بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۴
یک مقام مسئول در شرکت فولاد مبارکه پاسخ داد:

دلیل تفاوت قیمت فروش در بورس کالا و صورتهای مالی

بخشی از کاهش میزان تولید و فروش در سه ماهه سوم امسال نسبت به شش ماهه نخست سال جاری به دلیل کاهش طبیعی روزهای کاری در فصول پاییز و زمستان است.
کد خبر : ۸۶۸۹۳
فولاد مبارکه اصفهان نیز به عنوان یکی دیگر از شرکت هایی که با ارایه گزارش های 9 ماهه خود اغلب فعالین بازار را غافلگیر کرد، اکنون در زیر ذره بین بورس نیوز قرار گرفته تا دلایل کاهش میزان فروش بخشی از محصولات و همچنین جزییاتی در خصوص روند آتی سودآوری "فولاد" از سوی مسئولان این شرکت بررسی شود.

در جدول زیر آماری از مقدار و مبلغ فروش "فولاد" طی دوره های مختلف عملکردی سال مالی جاری آورده شده است.


مدیر برنامه ریزی جامع و سرمایه گذاری های شرکت فولاد مبارکه اصفهان در بیان دلایل کاهش میزان تولید و فروش این شرکت عنوان کرد: بخشی از کاهش میزان تولید و فروش در سه ماهه سوم امسال نسبت به شش ماهه نخست سال جاری به دلیل کاهش طبیعی روزهای کاری در فصول پاییز و زمستان است. بخش عمده این افت تولید نیز به خاطر تحقق میزان حمل محصولات مطابق با بودجه بوده حال آنکه در دوره شش ماهه اول سال جاری میزان حمل و در پی آن فروش محصولات بالاتر از بودجه برآوردی محقق شده بود.

محمدابراهیمی افزود: در بحث تولید و فروش محصولات "فولاد" توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که در سال جاری بخشی از تمرکز تولید بر روی محصولاتی خاص بوده که همین امر نیز بخشی از تناژ عادی تولید را کاهش می دهد.

وی با رد محافظه کارانه بودن پیش بینی های صورت گرفته، در خصوص روند سودآوری "فولاد" تصریح کرد: برآوردهای انجام شده، با توجه به شرایط کنونی و اعتقاد به این امر صورت گرفته که نرخ فروش محصولات تا پایان سال جاری افزایش قابل ملاحظه ای نخواهد داشت، از همین رو به نظر می رسد پیش بینی های ارایه شده، منطبق با واقعیت بوده و تا انتهای سال مالی جاری شاهد تعدیل با اهمیت دیگری نباشیم.

این مقام مسئول در پاسخ به دلایل بالا بودن نرخ فروش محصولات در بورس کالا نسبت به نرخ فروش استخراج شده از صورت های مالی دوره سه ماهه سوم سال جاری گفت: این تفاوت چشم گیر در نرخ های فروش به دلیل نحوه ثبت های حسابداری در صورت های مالی است. چراکه با توجه به قوانین حسابداری، درآمدهای فروش در زمان تحویل محصول ثبت می شود و به طور معمول نیز تحویل محصولات فروش رفته در بورس کالا، 2 الی 3 ماه بعد از فروش آنها انجام می پذیرد.

بنابراین میانگین نرخ هایی که اکنون به عنوان قیمت های فروش سه ماهه سوم در بورس کالا ثبت شده، از نظر ثبت حسابداری در سه ماهه چهارم در گزارش های "فولاد" اعمال خواهد شد. از همین رو تفاوت قابل ملاحظه ای میان نرخ های استخراج شده از صورت های مالی و میانگین نرخ های موجود در بورس کالا طی این دوره را شاهد هستیم.

در پایان این گزارش می افزاید، با توجه به مطالب عنوان شده از سوی این مقام مسئول در خصوص تفاوت نرخ های فروش و با فرض این امر که میانگین نرخ های فروش سه ماهه سوم در بورس کالا، طی سه ماهه چهارم در گزارش ها و صورت های مالی ثبت و هویدا می شود، این نتیجه حاصل خواهد شد که عملکرد سه ماهه چهارم "فولاد" از نظر نرخ فروش محصولات بسیار بهتر از سه ماهه سوم آن خواهد بود. چراکه با توجه به بررسی های صورت گرفته و جدول ارایه شده، قیمت محصول گرم و سرد "فولاد" در بورس کالا به ترتیب 13 و 24.9 درصد بالاتر از نرخ فروش کنونی در سه ماهه سوم سال جاری است.

با این اوصاف آیا باز هم می توان پذیرفت، روند سودآوری این شرکت تا پایان سال جاری بدون هیچ گونه تغییر و تعدیل مثبتی پیش رود؟

اشتراک گذاری :
ارسال نظر