بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۳:۱۲
مدیر عامل شرکت سیمان فارس و خوزستان بیان داشت:

بخشنامه های ناگهانی،تهدیدی جدی تر از اجرای فازدوم

مشکل اساسی اغلب شرکت های تولیدی بیش از اجرایی شدن طرح هدفمندی یارانه ها، صدور ناگهانی بخشنامه ها و دستورالعمل هایی است که به یکباره تمامی پیش بینی ها و بودجه بندی شرکت ها را تحت تأثیر قرار می دهد و چه بسا آنها را به ورطه تحقق زیان می کشاند.
کد خبر : ۸۷۴۵۲
زمزمه های اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها این روزها در حالی جدی تر از قبل مطرح شده که شاید اغلب فعالین بازار نگران ابعاد و چگونگی اجرای این طرح و نیز اثرات آن بر سودآوری شرکت ها و صنایع گوناگون هستند.

براساس گزارش بورس نیوز، یکی از صنایع اثرپذیر از اجرای طرح مذکور صنعت سیمان است چراکه صنعت مذکور بعد از فولاد دومین صنعت انرژی بر در کشور محسوب می شود.

مدیر عامل شرکت سیمان فارس و خوزستان در بیان میزان اثرگذاری اجرای فاز دوم هدفمندی ها بر فعالیت های اقتصادی صنایع مختلف عنوان کرد: طرح هدفمندی یارانه ها و آزادسازی قیمت حامل های انرژی نه تنها به عنوان تهدیدی برای اقتصاد و صنایع مختلف مطرح نبوده، بلکه با اجرای درست و قانونی آن می تواند فرصتی مناسبی در جهت کنترل و مدیریت انرژی در آنها ایجاد نماید، چه بسا با اجرای فاز اول این طرح، در بسیاری از کارخانه ها و شرکت ها کمیته های کنترل بهای تمام شده محصولات و پیشرفت به سوی تولید واقعی شکل گرفت.

اسفندیار سالاروند با تعمیم این توضیحات به صنعت سیمان گفت: صنعت سیمان در زمره دومین صنایع انرژی بر در کشور قرار دارد، بنابراین آزادسازی مناسب و همراه با برنامه ریزی صحیح قیمت حامل های انرژی می تواند اثرات قابل توجهی بر آن داشته باشد.

وی در خصوص اجرای مناسب این طرح اظهار داشت: فاز دوم هدفمندی یارانه ها در صورتی می تواند به شکوفایی این صنعت و دیگر صنایع کمک نماید که در مقابل آزادسازی نهاده های تولید، قیمت های فروش محصولات نیز از رشد مناسبی برخوردار شود.

این مقام مسئول با اشاره به حمایت های صورت گرفته از سوی دولت در خصوص شرکت های سیمانی عنوان کرد: طی سال جاری با قطع ناخواسته گاز مصرفی شرکت های سیمانی، این واحدها مجبور به استفاده از گاز مازوت با قیمتی بالاتر و در حدود 200 تومان به ازای هر مترمکعب شدند. حال آنکه در روزهای اخیر با دستور رییس جمهور مقرر شد تا مازوت مصرفی شرکت های سیمانی از ابتدای تاریخ مصرف آن به قیمت 70 تومان شود.

وی افزود: نکته ای که در این رویه عملکردی از سوی دولت قابل توجه است، حمایت مناسب و به جا از واحدهای تولیدی است. حال آنکه انتظار می رود این رویه در تمامی مراحل اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی ها سرلوحه حرکت دولتمردان قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت سیمان فارس و خوزستان با ترسیم چشم اندازی از وضعیت این صنعت در صورت عدم افزایش قیمت های فروش در مقابل افزایش بهای حامل های انرژی مطرح کرد: در صورت پیاده سازی ناقص قانون هدفمندی یارانه ها باید در انتظار کاهش حاشیه سود شرکت های سیمانی و افت سرمایه در گردش آنها بود. بنابراین با توجه به این مسایل امیدوارم در سال آینده شاهد رشد نرخ های فروش و حرکت به سوی قیمت های واقعی محصولات سیمانی باشیم.

سالاروند با گلایه از صدور بخشنامه های متعدد و ناگهانی تصریح کرد: مشکل اساسی اغلب شرکت های تولیدی بیش از اجرایی شدن طرح هدفمندی یارانه ها، صدور ناگهانی بخشنامه ها و دستورالعمل هایی است که به یکباره تمامی پیش بینی ها و بودجه بندی شرکت ها را تحت تأثیر قرار می دهد و چه بسا آنها را به ورطه تحقق زیان می کشاند.

وی مصوبه بانک مرکزی در خصوص تسعیر تسهیلات ارزی با نرخ ارز مبادله ای را نمونه ای از این تصمیمات ناگهانی دانست و درباره تبعات آن گفت: اخذ چنین تصمیمی در خصوص شرکت سیمان فارس و خوزستان به عنوان یکی از شرکت های سیمانی فعال در این صنعت، با دارا بودن 60 میلیون یورو بدهی ارزی می تواند این واحد تولیدی را مشمول ماده 141 قانون تجارت نماید. چراکه پیش بینی تسعیر این بدهی ها در بودجه سال 90 شرکت با در نظر گرفتن نرخ متوسط یک هزار و 100 تومان به ازای هر یورو صورت گرفته، حال آنکه اگر مقرر شود تا این مبالغ با نرخ ارز مبادله ای و یا به قیمت های بالاتر تسعیر گردد، بدهی مذکور رقمی معادل 880 میلیارد تا 1200 میلیارد تومان می شود. نکته جالب توجه اینجاست که سرمایه شرکت فارس و خوزستان تنها 450 میلیارد تومان است و این یعنی یک پارادوکس جدی در این صنعت که لازم است هرچه زودتر تصمیم مناسب در این زمینه اتخاذ شود.

این مقام مسئول در خاتمه ابراز داشت: در برآیند این مطالب نکته قابل توجه این است که اجرای فاز دوم هدفمندی می تواند به عنوان یک فرصت برای صنایع از جمله صنعت سیمان مطرح باشد، به شرطی که این آزادسازی و هدفمندی در همه زمینه ها و به صورت قانونی اجرایی شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر