بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۵
مدیر عامل سرمایه گذاری صنعت و معدن در جمع خبرنگاران عنوان کرد:

آخرین برنامه ها و اهداف آینده " وصنعت "

شركت طي دو سال گذشته با انجام معاملات دامنه دار و پر حجم اقدام به اصلاح اساسي در ساختارپرتفوي نموده و علاوه بر تغيير تدريجي ساختار صنايع موجود ، سهام غير نقد شونده را با سهام روز بازار جايگزين كرده است .
کد خبر : ۸۶۱۶۶
مدیر عامل سرمایه گذاری صنعت و معدن گفت : نقدشوندگی یکی از معیار های مهم سرمایه گذاران برای خرید سهام است و این شرکت تنها 6 روز در یکسال اخیر نمادش متوقف بوده است.

حسين زارعي مدير عامل سرمایه گذاری صنعت و معدن پس از برگزاری مجمع در جمع خبرنگاران حاضر شد و در خصوص ارزش خالص دارايي هاي شركت تصریح کرد : این شاخص به عنوان مهمترين شاخص عملكردي شركتهاي سرمايه گذاري برای " وصنعت " در پايان سال مالي معادل 1735 ريال بوده كه تا قبل از برگزاري مجمع به 1960 ريال افزايش يافته است . اين در شرايطي است كه قيمت سهم شركت در بورس ، در حدود 60 درصد ارزش خالص دارايي ها مورد معامله قرار مي گيرد و این نشان از توان بالای شرکت برای افزایش قیمت سهام دارد.

نقد شوندگی بالای سهام ، تنها 6 روزمعامله نشد

زارعی یاد آور شد:نقد شوندگي سهام شركت در سال مالي گذشته از وضعيت مناسب و قابل قبولي برخوردار بوده است . در اين دوره 296 ميليون سهم شركت در بورس مورد معامله قرار گرفته كه اين رقم معادل 20 درصد كل سهام شركت مي باشد . تعداد روزهاي بسته بودن نماد شركت در كل سال مالي مورد گزارش تنها 6 روز بوده كه آن هم مربوط به برگزاري مجمع سالانه بوده است . لذا با در نظر گرفتن روزهاي باز بودن نماد و حجم معاملات سهام شركت ، اينگونه برداشت مي شود كه سهامداران در هر زمان كه اراده مي نمودند ، قادر به فروش سهام خود در بازار يا خريد سهام جديد بوده اند . تعداد معامله گران سهام شركت در اين سال بيش از 7900 نفر بوده‌ است كه اين رقم بيش از 80 درصد ميانگين تعداد سهامداران شركت طي سالهاي اخير مي باشد .

سبقت 17 درصدی سود از پیش بینی اولیه

وی افزود: مطابق باصورت های مالی حسابرسی شده، سودخالص شرکت سرمایه گذاری صنعت و معدن در پایان سال مالی مورد گزارش با 18 درصد افزایش نسبت به اولین پیش بینی اراده شده به بورس، به رقم قابل توجه 462 میلیارد ریال بالغ شد که معادل 308 ریال سود به ازای هر سهم است. در این رابطه هر چند شرکت در صورت های مالی تلفیقی مبلغ 346 ریال سود به ازای هر سهم را ساخته بود اما به لحاظ رعایت آیین نامه های مربوطه، رقم 308 ریال مبنای تصمیم گیری تقسیم سود قرارگرفت .

زارعی ادامه داد: دراین خصوص هیأت مدیره در گزارش عملکرد، پیشنهاد تقسیم 100 ریال سود نقدی به ازای هر سهم را ارایه نموده بود که در نهایت با در نظرگرفتن نظر سهامدار ان حاضر در مجمع، این رقم به 170 ریال سود نقدی خالص به ازای هر سهم افزایش یافت .

زارعي یاد آور شد: شركت در اين سال موفق شد، علاوه بر پوشش اولين پيش بيني سود خود كه نتيجه آن 260 ريال سود به ازاي هر سهم بود، اين رقم را با رشدي 17 درصدي به 308 ريال افزايش دهد .همچنین مجموع درآمد عملياتي شركت در اين سال معادل 499 ميليارد ريال بوده كه از اين مبلغ 347 ميليارد ريال مربوط به سود حاصل از شركت هاي سرمايه پذير و 151 ميليارد ريال حاصل از معاملات سهام بوده است .

عملكرد شركت در خصوص پرداخت مطالبات معوق سود سهامداران

زارعي در بخشي از گزارش خود به عملكرد شركت در خصوص پرداخت مطالبات معوق و سنواتي سود سهامداران پرداخت و یاد آور شد: شركت در ابتداي سال مالي مورد گزارش مبلغ 533 ميليارد ريال بدهي معوق سود سهام را در حسابهاي خود داشت كه با افزوده شدن سود مصوب مجمع سال مالي گذشته ، اين رقم به بيش 803 ميليارد ريال افزايش يافت . شركت در اين دوره با پرداخت بيش از 356 ميليارد ريال از اين بدهي ، مانده طلب معوق سود سهام را در پايان سال 16 درصد كاهش داد .

همچنين زارعي به ارائه روندي از خروج معني دار نقدينگي طي سه سال گذشته با هدف تسويه مطالبات سهامداران اشاره کرد كه هر چند با سرمايه گذاري مجدد منابع حاصل از سرمايه گذاري هاي سود ده جبران گرديده ، اما در نتيجه آن بيش از 851 ميليارد ريال نقدينگي از شركت خارج شده است .


تركيب صنايع با اهميت در پرتفوي شركت

مدیر عامل سرمايه گذاري صنعت و معدن یاد آور شد:در حال حاضر ، عمده سرمايه گذاري هاي شركت در سه صنعت واسطه گري مالي، صنايع غذايي و شيميايي متمركز شد است. نكته با اهميت در اين خصوص اين است كه شركت طي دو سال گذشته با انجام معاملات دامنه دار و پر حجم اقدام به اصلاح اساسي در ساختارپرتفوي نموده و علاوه بر تغيير تدريجي ساختار صنايع موجود ، سهام غير نقد شونده را با سهام روز بازار جايگزين كرده است .

وی تصریح کرد: مجموع معاملات پرتفوي شركت در سال مالي مورد بحث به نحوي بوده كه سرعت گردش پرتفوي به بيش از 0.6 مرتبه رسيده است. در نتيجه معاملات انجام شده طي سال مالي مورد گزارش، جايگاه صنعت سيمان در ارزش روز پرتفوي از رتبه اول و دوم در سالهاي گذشته به رتبه ششم تنزل يافته و در عوض صنعت واسطه گري مالي ، جايگاه اول پرتفوي را به خود اختصاص داده است .

زارعی گفت: بيش از 68 درصد از كل بهاي تمام شده پرتفوي ، در شركت هايي كه مالكيت زير 10 درصد آنها در اختيار سرمايه گذاري صنعت و معدن قرار دارد متمركز شده تا امكان نقد شوندگي و همچنين انجام معاملات در بورس با سرعت و سهولت بيشتر فراهم شود . بر اين اساس شركت در سال گذشته به عنوان يك شركت سرمايه گذاري و نه هلدينگ ، نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسيده است .

تقسيم سود

مدیر عامل سرمايه گذاري صنعت و معدن در خصوص میزان تقسیم سود شرکت توضیح داد:مطابق با صورت هاي مالي ، سود خالص شركت در سال مالي مورد بحث 462 ميليارد ريال بوده كه با احتساب سود انباشته ، رقم كل سود قابل تقسيم شركت به 1069 ميليارد ريال بالغ مي شود . هيأت مديره مطابق با پيشنهاد مكتوب در گزارش عملكرد ، پيشنهاد تقسيم 100 ريال سود نقدي به ازاي هر سهم را ارایه نموده بود كه پس از بحث و كسب نظر سهامداران ، تقسيم سود نقدي هر سهم به مبلغ 170 ريال ( خالص) به تصويب مجمع رسيد . پرداخت سود نقدي مصوب ، مطابق با برنامه زمان بندي اعلام شده ، يك ماه پس از تاريخ برگزاري مجمع آغاز خواهد شد .

به گفته وی سرمایه شركت 1.500 ميليارد ریال است كه اين سهام در اختيار بيش از 9800 سهامدار حقيقي و حقوقي قرار دارد .

زارعی با اشاره به اینکه اين شركت از سال 1377 وارد بورس شده افزود: در حال حاضر پرتفويي به بهاي تمام شده 3423 ميليارد ريال متشكل از سهام شركت هاي پذيرفته شده در بورس و خارج از بورس است، بهاي تمام شده سرمايه گذاري ها در شرايطي كه آخرين افزايش سرمايه شركت به 8 سال قبل باز مي گردد ، 2.3 برابر سرمايه ثبت شده است.

وی تصریح کرد:اين در شرايطي است كه شركت طي چند سال گذشته ، مبالغ قابل توجهي نقدينگي را جهت تسويه و پرداخت مطالبات معوق سود سهامداران و پرداخت اقساط ساليانه خريد سهام ايران خودرو پرداخت نموده است. با اين حال شركت با مديريت صحيح نقدينگي و سرمايه گذاري مجدد منابع حاصل از معاملات سودده ، موفق شده تا ضمن جلوگيري از كاهش بهاي تمام شده پرتفوي ، اين شاخص را به ميزان 6 درصد در مقايسه با دو سال گذشته افزايش بدهد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر