادي كوثر شامل هلدينگ‌هاي معدني و غذايي كوثر در برنامه واگذاري قرار دارند، همچنين اين گروه داراي يك نيروگاه (نيروگاه دماوند) است كه بابت رد ديون دريافت كرد و پيگير ورود آن به بازار هستيم و در اين راستا بنياد شهيد هم تمايل خود را براي ورود به بازار سرمایه اعلام كرده است.
مديرعامل فرابورس با بيان اينكه عرضه سهام اين شركت‌ها به طور قطع تا پايان سال انجام نخواهد شد، به عرضه سهام پالايشگاه لاوان اشاره كرد و گفت: براي اين شركت فقط بحث بودجه و صورت‌هاي مالي باقي مانده است و بعد از ارائه، آماده واگذاري مي‌شود.
طراحي شاخص با افزايش تعداد شركت‌ها
مديرعامل فرابورس در پاسخ به سوالي مبني بر طراحي شاخص در سومين بورس كشور خاطرنشان كرد: طراحي شاخص براي فرابورس زماني امكان‌پذير مي‌شود كه علاوه بر تعداد شركت‌ها تعداد صنايع حاضر در فرابورس هم افزايش يابد. وي افزود: هم‌اكنون در زير مجموعه صنعت فلزات اساسي دو شركت وجود دارد و بايد تعداد اين شركت‌ها افزايش يابد، البته وزن شركت‌هاي حاضر در گروه پتروشيمي‌ها مناسب است و در اين راستا برنامه‌هايي هم داريم.
مديرعامل فرابورس در خصوص تعداد صنايع حاضر در فرابورس گفت: هم‌اكنون بالغ بر 20 صنعت در سومين بورس كشور حضور دارند.
هاموني با اشاره به اينكه مبناي طراحي شاخص در فرابورس همان مبناي بورس است، تصريح كرد: نمي‌توان پايه متفاوتي را براي طراحي شاخص در نظر گرفت، اگر هر كدام از بورس و فرابورس داراي فرمول جداگانه‌اي باشند، شايد براي فعالان بازار گمراه‌كننده باشد.
بازار بي‌رمق
در همين حال، روز گذشته بازار فرابورس شاهد مبادله 40میلیون اوراق بهادار به ارزش 190میلیارد و 62میلیون ریال بود ودر این معاملات همچنان بانک خاورمیانه با معامله 3/25 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد. همچنين صنعتی دریایی ایران با خرید و فروش 1/4 میلیون سهم از سوی خریداران در جایگاه دوم از نظر حجم معاملات قرار گرفت. از سوی دیگر در بین شرکت‌های فرابورسی بیشترین افزایش قیمت را دو شرکت مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن و بیمه سامان داشتند و با رشد 9/4 و 7/3 درصد مواجه شدند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر