بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر : ۸۷۹۹۴

اهمیت زیادی به توسعه مناطق محروم استان خوزستان می دهد. این علاقمندی از همان زمانی که مسئولیت جهاد سازندگی رامهرمز را بر عهده گرفت تا سال‌هایی که مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران بود، ادامه یافت . مهندس حیدر بهمنی از مدیران قدیمی صنعت نفت است که بیشتر سا‌ل‌های خدمت خود را در مناطق نفتی جنوب کشور سپری کرده ومسئولیت‌هایی همچون معاون وزارت نفت در بازسازی تأسیسات صدمه دیده جنگ، مدیرعامل شرکت کالای نفت لندن و مدیرعامل شرکت حفاری شمال را در کارنامه کاری خود ثبت کرده است . او همچنین تا کنون دو دوره مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران شده است که یک مرحله از سال 67 تا 81 8181111181و یک بار از سال 48 تا سال جاری بوده است. دوره نخست مدیریت وی بر این شرکت، با اجرای نظام نوین حفاری و رقابتی شدن بازار حفاری داخلی همراه شد که برنامه ریزی و سیاست گذاری خط مشی، شرکت به سوی افزایش توانمندی رقابتی و نگرش بنگاه اقتصادی را به همراه داشت .
بهمنی توجه ویژه ای به نیروهای جوان متخصص دارد و برنامه هایی را برای جذب و توانمندسازی آنها در شرکت ملی حفاری ایران به کار گرفت . او معتقد است که از طریق ایجاد فضای دوستانه و حرفه ای میان کارکنان قدیمی و جدید شرکت و همچنین انتقال تجربه نسل قبلی به جوانان، می توان آینده رو به رشد شرکت را تضمین کرد ولی اگر در این زمینه فاصله ای رخ دهد، همه دستاوردهایی که در طول زمان به دست آمده ، به فراموشی سپرده می‌شود . وی در مسیر توانمندسازی حفارمردان جوان، به توسعه کشور می اندیشد و نگران این نیست که پرورش یافتگان مکتب صنعت حفاری، حتی در شرکت های رقیب به میهن خود خدمت کنند .
او زمانی هم که مدیرعامل بود، بیش از آن که در اتاق‌های مدیریتی و جلسه‌ها حضور داشته باشد، در مناطق عملیاتی بود . اطفا ی حریق و مهار چاه‌های نفت و گاز که دچار فوران شده اند، تخصص او در دوران خدمتش بود. بهمنی در این گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، بار دیگر تأکید کرد، کارشناسان و متخصصان ماهر و تلاشگر شرکت ملی حفاری ایران، مرد روزهای سخت هستند؛ آنها اهل عمل هستند، نه شعار .

*صنعت حفاری ایران 70 سال در انحصار خارجی‌ها

31 سال پیش که شرکت ملی حفاری ایران در آستانه تأسیس بود، برخی مدیران وقت وزارت نفت می گفتند اگر قهر شرکت های حفاری خارجی ادامه یابد و تا چند ماه دیگر هم عملیات حفاری متوقف باشد، صنعت نفت دچار مشکل چندانی نمی شود چون تولید نفت خام، مسیر خودش را طی می کند . شما با این استدلال تا چه حد موافق بودید؟
بهمنی: قهر شرکت های خارجی برای ما یک نعمت بود چون نه تنها با رفتن آنها عملیات حفاری متوقف نشد، بلکه امکان تأسیس شرکت ملی حفاری ایران فراهم شد . در هفتاد سالی که صنعت حفاری در انحصار شرکت های خارجی بود، آنها اجازه حضور جدی ایرانیان را در این صنعت نمی دادند چون تمایل داشتند این وابستگی برای همیشه ادامه پیدا کند .
اگر شرکت ملی حفاری ایران تأسیس نمی شد، ناچار بودیم شرایط خارجی ها برای حضور مجدد در کشورمان را بپذیریم چون حیات صنعت نفت بدون حفاری امکان پذیر نیست .
حفاری، کلید فتح مخازن است که از ابتدا تا انتهای صنعت نفت، حضور فعالی دارد . پس از مطالعه اولیه مخزن، چاه‌های اکتشافی حفر می شوند که نشان می‌دهد در یک مخزن، نفت قابل برداشت وجود دارد یا خیر . مرحله بعدی حفر چاه‌های توصیفی است که اطلاعات کامل ‌تری از ویژگی مخزن و سیال آن همچون درجه سبکی ( API ) نفت خام را تعیین می کند . این اطلاعات به « مهندسی مخازن » ارسال می شود تا پس از آن که صرفه اقتصادی بهره برداری از مخزن به اثبات رسید، عملیات حفاری توسعه ای آن طراحی و اجرا شود .

در این مرحله مدیریت مخزن بر اساس موقعیت جغرافیایی برای برداشت، به شرکت های بهره بردار سپرده می شود که آنها نیز برای افزایش یا حفظ سقف تولید، به خدمات حفاری احتیاج دارند .
اکنون اکثر مخازن کشور دوره میان سالی خود را طی می کنند که اگر برنامه ریزی لازم صورت نگیرد، دچار افت تولید می شوند . حفر چاه های جدید تولیدی و همچنین حفر چاه های تزریقی در این مخازن، نقش مؤثری را در ادامه تولید برای مدت طولانی تری تضمین می کند . اگر حفاری مناسب در یک مخزن صورت گیرد، ضریب برداشت آن افزایش پیدا می کند . این موضوع، نقش کلیدی حفاری در تولید صیانتی از مخازن نفت و گاز کشور را نشان می دهد .
حفاری نقش مهمی در عملیات اکتشاف نفت و گاز دارد . تا کنون بیش از 021 حلقه چاه اکتشافی در نقاط مختلف کشور حفاری شده که موجب کشف مخازن جدیدی شده است و از این طریق، ظرفیت کشور در بخش ذخایر انرژی اعم از نفت و گاز افزایش یافته است .

شرکت های بزرگ نفتی در جهان، چه جایگاهی برای حفاری قائل هستند؟
بهمنی: بیش از 04درصد از هزینه های توسعه مخزن مربوط به بخش عملیات حفاری است . حفاری تأثیر مهمی در جایگاه شرکت های نفتی جهان دارد . واحدهای بهره بردار و تمام صنایع مرتبط با نفت زمانی می توانند با اطمینان به فعالیت های خود ادامه دهند که حفاری از توسعه لازم برخوردار باشد . شرکت های حفاری بخش پیشتاز صنعت نفت جهان به شمار می آید و بهترین متخصصان نفتی جذب این بخش می شوند . بالاترین دستمزدها نیز به کارشناسان حفاری پرداخت می شود که اهمیت ویژه آن را نشان می دهد، که در واقع صنعت حفاری کلید فتح مخازن نفت و گاز است .

در برنامه چشم انداز 02 ساله شرکت ملی حفاری ایران به چه نکاتی توجه شده است و پیش بینی می کنید این شرکت در پایان سال 1404 ‬در کجا خواهد ایستاد؟
بهمنی: خوشبختانه شرکت ملی حفاری ایران در دوره های مختلف از مدیرانی دلسوز، توسعه گرا و علاقمند به ایجاد زیرساخت ها برخوردار بوده است که نتیجه تصمیم های آنها را در رشد کمی و کیفی شرکت می بینیم . اگر ملی حفاری ایران به وضعیت افتخارآمیز کنونی رسیده است، علت آن را باید در آینده نگری جستجو کرد . این مسئله ای است که سنگینی مسئولیت ما را در مقابل آیندگان نشان می دهد .
از جمله اقدام های مناسب در شرکت ملی حفاری ایران، تدوین سند توسعه 02020 2ساله شرکت در سال های 36و 46بود که در آن، چشم انداز سال 4831 تدوین شده بود . خوشبختانه این برنامه درازمدت به شکلی مطلوب اجرا شد تا جایی که انحراف عملکردها از این برنامه در طول بیست سال، کمتر از 51 درصد بود . این مسئله، سابقه درازمدت و اهمیت ویژه برنامه ریزی راهبردی را در شرکت ملی حفاری ایران نشان می دهد . زیرا در آن مقطع زمانی، تنها شرکتی که برنامه 02 سال آینده خود را تدوین کرد، ملی حفاری بود که مسیر آتی خود را بر اساس سه سناریوی مختلف مشخص کرده بود .
در سال 38 تدوین دومین برنامه راهبردی توسعه 02 ساله شرکت آغاز شد که مبنای اصلی آن، کیفیت گرایی در فضای رقابت بود به مسائلی مانند سیستم گرایی، ترسیم اهداف یک ساله و پنج ساله در این برنامه توجه شد . در راهبرد توسعه 02ساله شرکت به استفاده از فناوری های نوین مثل توسعه تاپ درایو، ساید کنترل، حفاری فروتعادلی UBD، لوله مغزی سیار و ارتقای سطح تعمیرات و نگهداری، حفاری افقی و جهت دار توجه ویژه ای شده است و از سویی صنعت حفاری در برنامه پنجم، یکی از عوامل اصلی و کلیدی توسعه صنعت نفت به شمار می رود .

* 3 برابر 70 سال قبل از انقلاب حفاری کردیم

دستاوردهای شرکت ملی حفاری در طول سه دهه گذشته به ویژه چهار سال اخیر با رشد چشمگیری روبه رو بوده است . دلیل این موفقیت چیست؟
بهمنی: روحیه بسیجی به جزء جدایی ناپذیر شرکت ملی حفاری ایران بدل شده است که به اعتقاد من مهم ترین عامل در پیشبرد اهداف صنعت حفاری و نفت به شمار می رود . با تکیه به این مؤلفه مهم توانسته ایم در تمام گام ها با موفقیت حرکت کنیم .
31 سال از تشکیل شرکت ملی حفاری ایران می گذرد؛ سی و یک سالی که زمینه های شکوفایی استعدادهای ایرانی را در این شرکت فراهم کرده است . نه شعار است و نه یک تلقین اما باید قبول کرد شرکت ملی حفاری از جمله شرکت های دولتی است که نه تنها توانسته به رشد چشمگیری در همه جهات دست یابد بلکه توانسته نمودار توسعه صنعت نفت کشور را صعودی کند .

سکان صنعت حفاری ایران پس از انقلاب که شرکت های عملیات حفاری و خدمات فنی مهندسی حفاری، ایران را ترک کردند، به دست توانمند ایرانی ها سپرده شد . در طول این سال ها، تخصص ها افزایش یافت و صنعت حفاری به صورت کامل بومی شد . اکنون تخصصی در جهان نیست که متخصصان ملی حفاری به آن دست نیافته باشند . این تخصص ها امکان تحقق بخشیدن به برنامه ها و اهداف صنعت حفاری در سال های اخیر را به ما داده است .
شرکت ملی حفاری ایران از ابتدای فعالیت های خود تا کنون بیش از سه هزار و 07 حلقه چاه نفت و گاز حفر کرده است و بیش از یکصد هزار مورد نیز خدمات فنی و مهندسی ارائه کرده که از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور جلوگیری کرده است .
در سه دهه گذشته، سه برابر 07سال پیش از آن عملیات حفاری صورت گرفته است که این دستاورد، بدون تأسیس شرکت ملی حفاری ایران به دست نمی آمد . تا کنون بیش از شش میلیون و 075 هزار متر حفاری از سوی این شرکت با استاندارد بالا انجام گرفته است به گونه ای که حتی یک چاه را هم از دست نداده ایم . توان تکنیکی و فنی کسب شده از سوی متخصصان ملی حفاری این امکان را فراهم کرده که بدون کمک کارشناسان خارجی، پاسخگوی نیازهای صعت نفت کشورمان باشند .
این در شرایطی است که چرخش مته های صنعت حفاری در طول سال های دفاع مقدس نیز حتی یک روز هم متوقف نشد . همکاران ما توانستند با حفر 903حلقه چاه، تولید نفت را در سخت ترین شرایط جنگی ادامه دهند . صنعت حفاری بیش از 04 شهید تقدیم میهن اسلامی کرد .
کارکنان حفاری در خط مقدم جبهه صنعت بودند . بسیاری از دستگاه های حفاری در نقاط مختلف مرزی کشور مشغول توسعه مخازن مشترک بودند . 61 نفر از کارکنان یکی از دکل های حفاری در خطوط مرزی به اسارت درآمدند که نشان می دهد دلیرمردان صنعت حفاری، هیچ حد و مرزی برای کار قائل نیستند و هر جا که نیاز به عملیات وجود داشته باشد، از توان اقتصادی کشور حمایت می کنند و جلوه هایی از ایثار، تلاش و پایمردی را به نمایش می گذارند .
از جمله افتخارات کارکنان ملی حفاری در چهار سال اخیر در بخش عملیات حفاری و خدمات فنی می توان به تحقق 09درصدی برنامه حفاری در چاه های اکتشافی، تحقق 49درصدی برنامه حفاری در چاه های توسعه ای و توصیفی کارفرمایان اشاره کرد . ضمن این که زمان تعمیرات و انتظارات ماشین آلات مربوط به دستگاه های حفاری با کاهش چشمگیری همراه بوده است .

در حوزه منابع انسانی چطور؟
بهمنی: در این بخش نیز اهدافی چون افزایش میانگین نفر ساعت آموزشی برای کارکنان به میزان حداقل سه درصد برای کارکنان ستادی و دستکم پنج درصد برای کارکنان عملیاتی نسبت به سال 1388‬، با بهره گیری از تکنولوژی های نوین آموزشی ( E - LEARNING و ...) و ایجاد سیستم نیاز سنجی و کنترل سوابق دوره های آموزشی نیروهای ارکان ثالث و ارتقای آن با استفاده از برنامه نرم افزاری دیده شده است .

از شرکت ملی حفاری ایران به عنوان شرکتی در کلاس جهانی یاد می شود . علت این موفقیت را چه می دانید؟
بهمنی: تخصص و تلاش همکاران ملی حفاری در کنار تجهیزات پیشرفته ای که در اختیار دارند، این امکان را فراهم کرده است . همه تجهیزات جدید حفاری مانند حفاری جهت دار و افقی، خدماتی مانند لوله مغزی سیار، تجهیزات جدید سیال حفاری و نمودارگیری از چاه و سیال در سال های مختلف وارد کشور شده اند و اکنون توسط متخصصان ملی حفاری بکار می روند .
تمام دوره های آموزش پیشرفته در آموزشکده تکنولوژی حفاری ارائه می شود . دوره بین المللی IWCF که پیچیده ترین دوره حفاری است، در این آموزشکده ارائه می شود و مدارک آن مورد تأیید شرکت های بین المللی است .
متخصصان ملی حفاری اکنون در جهان به خوبی شناخته شده اند و دنیا « ملی حفاری » را به عنوان شرکت معتبر بین المللی می شناسد . متخصصان این شرکت به راحتی در پروژه ها و شرکت های نفتی منطقه و جهان جذب می شوند . مخازن ایران در فهرست پیچیده ترین و پرفشارترین قرار دارند و کار در آنها، فرصت مناسبی برای توانمند شدن نیروهای انسانی است . چون کسی که بتواند در چنین مخازنی، عملیات حفاری انجام دهد، در بقیه نقاط جهان به راحتی می تواند کار کند . برخی چاه های ایران به فشار 51هزار PSI می رسند که در دنیا بی سابقه است ولی متخصصان ملی حفاری بر این شرایط دشوار غلبه می کنند و با کمترین حادثه ممکن، کار را به نتیجه می رسانند .
قبل از انقلاب اسلامی، دو حلقه چاه که فشار زیادی داشتند از سوی امریکایی ها حفاری شده، اما به دلایل فنی از کنترل خارج شده و عملیات حفاری آنها متوقف شد، ولی شرکت ملی حفاری ایران مجددا آنها را حفر، تکمیل و در مدار تولید قرار داد . این مسائل، توانمندی فنی شرکت ملی حفاری ایران در مقایسه با رقبای خارجی را نشان می دهد .

* رقابت متخصصان حفاری ایرانی با آمریکایی‌ها

با توجه به رونق روزافزون صنعت حفاری در منطقه، آیا توسعه ناوگان به منظور توسعه فعالیت های ملی حفاری در سطح منطقه و دیگر نقاط جهان هم مورد نظر است؟
بهمنی: تعداد دستگاه های حفاری در سال های اخیر با سرعت بالایی افزایش یافته است و از امسال، دستگاه های حفاری ساخت داخل هم به مجموعه اضافه می شوند . اهداف اصلی برنامه راهبردی عبارتند از : توسعه ناوگان، اصلاح ساختارهای تشکیلاتی، مالی و حقوقی و همچنین حضور در عرصه های بین المللی . شرکت ملی حفاری ایران، یک شرکت بین الملی است که قصد دارد با توسعه کمی و کیفی ناوگان حفاری خود، به روزرسانی هر چه سریعتر امکانات نرم افزاری، حضور خود در خارج از مرزها بپردازد . در این مسیر نگاه ما بیشتر به بازار آسیای میانه و کشورهای عضو اوپک در منطقه است . هر چند توانایی های فنی مهندسی متخصصان شرکت در حفاری سخت ترین میادین نفت و گاز به ویژه مخازن پرفشار و شکافدار، امکان حضور ملی حفاری را در همه نقاط جهان فراهم می کند .
فعالیت های عملیاتی شرکت در خارج از کشور ترکمنستان آغاز شد . همکاران ما نشان دادند می توانند در مخازن برون مرزی هم بدون مشکل کار کنند . هم اکنون متخصصان ملی حفاری در لیبی مشغول ارائه خدمات جنبی در کنار برخی شرکت های اروپایی و امریکایی، هستند .
اگر همکاران ما توانایی فنی لازم را نداشتند، نمی توانستند در بازارهای رقابتی جهانی به چنین موفقیت هایی دست پیدا کنند . این مسئله نشان می دهد که از نظر دانش فنی هیچ کمبودی نداریم . همکاران ملی حفاری در هر جای جهان که وارد شده اند، توانسته اند توانایی و مهارت خود را در رقابت با شرکت های مشابه خارجی به اثبات برسانند . این در حالی است که در حاشیه خلیج فارس هیچ کشوری نیست که یک شرکت مستقل حفاری داشته باشد . با این که بخش مهمی از تولید نفت و گاز جهان در این منطقه است، همه کشورها به جز ایران به عملیات حفاری و خدمات فنی شرکت های غربی وابستگی دارند و سرمایه هنگفتی را بابت این خدمات به اروپایی ها و امریکایی ها می دهند . امیدواریم در آینده، بخشی از این بازار در اختیار صنعت حفاری کشورمان قرار گیرد .

یکی از نقدهایی که از سوی برخی تخریب کنندگان صنعت حفاری به این شرکت وارد می شود بحث مهار فوران چاه هاست؛به این شکل که معتقدند شیوه شرکت ملی حفاری در مهار چاه ها مبنتی بر روش هایی است که باعث ضربه زدن به مخزن می شود . در این رابطه چه نظری دارید؟
بهمنی: در بحث مهار فوران چاه ها شاخص های متعددی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد . این دعاوی تنها در جهت تخریب دستاوردهای شرکت است . در تمام دنیا از روش های مختلفی برای مهار استفاده می شود که به اطمینان می گویم مهارگران ایرانی از روش های پیشرفته بهره می برند . اغلب کارشناسان و اهل فن بر این باورند که عملکرد شرکت ملی حفاری ایران در این زمینه بی نظیر است . امریکایی ها با تمام ادعاهایشان چاه هایی را که در کویت مهار کردند متروک کردند در حالی که بهترین عملکرد در این بخش متعلق به ملی حفاری است . این ادعا حرف ما نیست بلکه مقامات نفت کویت در اظهار نظرهای خود پس از خاموش کردن چاه هایشان بارها به آن اشاره کردند .

* چاهی را که آمریکائی‌ها سه ماهه مهار می‌کردند، 8 ساعته مهار کردیم

چاه های کویت یکی از درخشنده ترین سطرهای کتاب ملی حفاری است . باتوجه به این که تا پیش از کویت به آن شکل تجربه مهار فوران در حفارمردان صنعت نفت وجود نداشت شرایط کار چگونه بود؟
بهمنی: به یاد دارم در نخستین روزهایی که به کویت اعزام شدیم کویتی ها هیچ چاهی را برای مهار فوران در اختیارمان قرار ندادند . پس از چند روز که عملیات مهار اولین چاه را به ما سپردند به 8 ساعت نکشید که چاه را خاموش کردیم . این در شرایطی بود که امریکایی ها بارها گفته بودند برای مهار چاه های نفت این کشور به دو تا سه سال زمان نیاز دارند . در آن سال ها امریکا قصد داشت عملیات مهار را با قراردادهای کلان در چنته خود نگه دارد . در کویت توانایی مهارگران ایرانی به جهانیان ثابت شد به شکلی که رسانه ها و مردم کویت خواستار مشارکت هرچه بیشتر ایران در کنترل چاه هایشان شده بودند .
آن روزها با وجود شعله های مهیب چاه، به آب دسترسی نداشتیم و عملا نمی توانستیم حوضچه بسازیم، این در حالی است که در مهار چاه های آتش گرفته وجود آب برای خنک نگه داشتن اطراف چاه ضرورتی اجتناب ناپذیراست و اگر آب نباشد امکان مهار چاه وجود نخواهد داشت . این شاید آغازی دشوار و البته ناامیدکننده بود اما روز بعد وقتی تیم فنی به محل چاه اعزام شد تا راه حلی جهت تأمین آب پیدا کند در بهت و حیرت فرو رفتند . چاهی که تا دیروز، در میان آتش میسوخت، به یک باره خاموش و فقط از آن نفت فوران می کرد . مهارگران وقتی نصرت الهی را دیدند بدون پشتیبانی و دسترسی به آب، عملیات مهار را آغاز و با جسارت و شجاعت چشمگیری چاه را مهار و به کنترل خود درآوردند .
خبر مهار نخستین حلقه چاه نفت، توسط مهندسان و متخصصان ایرانی، به سرعت در سراسر کویت پیچید و مهارگران همه کشورها، به ویژه امریکایی ها را حیرت زده کرد .
یکی از دستاوردهای مهارگران ایرانی در کویت خلاقیت و ابتکاری بود که در هر عملیات به کار می بردند و این باعث شد مسئولان شرکت نفت کویت از امریکایی ها بخواهند از روش ابداعی تیم ایران استفاده کنند . بکارگیری روش های نو و استفاده از سیال حفاری باعث شد، نه تنها سرعت عملیات مهار چاه ها افزایش یابد، بلکه صدمات کمتری نیز به مخازن نفت و گاز و چاه های کویت وارد شود .

*پیشنهاد مهار چاه خلیج مکزیک به آمریکا یک پیشنهاد حرفه‌ای و تمام عیار بود

چندی پیش که حادثه زیست محیطی فوران چاه خلیج مکزیک در امریکا رخ داد، شرکت ملی حفاری ایران آمادگی خود برای حضور در پروژه مهار آن را اعلام کرد . نگران نبودید که ‬امریکایی ها با این پیشنهاد موافقت کنند ولی در عمل نتوانید این کار را با شرایط استاندارد به نتیجه برسانید؟
بهمنی: اعلام آمادگی متخصصان جمهوری اسلامی برای مهار فاجعه زیست محیطی فوران نفت چاه خلیج مکزیک، یک پیشنهاد حرفه ای بود . متخصصان صنعت حفاری ایران حرفی را نمی زنند که نتوانند به آن عمل کنند . آثار مخرب زیست محیطی این آلودگی نفتی به همه مربوط می شود و ما نمی توانیم بی تفاوت از کنار آن بگذریم .
ایران در جنگ تحمیلی تجربیات فراوانی در زمینه مهار آلودگی سکوهای نفت در دریا کسب کرده است . کارشناسان شرکت ملی حفاری بر همین اساس اعلام آمادگی کردند در عملیات مهار آلودگی نفتی خلیج مکزیک به امریکا کمک کنند .
مهار آلودگی نفتی خلیج مکزیک پیچیده تر از مهار آلودگی نفتی برخی سکوهای مورد حمله قرار گرفته در زمان جنگ تحمیلی نیست . به عنوان نمونه در مهار فوران سکوی ابوذر، تأسیسات بهره برداری از 02حلقه چاه دچار آسیب شده بود که با همت متخصصان ایرانی، مهار و کنترل شد .
صنعت حفاری ایران، تجربه های ارزشمندی در مهار و کنترل فوران چاه های نفت و گاز دارد . در این باره می توان به مهار چاههای نفت 3 ، 4 و 5 دهلران توسط رژیم بعثی عراق، به آتش کشیده شد، مشارکت در مهار 02حلقه چاه کویت، مهار چاه 05در جنوب ایران، مهار چاه های 92و 32کنگان، مهار چاه مارون 401و مهار یکی از چاه های فلات قاره اشاره کرد .
این در حالی است که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی چاه های شماره 6 و 64اهواز، یک و 33 رگ سفید، 113مسجدسلیمان، 02نفت سفید، 131 آغاجاری، 64پازنان و 621مارون دچار آتش سوزی و فوران شد که با مدیریت کارشناسان خارجی کنترل و مهار شدند و نیروهای ایرانی در این زمینه هیچ گونه تجربه و تخصصی نداشتند . اما امروزه به جایی رسیده اند که می توانند در برخی موارد، حتی بهتر و سریع تر از شرکت های غربی عمل کنند .

چه تفاوتی بین توانایی متخصصان ملی حفاری با شرکت های غربی وجود دارد که فکر می کنید امکان مهار فوران چاه های پیچیده ای همچون خلیج مکزیک را دارید؟
بهمنی: تفاوت هایی وجود دارد . نمی توانیم بگوییم در زمینه تکنولوژی از شرکت های غربی برتر هستیم . آنها از این نظر از ما جلوتر هستند ولی اعتقادات درونی و الهی ما نقطه اصلی متمایزکننده است .
ما با توسل و توکل حرکت می کنیم من همیشه خودم با توسل به حضرت زهرا ( س ) در عملیات شرکت می کنم . مدیریت کار را به خدا و ائمه اطهار ( ع ) می سپارم و اعتقاد دارم که این توسل و توکل، دشواری های کار را برای ما آسان می کند . اگر غیر از این بود کاری پیش نمی رفت . به عنوان نمونه، در عملیات مهار چاه خلیج مکزیک، مدیرعامل شرکت بی پی، تعطیلات آخر هفته را در خانه سپری می کرد . اما در عملیات مهار چاه 42نفت شهر، حفارمردان شبانه روز مشغول کار بودند .
بر اساس استاندارد کار، حداقل زمان برای مهار چاهی مثل نفت شهر 6 ماه زمان نیاز است . ولی توکل، تدبیر، پشتکار و پایمردی متخصصان باعث شد کار ما جلو برود، ما از نظر فرهنگ کار تفاوت داریم .
همان طور که به امدادهای غیبی اعتقاد داریم ریسک پذیری بالایی نیز داریم . البته حادثه مکزیک پیچیدگی خاصی داشت و بحث آن به گونه ای سیاسی شد . به نظر می رسد با وجود تجهیزات و تکنولوژی بالایی که امریکایی ها دارند، عدم مهار این حادثه کمی مشکوک بود . به همین دلیل شرکت ملی حفاری برای مهار آن اعلام آمادگی کرد . از نظر ما کار در مناطقی مانند خلیج مکزیک سخت تر از نفت شهر نیست البته آنجا، عمق آب عامل دشواری زا بود، ولی در نفت شهر به رغم وجود مشکلات خاصی مانند گرما، کمبود منابع آب و وجود میادین مین و ... توانستیم در زمان کوتاهی بر مشکلات غلبه کنیم .


اشتراک گذاری :
ارسال نظر