بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۷
کد خبر : ۸۶۴۳۲
آرمان ـ مرضیه محمودی: اگر چه دولت به ظاهر کلید اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را در دست بهارستان گذاشت اما سخنان فعالان بخش خصوصی حاکی از آن است که اجرای‌ آرام فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها با افزایش پنج برابری قیمت سوخت مازوت و افزایش 60 درصدی بهای آب مصرفی واحدهای صنعتی در استان‌های فارس، کرمان و مازندران آغاز شده است. از آغاز اجرای فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها، تولید یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی بود که در منظر توجه همه فعالان بخش‌های مختلف قرار داشت و دولت هم با اعلام پرداخت 30 درصدی درآمد بخش تولید و بسته‌های حمایتی که هرگز گشوده نشد،‌ مدعی حمایت از این بخش بوده است. با اجرای فاز اول و عدم اجرای دولت به تعهداتش که بار روانی و قیمتی را بر دوش واحدهای تولیدی تحمیل کرد، معافیت بخش تولید در فاز دوم ترجیع‌بند تمام گفته‌ها و اظهارات فعالان این بخش بود. گواه این هم تکیه به آمارهایی مانند افزایش بیش از 30 درصدی هزینه‌های تولیدی (طبق اعلام بانک مرکزی تا ابتدای امسال) به‌رغم افزایش این میزان قیمت‌های نهایی، افزایش نرخ بیکاری به 5/12 درصد (طبق اعلام مرکز آمار ایران در تابستان امسال) است. اکنون واحدهای تولیدی امیدوار هستند در صورتی که دولت در نهایت حرف خود را به کرسی نشانده و در شرایط فعلی فاز دوم قانون هدفمندی را اجرا کند، تنها چیزی که می‌توان در این میان به آن دلخوش کرد توجه دولت به خواسته واحدهای تولیدی است که می‌خواهند از حضور در فاز دوم و افزایش قیمت‌ها معاف شوند اما دولت گویا طرح آزمایشی افزایش قیمت‌ها را در برخی از استان‌ها اجرایی کرده است و با افزایش 60 درصدی تعرفه آب بهای آب مصرفی واحدهای صنعتی و قطع گاز واحدهای تولیدی و الزام آنها به مصرف سوخت مازوتی که قیمت آن پنج برابر شده اجرای فاز دوم هدفمندی را از بخش تولید آغاز کرده؛ بخشی که هنوز درگیر تبعات اجرای فاز اول این قانون است.

افزایش 5 برابری قیمت مازوت

حمید حسینی، عضو اتاق ایران در گفت‌وگو با آرمان با تایید خبر افزایش قیمت مازوت می‌گوید: اخبار رسیده از واحدهای صنعتی استان‌های فارس، کرمان و مازندران و به‌خصوص کارخانه‌های تولید سیمان حاکی از آن است که ظرف چند روز گذشته گاز مصرفی این واحدها به دلیل کمبود منابع گازی در فصل سرما قطع شده است و این واحدها مجبور به استفاده از سوخت مازوت به جای گاز هستند. این الزام واحدهای صنعتی در حالی است که قیمت مازوت هم ظرف این مدت پنج برابر افزایش یافته و از 70 تومان به 350 تومان رسیده است. حسینی تاکید می‌کند: قطع گاز واحدهای صنعتی به دلیل کمبود منابع گازی در برخی از استان‌ها در حالی اتفاق افتاده است که بر اساس قانون بهبود فضای کسب‌و‌کار، واحدهای تولیدی باید در آخرین مرحله قطع گاز قرار بگیرند نه اینکه به محض کمبود منابع گاز اولین هدف، این واحدها باشند. چون این اقدام علاوه بر افزایش هزینه‌ این واحدها به دلیل ایجاد وقفه در کار تولید و بروز مشکلات متعدد در بین صنایع سبب می‌شود این واحدها بازارهای صادراتی خود را هم از دست بدهند و این عارضه کمی نیست. اما باید توجه داشت که به موجب قانون مجلس، دولت قانونا نمی‌تواند و نباید قیمت حامل‌های انرژی را تا پایان سال افزایش دهد و براساس همین قانون که چندی پیش ابلاغ شد دولت تا پایان سال نمی‌تواند گام قانونی در اجرای فاز دوم بردارد. حسینی در این مورد اضافه می‌کند: این ادعا که آیا افزایش قیمت و قطع گاز با هدف اجرای فاز دوم بوده یا خیر، موضوعی است که مسئولان دولتی باید پاسخ آن را بدهند اما در خصوص افزایش قیمت‌ها دولت می‌تواند ادعا کند که تاکنون و تا این مرحله به سوخت مازوت یارانه می‌داد که اکنون دیگر تمایلی برای این کار ندارد. این را مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت هم بارها عنوان کرده‌اند که تا این مرحله اجرای هدفمندی یارانه‌ها 24 هزار و 400 میلیارد تومان به واحدهای صنعتی از طریق مابه‌التفاوت یارانه سوخت، کمک کرده‌اند، پس نمی‌توان گفت قطعا این حرکت آرام دولت به سمت فاز دوم است. شاید بتوان آن را اتمام کمک‌های دولتی در فاز اول نامید. همچنین وی اظهار می‌کند: با توجه به افزایش قیمت ارز و جهش قیمت‌ها قیمت حامل‌های انرژی و از جمله مازوت هم افزایش یافته است و شاید دولت با این افزایش قیمت درصدد است تا بخشی از افزایش هزینه‌های خود را جبران کند. اکنون با افزایش قیمت‌ها قیمت مازوت در بازارهای جهانی 2000 تومان است که با احتساب قیمت 350 تومانی آن، دولت هنوز هم یارانه زیادی را برای این محصول می‌پردازد. اما نکته مهم این است که چرا به بهانه سرمای هوا و کمبود گاز دولت برخلاف قانون فضای کسب‌و‌کار عمل و گاز واحدهای صنعتی را قطع کرده است؟ افزایش قیمت سوخت مازوت و آب بهای مصرفی واحدهای صنعتی مورد تایید خزانه‌دار اتاق ایران و رئیس اتاق اصفهان هم است. محمود اسلامیان در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: در شرایط تامل نمایندگان مجلس در مورد فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها به نظر می‌رسد دولت فاز دوم هدفمندسازی را شروع کرده است.

مصرف سه برابری مازوت در مقایسه با گاز

اظهارنظرها درباره افزایش قیمت مازوت متفاوت است. در حالی که حمید حسینی خبر الزام واحدهای تولیدی به مصرف مازوت 350 تومانی را تایید می‌کند اما رئیس اتاق بازرگانی کرمان در گفت‌وگو با آرمان بیان می‌کند: واحدهای ما همچنان مازوت را با قیمت قبلی خریداری می‌کنند اما با توجه به اینکه مصرف مازوت در واحدهای صنعتی سه برابر مصرف گاز است پس این واحدها ناگزیر با افزایش قیمت حامل‌های انرژی خود مواجه‌ هستند و این فشار مضاعفی را در شرایط فعلی به آنان تحمیل می‌کند. محسن جلالی با اشاره به اینکه دلیل قطع گاز واحدهای صنعتی کمبود گاز عنوان شده است، می‌گوید: اگر قطعی گاز واحدهای صنعتی به دلیل دیگری جز سردی هوا و کمبود منابع گازی باشد می‌توان گفت این اقدام حرکت آرام دولت در اجرای فاز دوم است که از واحدهای صنعتی هم آغاز شده است. البته قطع گاز بر خلاف قانون کسب‌و‌کار است و این موضوعی است که در جلسه روز دوشنبه اتاق هم مطرح شد. اگرچه دلیل اصلی قطع گاز برودت هوا و اولویت گازرسانی به واحدهای مسکونی عنوان شده است اما موضوع قطع گاز واحدهای صنعتی و به‌خصوص واحدهای تولید سیمان موضوعی نیست که تنها به فصل سرد سال محدود شود. مرداد ماه سال جاری بود که دولت گاز واحدهای تولید سیمان را قطع و سپس اقدام به تغییر سوخت آنها به مازوت کرد. اقدامی که در‌ آن زمان واکنش‌های متعدد فعالان این بخش را به دنبال داشت. حسن پورخلیل، دبیر انجمن سیمان در آن زمان در گفت‌وگو با فارس عنوان کرده بود: از ابتدای شروع طرح تحول اقتصادی ما تسهیلات مربوط به خرید مازوت و انرژی‌های دیگر مثل برق و گاز را از دولت دریافت می‌کردیم اما از اول مرداد ماه این تسهیلات متوقف شده است. اگر قبلا برای هر لیتر مازوت باید ۹۷ ریال پرداخت می‌کردیم در حال حاضر باید ۲۰۰ تا ۲۵۰ تومان با کرایه حمل پرداخت کنیم. پس با توجه به سابقه قطع گاز و افزایش قیمت سوخت جایگزین به جای آن می‌توان گفت دولت کم کم دست حمایت خود در پرداخت حامل‌های انرژی را از زیر سر واحدهای تولیدی برداشته است و هنوز با وجود اجرایی نشدن فاز دوم، واحدهای تولیدی اولین گروهی هستند که افزایش مجدد قیمت‌ها راتجربه می‌کنند. در این میان می‌توان به حمل‌و نقل دشوار مازوت به واحدهای صنعتی در مقایسه با گاز و آلودگی شدید زیست محیطی این نوع انرژی اشاره کرد.

افزایش قیمت آب‌ واحدها

اما افزایش قیمت‌ها تنها شامل حال سوخت مازوت نبوده است. آب‌ بهای مصرفی برخی استان‌ها هم افزایشی 60 درصدی داشت. قائم مقام شرکت چوب و کاغذ مازندران در گفت‌وگو با آرمان با تایید افزایش قیمت آب مصرفی واحد تولیدی خود افزود: بر اساس نامه‌ای که از اول سال به دست ما رسیده تعرفه احتساب هزینه آب مصرفی ما از اول سال جاری 60 درصد افزایش یافته است. مهدی یوسفیان ادامه داد: در حالی که قبل از این بهای آبی که باید به شرکت آب و فاضلاب استان مازندران پرداخت می‌شد حدود شش میلیون تومان بوده است اما تعرفه جدید باعث ایجاد افزایش بی‌سابقه‌ قیمت آب و افزایش هزینه‌های ما می‌شود. وی در پاسخ این سوال که آیا این افزایش 60 درصدی تنها مربوط به واحدهای تولیدی است یا مصارف خانگی را هم شامل می‌شود اعلام کرد: تصور نمی‌کنم واحدهای مسکونی با چنین افزایش قیمتی مواجه شده باشند و احتمالا این افزایش تنها مربوط به واحدهای تولیدی است که ما هم تاکنون زیر بار این افزایش قیمت نرفته‌ایم و با نامه‌نگاری و اعتراض به این موضوع درصدد بررسی و پیگیری آن هستیم. وی از افزایش قیمت آب بهای استان‌های دیگر ابراز بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: شرکت‌های آب و فاضلاب استان‌ها می‌توانند به‌صورت جداگانه اقدام به افزایش قمیت‌ها کنند. ممکن است واحدهای استان‌های دیگر وضعیت متفاوتی داشته باشند.

تولید از فاز دوم منتفع می‌شود؟

در میان تمام اخباری که از افزایش قیمت‌ها و مشکلات پیش آمده برای واحدهای تولیدی مطرح می‌شود وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنان وعده داده است که واحدهای تولیدی از فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها منتفع می‌شوند. مهدی غضنفری در حاشیه همایش معدن و صنایع معدنی در گفت‌وگو با مهر عنوان کرد: طرح‌های حمایت از تولید در اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها به خوبی طراحی شده است و حوزه تولید، از اجرای قانون در فاز دوم بهره‌مند می‌شود. درخواست ما در اجرای این مرحله از قانون، قیمت‌های تبعیضی و ترجیحی سوخت برای واحدهای تولیدی است. در مرحله اول قیمت‌های تبعیضی و ترجیحی شامل حال تولید شد و در فاز دوم نیز در بسته‌های حمایتی درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت قیمت‌های تبعیضی و ترجیحی سوخت برای تولید است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر