بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۳
کد خبر : ۸۶۱۲۳
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار هفته گذشته در شرایطی دومین هفته کاری پس از بسته شدن نمادهای عمده را تجربه کرد که آمار و متغیرهای کمی بازار نشان‌دهنده فاصله گرفتن هر چه بیشتر بازار با نقاط اوج خود است.
 

در هفته گذشته پس از آنکه وعده بازگشایی نمادهای متوقف تنها به بازگشایی نماد صندوق بازنشستگی محدود شد عملا بازار کاهش انگیزه معامله‌گران را تجربه کرد که این امر به کاهش آمار فعالیت بازار منجر شده است. در هفته گذشته شاخص کل بورس نیم درصد معادل 207واحد عقب نشست تا بازدهی بازار به کمتر از 5/44 درصد برسد. اما در این میان کارشناسان روند ارزش معاملات و شمار خریداران را دنبال می‌کنند ارزش معاملات هفته گذشته با لحاظ یک روز فعالیت کمتر، معادل 340میلیارد تومان بود که 3/45 درصد كاهش داشت. در همین حال شمار دفعات معاملاتی نیز به میزان 8/38 درصد کاهش یافت و در بخش آمار خریداران نيز کاهش شمار خریداران سهام به سرعت در حال افزایش است. در حالی که طي هفته منتهی به ششم دی‌ماه روزانه 14هزار و 448 نفر اقدام به خرید سهام می‌کردند، در هفته منتهی به سیزده دی‌ماه با 23درصد کاهش به 11هزار و یک نفر رسید و در هفته گذشته این آمار با 8/26 درصد کاهش به رقم 8 هزار و 56نفر در روز رسید که نشان‌دهنده کاهش 44درصدی شمار خریداران پس از توقف نمادها است. کارشناسان نگران هستند که با عدم بازگشایی نمادها افت شمار خریداران که در حال حاضر نشان‌دهنده احتیاط در خرید فعالان بازار است، به کاهش پایدار و خروج نقدینگی از بازار و انتقال خریداران به بازارهای دیگر منجر شود؛ امری که می‌تواند نشانه‌ای برای در پیش بودن دوره‌ای از رکود در بازار باشد. بيشتر معامله‌گران سابقه کاهش حجم معاملات، خروج نقدینگی از بازار و انتشار خبرهای نامناسب را سه اصل اساسی برای شروع دوره‌های رکود بازار ارزیابی می‌کنند که هر چند هم‌اکنون بازار از این شرایط دور است اما خروج اجباری نقدینگی از بازار می‌تواند رفتار متفاوتی را بر بازار تحمیل کند.
در بازار سهام معامله‌گران با برخی تحولات مهم مواجه هستند؛ در مسائل‌ سیاسی با تکمیل شدن دولت جدید ایالات متحده انتظار براي مذاکرات هسته‌ای افزایش یافته است. در این بخش معامله‌گران در انتظار دو تحول عمده هستند. مذاکرات هفته آینده تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران و تعیین زمان احتمالی مذاکرات تهران و گروه 1+5 مهم‌ترین مسائل هستند. به گزارش فارس به نقل از ریانووستی، یک منبع آگاه روسیه به خبرنگاران گفت که ایران و گروه 1+5 اواخر ژانویه در استانبول دوره تازه‌ای از گفت‌وگوها درباره برنامه هسته‌ای ایران را برگزار می‌کنند.وی اضافه کرد: روز دقیق مذاکرات هنوز مشخص نشده است.«سعید جلیلی» مذاکره کننده ارشد ایران نیز در خلال سفر خود به هند از برگزاری مذاکرات در اواخر ژانویه خبر داده بود.دهلی نو در کنار استانبول یکی از محل‌های احتمالی مذاکرات تهران و 5+1 عنوان شده است.
در کنار مسائل سیاسی هفته گذشته حوزه اقتصادی نیز همچنان پر خبر بود.در کنار عدم ارائه لایحه بودجه با نامشخص بودن سه مساله نحوه اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها، میزان مالیات‌ها در سال آینده و همچنین میزان افزایش دستمزد کارگران نیز مواجه بودند. 
در هفته گذشته در حوزه اقتصاد کارشناسان شاهد تغییر مدیرعامل پارس جنوبی بودند؛ این تغییر ناگهانی بخشی از شایعات در مورد راه‌اندازی فازهای پارس جنوبی را افزایش داده است.پارس جنوبی به دلیل درگیری بخش عمده‌ای از گروه پیمانکاری بورس در آن دارای اهمیت است و هر گونه تاخیر در راه اندازی فازهای این میدان عظیم گازی بر اقتصاد شرکت‌های بورسی پیمانکاری تاثیر مستقیمی را برجای می‌گذارد.در همین حال در صحنه اقتصاد جهانی معامله‌گران با توجه به اعلام ثبات در نرخ بهره در اتحادیه اروپا شاهد افزایش بهای طلا بودند.به گزارش بلومبرگ، کارشناسان اقتصادی نیز پیش از این پیش‌بینی کرده بودند که بانک مرکزی اروپا در شرایط فعلی نرخ بهره بانکی را بیشتر از گذشته کاهش نخواهد داد.بر این اساس افزایش اعتماد نسبت به اقتصاد منطقه یورو در هفته‌های اخیر فشارها بر بانک مرکزی اروپا را برای کاهش مجدد نرخ بهره بانکی تا حد زیادی کاهش داده است.
مارکو والی کارشناس ارشد اقتصادی در این باره تاکید کرد: گر چه هنوز ریسک‌های زیادی اقتصاد اروپا را تهدید می‌کند، ولی در شرایط کنونی دلیلی برای کاهش بیشتر نرخ بهره بانکی وجود نداشته است. در بازار جهانی سنگ‌آهن، یخبندان ناگهانی، تولید سنگ‌آهن چین را تقلیل داد و این امر ممکن است باعث طولانی شدن صعود قیمت سنگ‌آهن شود.کمبود و کساد منابع و موجودی ذخایر داخلی در بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان می‌تواند به این معنا باشد که افزایش قیمت جهانی سنگ‌آهن ادامه خواهد داشت. قیمت سنگ‌آهن از ماه سپتامبر بیش از 80 درصد رشد داشته است و این امر غول‌های معدنی جهان همچون ریوتینتو و بی اچ پی بیلیتون را مجبور کرده است تا پس از یک رکود در قیمت‌ها طی سال گذشته دوباره به طرح‌های توسعه‌ای خود فکر کنند.قیمت پایه سنگ‌آهن تحویل داده شده به چین از اوایل ماه گذشته 37 درصد و از ماه سپتامبر تا کنون 83 درصد افزایش یافته و به 5/158 دلار در هر تن در این هفته رسیده است.
یک تاجر چینی که سنگ‌آهن ایران را خریداری می‌کند، گفت: ایران از دیگر منابع ارزان‌تر سنگ‌آهن برای چین است، هرچند که قیمت در آنجا نیز به دلیل تقاضای بالا افزایش یافته است.
در همین حال در بورس فلزات لندن آخرین معاملات روز جمعه به ثبات نسبی قیمت‌ها منجر شد. بهای فلز مس در بورس لندن به 8هزار و 57دلار رسید. بهای سه فلز روی ،سرب و آلومینیوم نیز به ترتیب 2هزار و 38دلار، 2هزار و 315دلار و 2هزار و 114دلار رقم خورده است. بهای بیلت فولادی هم 289 دلار در هر تن گزارش شده است. در حوزه بورس کالا نیز در هفته گذشته در آخرین روز معاملاتی 32هزار تن شمش بلوم فولاد خوزستان با همان نرخ‌های قبلی یعنی 1500 تومان در هر کیلو عرضه شد. کل تقاضای 32000 تنی برای خرید، معامله شد. قیمت شمش فولاد خوزستان در بورس کالا تثبیت شده است اما فروش‌های بسیار مناسب با حجم بالا حاکی از تعدیل خوب شرکت تا پایان سال است.
اما تختال شرکت روز خوبی را پشت سر گذاشت.41000 تن تقاضا در برابر عرضه 10000 تنی باعث رشد قیمت از 1250 تومان به 1312 تومان شد. ذوب نیز که فعلا خبری از شفاف‌سازی آن نیست و نمادش متوقف است در بورس کالا به عرضه تيرآهن خود پرداخت. تیرآهن نوع 16و 14 شرکت به صورت سلف با 5/1 درصد رشد در قیمت 17013 ریال معامله شد .برای این محصول تقاضای 11220 تنی در مقابل عرضه 7700 تنی شکل گرفته بود.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه با توجه به عدم بازگشایی نماد‌های متوقف رویکردي متعادل داشت که در نهایت به رشد 126واحدی شاخص کل منجر شد اما این رشد در سایه حجم پایین 4/88 میلیارد تومانی بازار و همچنین شمار قابل ملاحظه نمادهای منفی به دست آمد. در بازار روز چهارشنبه در گروه شرکت‌های هلدینگی معامله‌گران شاهد برخی تحولات بودند؛ در این گروه بانک صادرات با صدور اطلاعیه‌ای شایعه فروش سهام سرمایه‌گذاری غدیر را تايید کرد.
محمدرضا پيشرو مدیرعامل بانک صادرات با ارسال اطلاعیه‌ای به اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام کرده است که بانک صادرات در نظر دارد به استناد صورتجلسه هیات مدیره در تاریخ 13 دی‌ماه نسبت به فروش 2 میلیارد و 667 میلیون سهم معادل 67/16 درصد از سهام سرمایه‌گذاری غدیر از طریق بورس اقدام کند.این سهم قرار است به قیمت تابلو بورس در روز عرضه به اضافه 20 درصد به شرط آنکه از 550 تومان کمتر نباشد به صورت 30 درصد نقد و بقيه اقساط 4 ساله در 16 قسط با سررسید 3 ماهه با نرخ 17 درصد واگذار شود. بر این اساس 67/16 درصد از سهام غدیر در روز 14 بهمن ماه در بورس عرضه می‌شود و مهلت پرداخت حصه نقدی و انعقاد قرارداد 9 روز کاری از تاریخ تعیین برنده رقابت تعیین شده است.در این گروه، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی که در آستانه برگزاری مجمع سالانه قرار دارد شاهد آن است که پتروشیمی جم با انتشار گزارش شش ماهه خود تحقق 314ریال سود به ازای هر سهم را اعلام کرد که معادل 150میلیارد تومان است. در این گروه، سرمایه‌گذاری غدیر با ثبت افزایش سرمایه خود زمینه را برای افزایش سرمایه مجدد این شرکت در مجمع سالانه این شرکت آماده کرده است.در گروه تجهیزات، مدیرعامل توانیر با اشاره به آغاز شمارش معکوس برای خرید و فروش آزاد انرژی در بورس برق از ایجاد یک‌هاب جدید برق در جزیره هرمز به ‌منظور اجرای طرح‌های هوشمندسازی شبکه برق خبر داد.
در این گروه، شرکت آذرآب با انتشار اطلاعیه‌ای وضعیت این شرکت را شفاف کرد.آذرآب در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی جاری بر اساس عملکرد واقعی 6 ماهه حسابرسی شده مبلغ 498 ریال بوده و با توجه به بررسی انجام شده تا این تاریخ شرایطی که مستلزم تغییر پیش بینی فوق باشد به وقوع نپیوسته است. فرابورس روز چهارشنبه شاهد ورود آهن و فولاد میلاد بود که در بازار پایه فرابورس پذیرفته شدند. این شرکت در نیمه نخست سال 91 مبلغ 4 تومان به ازای هر سهم شناسایی کرده است.در گروه سرمایه‌گذاری، معامله‌گران شاهد انتشار شایعاتی در مورد فروش برخی از املاک شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی بودند.در گروه لاستیک و پلاستیک، لاستیکی سهند پس از تعدیل سود ناشی از فروش دارایی بازگشایی فوق‌العاده‌ای را رقم‌زد که از 27درصد جهش حکایت داشت. 
در گروه برقی مدیرعامل سینا فرآیند نیرو از رای دیوان عدالت مبنی بر توقف معامله بلوک 32 درصدی ایران ترانسفو که 29 آذر به فروش رسیده بود، خبر داد. باپیگیری‌های متعدد و به‌رغم اعلام هشدارهای لازم به متقاضیان خرید، رای شعبه 14 دیوان عدالت مبنی بر غیرقانونی بودن معامله 29 آذر بلوک 32 درصدی ايران ترانسفو دریافت شد.وی ادامه داد: طبق این رای، دیوان عدالت اداری دستور موقت مبنی بر توقف عملیات اجرایی این معامله (که توسط سازمان خصوصی سازی عرضه و از سوی یکی از زیر‌مجموعه‌های گروه توسعه ملی ایران خریداری شد) تا تعیین تکلیف قطعی شکایت صادر کرد.
در گروه پتروشیمی، واگذاری بلوک 10درصدی شرکت پلی نار که قرار بود در بازار سوم فرابورس انجام شود، به دلیل انصراف فروشنده لغو شد و به تعویق افتاد. شرکت پتروشیمی تبریز قرار بود 14میلیون سهم شرکت پلی نار را در قالب بلوک 10 درصدی در بازار سوم فرابورس عرضه کند، اما قبل از ساعت 11 مشخص شد که این عرضه به دلیل اعلام انصراف فروشنده به تعویق افتاده است. ارزش این بلوک بیش از 1/12 میلیارد تومان و بهای پایه هر سهم هم 8713 ریال تعیین شده بود. در این گروه، شرکت بورسی پتروشیمی پردیس، در پی اتمام سال مالی منتهی به 30 آذر سال جاری پتروشیمی پردیس، این شرکت بورسی ساعت 9:30 روز یکشنبه اول بهمن مجمع سالانه‌ای را در سالن همایش‌هاي رازی برگزار می‌کند.
در گروه فلزی فولاد امیرکبیر کاشان سود هر سهم سال جاری خود را در گزارش میاندوره‌ای 9 ماهه مبلغ 360 ریال اعلام کرده است که در 9 ماهه نیز 254 ریال (71 درصد) را پوشش داده است.
تولید این فولادی در 9 ماهه امسال نسبت به 9 ماهه سال قبل افت 24 درصدی را نشان می‌دهد. مقدار فروش شرکت نیز با کاهش 33 درصدی روبه‌رو شده است. بدهی ارزی این شرکت 9/6 میلیون دلار است که در دفاتر با نرخ 1226 تومان شناسایی شده است.در همین حال اعلام نتایج مجمع فوق‌العاده فجر امیرکبیر کاشان نشان از آن دارد که فولاد مبارکه 2عضو و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات یک عضو هیات مدیره این شرکت را به دست آورده‌اند.
در گروه معدنی، مدیرعامل شرکت چادرملو شایعه کاهش تولید یا تعطیلی موقت خط تولید این معدن را به دلیل کم آبی تکذیب کرد.
محمود نوریان در گفت وگو با خبرگزاري‌فارس، با بیان اینکه با توجه به سابقه این موضوع، از قبل پیش‌بینی‌های لازم برای تامین آب مورد نیاز معدن چادرملو شده، تاکید کرد: بنابراین نه تنها کاهش تولید یا تعطیلی موقت خط تولید نداشته‌ایم، بلکه از پیش بینی‌ها هم جلوتر هستیم.
در گروه خودرویی، دبیر انجمن خودروسازان ایران از دستور ویژه رییس‌جمهوری درباره چگونگی تعیین قیمت فروش خودروهای داخلی خبر داد.احمد نعمت‌بخش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:‌ هفته گذشته مدیران عامل ایران خودرو و سایپا در جلسه هیات دولت حضور یافته و گزارشی از وضعیت و مشکلات صنعت خودرو ارائه کردند.
وی ادامه داد: رییس‌جمهوری پس از شنیدن این گزارش، دستور تشکیل کمیته‌ای با حضور معاون اول و معاون برنامه‌ریزی رییس‌جمهوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس شورای رقابت را برای بررسی و تصمیم‌گیری درباره موضوعات مطرح شده صادر کرد.همچنين رییس‌جمهوری دستور داد چگونگی تعیین قیمت خودرو براساس نرخ ارز مبادله‌ای یا در حاشیه بازار توسط این کمیته بررسی و اعلام نظر شود.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار متعادل و کم تب و تابی بود که در نهایت تاثیر چندانی بر کارنامه منفی نیم درصدی شاخص درکل هفته نداشت. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر