بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۹
مستطيل شيشه اي تالار

حرکت روی انگشت "شپدیس"

معاملات امروز بازار در حالی کلید خورد که تصمیم شرکت پتروشیمی پردیس برای افزایش سرمایه 200 درصدی از محل سود انباشته فعالین تالار شیشه ای را مجذوب خود کرد و سایر اصلاحات انجام شده در گزارش هیأت مدیره این واحد پتروشیمی بر جذابیت های این سهم بیش از پیش افزود.
کد خبر : ۸۶۱۶۳
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 91.10.24 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 242 واحد افزایش به رقم 30003 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 772 واحد رشد عدد 61133 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 344 واحد صعود به رقم 37786 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 1921 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز گسترش نفت و گاز پارسیان با 65 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل سایپا با 17 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

براساس گزارش بورس نیوز، معاملات امروز بازار در حالی کلید خورد که تصمیم شرکت پتروشیمی پردیس برای افزایش سرمایه 200 درصدی از محل سود انباشته فعالین تالار شیشه ای را مجذوب خود کرد و سایر اصلاحات انجام شده در گزارش هیأت مدیره این واحد پتروشیمی بر جذابیت های این سهم بیش از پیش افزود.

بطوریکه طبق اعلام هیأت مدیره این شرکت، با پیگیری های فراوان مجوز صادرات اوره اخذ شده و روند رو به رشدی برای تولید و فروش سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل برآورد شده است. بطوریکه در این گزارش فروش ریالی 84 درصد و در نتیجه سود ناخالص "شپدیس" نزدیک به 116 درصد رشد را نشان می دهد.

پیرو این اخبار مثبت، دو سهامدار عمده پتروشیمی پردیس یعنی "وغدیر" و "پارسان" نیز پا در رکاب این سهم گذاشته و روندی صعودی را در پیش گرفتند.

بدین ترتیب بیش از 51 میلیون سهم "پارسان" همراه با تداوم صف خرید نزدیک به هشت میلیونی خریداران مورد معامله قرار گرفت.

نزدیک به 13 میلیون سهم "وغدیر" نیز در حالی معامله شد که حدود چهار میلیون دستور خرید این سهم همچنان در سیستم معاملاتی باقی ماند. در نماد "شپدیس" نیز حدود چهار میلیون و 300 هزار سهم معامله شد.

سایر نمادهای گروه نیز در حالی از این گزارش پتروشیمی پردیس اثر مثبت پذیرفتند که هر چه صف خرید در نمادها تشکیل شد، فروشنده قوی نیز در معامله حضور یافت. از این رو حجم بالایی از سهام در نماد پتروشیمی ها مورد داد و ستد قرار گرفت. آنچنان که می توان نزدیک به 50 درصد ارزش معاملات امروز را تنها به سه نماد "وغدیر"، "پارسان" و "شپدیس" مربوط دانست.

در گروه بانکی نیز بانک صادرات از تصمیم خود برای فروش بلوک 16.67 درصدی سهام سرمایه گذاری غدیر در تاریخ 11 بهمن ماه سال جاری خبر داد و این اطلاعیه سهام "وبصادر" را با افزایش اقبال سرمایه گذاران و تشکیل صف خرید میلیونی همراه ساخت. سایر نمادهای گروه بانکی نیز روند مطلوب تری را در پیش گرفتند. معاملات امروز بورس در شرایطی ادامه یافت که در مقابل تقاضای خرید بالا، حجم عرضه ها نیز به نسبت سنگین بود و این امر باعث شد طی معاملات امروز صف های خریداران واگذار شود.

پس از آنها نمادهای گروه معدنی نیز در زمره صنایع پیشتاز قرار گرفتند و دوقلوهای سنگ آهنی به همراه سهامدار عمده خود یعنی "ومعادن" در میان هم گروهی هایشان حرکت پرقدرت تری را از خود به نمایش گذاشتند.

در نهایت معاملات میلیونی سهام در دامنه نوسان مثبت قیمت ها و اقبال سرمایه گذاران از این سهم ها ثمره معاملات امروز این گروه در تالار شیشه ای بود. هرچند در این گروه نیز همچون روند کلی بازار، به تدریج از قدرت خریداران در معاملات سهام کاسته شد و روند صعودی آنها رو به ضعف نهاد.

خودرو سازان نیز با اعلام اصلاحیه شرکت خودروسازی سایپا مبنی بر عدم تحقق افزایش نرخ 20 درصدی خودرو از ابتدای دی ماه در فروش های صورت گرفته و عدم بروز تغییرات مثبت در وضعیت عملکردی این واحد، با افت قیمت سهام مواجه بودند، بطوریکه نماد "خساپا" با کاهش حدود هشت درصدی نسبت به قیمت روز معاملاتی قبل از توقف نماد بازگشایی شد. از این رو اهالی تالار معتقدند که سایر نمادهای متوقف این گروه نیز پس از اعلام گزارش های جدید رویه ای مشابه را در زمان بازگشایی در پیش گیرند.

اما در میان این گروه "خگستر" با نظر ناظر بازار مشمول دستوالعمل رفع گره معاملاتی شد و حدود 12 درصد افت قیمت سهم را تجربه کرد، بطوریکه با این حرکت در روند نزولی لیدر گروه خود شد.

اما طی معاملات امروز، سایر گروه های فعال در تالار شیشه ای قدرت و قوت چندانی از خود نشان ندادند و روند آرامی را طی کردند.

کلیت مثبت بورس در حالی تنها تحت تأثیر نماد "شپدیس" رقم خورد که می توان نیمی از رشد شاخص کل را به سه نماد "شپدیس"، "پارسان" و "وغدیر" ارتباط داد.

حال آنکه طی پایان هفته جاری، ریاست جمهوری برای ارایه توضیحات پیرامون پاره ای از مسایل در مجلس شورای اسلامی حضور می یابد. به اعتقاد اهالی تالار، با توجه به صحبت های نمایندگان خانه ملت در روزهای اخیر، فضای حاکم بر این جلسه چندان آرام به نظر نمی رسد و انتظار می رود تنش و بحث میان مسئولان طی چهارشنبه هفته جاری در خانه ملت بالا گیرد.

افزون برآن جلسه آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران در حالی در پایان دی ماه برگزار می شود که آمانو چشم انداز این نشست را چندان مثبت ارزیابی نکرده و با پافشاری آژانس برای بازدید از منطقه پارچین، عنوان کرده که حرکت ایران در مذاکرات، تاکنون یک قدم به سمت جلو و دو قدم به عقب بوده است.

از این رو اهالی تالار شیشه ای معتقدند روند مثبت امروز معاملات طی روزهای آینده به تدریج از بین رفته و فشار فروش سهام افزایش می یابد.

هرچند برنامه جدید سازمان بورس در بکارگیری نرم افزار جدید خریدهای اعتباری نیز برای بررسی میزان اعتبارات اعطایی کارگزاران به مشتریان لزوم رعایت حد نصاب های لازم در نظر گرفته شده در مصوبه اخیر، می تواند در روزهای پایانی ماه جاری و با فرار رسیدن زمان سررسید تسویه اعتبارات بر فشار فروش سهام دامن بزند.

در پایان این گزارش می افزاید، از بازار قراردادهای آتی سکه طلا در بورس کالا نیز خبر می رسد معاملات سکه آتی تحویل فروردین ماه 92 در حالی از روز چهارشنبه جاری آغاز می شود که هم اکنون معاملات سررسیدهای فعال در دامنه نوسان منفی نزدیک به صفر در جریان بوده و پیش بینی معامله گران از سکه تحویل پایان دی ماه جاری به 12 میلیون و 950 هزار ریال کاهش یافته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر