بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۵
کد خبر : ۸۶۶۳۸

محبوبه مغانی: نگراني‌ها در مورد تغيير سقف بدهي‌هاي آمريكا، رييس بانك مركزي آمريكا را بر آن داشت تا قانون‌گذاران آمريكايي را نسبت به بالا بردن سقف بدهي اين كشور براي اجتناب از نکول بدهي‌ها فراخواند.

اوباما نیز پس از آنکه وزير دارايي آمريكا نسبت به پايان يافتن مهلت فوق‌العاده مقامات اين كشور درخصوص جلوگيري از افزايش سقف بدهي 4/16 تريليون دلاري اين كشور در اوايل مارس سال جديد ميلادي هشدار داد، به طور صريح و قاطع عدم موافقت خود را با محدود كردن بدهي‌ها باوجود كاهش هزينه‌هاي عمومي اعلام كرد. اين مساله منجر شد تا به‌رغم انتشار خبر كاهش توليد صنعتي در 17 كشور منطقه يورو، به ويژه گزارش‌هاي ضعيف آلمان در كنار هشدار رييس گروه اروپايي در مورد خطر بالا بودن نرخ يورو نسبت به ارزهای دیگر، ارزش برابري يورو همچنان نسبت به دلار پيشي گيرد. اين تضارب آرا پيرامون محدوديت استقراض آمريكا در نهایت رشد يك درصدي را در قيمت هر اونس طلاي جهاني در پايان هفته‌اي كه گذشت، رقم زد.
در همين حال، بهاي نفت برنت درياي شمال كه در اوایل هفته ای که گذشت در پي انتشار شاخص‌هاي ضعيف اقتصادي‌ در منطقه يورو رنگ باخته بود، در روزهاي پاياني هفته به دليل گروگان‌گيري در الجزاير، مانور نظامي ايران در تنگه هرمز، بالا رفتن نگراني‌ها نسبت به كاهش عرضه نفت از سوي خاورميانه و در نهايت اعلام رشد بيش از انتظار بخش خرده‌فروشي آمريكا در ماه دسامبر تقويت شد.
اما در بازار داخلی؛ حضور محمود احمدي‌نژاد در مجلس و تاكيد وي بر اجراي هدفمندي يارانه‌ها، حضور نمايندگان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ایران، انتشار اخباري مبني بر تعيين نرخ طلا و سكه براساس نرخ مركز مبادلات ارزي و سپس رد آن و تصويب كليات طرح 9 ماده‌اي ارزي در كميسيون اقتصادي اخباري بود كه طي هفته گذشته بر بازارهاي سرمايه‌گذاري از جمله طلا، بورس، ارز و مسكن تاثير گذار بود.
افزون بر اين، یک روز قبل از حضور احمدی نژاد در مجلس، وزير صنعت، معدن و تجارت اجراي فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را حمايت از توليد عنوان كرد. در این اقدام قيمت انرژي بخش توليد به طور تبعيضي و ترجيحي در نظر گرفته خواهد شد.
بر اين اساس، تاخير دولت در ارائه بودجه 92 به مجلس فرصتی را برای اهالی خانه ملت فراهم ساخت تا كليات طرح 9 ماده‌اي ارزي در كميسيون اقتصادي را به تصويب رسانند، تا به این واسطه سهم خود در تصويب بودجه را افزايش دهند.
بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت 41 ميليارد دلار واردات و 32 ميليارد دلار صادرات در 9ماه امسال صورت گرفته است که با توجه به این مساله بانك مركزي از امکان فعال شدن بانك‌هاي عامل در شعب ديگر و حتي استان‌ها براي ارز مبادله‌اي در صورت، نياز خبر داده است به طوري كه اگر تهران نتواند به تمام نيازها پاسخ دهد ايجاد مركز مبادله ارزي در ديگر استان‌هاي كشور براساس نياز نيز قابل بررسي خواهد بود.
همچنین رييس بانك مركزي با اشاره به حجم 424 هزار ميليارد تومانی نقدينگي موجود در كشور اعلام کرده است که هيچ برنامه‌اي براي حذف دلار از مركز مبادلات ارزي وجود ندارد. این اظهارات در حالی از سوی مسوولان اقتصادی کشور عنوان می‌شود که توکلی رییس سابق مرکز پژوهش‌های مجلس به عملکرد مسوولان پولی و اقتصادی کشور در کنترل تلاطم‌های مداوم بازار ارز اشاره می‌کند، به طوری که در سال‌های اخیر مسوولان هرچه در مورد بازار می‌گویند یا اتفاق نمی‌افتد یا عکس آن انجام می‌شود. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان ارشد بانک مرکزی نیز در سال‌های اخیر بازنشسته شده و جایگزینان آنها تجربه‌ کافی یا قوی ندارند که تصمیمات پایه‌ای و قدرتمندی را اتخاذ کنند.
بنا بر پیشنهاد وی، نرخ ارز باید به گونه‌ای باشد که دارای ثبات حداقل یکساله و کسری تراز بازرگانی خارجی را بنابر فرض صحیح کاهش، قدرت رقابت با كالاي خارجی را افزایش و مانع از کاهش شدید ذخاير ارزی و کاهش سفته‌بازی شده و مهم‌تر از همه موجب بازگرداندن اعتماد به بازار شود.
بر این اساس در هفته ای که سپری شد دلار آمريكا و يورو از رشد 15/0 و 34/0درصدي برخوردار شدند. همچنين سكه طرح جديد با نوسان مثبت 3/1 درصدي و هر گرم طلاي 18 عيار نيز با نوسان 94/0 درصدي همراه بودند. اما در مرکز مبادلات ارزی، دلار آمريكا از سطح 24 هزار و 564 ريال به 24 هزار و 558 ريال و يورو از سطح 32 هزار و 57 ريال به 32 هزار و 618 ريال تغيير يافت.در بازار مسكن نيز التهاب قيمتي در اين بازار نسبت به اجاره‌بها، قيمت مسكن در تهران را در حالی با افزايش مواجه ساخته كه توان مالي خريداران هيچ افزايشي را تجربه نكرده است. لذا اين مساله ريسك اقدام به خريد مسكن را در بنگاه‌هاي معاملاتي املاك به طور قابل ملاحظه‌اي افزايش داده است.
اما در بورس اوراق بهادار تهران، پس از تمايل فعالان بازار سرمايه براي ورود به اين بازار و نمود آن در رشد 32 درصدي شمار خریداران، حجم و ارزش معاملات در بورس تهران هم به ترتيب از رشد 96 و 121 درصدي برخوردار شد. بر این اساس در هفته منتهي به 27 دي‌ماه شاخص كل 4/2 درصد رشد کرد تا رقم شاخص کل را به 38 هزار و 343 واحد ارتقا دهد.
در اين هفته، صنايع فرآورده‌هاي نفتي، استخراج كانه‌هاي فلزي، محصولات چوبي، فلزات اساسي و ماشين‌آلات و دستگاه‌هاي برقي در ميان 39 صنعت بورسي مورد توجه سرمايه‌گذاران قرار داشتند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر