بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۱
کد خبر : ۸۶۶۸۹
طرح ملی معاینه فنی موتورخانه‌ ها، صبح امروز با حضور معاون رييس جمهور و رييس سازمان محيط زيست،‌ رئيس سازمان ملي استاندارد و تني چند از مسئولان شهري و كشوري با اجراي معاينه فني موتورخانه بيمارستان ميلاد توسط بازرسان شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران افتتاح شد.

در اين مراسم همچنين مديرعامل بيماستان ميلاد، ‌معاون وزارت بهداشت و درمان ، ‌حسن بيادي عضو شوراي شهر تهران و ديگر مسئولان سازمان محيط زيست و سازمان ملي استاندارد حضور داشتند.

درابتداي اين مراسم ،‌دكتر فياض مديرعامل بيمارستان ميلاد تهران با اشاره به اينكه اين بيمارستان همواره پيشگام بسياري از طرح هاي داوطلبانه بوده گفت: بيمارستان ميلاد نخستين بيمارستان استاندارد كشور است كه با اجراي طرح معاينه فني موتورخانه موفق شده ميزان انتشار گاز مونوكسيد كربن خود را تا 95 درصد كاهش دهد.

دكتر علي محمد شاعري،‌قائم مقام سازمان محيط زيست نيز با اشاره به اقدامات مثبت صورت گرفته در چند سال اخير براي كاهش آلودگي هواي تهران و كلانشهرها گفت : تا حدود 80 درصد در استاندارد كردن خودروها موفق بوديم و سوخت را هم به سمت سوخت با استاندارد يورو 4 و 5 پيش برديم.همچنين در مقايسه با سال گذشته 30تا 40 درصد از صنايع آلاينده كشور كاهش داديم.

اشكان گلپايگاني ،‌معاون مهندسي خدمات و خودرو شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران نيز با تشريح فعاليت هاي شركت ISQI گفت: ISQI تابه امروز در بازرسي كيفي و آلايندگي خودرو،‌ديگ هاي بخار،‌خدمات پس ار فروش كالاها،‌آسانسورها و بالابرها،‌شهربازي ها و پاركهاي بازي و مخازن CNG اولين شركت بازرسي در كشور بوده و امروزافتخار دارد كه معاينه فني موتورخانه ها را هم براي نخستين بار به اجرا بگذارد.

به گفته وي در حال جاضر ميزان مصرف انر‍ژي در ايران به ازاء هر واحد توليد ناخالص ملي 2.5 تا 3 برابر كشورهاي صنعتي است كه رقم بسيار بالايي است . وي افزود: در حال حاضر هر موتورخانه به طور متوسط 420 كيلوگرم در سال مونوكسيد كربن توليد مي كند كه با انجام معاينه فني با كاهش 95 درصدي به 16 كيلوگرم افزايش مي يابد.

در ادامه دكتر مصداقي نيا ،‌معاون وزير بهداشت نيز خواستار حضور بيشتر محيط زيست در برنامه هاي صدا و سيما براي جلب مشاركت مردمي و اطلاع رساني به منظور حفظ محيط زيست شد.

مهندس برزگري ،‌رييس سازمان ملي استاندارد نيز از ديگر سخنرانان مراسم افتتاح معاينه فني موتورخانه ها بود . وي گفت:‌ با همكاري سازمان ملي استاندارد و سازمان محيط زيست ،‌استاندارد مورد نياز براي انجام معاينه فني موترخانه ساختمان ها تهيه و تدوين شده و تا چند روز ديگر ابلاغ مي شود. وي افزود: در اين زمينه آلاينده ها تا به امروز 41 استاندارد تدوين شده كه 26 مورد آن براي مصارف انرژي الكتريكي است و 15 مورد براي سوخت هاي فسيلي در همين حال 31 استاندارد از نظر ما بسيار حائز اهميت هستند كه 28 تا از انها اجباري شده است و لذا اميدواريم سال آينده شاهد توليد بنزين استاندارد با عدد اكتان 90 تا 95 باشيم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست نيز آخرين سخنران مراسم افتتاح طرح ملي معاينه فني موتورخانه در بيمارستان ميلاد بود. وي با بیان اینکه طرح ملی «معاینه فنی موتورخانه‌ها» باید اجرايي شود، گفت: دولت باید در اجرای این طرح پیش‌قدم شود و وزارتخانه‌ها اولین جایی باشند که گواهی استاندارد موتورخانه‌ها را می‌گیرند. محمد جواد محمدی‌زاده افزود: اصل 44 تاکید کرده وظایف حاکمیتی را واگذار کنیم و این واگذاری باید به اهل آن سپرده شود که از نظر ما اهل اجرای این طرح، نظام مهندسی، شهرداری‌ها و تشکل‌های نظارتی هستند و باید با تعبیه ساز و کاری مناسب در این راستا اقدام کنند.البته باید نظارت این گروه‌ها به گونه‌ای باشد که در همه جا به این طرح عمل شود نه مانند آنچه که در رابطه با خودروها شاهد بودیم که اعتماد به معاینه فنی مخدوش شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: وزارت کشور نباید در کل کشور و شهرداری‌ها، به طور اخص در شهر تهران، بدون گواهی معاینه فنی تاسیسات حرارتی و برودتی به کسی پایان کار بدهد. همچنین باید نظارت‌های مقطعی را در دستور کار خود قرار دهند.

محمدی‌زاده تاکید کرد: اکنون شهرداری‌ها برای دادن پایان کار روی سطح اشغال، نورگیر ساختمان‌ها و آسانسور حساسیت زیادی دارند که توقع ما این است در موضوع معاینه فنی موتورخانه‌ها نیز نظارت کامل داشته و دقت به عمل بیاورند. رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه وزارتخانه‌های نفت، نیرو، صنایع، کشاورزی و مسکن نیز باید در اجرای این طرح اقدام کنند، افزود: نباید تصور شود که سازمان محیط زیست می‌خواهد مسوولیت خود را به گردن دیگران بیاندازد، بلکه اینها در جهت فرهنگ‌سازی و کاهش آلایندگی است که هم به نفع مردم و هم به نفع سازمان‌های مذکور است.

محمدی‌زاده خاطر نشان کرد: باید توجه کنیم که هدفمندی یارانه‌ها چگونه به مصرف انرژی کمک کرد، چنانچه اين امر تحقق نمي يافت مصرف بنزین به 120 میلیون لیتر در روز مي رسيد كه اكنون به 61 ميليون لیتر رسیده است كه هم به نفع مردم بوده و هم به نفع دستگاه متولی است.

وی با بیان اینکه نزدیک به 62 درصد انرژی در حمل و نقل و مصارف صنعتی استفاده می‌شود، افزود: مصرف خانگی، تجاری، اداری و خدماتی انرژی نزدیک به 38 درصد است که تاکنون نه استانداردهای لازمی برای آن تعریف شده بود و نه دستگاهی برای نظارت آن اقدام می‌کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در کشور ما روزانه 450 میلیون مترمکعب گاز طبیعی مصرف می‌شود، افزود: فقط در شهر تهران بیش از 70 میلیون مترمکعب مصرف گاز داریم که با کنترل فرآیند استفاده از انرژی، 21.6 درصد صرفه‌جویی خواهیم داشت.

محمدی‌زاده ادامه داد: در حال حاضر سرانه مصرف انرژي کشور ما 10 برابر ژاپن و پنج برابر استاندارد بین‌المللی است و حتی در مقابل کشوری مانند ترکیه که از نظر فرهنگ، جمعیت و وسعت، متناسب با ایران است، 4.5 برابر انرژی مصرف می‌شود، این در صورتی است که ما در منطقه خشک و نیمه خشک زندگی می‌کنیم و برودت هوا خیلی بالا نیست. وی افزود: حتی در کشورهای اروپایی که پنج برابر ایران سرد است، یک پنجم ایران گاز مصرف می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه 84 درصد گاز مصرفی خانه‌ها، صرف وسیله‌های گرم‌کننده می‌شود، افزود: تنها 16 درصد سوخت مورد استفاده واحدهای خانگی مدیریت شده و باقی مصرف آن به صورت سنتی است. در حقیقت فرآیند مصرف نادرست گاز از مرحله تولید، انتقال، مصرف، بهینه‌سازی و معاینه فنی است که باید مورد توجه قرار گیرد. وی در پایان افزود: طرح ملی معاینه فنی موتورخانه‌ها تصویب شده و تا چند روز آینده به همه دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

در پايان اين مراسم همچنين " نشان معاينه فني موتورخانه " به مدير عامل بيمارستان ميلاد ،‌به عنوان نخستين ساختمان عمومي كه موفق به كاهش مصرف انرژي و كاهش انتشار آلاينده ها شده اهدا شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر