بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۸
کد خبر : ۸۷۲۳۴

غلامرضا تاجگردون در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارسدر پاسخ به سؤالی مبنی براینکه گفته می‌شود دولت در حال بردن جلسات جبران کاهش قدرت خرید و معیشت مردم به سمت جلسات اجرای هدفمندی است و اصرار بر ۵ برابر شدن یارانه نقدی و افزایش ۴ برابری قیمت یارانهسوخت دارد، گفت: خیر، چنین مطلبی مورد تأیید نیست.

وی ادامه داد: در رابطه با پرداخت مبالغی به مردم در پایان سال نیز بحث‌هایی بین نمایندگان دولت و مجلس صورت پذیرفت که نهایی نشده است.

تاجگردون تصریح کرد: دولت اصرار بر اجرای فاز دوم در سال جاری دارد، اما مجلس قطعاً مخالف این امر است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه دولت باید بسته‌های پیشنهادی را در لایحه بودجه کل کشور ارائه و تدوین کند، افزود: مجلس با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال 91 مخالف است، اما اینکه خارج از حیطه قانون هدفمندی کمک موردی شود، مجلس در این باره بررسی خواهد کرد.

تاجگردون درباره روش توزیع این منابع، توضیح داد: روش‌های مختلفی برای توزیع این کمک‌ به اقشار ضعیف جامعه مطرح است و دولت معتقد است این کمک باید به صورت نقدی به مردم پرداخت شود.

وی ادامه داد: برخی از نمایندگان نیز روش‌هایی همچون کارت هدیه، سبد کالا و پرداخت اضافه مبلغ به همراه یارانه را مطرح کرده‌اند که این موارد در گرو تعیین منابع است.

وی با اشاره به اینکه سناریوهای مختلفی تاکنون ارائه شده اما تاکنون به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، گفت: پس از جمع‌بندی نظرات کارشناسی شده، تصمیم‌گیری خواهد شد.

معاون اقتصادی سازمان منحل شده مدیریت و برنامه‌ریزیکشور، با تأکید بر اینکه شرایط به وجود آمده مردم را به لحاظ اقتصادی و معیشتی آسیب‌پذیر کرده است، گفت: نسخه درمانی این شرایط تنها با هدف‌گیری کاهش تورم باید همراه باشد.

وی افزود: طی مدت اخیر تنها اقدام به پرداخت نقدی یارانه‌هاکرده‌ایم، اما در صورتی که هدف‌گیری مسئولان اجرایی کاهش تورم و نقدینگی بود، مردم احساس رضایت بیشتری داشتند چراکه مردم معتقدند به جای پرداخت پول باید تورم کنترل شده تا قدرت خرید حفظ شود.

تاجگردون درباره بهترین شرایط پرداخت منابع به خانوار،‌ گفت: بهترین حالت آن پرداخت منابع به صورت غیر نقدی است و باید دید در آینده تصمیم دولت و مجلس در این باره چیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به سؤال دیگر مبنی براینکه مبالغ به چند دهک پرداخت خواهد شد،آیا پرداخت به ۳ دهک درآمدی است،تأکید کرد: قطعاً 3 دهک درآمدی پایین جامعه هستند و بیش از این دهک‌ها نیز شامل خواهند شد.

وی درباره چگونگی شناسایی اقشار و دهک‌های درآمدی جامعه، گفت: در حد یک دهک فعلاً شناسایی شده‌اند اما بیش از آنکار دشواری است و به نظر می‌رسد باید مشخص کنند که چه کسانی دریافت کمک ها را کنند.

وی با ذکر مثالی در این باره تصریح کرد: طبقه‌بندی مشاغل مانند کارمندان دولت، تأمین اجتماعی، روستائیان و کشاورزان می‌تواند به تخصیص منابع کمک کند،اما در این میان هم حذف برخی اقشار جامعه کار سختی است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر