بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۳
دبیر کل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی:

وجود تخلفات 700 میلیاردی را قبول نداریم

در حال حاضر نیز دولت از نحوه عرضه محصولات پتروشیمی ها رضایت کامل دارد چرا که تامین نیاز داخل به خوبی در حال انجام است.اما سوال اساسی برای ما هم این است که قصد برخی افراد از طرح مسائل و تخلفاتی این چنینی چیست؟
کد خبر : ۸۷۲۳۳
در پی اعلام وجود پرونده تخلفاتی 700 میلیارد تومانی برخی از شرکت های پتروشیمی در تعزیرات حکومتی به جرم گرانفروشی و عدم فروش محصولات خود در بورس کالا، در صدد برآمدیم تا از جزئیات این موضوع و اینکه آیا قانون خاصی مبنی بر الزام فروش محصولات این صنعت در بورس کالا وجود دارد یا خیر مطلع شویم.

دبیر کل انجمن صنفی صنعت پتروشیمی در بیان جزئیات این مساله در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در خصوص نحوه فروش محصولات پتروشیمی هیچ گونه قانون و الزامی برای عرضه آن در بورس کالا وجود ندارد و چه بسا شرکت های مذکور به دلیل حضور در مناطق ویژه اقتصادی از قوانین خاص خود برخوردار هستند. اما این موضوع از آنجا آغاز شد که در ابتدای سال جاری کارگروهی در ستاد هدفمندی یارانه ها ابلاغیه ای را در خصوص فروش محصولات این صنعت در بورس کالا را صادر کرد، اما متاسفانه به دلیل عدم توجه به جوانب امر، به جای کمک به تامین نیاز داخلی عده ای از دلالان با حضور در این بورس و خرید محصولات پتروشیمی اقدام به سودجویی کردند. از همین رو بسیاری از واحدهای پتروشیمی ترجیح دادند محصولات خود را خارج از بورس کالا عرضه نمایند و هیچ نهادی هم پیگیر این اقدام از سوی پتروشیمی ها نبود.

احمد مهدوی ابهری در ادامه افزود: با توجه به همه این مسائل از اول مهر ماه سال جاری شرکت های پتروشیمی در جهت تامین نیاز داخل و کمک به بهبود شرایط کنونی و وضع اقتصادی کشور حاضر به عرضه کلیه محصولات خود در بورس کالا شدند. افزون بر آنکه مقرر گردید تنها کسانی می توانند در این بورس خریدار محصولات مذکور باشند که به نوعی دارای واحدهای تولیدی پایین دستی باشند و به این ترتیب بازار این محصولات نیز متعادل شد.

وی در ادامه با نپذیرفتن پرونده تخلفاتی 700 میلیاردی پتروشیمی ها بیان کرد: این موضوع خیلی عجیب است که در این قائله صنعتی که از سود خود کاسته و برای تامین نیازداخل کشور به عرضه داخلی محصولات خود کردند ، پتروشیمی ها بودند،اما در نهایت همین واحد ها متهم به گرانفروشی و تخلف شدند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در این میان حتی اگر گله مندی هم وجود داشته باشد ،از سوی شرکت های پتروشیمی است. چرا که از یک سو با عرضه محصولات خود در داخل و به بخش دولتی قسمتی از مطالباتشان وصول نشده باقی مانده و در میان آنها شرکت های تولید کننده کود اوره با 750 میلیارد تومان مطالبات از بخش دولتی، مصداق بارز آنها هستند.از سوی دیگر نیز فروش محصولات شرکت های این صنعت در حالی در بورس کالا انجام می پذیرد که قیمت گذاری آنها بر مبنای فوب خلیج فارس ضرب در نرخ ارز مبادله ای و با نوسان 5 درصد بالا تر یا پایین تر صورت می گیرد، نه به صورت رقابتی .حال آنکه این امربه نوبه خود می تواند به زیان این شرکت ها باشد.

مهدوی ابهری در خاتمه عنوان کرد: بنابراین با توجه به همه این مسائل وجود چنین پرونده تخلفاتی را قبول نداریم و در حال حاضر نیز دولت از نحوه عرضه محصولات پتروشیمی ها رضایت کامل دارد چرا که تامین نیاز داخل به خوبی در حال انجام است.اما سوال اساسی برای ما هم این است که قصد برخی افراد از طرح مسائل و تخلفاتی این چنینی چیست؟


اشتراک گذاری :
ارسال نظر