بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۴۹
کد خبر : ۸۷۱۳۰
اعظم شريفي: معامله‌گران در بازار اين هفته دو چهره متفاوت از بازار را تجربه كردند به نحوي كه سرمايه‌گذاران حقيقي براي حفظ عايدي خروج نقدينگي قابل توجهي را انجام دادند اما موج جديد بازگشايي نمادها پايان هفته متفاوتي را رقم زد.
در ابتداي هفته گزارش‌هاي محتاطانه 9‌ماهه چند شركت بزرگ موجب نوسان منفي و ركود معاملات شد تا جايي كه كاهش قابل توجه در حجم و ارزش معاملات را به همراه داشت. بر اين اساس، شاخص روز سه‌شنبه بيشترين افت خود را تجربه كرد اما گزارش‌هاي 9‌ماهه مناسب در پايان هفته و بازگشايي چند نماد متوقف، خريداران را به بازار بازگرداند.

اين در حالي است كه حمايت گسترده حقوقي‌ها براي جمع‌آوري صف‌هاي فروش باعث شد در اين هفته تغيير مالكيت از حقيقي به حقوقي به مقدار بيش از 200 ميليارد ريال رقم بخورد، همچنين نمادهاي مس، فولاد، بانك پاسارگاد و نفت و گاز پارسيان بيشترين تغيير مالكيت از حقيقي به حقوقي را شاهد بودند. در همين حال، با توجه به صف‌هاي خريد در گروه خودرويي نمادهاي رايان سايپا و سرمايه‌گذاري سايپا مورد توجه سهامداران حقيقي بودند.
از سوي ديگر گل‌گهر، چادرملو و سرمايه‌گذاري ملت هم ديگر سهامي بودند كه حقيقي‌ها در آنها خريدار بودند.
آغاز منفي هفته
بازار روز شنبه با روند كاهشي فعاليت خود را آغاز كرد تا در شرايطي كه حقيقي‌ها نظاره‌گر بودند، حمايت حقوقي‌ها معاملات كم‌حجمي را رقم بزند.
روز شنبه، صندوق عشاير 3 ميليون سهم «فولاد» و 2 ميليون سهم نفت و گاز پارسيان را خريداري كرد. گروه مالي ملت هم با حجم 10 ميليون سهمي در بانك ملت خريدار بود.
حمايت صنايع معدني اميد نيز با خريد دو ميليون سهم سرمايه‌گذاري سپه از اين نماد ادامه داشت. در همين حال، سرمايه‌گذاري صنعت و معدن روز شنبه 300 هزار سهم ليزينگ صنعت و معدن را خريداري كرد و در مقابل فروشنده 107 هزار سهم بيمه پاسارگاد بود. بانك تجارت در نمادهاي ليزينگ ايران و سرمايه‌گذاري ملي به ترتيب خريدار 160 هزار و 520 هزار سهمي بود. در ادامه تحولات روز شنبه، دانايان پارس 420 هزار سهم نيرومحركه را خريداري كرد و كاركنان مپنا هم 630 هزار سهم مپنا را از بازار جمع كرد. روز شنبه سرمايه‌گذاري بوعلي بر فعاليت خود افزود و در كنار خريد 110 هزار سهم فولاد صبانور و 200 هزار سهم «وبانك» اقدام به فروش 140 هزار سهم سرمايه‌گذاري بهمن كرد. در اين روز سرمايه‌گذاري آيت ايثار نيز با خريد 150 هزار سهم از سرمايه‌گذاري بوعلي حمايت كرد. در همين حال خريداري 200 هزار سهم گل‌گهر از سوي معادن و فلزات و عرضه 800 هزار سهم كربن ايران از سوي سرمايه‌گذاري توسعه ملي قابل توجه بود.
حمايت كمرنگ حقوقي‌ها
روز يكشنبه، باوجود كاهش فعاليت معامله‌گران همچنان حمايت حقوقي‌ها در نمادهاي زيرمجموعه ادامه داشت. در اين روز گروه مالي ملت 7/7 ميليون سهم بانك ملت را خريداري كرد. صندوق عشاير 5/3 ميليون سهم نفت و گاز پارسيان را از بازار جمع كرد. صنايع معدني اميد در نماد سرمايه‌گذاري سپه خريدار 800 هزار سهم بود و بانك تجارت نيز براي حمايت از سرمايه‌گذاري ملي در نقش خريدار 800 هزار سهمي ظاهر شد. در اين ميان، با اقبال بازار به گروه خودرويي، دانايان پارس در صف خريد 5/1 ميليون سهم سرمايه‌گذاري سايپا را عرضه كرد.
كاركنان مپنا نيز به خريد يك ميليون سهم مپنا اكتفا كرد. از سوي ديگر، معادن و فلزات در نمادهاي سنگ‌آهني خريد كم‌حجمي را رقم زد. حجم خريد بنياد مستضعفان و سرمايه‌گذاري ايران و فرانسه در نمادهاي سيمان تهران و صنعت و معدن تنها 100 هزار سهم بود. صندوق نفت ديگر عرضه‌كننده روز يكشنبه بود كه در صف خريد رايان‌سايپا 4 ميليون سهم فروخت و در مقابل 50 هزار سهم شيميايي ايران خريداري كرد. در همين حال ملي انفورماتيك در نماد خدمات انفورماتيك خريدار 500 هزار سهم بود.
معامله‌گران و تعميق روند منفي
بازار روز دوشنبه با حمايت حقوقي‌ها براي جمع كردن سهام در نوسان‌هاي منفي همراه بود؛ به گونه‌اي كه گروه مالي ملت 21 ميليون سهم بانك ملت را خريداري كرد. همچنين صنايع معدني اميد و صندوق عشاير براي حمايت از شركت‌هاي سرمايه‌گذاري سپه و نفت و گاز پارسيان به ترتيب 500 هزار سهم و 6/1 ميليون سهم خريداري كردند. در همين حال، بانك تجارت روز دوشنبه را با خريد يك ميليون سهم «ونيكي» و 140 هزار سهم ليزينگ ايران سپري كرد. در ادامه رصد معاملات روز دوشنبه، معادن و فلزات 300 هزار سهم فولاد صبانور خريد و «كنور» هم با خريد 200 هزار سهم از معادن و فلزات حمايت كرد. سرمايه‌گذاري توسعه ملي نيز ديگر خريدار 200 هزار سهمي فولاد صبانور بود و در مقابل 80 هزار سهم نفت پارس را عرضه كرد. از سوي ديگر، كاركنان مپنا باز هم يك ميليون سهم مپنا را خريداري كرد و حجم خريد ايران و فرانسه نيز در سرمايه‌گذاري صنعت و معدن به مرز 6/1 ميليون سهم رسيد. همچنين سرمايه‌گذاري تدبير روز دوشنبه را با خريد 370 هزار سهم سرمايه‌گذاري پرديس و فروش يك ميليون سهم گروه بهمن سپري كرد.
در بازار روز دوشنبه سرمايه‌گذاري صنعت و معدن با خريد 40 هزار سهم آبسال در نقش فروشنده 350 هزار سهمي بيمه پاسارگاد ظاهر شد.
نشانه‌هاي بازگشت بازار
معاملات پرحجم بازار روز سه‌شنبه نويد تغيير نوسان بازار را در پايان هفته مي‌داد. به طوري كه حقوقي‌‌ها به طور دسته‌جمعي خريدار بودند. بر اين اساس سرمايه‌گذاري مهر 5/2 ميليون سهم سرمايه‌گذاري سپه و سرمايه‌گذاري ايثار 2/1 ميليون سهم سرمايه‌گذاري بوعلي را جمع كردند. در همين حال سرمايه‌گذاري بوعلي در كنار خريداري سهام گل‌گهر و فولاد صبانور در نماد سرمايه‌گذاري بهمن فروشنده 8/1 ميليون سهم بود.
صندوق نفت نيز در بازار روز سه‌شنبه از نمادهاي خارك، گل‌گهر و معادن و فلزات حمايت كرد. همچنين دانايان پارس خريدار 2 ميليون سهم «وساخت» بود و سرمايه‌گذاري ايران و فرانسه نيز با خريد 2/1 ميليون سهم «وصنعت» ديگر خريدار بازار منفي روز سه‌شنبه بود.
در همين حال كاركنان مپنا 5/4 ميليون سهم شركت مادر (مپنا) را خريد. صندوق عشاير نيز در كنار 500 هزار سهم «پارسان» در نقش خريدار «فولاد» و غدير ظاهر شد؛ تجلي سامانه نيز ديگر خريداري بود كه در نماد فولاد با خريد 500 هزار سهم فعاليت كرد. اما در بازار روز سه‌شنبه حجم خريدهاي گروه مالي ملت در نماد بانك ملت از 34 ميليون سهم گذشت. صنايع معدني اميد نيز 1/3 ميليون سهم سرمايه‌گذاري سپه را خريداري كرد. عرضه اوليه 7 ميليون سهم قند چهارمحال نكته مثبت بازار روز سه‌شنبه بود كه بنياد مستضعفان و سرمايه‌گذاري پانيد پارس عرضه‌كنندگان اين نماد بودند.
در مجموع هفته جاري را مي‌توان دوره‌اي توام با افت عمومي سطح قيمت‌هاي سهام و كاهش نسبي فعاليت خريداران دانست؛ روندي كه البته در روز چهارشنبه تا حدي تغيير كرد تا معامله‌گران با اميدواري نسبت به آينده بازار راهي تعطيلات پايان هفته شوند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر