بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر : ۸۶۸۷۰
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی با تشریح ویژگی‌های اقتصادی و زیست محیطی تولید بنزین پایه متانولی، اعلام کرد: نتایج مطالعات تولید آزمایشی این سوخت جدید به سازمان محیط زیست و دولت ارسال شده است.

جلیل سالاری در گفتگو با مهر در تشریح جزئیات و دستاوردهای زیست محیطی تولید بنزین متانولی در ایران، گفت: یکی از سیاست‌های کلان انرژی کشور در حوزه حمل و نقل متنوع سازی سبد سوخت خودروها است.

معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی تولید بنزین پایه متانولی تنها در مقیاس آزمایشگاهی انجام شده است، تصریح کرد: هنوز بنزین پایه متانولی در هیچ یک از جایگاه‌های سوخت کشور عرضه نشده است.
 
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه اخیرا نتایج آزمایش و مطالعات تولید اولیه این نوع جدید بنزین به سازمان حفاظت محیط زیست و دولت ارسال شده است، اظهار داشت: تولید انبوه این سوخت جدید تنها با مجوز سازمان محیط زیست، دولت و با هماهنگی شرکت های خودروساز داخلی انجام می شود.
 
وی با رد مخاطرات زیست محیطی این نسل جدید بنزین در داخل کشور، اظهار داشت: بنزین متانولی بر خلاف بنزین فعلی دارای مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت زیست محیطی است.
 
سالاری با اشاره به برنامه گسترده چین برای افزای ظرفیت تولید بنزین متانولی، بیان کرد: هم اکنون در این کشور آسیایی بنزینی با اختلاط 15، 35 و حتی 80 درصد متانول عرضه می شود.
 
وی با یادآوری اینکه مرغوب ترین بنزین جهان هم دارای یکسری آلایندگی‌ها بوده زیرا اصل و ریشه بنزین و سایر فرآورده‌های نفتی، هیدروکربور است، تبیین کرد: اما بنزین متانولی دارای هزینه تولید پائین‌تر، عدد اکتان و درجه آرام سوزی بالاتر و در نهایت منجر به ارتقای بهره‌وری و احتراق در موتور خودروها خواهد شد.
 
معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش نفتی از صفر بودن بنزن، کاهش گوگرد به 20 پی.پی.ام و کاهش ترکیبات حلقوی و آروماتیک‌ها به عنوان مهمترین ویژگی‌های زیست محیطی بنزین متانولی یاد کرد و افزود: در مجموع تولید و مصرف این بنزین با آلایندگی های کمتری همراه است.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه برخی از مشکلات احتمالی تولید انبوه این سوخت جدید با مشارکت دستگاه‌های مرتبط دولتی و سازمان محیط زیست مرتفع خواهد شد، گفت: در مجموع تولید و عرضه این بنزین می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید، مدیریت مصرف سوخت با عد اکتان بالاتر و دستاوردهای زیست محیطی به همراه داشته باشد.
 
وی در پایان با یادآوری اینکه در چند سال قبل هم برخی از اظهارنظرها مبنی بر حذف سرب سرطان زا و افزودن MTBE به ترکیب بنزین مطرح شده بود، خاطرنشان کرد: اما در نهایت عرضه بنزین با ترکیب جدید منجر به کاهش آلایندگی‌ها شد. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر