بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۱
همگام با اقتصاد جهانی

افزایش نسبی بهای فلزات اساسی

در معاملات روز گذشته بازار فلزات لندن بهای هر تن مس برای تحویل در ماه آوریل با 0.2 درصد افزایش نسبت به روز پنج شنبه به 8061 دلار رسید تا سرمایه گذاران امیدوار شوند که فلز سرخ بتواند طی سه ماهه نخست امسال، خود را در قیمت های بالای 8000 دلار در هر تن تثبیت کند.
کد خبر : ۸۶۶۷۶
انتشار خبر رشد بیش از حد انتظار تولید ناخالص داخلی چین در سه ماهه پایانی سال 2012 موجب افزایش نسبی قیمت جهانی فلزات اساسی در آخرین روز معاملاتی از هفته جاری میلادی شد؛ هرچند تشدید نگرانی سرمایه گذاران از بدهی سنگین دولت آمریکا و افزایش احتمالی عرضه فلزات اساسی، جلوی رشد بیشتر قیمت ها را گرفت.

به گزارش بورس نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز از لندن، در معاملات روز گذشته بازار فلزات لندن بهای هر تن مس برای تحویل در ماه آوریل با 0.2 درصد افزایش نسبت به روز پنج شنبه به 8061 دلار رسید تا سرمایه گذاران امیدوار شوند که فلز سرخ بتواند طی سه ماهه نخست امسال، خود را در قیمت های بالای 8000 دلار در هر تن تثبیت کند.

سرب و روی، دو فلز اساسی پر مصرف دیگر نیز دیروز با افزایش قیمت مواجه شدند به طوری هریک با 0.72 و 1.17 درصد افزایش قیمت نسبت به روز معاملاتی قبل، به ترتیب 2301 و 2033 دلار در هر تن قیمت خوردند. در این میان، آلومینیوم تنها فلز اساسی بود که در معاملات دیروز کاهش قیمتی معادل 0.1 درصد را تجربه کرد و هر تن از آن به قیمت 2046 دلار در بازار لندن خرید و فروش شد.

آمارهای مربوط به رشد اقتصادی چین در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی که دیروز منتشر شد، از رشد 7.9 درصدی تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه چهارم سال 2012 حکایت دارد. اگرچه در پایان سال گذشته میلادی نرخ رشد اقتصادی چین به پایین­ ترین میزان آن در 13 سال اخیر رسید اما آمارهای مربوط به شاخص های اقتصادی این کشور در سه ماهه پایانی سال نشان داد که دومین اقتصاد بزرگ جهان نسبت به دوره مشابه سال 2011 وضعیت بهتری را سپری کرده و می توان به آینده آن خوشبین بود.

براساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی مرکز آمار چین، نرخ رشد تولیدات صنعتی این کشور در سه ماهه پایانی سال، در قیاس با دوره مشابه سال 2011 حدود 10.3 درصد رشد داشته است. شاخص خرده فروشی چین نیز در همین بازه زمانی با رشد چشمگیر 15.2 درصدی مواجه شده و این امیدواری را به وجود آورده است که چین کم کم به پایان دوران رکود اقتصادی نزدیک می شود.

اگرچه در روزهای اخیر خبرهای خوبی از بزرگترین مصرف کننده فلزات اساسی در جهان، یعنی چین به گوش رسیده است اما تأثیرات ناشی از افزایش بدهی های دولت آمریکا به شدت بر بازار سنگینی می کند؛ بدهی آمریکا اکنون به 16.4 تریلیون دلار رسیده است؛ رقمی که مقامات فدرال رزرو از پیش به عنوان سقف بدهی های آمریکا در سال جاری میلادی تعیین کرده بودند.

با این وجود، برخی تحلیل گران بازار همچنان بر این باورند که مشکل بدهی دولت آمریکا در ادامه تهدیدی را متوجه بازار نخواهد کرد. اد مایر تحلیلگر موسسه مالی INTL FC Stone نیویورک در این خصوص می گوید: "فدرال رزرو در نهایت مجبور خواهد شد که سقف بدهی ها را بالاتر ببرد چرا که در غیر این صورت اقتصاد آمریکا دچار آشفتگی خواهد شد و من فکر نمی کنم آنها به چنین اتفاقی راضی باشند".

اشتراک گذاری :
ارسال نظر