بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۰
کد خبر : ۸۶۶۹۶
به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس،سازمان خصوصی سازی که منتظر بازگشایی نماد دو شرکت ذوب آهن و پالایشگاه بندرعباس برای عرضه بلوک های 56 و 45 درصدی و تعیین زمان عرضه بلوک 5 درصدی بانک صادرات از سوی بورس است،باید برای چهارمین مرتبه درسال جاری تلاش کند تا طلسم فروش فولادخوزستان را بشکند.

براساس این گزارش، این سازمان که در خرداد ، مهر و آذر سال جاری اقدام به عرضه بلوک ‌50.5 درصدی فولاد خوزستان کرده و با دستان خالی برگشته بود، با مصوبه جدید هئیت واگذاری و تعیین شرایط جدید واگذاری این شرکت مشمول اصل 44 مواجه شده تا در هفته های پایانی سال بار دیگر این بلوک را در بورس عرضه کند.

طبق مصوبه امروز هیئت واگذاری مقرر شده بلوک مدیریتی فولادخوزستان(شامل یک میلیارد و 106 میلیون و 960 هزار سهم) به قیمت تابلوی بورس در روز عرضه به اضافه 25 درصد به شرط آنکه از 3 هزار تومان کمتر نباشد،روانه میز فروش شود. شرایط این واگذاری هم 25 درصد نقد و مابقی اقساط 4 ساله تعیین شده است.

در جریان واگذاری 22 آذر،شرایط این بلوک با قیمت تابلوی بورس به علاوه 35 نقد و باقی سه ساله بود.در عرضه قبلی تر هم قیمت هرسهم این بلوک براساس قیمت تابلوی بورس بهای هر سهم بعلاوه 50 درصد به شرط آنکه از 23 هزار و 223 ریال کمتر نباشد تعیین شده بود.

همچنین در سه عرضه قبلی، ابهامات مربوط به بدهی 250 میلیون یورویی فولاد اکسین خوزستان یکی از موانع اصلی در عدم وجود حتی یک متقاضی بود. موضوعی که به رغم توضیحات مبسوط مدیرعامل فولاد خوزستان و مسئولان سازمان خصوصی سازی نتوانسته مورد قبول افکار عمومی بازار سرمایه واقع شود.

به گزارش فارس،سازمان خصوصی سازی بعد از لغو فروش1364 میلیارد تومانی30.5 درصد فولاد خوزستان در سال 87 با چالش هایی متعددی برای خصوصی سازی این شرکت مشمول اصل 44 مواجه شد.در این میان و به رغم تلاش های چندباره روسای قبلی سازمان خصوصی سازی ،نتیجه ای در فروش آن به دست نیامد و در جریان آخرین عرضه بلوک 50.5 درصدی این شرکت که 22 آذر ماه بود، هیچ کسی حاضر به حضور در این میدان مهم نشد.

به باور اکثر صاحب نظران عواملی چون نبود بخش خصوصی واقعی و برخوردار از توان مالی قابل توجه، تجارب ناخوشایند فروش سایر شرکت های مشمول اصل 44 ، نیاز به حداقل 600 میلیارد تومان نقدینگی برای پرداخت وجه نقد معامله ، نامعلوم بودن آینده بدهی 250 میلیون یورویی فولاد اکسین خوزستان که در صورت های مالی فولاد خوزستان درج شده و حاشیه های به جامانده از لغو فروش 1364 میلیارد تومانی 30.5 درصدی سهام توسط جابریان، از جمله موانع اصلی در خصوصی سازی و فروش بلوک 50.5 درصدی فولاد خوزستان است.

برپایه این گزارش، واگذاری مجدد و مزایده ایی 100 درصد نیروگاه زاگرس به ارزش 784 میلیارد تومان با شرایط 15 درصد نقد و باقی 8 ساله و عرضه مجدد در فرابورس 100 درصد صنایع ماشین الکترونیکی جوین به ارزش 35.08 میلیارد تومان و به صورت 10 درصد نقد مابقی اقساط 8 ساله ، از دیگر مصوبات مهم هئیت واگذاری در روز

جاری بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر