بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۵
کد خبر : ۸۶۶۳۴
همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته کارنامه‌ای مثبت به لحاظ ارزش معاملات و رشد شاخص برجای گذاشت و متغیرهای کلان بازار به‌رغم تداوم توقف نمادهای عمده بازار رشد نسبی را تجربه کردند.

در اين هفته هر سه متغیر ارزش معاملات، شمار خریداران و شاخص با رشد مواجه شدند و شاخص در کل هفته با رشد 4/2 درصد به بازدهی 48درصدی رسید که رکوردی جديد در سال جاری به شمار می‌رود. اين در حالي است كه شاخص بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه تحت تاثیر سخنرانی مهم ريیس‌جمهوری در مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
روز چهارشنبه بازار شروعی ضعیف داشت؛ بيشتر کارشناسان انتظار داشتند در این جلسه ريیس جمهوری دور دوم هدفمندی یارانه‌ها را اعلام کند که این امر محقق نشد و برنامه ريیس‌جمهوری به بیان سرفصل‌ها محدود شد و از این رو بازار نسبت به عدم اجرای سریع این طرح اطمینان نسبی یافت. این مساله سبب شد تا بازار پس از پایان سخنان ريیس جمهوری به تعادل در نمادهای انرژی بر به ویژه گروه فولاد و سیمانی باز‌گردد.
در این میان معاملات پر حجم فولاد سازان در بورس کالا نیز به کمک بازار آمد، تا رشد قیمت محصولات فولادی امیدواری‌هایي را نسبت به رشد فروش شرکت‌های فولادی در سه ماهه پایانی امسال و سال آینده ایجاد کند.
نگاه بازار به تحولات هسته‌اي
از سوي ديگر در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در تحولات سیاسی شاهد شروع مذاکرات تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بودند که این مذاکرات پس از آنکه به روز دوم کشیده شد، تنها با توافقی بر سر تداوم مذاکرات در هفته آخر بهمن ماه پایان یافت. با احتساب مذاکرات هفته گذشته، ایران و آژانس، از نوامبر 2011 تاکنون، 8 دور مذاکره برای تدوین یک مدالیته با هدف حل و فصل موضوع برگزار کرده‌اند.دور نهم مذاکرات احتمالا پس از مذاکرات آتی ایران و 1+5 برگزار می‌شود.هنوز مدالیته حل و فصل این موضوع میان ایران و آژانس نهایی نشده است.در رابطه با مذاکرات احتمالی میان تهران و گروه 1+5 نیز سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: خانم اشمیت و آقای باقری در گفت‌وگو‌ی تلفنی در زمینه زمان مذاکرات به نتیجه رسیدند و قرار شد اشتون پاسخ کشورهای موسوم به گروه 1+5 در رابطه با محل مذاکرات را نیز ارائه دهد.
رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در این باره که اعلام شده مذاکرات ایران و 1+5 اواخر ژانویه در استانبول خواهد بود، گفت: هفته گذشته ایران پیشنهادات خود را در رابطه با زمان و مکان مذاکرات آتی اعلام کرد. وی ادامه داد: خانم اشمیت با آقای باقری تماس داشت و در این گفت‌وگو در زمینه زمان مذاکرات به نتیجه رسیدند و قرار شد خانم اشتون پاسخ کشورهای 1+5 در رابطه با محل مذاکرات را نیز ارائه دهد تا بتوانیم مذاکرات را ادامه دهیم.
در این‌باره ایسنا در گزارشی اعلام کرد: بر‌اساس آخرین توافق‌ها میان دو طرف مذاکرات 9 و 10 بهمن (29 و 30 ژانویه) انجام می‌شود.
با وجود توافق بر سر زمان مذاکرات، اما همچنان مکان آن نامعلوم است. استانبول، ژنو و چند شهر دیگر برای میزبانی دور جدید مذاکرات پیشنهاد شده است.
در کنار تداوم شرایط متعادل در حوزه سیاسی در حوزه اقتصادی همچنان نگاه‌ها به تصمیم‌گیری‌های دولت است؛ جايی که تاخیر در ارائه لایحه بودجه و همچنین تعیین تکلیف نرخ ارز و دور دوم هدفمندی یارانه‌ها همچنان مهم‌ترین ابهام است. در این میان هفته گذشته بانک مرکزی سرانجام مجمع عمومی خود را با شرکت ريیس‌جمهوری برگزار کرد که این امر می‌تواند با انتشار رسمی آمار وضعیت اقتصادی کشور را به میزان قابل ملاحظه‌ای روشن کند.
دولت هر ساعت 5/12 میلیارد تومان
به اقتصاد تزریق می‌کند
در حوزه اقتصادی هفته گذشته کارشناسان شاهد انتشار آمار عجيب رشد نقدینگی در کشور بودند که این آمار نشان دهنده آن است که در 8 ماهه ابتدایی سال 91 میزان نقدينگي معادل 72هزار میلیارد تومان افزایش داشته است و از رقم 352هزار میلیارد تومان در پایان اسفند سال 90 به رقم 424هزار میلیارد تومان در آبان ماه رسيده که حکایت از رشدی معادل 3/20 درصدي است.
این آمار نشان‌دهنده شتاب گیری رشد نقدینگی در اقتصاد کشور است؛ با توجه به آمار منتشره، دولت در حال افزایش نقدینگی با نرخ 5/12 میلیارد تومان در هر ساعت است که این می‌تواند به رشد تورم در ماه‌های آتی شتاب ببخشد.
در تحولات اقتصادی در بازارهای جهانی به‌رغم نوسان قیمت‌ها همچنان دامنه قیمت‌ها در سطح متعادلی باقی مانده است. در این بخش بهای مس به سطح 8هزار و 89دلار رسیده است. بهای سه فلز سرب،روی و آلومینیوم نیز به ترتیب 2هزار و 322دلار، 2هزار و 49دلار و 2هزار و 81دلار در هر تن رسید. در بازار جهانی بهای بیلت فولادی نیز به 289دلار رسیده است. در بازار سنگ‌آهن بهای سنگ آهن پس از اوجگیری هفته گذشته باکاهش مواجه شده است. در بازار روز چهارشنبه بورس کالا شاهد رکورد شکنی فوق‌العاده بود؛ به گونه‌ای که 400میلیارد تومان داد و ستد در بورس کالا صورت گرفت.
در صحنه بورس کالا خریداران پس از آنکه روز دوشنبه که میانگین قیمت میلگرد از 1800 تومان و نرخ شمش وارداتی از 1700 تومان گذشت، بسیاری از خریداران خود را برای حضور در عرضه‌های بورس آماده کردند؛ چرا که با در نظر گرفتن محدودیت نوسان قیمت‌ها در رینگ فولاد، باز هم خرید از بورس و با نرخ‌های پیشنهادی، منطقی به نظر می‌رسد و برای بسیاری از نوسان‌گیران جذاب است.
همچنین در رینگ شیمیایی و پتروشیمی محصولات پالایشگاهی بر مبنای ارز مبادلاتی عرضه شدند که خریداری شدند.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه بازاری دو پاره بود به گونه‌اي که رفتار معامله‌گران قبل و بعد از سخنان ريیس‌جمهوری متفاوت بود. در همین حال انتظار برای ارائه گزارش‌های 9 ماهه نیز در بازار به چشم می‌خورد که این انتظار در پایان هفته با انتشار بیش از 31گزارش 9 ماهه محقق شد. شرکت‌های معادن روی، سرمایه‌گذاری البرز و سیمانی‌های بهبهان، قائن، کردستان، صوفیان، اصفهان، فولادمبارکه، ملی مس، همراه اول، بانک و بیمه پاسارگاد، حفاری شمال، ذوب‌آهن، فولادخوزستان، شیمیایی سینا، فولاد صبانور، نورد آلومینیوم، خاک چینی، سرماآفرین، چینی ایران، دارو‌سازی رازک، فیبرایران، پارس دارو، داملران، فنرسازی خاور، سایپا آذین، درخشان تهران، قطعات اتومبیل، سولیران، داروسازی زهراوی، داملران رازک، توسعه صنایع بهشهر، سموم علف‌کش، سایپا آذین، ماشین‌سازی نیرو محرکه، ریخته‌گری تراکتور‌سازی، پتروشیمی آبادان و فرآورده‌های تزریقی و دارویی تا روز جمعه گزارش عملکرد 9 ماهه خود را در اختیار بورس و سرمایه‌گذاران قرار داده‌اند. انتشار گزارش‌های 9ماهه انتظار برای بازگشایی نمادهای متوقف را افزایش داده است؛ نمادهایي که تعداد آنها به مرز 50نماد در بورس اوراق بهادار تهران نزدیک شده است. از 48نماد متوقف، دو نماد ساختمان اصفهان و کف از سال 89 و نماد تولی پرس از سال 90 متوقف هستند که سرمایه گذاران این شرکت‌ها در بلاتکلیفی به سر می‌برند. به جز این 3نماد 45نماد در سال 91 متوقف شده‌اند که سهامداران این شرکت‌ها نیز در ابهام بازگشایی نمادهای خود قرار دارند.
منتظر هلدينگ خليج فارس باشيم؟
در گروه پتروشیمی روز چهارشنبه بازار با شایعاتی در مورد درج احتمالی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در بورس همراه بود. انتظار می‌رود این شرکت روز یکشنبه با سرمایه جدید 2هزار و 500میلیارد توماني درج شود، تا در دهه فجر این شرکت که بی تردید بزرگترین شرکت بورس خواهد بود، به روی تابلو برود. در این گروه، محمد زیار در گفت‌وگو‌ با خبرگزاري مهر با بیان اینکه بر‌اساس تصمیم و مصوبه جدید کارگروه تنظیم بازار قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری به شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار شده است، گفت: بر این اساس از هفته گذشته تعیین قیمت پایه و کشف قیمت‌ها به دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی واگذار شده است.
ريیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه در حال حاضر 4 کمیته تخصصی برای بررسی قیمت محصولات پتروشیمی و پلیمری در سطح بازارهای جهانی تعیین شده است، تصریح کرد: این کمیته‌ها پس از ارزیابی بازارها قیمت پایه کشف شده را به بورس عرضه می‌کنند.
وی درباره افزایش قیمت برخی از محصولات پتروشیمی در بورس در هفته گذشته، توضیح داد: با تعیین این ساز و کار جدید، قیمت محصولات تابعی از بهای محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی خواهد شد و از این رو با توجه به اینکه هفته گذشته در بازار جهانی قیمت برخی از فرآورده‌ها 100 تا 150 دلار افزایش داشت این افزایش در کشف قیمت پایه هم محاسبه می‌شود.
زیار با اعلام اینکه پس از پایان تعطيلات سال جدید میلادی در اروپا تقاضا برای خرید محصولات پتروشیمی افزایش یافت، تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود با فروکش کردن تقاضا در بازار جهانی به تدریج قیمت محصولات کاهش یابد.
در گروه هلدینگی، بانک صادرات بلوک 67/16 درصدی از کل سهام خود در سرمایه‌گذاری غدیر را آگهی کرده است. این بلوک روز چهاردهم بهمن ماه با قیمت پایه 5هزار و 500ریال به صورت 30درصد نقد راهی تابلو خواهد شد. انتظار می‌رود صندوق بازنشستگی خریدار این بلوک باشد. در این گروه، مجمع سرمايه‌گذاري صندوق بازنشستگي با تقسیم سود 300ریالی به کار خود پایان داد.
در این گروه، سرمایه‌گذاری امید و پارسان همچنان با شایعه معامله عمده مواجه هستند. در این میان اگر چه برخی از منابع واگذاری سهام پارسان به امید یا بانک سپه را قطعی می‌دانند، اما در مورد واگذاری سهام گهر زمین به غدیر یا افزایش سرمایه امید از طریق صرف سهام و واگذاری یک بلوک سهام به غدیر همچنان شایعاتی در بازار است.سال گذشته امید با افزایش سرمایه از طریق صرف سهام، صندوق بازنشستگی و پس انداز کارکنان بانک‌ها را به ترکیب سهامداران کلیدی خود پذیرفت که احتمال دارد این کار درمورد غدیر نیز صورت گیرد.
در گروه بانکی، پس از آنکه عرضه نخست بلوک 77/1 درصدی سهام بانک ملت توسط آتیه صبا بدون خریدار ماند، این شرکت با تعدیل قیمت مجددا در نرخ یک هزار و 100ریال به صورت نقد راهی تابلو خواهد شد. در گروه فلزی روز چهارشنبه عضو کمیته فولاد از تصمیمات جدید این کمیته برای افزایش تقاضا در بازار فولاد خبر داد و گفت: بر اساس این تصمیمات، کاهش آورده متقاضی، تحریک تقاضا و عرضه در یاردهای کمتر و ارائه محصول بر اساس نیاز مشتری صورت خواهد گرفت.
شهرام میرآخورلو در یک نشست خبری با اشاره به برنامه‌های درنظر گرفته شده برای تحریم تقاضا در بازار فولاد و تشویق واردکنندگان برای تامین نیاز کشور در سال 92 گفت: طی ماه‌های گذشته قیمت داخلی فولاد پایین‌تر از قیمت‌های جهانی بوده و واردکنندگان انگیزه‌ای برای واردات کالا نداشته‌اند.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون با کمبود تقاضا در بازار مواجه هستیم. این مقام مسوول در سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اظهار كرد: مجموعه تمهیدات صورت گرفته شرایطی را به وجود مي‌آورد که از فروردین‌ماه 92 که زمان اوج‌گیری تقاضا در بازار است، بتوان به تامین بازار پرداخت.
قيمت خودرو هم مبادله‌اي شد
در گروه خودرویی، معامله‌گران روز چهارشنبه شاهد اعلام موافقت ريیس جمهوری برای مبنا قرار دادن ارز مبادله‌ای به جای ارز مرجع بودند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از دستور ريیس‌جمهور برای مبنا قرار گرفتن ارز مبادله‌ای در قیمت‌گذاری خودرو خبر داد و گفت: درصد تغییرات قیمتی برای خودروهای مختلف متفاوت خواهد بود و قیمت‌های جدید براساس نظر سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید‌کنندگان انجام خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، محسن صالحی‌نیا در نشست خبری از دستور ريیس جمهور برای مبنا قرار گرفتن ارز مبادله‌ای در قیمت‌گذاری خودرو خبر داد و گفت: با توجه به اینکه خریدهای خودروسازان به صورت ارزی و بر مبنای ارز مبادله‌ای صورت می‌پذیرد، نظر ريیس‌جمهور این بود که ارز مبادله‌ای مبنای قیمت‌گذاری خودرو قرار گیرد. وی تصریح کرد: هدف دولت این است که تفاوت قیمت خودرو در کارخانه را با قیمت‌های حاشیه‌ای بازار از میان بردارد و بازار خودرو به نرخ متعادلی برسد.
در گروه دارویی شرکت سرمایه‌گذاری البرز با سرمایه‌ای بالغ بر 138 میلیارد و 10 میلیون تومان برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند 91 براساس عملکرد حسابرسی نشده واقعی 9 ماهه مبلغ 410 ریال عایدی خالص پیش‌بینی کرده که در دوره مورد بررسی توانسته 11 درصد از آن را پوشش دهد.
این شرکت سرمایه‌گذاری که در 9 ماه نخست سال مالی 91 موفق به تحقق 4 درصدی سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها، 103 درصدی سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها، 8 درصدی جمع درآمد و 9 درصدی سود عملیاتی شده است، در نظر دارد در مجمع آينده به ازای هر سهم خود مبلغ 39 تومان سود نقدی به سهامدارانش پرداخت كند.
«والبر» اعلام کرده است که هیات مدیره در نظر دارد شرکت‌های پخش البرز و داروسازی تولید دارو را در فرابورس پذیرش كرده و بدیهی است که این امر منوط به کسب شرایط پذیرش در فرابورس است و پس از پذیرش در صورت مناسب بودن شرایط عرضه، سهام این شرکت‌ها عرضه خواهد شد.
در گروه معدنی، سرانجام اردشیر سعد محمدی به عنوان ريیس هیات مدیره شرکت توسعه معادن روی ایران منصوب شد. در مجموع بازار روز چهارشنبه با رشد 21واحدی شاخص بازاری متعادل بود که در آن 9/99 میلیارد تومان سهام دادوستد شد که 35/9 درصد آن را معاملات 5/18 میلیون سهم فولاد مبارکه تشکیل داد. از 218 نمادی که به روی تابلو رفتند 106نماد با کاهش قیمت و 107 با رشد مواجه شدند و مابقي نمادها هم تغيير قيمتي نداشتند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر