بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۴
رشد بهای دلار در برابر سایر ارزهای مهم موجب کاهش نسبی بهای فلزات اساسی در بازار لندن شد؛ البته امیدواری سرمایه گذاران بازار به بهبود اوضاع اقتصادی چین در سال جاری از سقوط بیشتر قیمت ها جلوگیری کرد.
کد خبر : ۸۶۳۵۰
رشد بهای دلار در برابر سایر ارزهای مهم موجب کاهش نسبی بهای فلزات اساسی در بازار لندن شد؛ البته امیدواری سرمایه گذاران بازار به بهبود اوضاع اقتصادی چین در سال جاری از سقوط بیشتر قیمت ها جلوگیری کرد.

به گزارش بورس نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز از لندن، روز گذشته در مهمترین بورس فلزات اروپا و جهان بهای هر تن مس برای تحویل در ماه آوریل، با 0.5 درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی قبل از آن به 8002 دلار رسید. این در حالی است که روز جمعه نیز قیمت فلز سرخ در بازار لندن با کاهش 1 درصدی مواجه شده بود.

سایر فلزات اساسی نیز از ترکش های افزایش ارزش دلار بی نصیب نماندند به طوری که فلز پرمصرف آلومینیوم با بیش از 2 درصد کاهش قیمت نسبت به روز معاملاتی قبل، 2054 دلار در هر تن خرید و فروش شد. بهای سرب و روی نیز به ترتیب با 0.43 و 0.84 درصد کاهش نسبت به روز جمعه، به 2295 و 1998 دلار در هر تن رسید.

در هفته های اخیر نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزهای مهم روندی صعودی را طی کرده است و با توجه به اینکه معاملات اکثریت قریب به اتفاق بازارهای جهانی بر حسب دلار انجام می شود، این مسئله بازارهای جهانی را تا حدی تحت تاثیر قرار داده و از اثرات برخی اخبار مثبت کاسته است؛ هرچند به نظر می رسد که این روند به پایان خود نزدیک شده باشد.

از طرف دیگر انتشار آمارهای مثبت از تولید و تجارت خارجی چین در ماه دسامبر امیدواری های تازه ای را در بین سرمایه گذاران بازار فلزات اساسی پدید آورده است. چین بزرگترین مصرف کننده فلزات اساسی در جهان به شمار می آید و بهبود چشم انداز اقتصادی این کشور می تواند به معنای افزایش محسوس تقاضای جهانی فلزات اساسی باشد.

اگرچه در هفته گذاشته حجم واردات مس به بنادر چین بیش از 6 درصد کاهش یافت که نشان می دهد انبارهای مس این کشور فعلاً از موجودی کافی برخوردارند و نیازی به واردات بیشتر ندارند، اما سرمایه گذاران منتظرند تا در پایان هفته این روند تغییر کند و اشتهای بازار برای خرید به شدت افزایش یابد.

قرار است در پایان هفته جاری گزارش های اولیه مربوط به تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه پایانی سال 2012 منتشر شود و سرمایه گذاران امیدوارند که این گزارش ها از پایان رکود دو ساله اقتصاد چین حکایت داشته باشند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، بازگشت روند قیمتی فلزات اساسی کاملاً محتمل خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر