بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۹
کد خبر : ۸۸۰۴۶
دنیای اقتصاد: فرابورس ايران ديروز همزمان با عرضه اوليه سهام پالايشگاه لاوان، معاملات پرحجم در نماد ذوب‌آهن و صف‌هاي خريد قندي همراه بود.

عرضه پالايشگاه لاوان ديروز با رقابت خريداران از قيمت‌هاي 350 تومان آغاز شد، اما با رقابت خريداران و افزايش قيمت‌ها تا 855 تومان و پس از گذشت نيم ساعت براساس پيغام ناظر استفاده از دستور range براي كارگزار فروشنده مجاز اعلام شد تا بر اين اساس 5 درصد از سهام پالايشگاه لاوان عرضه شد، هرچند قيمت پاياني اين نماد به 3767 ريال رسيد، اما برخي معامله‌گران آنلاين قيمت‌هاي بسيار بالاتري را پيشنهاد داده بودند.
به طوري كه در برابر معامله 372 تا 376 توماني عمده سهام پالايشگاه لاوان برخي معامله‌گران آنلاين قيمت‌هاي 850 تا 990 توماني هر سهم را خريداري كردند.
در همين حال مديرعامل شركت فرابورس ايران با بیان اینکه پالایشگاه لاوان بعد از ذوب آهن، بالاست و دو پالایشگاه شیراز و تهران پنجمین شرکت مشمول اصل44 فرابورسی به شمار می‌رود، ادامه داد: با عرضه سهام پالایشگاه لاوان ارزش روز این شرکت بیش از 420 میلیارد تومان برآورد شد و طی آن ارزش روز فرابورس هم به حدود 44 هزار میلیارد تومان رسید.
هاموني ادامه داد: قیمت هر سهم پالايشگاه لاوان براساس شرایط بازار و با توجه به مکانیزم عرضه و تقاضای موجود تایید شد. در این عرضه سهمیه هر ایستگاه کارگزاری 73 هزار سهم و هر معامله گر آنلاین هزار سهم بود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک هم از امکان خرید سهام این شرکت برخوردار نشدند.
واکنش سهامدار عمده به کشف قیمت پالایشگاه لاوان
اين در حالي است كه ريیس هیات مدیره پالایشگاه لاوان به کشف قیمت 376 تومانی هر سهم پالایشگاه لاوان واکنش نشان داد.
جابر نوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: درحالی سازمان تامین اجتماعی در مورد قیمت‌گذاری شرکت‌ها چالش‌هایی با سازمان خصوصی سازی دارد که به نظر ما کشف قیمت پالایشگاه لاوان بالا بود. چون این کشف قیمت باید براساس وضعیت پالایشگاه لاوان و نسبت قیمت به درآمد صنعت آن در نظر گرفته می‌شد.
وی ادامه داد: طبق کارشناسی‌های انجام شده قیمت مناسب هر سهم پالایشگاه لاوان بین 210 تا 240 تومان بود. بنابراین نگرانیم که با این کشف قیمت، شرکت پالایشگاه لاوان ضربه بخورد.
به گفته نوری، به منظور حمایت از سهام پالایشگاه لاوان قراردادی با یکی از بازارگردان‌های فعال بازار سرمایه منعقد شده است.
وي خاطرنشان كرد: تاکنون از 9 پالایشگاه فعال کشور 7 شرکت خصوصی شده‌اند و دو پالایشگاه آبادان و اراک هم در فرآیند خصوصی‌سازی قرار دارند اما با این وضعیت خصوصی‌سازی پالایشگاه‌ها جالب نیست.
نوری افزود: این نظر به این علت است که سهامداران عمده‌ای مانند تامین اجتماعی باید سیاست‌ها و دستور‌العمل‌هایی مانند تحویل خوراک و ارائه محصولات با قیمت‌های
مد نظر را اجرا کنند. علاوه بر این ما علاقه‌ای به صادرات نداریم، اما طبق مصوبات موجود باید 23 درصد از درامد صادرات پالایشگاه‌ها را به عنوان سهم صندوق توسعه ملی به خزانه واریز کنیم.با این اوصاف می‌توان گفت صادرکننده‌ها به نوعی جریمه می‌شوند.
وی گفت: سازمان تامین اجتماعی از طریق نمایندگان مجلس پیگیر حل و فصل مسائل موجود در شرکت‌های پالایشگاهی و حذف سهم 23 درصدی صادرات این شرکت‌ها بوده و تلاش می‌شود تا این موضوع برطرف شود.
افزایش حجم دادوستدها
همچنین در معاملات بازار فرابورس 152میلیون اوراق بهادار به ارزش 655 میلیارد ریال در میان سرمایه گذاران خریدو‌فروش شد. بیشترین حجم معاملات به هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با مبادله بیش از 51 میلیون سهم تعلق گرفت. اين در حالي است كه پالايشگاه شيراز با صف خريد 35 ميليون سهمي کمترین حجم معاملات و معامله تنها دو سهم، بیشترین رشد قیمت را داشت؛ به طوری که قیمت هر سهم با 5درصد رشد به نرخ 6322 ریال رسید.
بنابراين اطلاعات در معاملات روز گذشته نمادهاي قندي فرابورس همچنان مورد توجه سهامداران قرار گرفتند و معاملات قند چهارمحال با حجم 5/2 ميليوني با صف خريد به كار خود پايان داد. از سوي ديگر قند شيروان نيز با حجم معاملات يك ميليوني همچنان با نوسان مثبت 5 درصدي مواجه بود.
در همين حال افرانت بیشترین کاهش قیمت را داشت و هر سهم آن با 5درصد کاهش، نرخ 11942ریال را در سیستم معاملات ثبت کرد.
طبق اعلام ناظر فرابورس، به دليل لغو برگزاري مجمع عمومي عادي به‌طور فوق العاده شركت كارخانجات كابل‌سازي تك، این نماد روز گذشته متوقف نشد. از سوی دیگر نماد معاملاتي شركت بازرگاني و توليدي مرجان كار برای برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه، در پايان جلسه معاملاتي ديروز متوقف شد. این در حالی است که نماد معاملاتي شركت نيرو سرمايه، پس از برگزاري مجمع عمومي فوق‌العاده و تصويب افزايش سرمايه همچنین نماد معاملاتي شركت صنايع پتروشيمي دهدشت پس از برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه، با محدوديت دامنه نوسان قيمت تا سقف 50 درصد معامله شد.
افزون بر اين، در اين روز هر برگه امتیاز تسهیلات مسکن هم با کاهش2درصدی قیمت همراه بود و در مرز 660 هزار ریال خرید و فروش شد.
بیمه کارآفرین در بازار پایه درج شد
از سوي ديگر دیروز شرکت بیمه کارآفرین به عنوان یکصدو بیست و سومین نماد معاملاتی در بازار پایه درج شد.
به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، به استناد تبصره «ب» ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه و موافقت کمیته عرضه شرکت فرابورس، شرکت بیمه کارآفرین از 16بهمن در فهرست نرخ‌های بازار پایه به عنوان یکصدو بیست و سومین نماد معاملاتی در بازار پایه درج شد.
عرضه بلوک 5/4 درصدی حق تقدم استفاده نشده بانک گردشگری
اين گزارش حاكي از آن است، بانک گردشگری 180میلیون سهم معادل 5/4 درصد از حق‌تقدم استفاده نشده بانک گردشگری را به نرخ پایه هر سهم جدید 500ریال، چهارشنبه 18 بهمن در بازار دوم فرابورس عرضه می‌کند.
180میلیون سهم معادل 5/4 درصد از حق تقدم استفاده نشده بانک گردشگری به ارزش 90میلیاردریال و نرخ پایه هر سهم جدید 500ریال به صورت یکجا و نقد طبق رویه معمول پایاپای، از سوی بانک گردشگری چهارشنبه 18 بهمن در بازار دوم عرضه می‌شود.
این در حالی است که بانک گردشگری همان تعداد سهام و با شرایط مشابه دوشنبه 23بهمن نیز در بازار دوم عرضه می‌کند. شرکت کارگزاری آگاه کارگزار عرضه‌کننده این دو بلوک 5/4 درصدی است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر