بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۳
کد خبر : ۸۶۵۲۵
اعظم شريفي: بازار اين هفته در حالي به پايان رسيد كه انتظار معامله‌گران براي بازگشايي نمادهاي متوقف بي‌نتيجه ماند.

هرچند افزايش قيمت فولاد در بورس كالا از يك سو و موج مثبت در نماد غدير و زيرمجموعه‌هايش در آستانه برگزاري مجمع پتروشيمي پرديس از سوي ديگر نوسان‌هاي مثبتي را در پي داشت اما معامله‌گران همچنان منتظر گزارش‌هاي 9ماهه و بازگشايي نمادهاي متوقف هستند.
رويكرد مثبت بازار در نمادهاي مورد توجه كه با فعاليت پرحجم حقوقي‌ها نيز همراه بود توانست تغيير مالكيت را در اين هفته به ميزان 240 ميليارد ريال از سوي حقوقي‌ها به حقيقي‌ها رقم بزند. در اين بين نمادهاي «پارسان»، پتروشيمي پرديس و «فولاد» مورد توجه حقيقي‌ها بودند و حقوقي‌ها نيز از سهام ملي مس، صندوق بازنشستگي و بانك ملت حمايت كردند.
بازار بر مدار ليدر پتروشيمي‌ها
معامله‌گران روز يكشنبه را با معاملات پرحجم و افزايش فعاليت حقوقي‌ها آغاز كردند. در اين ميان با افزايش تقاضاي خريد در نماد نفت و گاز پارسيان، غدير 50 ميليون سهم پارسان را عرضه كرد كه صندوق عشاير خريدار 17 ميليون سهمي اين بلوك بود. افزايش تقاضاي خريد براي «پارسان» در اين روز با توجه به تقسيم سود پتروشيمي پرديس و افزايش سود در اين نماد قابل توجه بود. بر همين اساس، سرمايه‌گذاري سپه نيز با خريد 860 هزار سهم پتروشيمي پرديس در اين نماد فعاليت داشت. در همين حال، گروه مالي ملت با خريد 7 ميليون سهم بانك ملت از اين نماد حمايت كرد. در ادامه معاملات روز يكشنبه صنايع معدني اميد خريدار 400 هزار سهم «وسپه» و مسكن شمال شرق بود. همچنين بانك تجارت از سرمايه‌گذاري ملي و ليزينگ ايران حمايت كرد. خريد 100 هزار سهم ليزينگ صنعت و معدن از سوي «وصنعت» و فروش 100 هزار سهم نفت بهران از سوي بنياد مستضعفان نيز در معاملات روز يكشنبه قابل رصد بود. در همين حال دانايان پارس با خريد 4/2 ميليون سهم سرمايه‌گذاري ساختمان و دليران پارس با فروش 7/4 ميليون سهم بانك دي معاملات اين روز را پشت سر گذاشتند.
در بازار روز يكشنبه صباتامين خريد 8 ميليون سهمي در ملي مس و 300 هزار سهمي در صندوق بازنشستگي را رقم زد. اين در حالي است كه صندوق نفت با عرضه 10 ميليون سهم در نماد بانك صادرات فعال بود و آتيه‌سازان دي نيز 2/6 ميليون سهم سرمايه‌گذاري بوعلي را عرضه كرد. در اين روز آتيه دماوند و معادن و فلزات به ترتيب در نمادهاي صنايع شيميايي ايران و فولاد صبانور خريدار بودند. كاركنان مپنا نيز 1/1 ميليون سهم مپنا را خريد.
رونق بازار با حمايت حقوقي‌ها
روز دوشنبه معامله‌گران در گروه خودرويي كه اين روزها با اعلام زيان‌هاي سنگيني مواجه است، شاهد جابه‌جايي بلوك 5/103 ميليون سهمي سايپا بود كه ستاره تابان خريدار و حمل‌ونقل تامين فروشنده بودند. در همين حال سرمايه‌گذاري سمند و سرمايه‌گذاري ايران و فرانسه خريدهاي كم‌حجمي را در نمادهاي «خاور» و «وصنعت» صورت دادند.
همچنين در حالي كه حجم خريدهاي صباتامين در ملي مس به مرز 2/9 ميليون رسيد، اين شركت در صندوق بازنشستگي تنها 200 هزار سهم خريداري كرد. همچنين سرمايه‌گذاري سپه با خريد 860 هزار سهم پتروشيمي پرديس در نقش فروشنده 105 هزار سهمي پتروشيمي شازند ظاهر شد.
در همين حال، معادن و فلزات نيز با خريد كم‌حجم در نمادهاي چادرملو و كابل شهيد قندي فروشنده 500 هزار سهم گل‌گهر و يك ميليون سهم ملي مس بود. از سوي ديگر، حجم خريدهاي دانايان پارس در نماد سرمايه‌گذاري ساختمان به يك ميليون رسيد و سرمايه‌گذاري صنعت و معدن نيز يك ميليون سهم ليزينگ صنعت و معدن را از بازار جمع كرد.
گروه مالي ملت براي حمايت از بانك ملت 13 ميليون سهم خريد و صنايع معدني اميد 2/1 ميليون سهم سرمايه‌گذاري سپه را به پرتفوليوي خود افزود. همچنين صندوق عشاير 900 هزار سهم «فولاد» و بانك تجارت 600 هزار سهم سرمايه‌گذاري ملي را خريداري كردند. در ادامه تحولات بازار نيز فروش 39 ميليون سهم بانك دي از سوي دليران پارس در اين روز قابل توجه بود.
حقوقي‌هاي سرشناس فعال بودند
در بازار روز سه‌شنبه بلوك 21 ميليون سهمي سرمايه‌گذاري سپه معامله شد كه در اين بين، صندوق نفت فروشنده و صنايع معدني اميد خريدار آن بودند. گروه مالي ملت در اين روز كم‌كار بود و تنها 3/1 ميليون سهم بانك ملت را خريد؛ اين در حالي است كه آتيه صبا در نقش فروشنده 5/3 ميليون سهمي بانك ملت ظاهر شد.
روز سه‌شنبه سرمايه‌‌گذاري توسعه اعتماد و سرمايه‌گذاري توسعه ملي به ترتيب خريداران بانك انصار و فولاد صبانور بودند. همچنين فولاد صبانور يك ميليون سهم معادن و فلزات را عرضه كرد. در ادامه معاملات روز سه‌شنبه صباتامين با خريد 9 ميليون سهمي در ملي مس و خريد 8 ميليون سهمي در صندوق بازنشستگي قدرت‌نمايي كرد.
از سوي ديگر كاركنان مپنا 5/1 ميليون سهم مپنا و سرمايه‌گذاري ايران و فرانسه 720 هزار سهم «وصنعت» را خريداري كردند. همچنين سرمايه‌گذاري بوعلي و «ومعادن» ديگر حقوقي‌هاي فعال اين روز بودند؛ به طوري كه معادن و فلزات در كنار حمايت از صبانور، چادرملو و كابل‌هاي شهيد قندي به فروش 5/2 ميليون سهم ملي مس اقدام كرد. در همين راستا، سرمايه‌گذاري بوعلي خريدار نمادهاي شمال شرق شاهرود، سرمايه‌گذاري ساختمان، گروه توسعه ملي، پتروشيمي پرديس، گل‌گهر و نفت و گاز پارسيان بود و تنها 180 هزار سهم صبانور را عرضه كرد. فعاليت دانايان پارس در نماد سرمايه‌گذاري ساختمان در بازار روز سه‌شنبه هم با خريد 2/1 ميليون سهم ادامه داشت. بانك تجارت هم 700 هزار سهم «ونيكي» را به پرتفوليوي خود افزود.
در مجموع هفته جاري را مي‌توان دوره‌اي توام با تقويت ذائقه خريد در بين فعالان بازار دانست كه در اين ميان، وزنه حقيقي‌ها در سمت خريد و تمايل حقوقي‌ها به فروش سهام بيشتر بوده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر