بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۵
در مجمع ساليانه شركت سرمايه گذاري صنعت و معدن مشخص شد:

"وصنعت" در مسیر رشد سودآوری

شركت طي دو سال گذشته با انجام معاملات دامنه دار و پر حجم اقدام به اصلاح اساسي در ساختار پرتفوي نموده و علاوه بر تغيير تدريجي ساختار صنايع موجود ، سهام غير نقد شونده را با سهام روز بازار جايگزين كرده است .
کد خبر : ۸۶۹۷۱
د
شركت سرمايه گذاري صنعت و معدن مجمع ساليانه خود براي رسيدگي به عملكرد سال مالي منتهي به 31 شهريور ماه 1391 را راس ساعت 10 صبح چهار شنبه مورخ 20 دي ماه 1391 با حضور بيش از 92 درصد از سهامداران در سالن اجتماعات رازي برگزار نمود . در ابتدا و پس از قرائت آياتي چند از كلام ا... مجيد و پخش سرود ملي ، مجمع با انتخاب آقاي محمدرضا زنگنه به سمت رياست جلسه رسميت يافت و انتخابات در خصوص ساير اعضاي هيئت رئيسه به شرح زير صورت پذيرفت :

در ادامه آقاي دكتر حسين زارعي مدير عامل شركت گزارش عملكرد هيئت مديره در سال مالي منتهي به 31 شهريور 1391 را به مجمع ارائه نمود كه خلاصه آن به شرح زير است :

وضعيت سرمايه و تركيب سرمايه گذاري هاي شركت

سرمایه شركت سرمايه گذاري صنعت و معدن معادل 500،1 ميليارد ریال شامل 1.500.000.000 سهم بوده كه اين سهام در اختيار بيش از 9800 سهامدار حقيقي و حقوقي قرار دارد . اين شركت از سال 1377 وارد بورس گرديده و در حال حاضر پرتفويي به بهاي تمام شده 3423 ميليارد ريال متشكل از سهام شركتهاي پذيرفته شده در بورس و خارج از بورس را در اختيار دارد كه وضعيت آن به تفكيك بورسي و غير بورسي به شرح زير است :

بهاي تمام شده سرمايه گذاري ها در شرايطي كه آخرين افزايش سرمايه شركت به 8 سال قبل باز مي گردد ، 3/2 برابر سرمايه ثبت شده مي باشد . اين در شرايطي است كه شركت طي چند سال گذشته ، مبالغ قابل توجهي نقدينگي را جهت تسويه و پرداخت مطالبات معوق سود سهامداران و پرداخت اقساط ساليانه خريد سهام ايران خودرو پرداخت نموده است. با اين حال شركت با مديريت صحيح نقدينگي و سرمايه گذاري مجدد منابع حاصل از معاملات سودده ، موفق گرديده تا ضمن جلوگيري از كاهش بهاي تمام شده پرتفوي ، اين شاخص را به ميزان 6 درصد در مقايسه با دو سال گذشته افزايش بدهد .

تركيب صنايع با اهميت در پرتفوي شركت

در حال حاضر ، عمده سرمايه گذاري هاي شركت در سه صنعت واسطه گري مالي ، صنايع غذايي و شيميايي متمركز گرديده . نكته با اهميت در اين خصوص اين است كه شركت طي دو سال گذشته با انجام معاملات دامنه دار و پر حجم اقدام به اصلاح اساسي در ساختار پرتفوي نموده و علاوه بر تغيير تدريجي ساختار صنايع موجود ، سهام غير نقد شونده را با سهام روز بازار جايگزين كرده است . مجموع معاملات پرتفوي شركت در سال مالي مورد بحث به نحوي بوده كه سرعت گردش پرتفوي به بيش از 6/0 مرتبه رسيده است . در نتيجه معاملات انجام شده طي سال مالي مورد گزارش ، جايگاه صنعت سيمان در ارزش روز پرتفوي از رتبه اول و دوم در سالهاي گذشته به رتبه ششم تنزل يافته و در عوض صنعت واسطه گري مالي ، جايگاه اول پرتفوي را به خود اختصاص داده است .

همچنين ، بيش از 68 درصد از كل بهاي تمام شده پرتفوي ، در شركت هايي كه مالكيت زير 10 درصد آنها در اختيار سرمايه گذاري صنعت و معدن قرار دارد متمركز گرديده تا امكان نقد شوندگي و همچنين انجام معاملات در بورس با سرعت و سهولت بيشتر فراهم شود . بر اين اساس شركت در سال گذشته به عنوان يك شركت سرمايه گذاري و نه هلدينگ ، نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسيده است .

ذخائر كاهش ارزش لحاظ شده در حسابهاي شركت

مقايسه بهاي تمام شده و ارزش بازار پرتفوي بورسي در پايان شهريور ماه 1391 حاكي از كاهش ارزشي به مبلغ 655 ميليارد ريال مي باشد كه شركت ، ضمن رعايت اصول حسابداري و همچنين در نظر گرفتن نظرات حسابرس محترم ، اقدام به اخذ ذخيره كاهش ارزش به طور مجزا براي هر يك از سهام موجود در پرتفوي نموده كه به اين ترتيب ، مجموع ذخيره لحاظ شده در حسابها براي پرتفوي بورسي معادل 809 ميليارد ريال و براي پرتفوي غير بورسي معادل 108 ميليارد ريال (جمعاً 918 ميليارد ريال ) مي باشد. شايان ذكر است كاهش ارزش پرتفوي تا قبل از برگزاري اين مجمع و با توجه به افزايش ارزش بازار پرتفوي بورسي ، بيش از 50 درصد كاهش يافته و به رقم 319 ميليارد ريال رسيده است .

NAV شركت

«ارزش خالص دارايي هاي شركت» كه به عنوان مهمترين شاخص عملكردي شركتهاي سرمايه گذاري شناخته مي شود ، در پايان سال مالي معادل 1735 ريال بوده كه تا قبل از برگزاري مجمع به 1960 ريال افزايش يافته است . اين در شرايطي است كه قيمت سهم شركت در بورس ، در حدود 60 درصد ارزش خالص دارايي ها مورد معامله قرار مي گيرد .

وضعيت سهام شركت در بورس

نقد شوندگي سهام شركت در سال مالي گذشته از وضعيت مناسب و قابل قبولي برخوردار بوده است . در اين دوره 296 ميليون سهم شركت در بورس مورد معامله قرار گرفته كه اين رقم معادل 20 درصد كل سهام شركت مي باشد . تعداد روزهاي بسته بودن نماد شركت در كل سال مالي مورد گزارش تنها 6 روز بوده كه آن هم مربوط به برگزاري مجمع ساليانه بوده است . لذا با در نظر گرفتن روز هاي باز بودن نماد و حجم معاملات سهام شركت ، اينگونه برداشت مي شود كه سهامدارن محترم در هر زمان كه اراده مي نمودند ، قادر به فروش سهام خود در بازار يا خريد سهام جديد بوده اند . تعداد معامله گران سهام شركت در اين سال بيش از 7900 نفر بوده‌ است كه اين رقم بيش از 80 درصد ميانگين تعداد سهامدارن شركت طي سالهاي اخير مي باشد .

وضعيت سود شركت در سال مالي منتهي به 31 شهريور ماه 1391

به گفته آقاي دكتر زارعي شركت در اين سال موفق گرديد ، علاوه بر پوشش اولين پيش بيني سود خود كه نتيجه آن 260 ريال سود به ازاي هر سهم بود ، اين رقم را با رشدي 17 درصدي به 308 ريال افزايش دهد . مجموع درآمد عملياتي شركت در اين سال معادل 499 ميليارد ريال بوده كه از اين مبلغ 347 ميليارد ريال مربوط به سود حاصل از شركتهاي سرمايه پذير و 151 ميليارد ريال حاصل از معاملات سهام بوده است . در جدول زير درآمد محقق شده با اولين پيش بيني ارائه شده به بورس مقايسه گرديده است :

عملكرد شركت در خصوص پرداخت مطالبات معوق سود سهامداران

آقاي دكتر زارعي در بخشي از گزارش خود به عملكرد شركت در خصوص پرداخت مطالبات معوق و سنواتي سود سهامداران پرداخت . شركت در ابتداي سال مالي مورد گزارش مبلغ 533 ميليارد ريال بدهي معوق سود سهام را در حسابهاي خود داشت كه با افزوده شدن سود مصوب مجمع سال مالي گذشته ، اين رقم به بيش 803 ميليارد ريال افزايش يافت . شركت در اين دوره با پرداخت بيش از 356 ميليارد ريال از اين بدهي ، مانده طلب معوق سود سهام را در پايان سال 16 درصد كاهش داد . همچنين آقاي دكتر زارعي به ارائه روندي از خروج معني دار نقدينگي طي سه سال گذشته با هدف تسويه مطالبات سهامداران اشاره نمود كه هر چند با سرمايه گذاري مجدد منابع حاصل از سرمايه گذاري هاي سود ده جبران گرديده ، اما در نتيجه آن بيش از 851 ميليارد ريال نقدينگي از شركت خارج شده است . در جدول زير حجم پرداختهاي سود سهام طي سه سال اخير ارائه گرديده است :

پرداخت 600 ميليارد ريال از مطالبات سود بانك صنعت و معدن و 253 ميليارد ريال از سود ساير سهامداران در شرايطي به وقوع پيوسته كه مجموع اين رقم ، معادل 57 درصد كل سرمايه شركت بوده و انجام آخرين مرحله افزايش سرمايه در شركت به 8 سال قبل باز مي گردد . در اين خصوص نماينده بانك صنعت و معدن به در دست بررسي بودن احتمال انجام افزايش سرمايه در آينده اشاره نمود .

تقسيم سود

مطابق با صورتهاي مالي ، سود خالص شركت در سال مالي مورد بحث 462 ميليارد ريال بوده كه با احتساب سود انباشته، رقم كل سود قابل تقسيم شركت به 1069 ميليارد ريال بالغ مي گردد . بر اين اساس ، سود هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن در پایان سال مالی مورد گزارش با 18 درصد افزایش نسبت به اولین پیش بینی اراده شده به بورس ، به 308 ریال رسيد و هر چند در صورتهای مالی تلفیقی مبلغ 346 ریال سود به ازای هر سهم را ساخته شده بود اما به لحاظ رعایت آیین نامه های مربوطه ، رقم 308 ریال مبنای تصمیم گیری تقسیم سود قرار گرفت .

هيئت مديره مطابق با پيشنهاد مكتوب در گزارش عملكرد ، پيشنهاد تقسيم 100 ريال سود نقدي به ازاي هر سهم را ارئه نموده بود كه پس از بحث و كسب نظر سهامداران ، تقسيم سود نقدي هر سهم به مبلغ 170 ريال( خالص) به تصويب مجمع رسيد . شايان ذكر است پرداخت سود نقدي مصوب ، مطابق با برنامه زمان بندي اعلام شده ، يك ماه پس از تاريخ برگزاري مجمع آغاز خواهد گرديد .

ساير مصوبات

در پايان و طبق دستور جلسه مجمع ، سازمان حسابرسي به عنوان بازرس قانوني شركت براي سال مالي جاري و همچنين روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه كثير الانتشار انتخاب گرديد .


آدرس لینک سایت شرکت :


اشتراک گذاری :
ارسال نظر